Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimist
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 20
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by merbau View Post
    Viipperän sammuminen indikoi lepotilaan menoa. Siili voi kuluttaa (ja kuluttaakin rikkinäisenä) virtaa myös lepotilassa. Eli diagnoosillasi ei voi päätellä mitään. Siilin liitintä irti, jos haluat tuota siilin vaikutusta haarukoida.



    Lyijyakkujen kennojännitteestä voi lukea vaikka wikipediasta. Nopsasti linkin takaa löytyvää kuvaa tulkitsemalla, akun kapasiteetista on hävinnyt tuossa jännitepudotuksessa noin 50%. Tosin tuo kuvaa lepojännitettä, eli mikään laite ei kuormita akkua mittauksessa. Jos akku on ollut kiinni autossa, niin ei tuosta saa oikeaa kuvaa.

    Oletko koittanut saada myyjäliikettä mukaan talkoisiin?
    OK.. eli vipperän tutkiminen näillä koeasetuksilla oli tyhjä arpa.

    Ja akku on ollut tosiaan kiinni autossa, kun oon mitannut. Eli tuokaan koe ei siis kerro paljoa.

    Myyjäliikkeeseen en ole ollut vielä yhteydessä, mutta myyjä antoi myydessä edellisen omistajan puhelinnumeron, ja sanoi, että voi soittaa, jos on kysyttävää, kun oli tuttu.

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      #47
      Bimist, sun tapauksessa liike on velvollinen korjauttamaan tuon vian. Niillä on tietyn ajan (6kk?) joku perus takuu jutska, että korvaa teknisen vian tjsp. Näin ainakin omassa, jossa oli siirtopumppu sökö.
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • Bimist
        Newbiemmer
        • Apr 2012
        • 20
        • Kuopio

        #48
        Originally posted by Night-Wind View Post
        Bimist, sun tapauksessa liike on velvollinen korjauttamaan tuon vian. Niillä on tietyn ajan (6kk?) joku perus takuu jutska, että korvaa teknisen vian tjsp. Näin ainakin omassa, jossa oli siirtopumppu sökö.
        Ostaessa oli akun huono kunto tiedossa niin ihan sen takia en viittii kysyä sieltä vielä apuja, kun hintaakin tingattiin. Täytyypä vähän vielä itse kattella, ja jos paljastuu joku kalliimpi vika niin sitten varmaan kyselen, mites toimitaan.

        Nyt olis hommana yleismittariin 10A-sulakkeen haku. Eilen virittelin virtamittauspiirin, ja nollaa näytti. Mittasin toisella mittarilla, että oli sulake poksahtanut. Tutkimukset jatkuu.

        Eilen näytti jännite 6 tunnin seisonnan jälkeen jotain 9,2V. Ihan ei varmaan akkukaan ole kunnossa. Mutta nyt on vara-akku autossa, akunkenkä irti, auto kotona parkissa ja alla tuulennopea 740-kaasari. (Oonpahan ainakin etuvetosista päässyt eroon. Vaikka ei kumpikaan autoista tällä hetkellä täysin toimivia ole. )

        Comment

        • merbau
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 130
          • Pälkäne

          #49
          Originally posted by Bimist View Post
          Tutkimukset jatkuu.
          Laitoin privaa.
          540iA -00 M-sport
          Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            #50
            Katohan, just pari pvää sitten alkoi ongelmat täällä. Eli maanantaina piti perheen kanssa ACS:ään lähteä, nakkasin lastenrattaat, lapset ja muut kyytiin ja avaimesta kääntö, naknak. Eiku cabriosta virtaa ja menoks.

            Auto ollut tähän asti aktiivisesti ajossa, kunnes nyt seisoi sitten pari vrk. Nyt riitti noin 1,5-2 vrk, ennenkuin ei saanut enää autoa käyntiin. Nyt kävin länttäämässä ampeerimittarin miinunavan ja kaapelin väliin ja mittailemassa, niin auton ollessa lepotilassa virrankulutus oli jotain 0,5A.. Aloin sitten nyppimään noita sulakkeita kontin päästä irti ja kun pääsin muistaakseni kolmannen 10A sulakkeen kohdalle, niin naviboxista hävis virrat ja kulutus tippui ja näytti 0,02A. Sulake takaisin ja taas 0,5A.. Tarkistin vielä irroittamalla navin takaa sinisen liittimen ja sama homma. Vika paikallistettu. Jätin nyt liittimen irti.

            Kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa ollut navin kanssa ja missä lopulta tuo ongelma oli, itse navissa jopa? Jonkun postauksia aiheesta luin tyyliin "itselläni oli samaa ongelmaa", mutta en nyt enää löydä triidiä... Autolle kun menin, niin navissa oli kyllä kaikki valot pimeänä jne., joten ulospäin vaikuttaa normaalikuntoiselta. :think

            EDIT: korjailin yksiköitä
            Last edited by kmn; 11-04-2012, 21:18.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #51
              Originally posted by kmn View Post
              Katohan, just pari pvää sitten alkoi ongelmat täällä. Eli maanantaina piti perheen kanssa ACS:ään lähteä, nakkasin lastenrattaat, lapset ja muut kyytiin ja avaimesta kääntö, naknak. Eiku cabriosta virtaa ja menoks.

              Auto ollut tähän asti aktiivisesti ajossa, kunnes nyt seisoi sitten pari vrk. Nyt riitti noin 1,5-2 vrk, ennenkuin ei saanut enää autoa käyntiin. Nyt kävin länttäämässä ampeerimittarin miinunavan ja kaapelin väliin ja mittailemassa, niin auton ollessa lepotilassa virrankulutus oli jotain 0,5A.. Aloin sitten nyppimään noita sulakkeita kontin päästä irti ja kun pääsin muistaakseni kolmannen 10A sulakkeen kohdalle, niin naviboxista hävis virrat ja kulutus tippui ja näytti 0,02A. Sulake takaisin ja taas 0,5A.. Tarkistin vielä irroittamalla navin takaa sinisen liittimen ja sama homma. Vika paikallistettu. Jätin nyt liittimen irti.

              Kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa ollut navin kanssa ja missä lopulta tuo ongelma oli, itse navissa jopa? Jonkun postauksia aiheesta luin tyyliin "itselläni oli samaa ongelmaa", mutta en nyt enää löydä triidiä... Autolle kun menin, niin navissa oli kyllä kaikki valot pimeänä jne., joten ulospäin vaikuttaa normaalikuntoiselta. :think

              EDIT: korjailin yksiköitä
              Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.
                ja sen kuulee äänestä...

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  #53
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Naviin tulee virta kun avaat ovet. Se siinä lukee levyä ja miettii tekosiaan.
                  Originally posted by E.K. View Post
                  ja sen kuulee äänestä...
                  En ole varma ymmärränkö, mitä tarkoitat, mutta nyt oli siis kontti auki (jotta pääsin mittaamaan), kontin lukko kiinni, ovet lukossa jne., eli perus kuvio. Auto oli kyllä lepotilassa kokoajan ja ovia ei auottu kesken mittauksen jne. Navi imi siis virrat auton ollessa lepotilassa. Kun avasin lukot ja auto heräsi: 0,7A ja kun nippasin navin irti tuolloin, niin 0,5A.

                  Eli auto lepotilassa ja kurkkasin mittariin
                  - 0,5A
                  - Nippasin sulakkeen irti 0,02A
                  - Sulake kiinni, navi alko kelaamaan ja 0,5A
                  - Navin takaa sininen johto irti ja 0,02A
                  - Johto takasin kiinni ja ovet auki = auton herätys 0,7A
                  - Navin johto irti auton ollessa hereillä 0,5A

                  EDIT: Eli yhteenvetona, niin navin ollessa kiinni ja auto lepotilassa virrankulutus pelkästään navilla jotain 0,498A ja muilla vermeillä 0,02A?
                  Last edited by kmn; 11-04-2012, 21:41.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    #54
                    Lainattu navilaskuri kiinni johtoon ja mittausten toistaminen?

                    Comment

                    • Bimist
                      Newbiemmer
                      • Apr 2012
                      • 20
                      • Kuopio

                      #55
                      Mittauksia ja tutkimuksia on nyt pikkasen ehditty tehdä ja tulokset on jokseenkin tylsät. Akku on nyt epäilty syyllinen todennäköisin perustein. Vaikutti siltä, että neste on vähissä. Se menee nyt vielä testiin lähipäivinä.

