e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kmn
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mulla on ylimääräinen mk2 laskuri jos haluat kokeilla, tai vaikka ostaa sen
    No en osta mitään kokeilematta. Eksyisköhän se mittaamista varten tänne lähialueelle jotenkin, eli onko asiaa tännepäin?

    Originally posted by Cell View Post
    Kauanko odotit lepotilaan menemistä?

    edit: Tämän piti mennä kmn:lle, kovin pieni ero unitilan ja hereilläolon välillä jos vain navi jäisi päälle.
    Varmasti yli sen 16min ja todennäköisesti jopa lähemmäs 40min. Koko kippo oli tosiaan navia myöden täysin pimeänä, eli ei mitään valoja edes etupanelissa. Kävin siinä välissä vetämässä iltapalat, pistämässä muksut nukkumaan ja lukemassa iltasadut, että kyllä varmasti oli autokin jo unessa..

    Hmm, niin.. Samaa mietin, että olisiko pitänyt odottaa tuossa välissä vielä uudestaan, vaikkakin auto olikin jo "unitilassa".. Että johtuiko takaisinkytkennän jälkeen tuo kulutus siitä, että navi alkaa jotain touhuamaan siinä.. Joka tapauksessa, niin jo lähtötilanteessa kulutus oli sama ja palautui aina, kun navin piuhan laittoi takaisin.

    Saman sulakkeen takana on kylläkin vissiin muitakin noita toosia tuolta kyljestä... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=232595

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kauanko odotit lepotilaan menemistä?

    edit: Tämän piti mennä kmn:lle, kovin pieni ero unitilan ja hereilläolon välillä jos vain navi jäisi päälle.
    Last edited by Cell; 12-04-2012, 09:25.

    Leave a comment:


  • Bimist
    replied
    Originally posted by merbau View Post
    Miksiköhän

    Olisiko niin, että ovien solenoidit aktivoituessaan vievät enemmän kuin sen 10A mitä mittarisi kestää? Pelkkä arvaus tosin.
    Niinpä. Ja paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ei edes ollut tuota "välimallin" sulakekokoa 10A-suuruisena vaan oli vaan 3A hidas ja 7A nopea. Meni säätämiseksi tuo lukkoon laitto, kun ei voi olla mittari välissä sillä hetkellä kun painaa ovet lukkoon, mutta se täytyy kuitenkin saada väliin niin, ettei virran syöttö katkea.

    Tänään aamulla mittasin vielä ovet lukittuna virran kulutukset ja oli samat kuin ovet lukitsemattomana. Ja sainhan mä sen varashälyttimenkin kerran soimaan.

    Hyvä homma tässä oli se, että seuraavan kerran kun/jos akku menee tyhjäksi niin on selvät sävelet, miten alkaa hommaa selvittämään.

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    Originally posted by Bimist View Post
    Sitten pamautin ovet lukkoon ja mittarista posahti sulake.

    ...

    Huomasin muuten sellaisen asian, että sähkö/elektroniikka-alan ammattilaiselta saa huolestuneita kommentteja, jos mainitsee, että aikoo mitata yleismittarilla akun virtaa.
    Miksiköhän

    Olisiko niin, että ovien solenoidit aktivoituessaan vievät enemmän kuin sen 10A mitä mittarisi kestää? Pelkkä arvaus tosin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by kmn View Post
    Saa ilmoittautua. Tänä aamuna auto läks palmun alta ja mittasin jännitteen, joka oli laskenut jotain 0,2v illan aikana. Lienee normaalia. :think:
    Mulla on ylimääräinen mk2 laskuri jos haluat kokeilla, tai vaikka ostaa sen

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Lainattu navilaskuri kiinni johtoon ja mittausten toistaminen?
    Saa ilmoittautua. Tänä aamuna auto läks palmun alta ja mittasin jännitteen, joka oli laskenut jotain 0,2v illan aikana. Lienee normaalia. :think:

    Leave a comment:


  • Bimist
    replied
    Mittauksia ja tutkimuksia on nyt pikkasen ehditty tehdä ja tulokset on jokseenkin tylsät. Akku on nyt epäilty syyllinen todennäköisin perustein. Vaikutti siltä, että neste on vähissä. Se menee nyt vielä testiin lähipäivinä.

