Tuli mittailtua akun jännitteitä, kun startti on päästänyt joskus lievän kolauksen tms. startatessa esim. aamulla ensimmäistä kertaa. Täältä luin, että joillain oli vastaava johtunut akun huonosta varauksesta ja selvisi lataamalla akku. Sain seuraavia jännitteitä Vartan 100 Ah akulle kalibroidulla Fluke 179-yleismittarilla.
Auton seistyä 8 tuntia parkissa sisävalot päällä: 12.4 V, avain 2-asentoon, ajovalot päällä: 11.9 V (salavalikosta katsottuna 11.4 V)
Startatessa jännite putoaa salavalikon mukaan n. 9.5 volttiin, todellisuudessa 10 V, koska näyttää 0.5 V liian vähän
Moottorin käydessä latausjännite: 14.1 V (tyhjäkäynnillä) ja 14.2 V (kierroksilla), salavalikon vastaavat arvot 13.6 V / 13.7 V
Auton sammuttamisen jälkeen Flukella: 12.6 V (sisävalot päällä) ja 12.7 V (akun maa irroitettuna)
Oletteko katsoneet, mitä esim. salavalikon jännite näyttää ennen starttaamista ajovalojen ollessa päällä ja miten alhaalla jännite käy startin pyöriessä? Mietin vain, että pitäisikö hankkia CTEKin laturi, joka saisi aamuisin 2 tuntia virtaa tolpasta, niin akun varaus olisi varmasti hyvällä tasolla myös talvella? Autossa ei ole webastoa, mutta lämpiävät peilit ym. vievät kuitenkin virtaa. Työmatkat n. 18 km / suunta.
Edit. Tuli haettua CTEK MXS 5 Polar-laturi Motonetistä. Sen suurin tuettu akkukoko on 120 Ah ja kaapelit kestävät pakkasta paremmin, kuin niiden muiden mallien. Biltemasta löytyi sopiva Y-haarapistorasia auton sisälle, mistä sähkön saa nyt laturi ja sisätilanlämmitin. Laturin kytkin tupakansytyttäjän pistokkeeseen adapterilla. Laitoin heti latautumaan. Täytyy raportoida muutaman päivän päästä, kun akku on paremmassa latingissa.
Auton seistyä 8 tuntia parkissa sisävalot päällä: 12.4 V, avain 2-asentoon, ajovalot päällä: 11.9 V (salavalikosta katsottuna 11.4 V)
Startatessa jännite putoaa salavalikon mukaan n. 9.5 volttiin, todellisuudessa 10 V, koska näyttää 0.5 V liian vähän
Moottorin käydessä latausjännite: 14.1 V (tyhjäkäynnillä) ja 14.2 V (kierroksilla), salavalikon vastaavat arvot 13.6 V / 13.7 V
Auton sammuttamisen jälkeen Flukella: 12.6 V (sisävalot päällä) ja 12.7 V (akun maa irroitettuna)
Oletteko katsoneet, mitä esim. salavalikon jännite näyttää ennen starttaamista ajovalojen ollessa päällä ja miten alhaalla jännite käy startin pyöriessä? Mietin vain, että pitäisikö hankkia CTEKin laturi, joka saisi aamuisin 2 tuntia virtaa tolpasta, niin akun varaus olisi varmasti hyvällä tasolla myös talvella? Autossa ei ole webastoa, mutta lämpiävät peilit ym. vievät kuitenkin virtaa. Työmatkat n. 18 km / suunta.
Edit. Tuli haettua CTEK MXS 5 Polar-laturi Motonetistä. Sen suurin tuettu akkukoko on 120 Ah ja kaapelit kestävät pakkasta paremmin, kuin niiden muiden mallien. Biltemasta löytyi sopiva Y-haarapistorasia auton sisälle, mistä sähkön saa nyt laturi ja sisätilanlämmitin. Laturin kytkin tupakansytyttäjän pistokkeeseen adapterilla. Laitoin heti latautumaan. Täytyy raportoida muutaman päivän päästä, kun akku on paremmassa latingissa.
Comment