Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    Nostetaanpas tätä ylöspäin kun saattaa olla ajankohtainen asia....

    Jos joutuu uusimaan uuden hammastangon, niin vaihtoehtoja näyttää olevan muutamakin: ainakin ZF, TRW, Mapco.

    ZF:n osa näyttää olevan Autoteiledirectillä vajaa 800€, TRW:n saisi alle 500€. Halvimmat jopa 350 euroa. Kannattaako edes harkita muuta kuin ZF:n rebuild-osaa? Ja saako suomen ZF:n kautta osaa järkihintaan?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • MikaSS
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 202
      • Kokkola

      Nostellaas vähän aihetta elikkä Katsastussetä oli sitä mieltä että hammastanko laitettava vaihtoon. Ja niihän se kyllä on koska vaihdoin raidetangot molemmin puolin kokonaisuudessaan ja silti jäi välys rattiin. Takertelee myös inhottavasti keskikohdalla.

      Nyt kyselisinkin porukalta käytännön vinkkejä hommaan eli onko tosiaan minkälainen homma vaihtaa itse? Löysin Youtubesta yhden videon missä kaveri vaihtaa pihalla omaan vessaansa koko tangon. Lyhyköisyydessään käsitin että homma menis näin:

      1. Etupää autosta ylös
      2. Raidetangot irti renkaiden ja hammastangon päistä
      3.Rattiakselin ja hammastangon välinen liitos irti (ristinivel joka kiinni yhdellä pultilla)
      4. Ohjaustehostimen öljyjen tyhjennys ja letkujen irroitus tangosta (2kpl?)
      5. Hammastankoa pitävät pultit irti (2kpl)
      6. Moottorin tukikumien pulttien aukaisu jotta konetta saadaan nostettua 7-10cm
      7. Ujutetaan hammastanko pois vänkärin puolelta

      Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.

      Kertokaahan tosiaan hyviä vinkkejä jos tulee mieleen. Toinen mitä pohdinn on että laitanko käytetyn hammastangon tilalle vai uuden? Autoa tuskin tulen lopun elämää omistamaan
      nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
      Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

      Comment

      • _Rontti
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 1192
        • Raahe

        Originally posted by MikaSS View Post
        Nostellaas vähän aihetta elikkä Katsastussetä oli sitä mieltä että hammastanko laitettava vaihtoon. Ja niihän se kyllä on koska vaihdoin raidetangot molemmin puolin kokonaisuudessaan ja silti jäi välys rattiin. Takertelee myös inhottavasti keskikohdalla.

        Nyt kyselisinkin porukalta käytännön vinkkejä hommaan eli onko tosiaan minkälainen homma vaihtaa itse? Löysin Youtubesta yhden videon missä kaveri vaihtaa pihalla omaan vessaansa koko tangon. Lyhyköisyydessään käsitin että homma menis näin:

        1. Etupää autosta ylös
        2. Raidetangot irti renkaiden ja hammastangon päistä
        3.Rattiakselin ja hammastangon välinen liitos irti (ristinivel joka kiinni yhdellä pultilla)
        4. Ohjaustehostimen öljyjen tyhjennys ja letkujen irroitus tangosta (2kpl?)
        5. Hammastankoa pitävät pultit irti (2kpl)
        6. Moottorin tukikumien pulttien aukaisu jotta konetta saadaan nostettua 7-10cm
        7. Ujutetaan hammastanko pois vänkärin puolelta

        Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.

        Kertokaahan tosiaan hyviä vinkkejä jos tulee mieleen. Toinen mitä pohdinn on että laitanko käytetyn hammastangon tilalle vai uuden? Autoa tuskin tulen lopun elämää omistamaan
        Kutakuinkin noin. Oon kolmeen e39 vaihtanut hammastangon ja aikalailla helppohomma! Käytetyn jos ostat nii parempi olis että saat tarkastettua sen kunnnon ennen ostoa. Tuohon pihalla olevaan 528 e39 laitoin servotronic hammastangon 180tkm ajetusta, ja se oli vielä tikissään.
        Itse kylläkin oon vetänyt hammastangon pois kuskinpuolelta
        -Raahe connection-
        E39 LeMans BlueM5
        E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
        E39 523i Montrealblau
        E34 DiamantSchwartz 535i
        Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

        Comment

        • MikaSS
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 202
          • Kokkola

          Originally posted by _Rontti View Post
          Kutakuinkin noin. Oon kolmeen e39 vaihtanut hammastangon ja aikalailla helppohomma! Käytetyn jos ostat nii parempi olis että saat tarkastettua sen kunnnon ennen ostoa. Tuohon pihalla olevaan 528 e39 laitoin servotronic hammastangon 180tkm ajetusta, ja se oli vielä tikissään.
          Itse kylläkin oon vetänyt hammastangon pois kuskinpuolelta
          Ok. Katoin just et Saksasta (ATP-Autoteile) sais 229e uuden mut laadusta/kestosta en osaa sanoa. Käykö muuten tuommoinen servotronicilla oleva hammastanko normaalin tilalle heittämällä? Omassa ei tosiaan ole sitä alunperin ollutkaan.

          Joo katoin vaan et siinä videolla minkä löysin Youtubesta taisi ottaa vänkärin puolelta irti.
          nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
          Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

          Comment

          • Bringer00
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 132
            • Siikalatva

            Pitäisi alkaa tekemään omaan kulkineeseen servotronic retrofittaus. Mistä löydän oikeanlaiset pinnit gm3 moduulille? Varaosanumeroa?

            Comment

            • hjenkka
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 577
              • JKL

              Originally posted by MikaSS View Post
              Nostellaas vähän aihetta elikkä Katsastussetä oli sitä mieltä että hammastanko laitettava vaihtoon. Ja niihän se kyllä on koska vaihdoin raidetangot molemmin puolin kokonaisuudessaan ja silti jäi välys rattiin. Takertelee myös inhottavasti keskikohdalla.

              Nyt kyselisinkin porukalta käytännön vinkkejä hommaan eli onko tosiaan minkälainen homma vaihtaa itse? Löysin Youtubesta yhden videon missä kaveri vaihtaa pihalla omaan vessaansa koko tangon. Lyhyköisyydessään käsitin että homma menis näin:

              1. Etupää autosta ylös
              2. Raidetangot irti renkaiden ja hammastangon päistä
              3.Rattiakselin ja hammastangon välinen liitos irti (ristinivel joka kiinni yhdellä pultilla)
              4. Ohjaustehostimen öljyjen tyhjennys ja letkujen irroitus tangosta (2kpl?)
              5. Hammastankoa pitävät pultit irti (2kpl)
              6. Moottorin tukikumien pulttien aukaisu jotta konetta saadaan nostettua 7-10cm
              7. Ujutetaan hammastanko pois vänkärin puolelta

              Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.

              Kertokaahan tosiaan hyviä vinkkejä jos tulee mieleen. Toinen mitä pohdinn on että laitanko käytetyn hammastangon tilalle vai uuden? Autoa tuskin tulen lopun elämää omistamaan
              olisi hammastangon vaihto itelläkin edessä, mistäs kohtaa ootte tuota konetta nostanu?
              Last edited by hjenkka; 14-05-2017, 21:32.
              "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

              Vs1400 Intruder

              Ex:
              F11 530dA xDrive
              E60 523iA
              E39 520i Sedan
              E39 530dA Touring
              E39 528iA Sedan
              E46 318i Sedan
              E39 523i Sedan
              E36 316i Sedan x2

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