                      Laitoin virtamittarin plus-johtimen ja Volvo-s80:stä lainatun akun väliin. Virrankulutukset:
                      takaluukku auki, ei unitilassa, takaluukun valo päällä: 1,8A
                      meisselillä takaluukku "kiinni", valo sammu, ei unitilassa: 0,5A
                      muutaman minuutin odottelun jälkeen, ei vielä unitilassa: 0,3A
                      15 min jälkeen ts. unitilassa, luukut kii: 0,01-0,03A (huom! ovet ei lukossa)

                      Sitten pamautin ovet lukkoon ja mittarista posahti sulake. Tämä syy yhdistettynä siihen, että oon kahtena aikaisempana iltana saanut varashälyttimen soimaan, siirsin ovet lukittuna -testit huomiseen. Täytyy huomioida sen verran naapureita, kun kummiskin osaan unohtaa sen ja alkaa kaara vinkumaan.

                      Mun Knatterton -vaisto sanoo tässä kohtaa, että jos autossa on joku vika niin enää mahdollisia ovat: 1) varashälytin (koska jää kuluttamaan, kun on lukittu) 2) radio/soitin, joka oli koko testin aikana irti, syystä että radio on pikselikorjauksessa omassa pikku pikku elektroniikkapajassani.

                      Huomasin muuten sellaisen asian, että sähkö/elektroniikka-alan ammattilaiselta saa huolestuneita kommentteja, jos mainitsee, että aikoo mitata yleismittarilla akun virtaa.

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        #56
                        Originally posted by E.K. View Post
                        Lainattu navilaskuri kiinni johtoon ja mittausten toistaminen?
                        Saa ilmoittautua. Tänä aamuna auto läks palmun alta ja mittasin jännitteen, joka oli laskenut jotain 0,2v illan aikana. Lienee normaalia. :think:

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #57
                          Originally posted by kmn View Post
                          Saa ilmoittautua. Tänä aamuna auto läks palmun alta ja mittasin jännitteen, joka oli laskenut jotain 0,2v illan aikana. Lienee normaalia. :think:
                          Mulla on ylimääräinen mk2 laskuri jos haluat kokeilla, tai vaikka ostaa sen

                          Comment

                          • merbau
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 130
                            • Pälkäne

                            #58
                            Originally posted by Bimist View Post
                            Sitten pamautin ovet lukkoon ja mittarista posahti sulake.

                            ...

                            Huomasin muuten sellaisen asian, että sähkö/elektroniikka-alan ammattilaiselta saa huolestuneita kommentteja, jos mainitsee, että aikoo mitata yleismittarilla akun virtaa.
                            Miksiköhän

                            Olisiko niin, että ovien solenoidit aktivoituessaan vievät enemmän kuin sen 10A mitä mittarisi kestää? Pelkkä arvaus tosin.
                            540iA -00 M-sport
                            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                            Comment

                            • Bimist
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 20
                              • Kuopio

                              #59
                              Originally posted by merbau View Post
                              Miksiköhän

                              Olisiko niin, että ovien solenoidit aktivoituessaan vievät enemmän kuin sen 10A mitä mittarisi kestää? Pelkkä arvaus tosin.
                              Niinpä. Ja paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ei edes ollut tuota "välimallin" sulakekokoa 10A-suuruisena vaan oli vaan 3A hidas ja 7A nopea. Meni säätämiseksi tuo lukkoon laitto, kun ei voi olla mittari välissä sillä hetkellä kun painaa ovet lukkoon, mutta se täytyy kuitenkin saada väliin niin, ettei virran syöttö katkea.

                              Tänään aamulla mittasin vielä ovet lukittuna virran kulutukset ja oli samat kuin ovet lukitsemattomana. Ja sainhan mä sen varashälyttimenkin kerran soimaan.

                              Hyvä homma tässä oli se, että seuraavan kerran kun/jos akku menee tyhjäksi niin on selvät sävelet, miten alkaa hommaa selvittämään.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #60
                                Kauanko odotit lepotilaan menemistä?

                                edit: Tämän piti mennä kmn:lle, kovin pieni ero unitilan ja hereilläolon välillä jos vain navi jäisi päälle.
                                Last edited by Cell; 12-04-2012, 10:25.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