Originally posted by marcus_108
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi
Collapse
X
-
Automaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)
Originally posted by Havis View PostKyllä se hihna normaalisti pitäisi pysyä paikallaan. Onkohan sulla joku hihnapyörä menossa rikki. Se selittäisi sen ettei hihna kestä paikoillaan. Eikös varsinkin näistä tiisselesitä mene tyypillisesti joku hihnapyörä hajalla silloin tällöin.
Vanha hihna hyppäs kanssa 1 uran verran sivuun kun kiristin ohjas sitä niin sivuun. Liekö tuo nyt sitte vieläkin jotenkin vinossa.
Tosin tuo tuntuu syövän hihnaa nimenomaan urapuolelta, eli viittaisi et ois hihnapyörissäkin sanomista. Mutta se taas ei selitä sitä sivuun kampeamista.
No, nyt ei vaan oo aikaa rassata, revin isoimmait roippeet pois, mennään halkaistulla hihnalla nyt joku aika.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostAutomaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)...
Onhan tuo anturin paikka toki melko hyvä kompromissi, koska sinne imettävä ilma on melko hyvä keskiarvo kabiinin lämmön yleistilasta.
Toimii minusta parhaiten kun ei koskaan suuntaa niitä kojelaudan keskisuuttimia täysin alas, koska silloin saadaan sisäilman lämmöstä mahdollisesti väärä kuva anturille kun puhallusilma osuu sinne lähes suoraan.
Oma laite toimi mielestäni 90% ajasta kuin ihmisen mieli. Ja sen 10% aikana sitten pitää muuttaa esim. ilman suuntauksia täys automaatista manuaaliseksi, säädellä niitä kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörullaa tms tilanteen mukaista hienosäätöä. Peruslämpöasetukseen 21 ei ole tarvinnut koskea muutoin kuin arviolta kuukausittain tekemässäni 'ylläpitokäytössä' (ajan säännöllisesti vesiventtiilit pakosta auki/kiinni käyttämällä lämpöasetusta ääriasennoissa 16 <-> 32)Last edited by Havis; 26-06-2013, 08:36."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
sullako toimii esim kosteilla syyskeleillä ilmastointi ok, ja talvella?
Mulla tuppaa pudottamaan tuulilasin puhalluksen pois ja pitää puhallusta liian pienellä. Inpalla sais varmaan muutettua automaatin minimipihallusnopeuden ylemmäs, esim 3->5 ?
Vai onko siinä minimiä, ei ainakaan alle kolmen ikinä putoo, mut turhan kesy nopeus silti.
Imuroin äsken tuon auton etutilat ja samalla tuon anturin, tuli vähä villakoiraa sieltäkinBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View Postsullako toimii esim kosteilla syyskeleillä ilmastointi ok, ja talvella?
Mulla tuppaa pudottamaan tuulilasin puhalluksen pois ja pitää puhallusta liian pienellä. Inpalla sais varmaan muutettua automaatin minimipihallusnopeuden ylemmäs, esim 3->5 ?
Vai onko siinä minimiä, ei ainakaan alle kolmen ikinä putoo, mut turhan kesy nopeus silti.
Imuroin äsken tuon auton etutilat ja samalla tuon anturin, tuli vähä villakoiraa sieltäkin
IHKA:n perustoiminto tuntuu olevan sellainen, että kabiinin lämmitys hoidetaan jalkatilapainotteisesti, ja viilennys taas pääasiassa kojelaudan keskisuuttimista. Nämä toimii valtaosin, mutta muutamassa olosuhteessa joutuu ilmansuuntauksen laittamaan käsiohjaukselle ja puhallusnopeutta lisäämään itse.
1. Oikein kova helle -> kylmä puhallus vain kojelaudasta. Noissa tilanteissa laitan AUTO asennon pois ja ilman tulemaan kaikista suunnista -> paljon tasaisempi ja mukavampi ilman jako. Tämä on kokemukseni mukaan tarpeen vain hetkellisesti tosihelteillä, +25 ja enemmän.
2. Syksyn ja talven kosteat kelit -> AUTO pitää ilmanpuhalluksen liian jalkatilapainotteisena, jolloin varsinkin takasivuikkunat pyrkii huurtumaan. Näissä tilanteissa myös laitan puhallukssen tulemaan kaikista suunnista. Itse asiassa pidän ilmansuuntauksen AUTO asennon pois päältä lähes koko talven, jolloin ilmanjaosta saa tosiaan tasaisemman. Ja jos huuretta tulee laittaa hetkeksi huurteenpoistoasentoon
Ja tosiaan puhallusnopeutta joutuu silloin tällöin itse lisäämään/vähentämään jos siltä tuntuu.Last edited by Havis; 26-06-2013, 15:40."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Jep jep.
Mielestäni vähäsillä kokemuksilla kakkoskoppasen V70:n ilmastointi toimii aikas täydellisesti. Mut niinku sanottu, pitäis olla enempi kokemusta. Mut käyttöliittymä on mielestäni erittäin selkeä, kun siinä on se "istuva hahmo", ja siitä vaan näppäillään että mihinpäin.
Mutta, tuli nyt vielä otettuu toi IHKAn paneeli käteen ja kattelin et ei hirveen pölynen enää imuroinnin jälkeen ole. Vähä puhalteli viel loput pois, niin eiköhän tuo nyt niin hyvä ole kuin voi olla. Toivotaan ettei enää pakasta kabiiniaBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by 6power View Postbmw 523ia-97 ...onko näissä ilmastoinnin kompuran mangneettihihnapyörissä ollu vikaa? Mulla kompressori metelöi ku laitan ilmastoinnin päälle...ja onko mahdollista että jos ilmastointi on vajaa täytöllä niin kompura pitää "rapisevaa/krahisevaa" ääntä?Last edited by Heguli 31; 28-06-2013, 20:48.
Comment
-
-
Originally posted by 6power View Postonko mahdollista että jos ilmastointi on vajaa täytöllä niin kompura pitää "rapisevaa/krahisevaa" ääntä?
Ja onko autom. ilmastoinnissa sisätilan anturi siis ritilän takana paneelissa vai kuskin jalkatilassa vai tä? :think
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostSiis, pitäisikö kun ihkasta on laitettu 22 astetta ja ilmastointi päällä, niin kun keskisuulakkeista säätä 3punaista täplää niin tulla lämpöistä jos ulkona on noin 20 astetta lämmintä:think
Originally posted by TJJ View PostPaneelin toisen ritilän takana, toinen ritilä on vain koriste.
Originally posted by Juize View PostKuskin jalkatilassa siinä muovisuojuksessa ohjauspylvään vasemmalla puolella.
Comment
-
Comment