    Laitoin virtamittarin plus-johtimen ja Volvo-s80:stä lainatun akun väliin. Virrankulutukset:
    takaluukku auki, ei unitilassa, takaluukun valo päällä: 1,8A
    meisselillä takaluukku "kiinni", valo sammu, ei unitilassa: 0,5A
    muutaman minuutin odottelun jälkeen, ei vielä unitilassa: 0,3A
    15 min jälkeen ts. unitilassa, luukut kii: 0,01-0,03A (huom! ovet ei lukossa)

    Sitten pamautin ovet lukkoon ja mittarista posahti sulake. Tämä syy yhdistettynä siihen, että oon kahtena aikaisempana iltana saanut varashälyttimen soimaan, siirsin ovet lukittuna -testit huomiseen. Täytyy huomioida sen verran naapureita, kun kummiskin osaan unohtaa sen ja alkaa kaara vinkumaan.

    Mun Knatterton -vaisto sanoo tässä kohtaa, että jos autossa on joku vika niin enää mahdollisia ovat: 1) varashälytin (koska jää kuluttamaan, kun on lukittu) 2) radio/soitin, joka oli koko testin aikana irti, syystä että radio on pikselikorjauksessa omassa pikku pikku elektroniikkapajassani.

    Huomasin muuten sellaisen asian, että sähkö/elektroniikka-alan ammattilaiselta saa huolestuneita kommentteja, jos mainitsee, että aikoo mitata yleismittarilla akun virtaa.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Lainattu navilaskuri kiinni johtoon ja mittausten toistaminen?

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.
    Originally posted by E.K. View Post
    ja sen kuulee äänestä...
    En ole varma ymmärränkö, mitä tarkoitat, mutta nyt oli siis kontti auki (jotta pääsin mittaamaan), kontin lukko kiinni, ovet lukossa jne., eli perus kuvio. Auto oli kyllä lepotilassa kokoajan ja ovia ei auottu kesken mittauksen jne. Navi imi siis virrat auton ollessa lepotilassa. Kun avasin lukot ja auto heräsi: 0,7A ja kun nippasin navin irti tuolloin, niin 0,5A.

    Eli auto lepotilassa ja kurkkasin mittariin
    - 0,5A
    - Nippasin sulakkeen irti 0,02A
    - Sulake kiinni, navi alko kelaamaan ja 0,5A
    - Navin takaa sininen johto irti ja 0,02A
    - Johto takasin kiinni ja ovet auki = auton herätys 0,7A
    - Navin johto irti auton ollessa hereillä 0,5A

    EDIT: Eli yhteenvetona, niin navin ollessa kiinni ja auto lepotilassa virrankulutus pelkästään navilla jotain 0,498A ja muilla vermeillä 0,02A?
    Last edited by kmn; 11-04-2012, 20:41.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.
    ja sen kuulee äänestä...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by kmn View Post
    Katohan, just pari pvää sitten alkoi ongelmat täällä. Eli maanantaina piti perheen kanssa ACS:ään lähteä, nakkasin lastenrattaat, lapset ja muut kyytiin ja avaimesta kääntö, naknak. Eiku cabriosta virtaa ja menoks.

    Auto ollut tähän asti aktiivisesti ajossa, kunnes nyt seisoi sitten pari vrk. Nyt riitti noin 1,5-2 vrk, ennenkuin ei saanut enää autoa käyntiin. Nyt kävin länttäämässä ampeerimittarin miinunavan ja kaapelin väliin ja mittailemassa, niin auton ollessa lepotilassa virrankulutus oli jotain 0,5A.. Aloin sitten nyppimään noita sulakkeita kontin päästä irti ja kun pääsin muistaakseni kolmannen 10A sulakkeen kohdalle, niin naviboxista hävis virrat ja kulutus tippui ja näytti 0,02A. Sulake takaisin ja taas 0,5A.. Tarkistin vielä irroittamalla navin takaa sinisen liittimen ja sama homma. Vika paikallistettu. Jätin nyt liittimen irti.

    Kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa ollut navin kanssa ja missä lopulta tuo ongelma oli, itse navissa jopa? Jonkun postauksia aiheesta luin tyyliin "itselläni oli samaa ongelmaa", mutta en nyt enää löydä triidiä... Autolle kun menin, niin navissa oli kyllä kaikki valot pimeänä jne., joten ulospäin vaikuttaa normaalikuntoiselta. :think

    EDIT: korjailin yksiköitä
    Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Katohan, just pari pvää sitten alkoi ongelmat täällä. Eli maanantaina piti perheen kanssa ACS:ään lähteä, nakkasin lastenrattaat, lapset ja muut kyytiin ja avaimesta kääntö, naknak. Eiku cabriosta virtaa ja menoks.

    Auto ollut tähän asti aktiivisesti ajossa, kunnes nyt seisoi sitten pari vrk. Nyt riitti noin 1,5-2 vrk, ennenkuin ei saanut enää autoa käyntiin. Nyt kävin länttäämässä ampeerimittarin miinunavan ja kaapelin väliin ja mittailemassa, niin auton ollessa lepotilassa virrankulutus oli jotain 0,5A.. Aloin sitten nyppimään noita sulakkeita kontin päästä irti ja kun pääsin muistaakseni kolmannen 10A sulakkeen kohdalle, niin naviboxista hävis virrat ja kulutus tippui ja näytti 0,02A. Sulake takaisin ja taas 0,5A.. Tarkistin vielä irroittamalla navin takaa sinisen liittimen ja sama homma. Vika paikallistettu. Jätin nyt liittimen irti.

    Kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa ollut navin kanssa ja missä lopulta tuo ongelma oli, itse navissa jopa? Jonkun postauksia aiheesta luin tyyliin "itselläni oli samaa ongelmaa", mutta en nyt enää löydä triidiä... Autolle kun menin, niin navissa oli kyllä kaikki valot pimeänä jne., joten ulospäin vaikuttaa normaalikuntoiselta. :think

    EDIT: korjailin yksiköitä
    Last edited by kmn; 11-04-2012, 20:18.

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    Originally posted by Bimist View Post
    Tutkimukset jatkuu.
    Laitoin privaa.

    Leave a comment:


  • Bimist
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Bimist, sun tapauksessa liike on velvollinen korjauttamaan tuon vian. Niillä on tietyn ajan (6kk?) joku perus takuu jutska, että korvaa teknisen vian tjsp. Näin ainakin omassa, jossa oli siirtopumppu sökö.
    Ostaessa oli akun huono kunto tiedossa niin ihan sen takia en viittii kysyä sieltä vielä apuja, kun hintaakin tingattiin. Täytyypä vähän vielä itse kattella, ja jos paljastuu joku kalliimpi vika niin sitten varmaan kyselen, mites toimitaan.

    Nyt olis hommana yleismittariin 10A-sulakkeen haku. Eilen virittelin virtamittauspiirin, ja nollaa näytti. Mittasin toisella mittarilla, että oli sulake poksahtanut. Tutkimukset jatkuu.

    Eilen näytti jännite 6 tunnin seisonnan jälkeen jotain 9,2V. Ihan ei varmaan akkukaan ole kunnossa. Mutta nyt on vara-akku autossa, akunkenkä irti, auto kotona parkissa ja alla tuulennopea 740-kaasari. (Oonpahan ainakin etuvetosista päässyt eroon. Vaikka ei kumpikaan autoista tällä hetkellä täysin toimivia ole. )

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Bimist, sun tapauksessa liike on velvollinen korjauttamaan tuon vian. Niillä on tietyn ajan (6kk?) joku perus takuu jutska, että korvaa teknisen vian tjsp. Näin ainakin omassa, jossa oli siirtopumppu sökö.

    Leave a comment:

Working...
X