Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmat ja säädöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #31
    Originally posted by minnilii View Post
    Ymmärränkö nyt lukemani oikein eli että camberi on yhä päin äässiä? :think
    Jos näin on niin mitäs tässä tilanteessa nyt tehdään? Viedään auto takasin ja käsketään laittamaan arvojen sisälle?? Vai onko mahdollisuutta, että niitä ei enempää pysty säätämään?
    Etucamber ei ole peruskeinoin säädettävissä, joten antaisin sen olla nyt ainakin ensihätään.

    Itse tarkistuttaisin myös takakulmat, vaikka niissä ei ilmeisesti ainakaan dramaattista ongelmaa voi olla jos kerran ajo parani selvästi jo keulan aurauksen säädöllä.Sillähän se selviää onko takana tarvetta muuttaa mitään. Takaa voidaan säätää sekä auraus että camber.

    Sen jälkeen eikun ajoa ja tilanteen seuraamista.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #32
      Originally posted by minnilii View Post
      Ymmärränkö nyt lukemani oikein eli että camberi on yhä päin äässiä? :think
      Jos näin on niin mitäs tässä tilanteessa nyt tehdään? Viedään auto takasin ja käsketään laittamaan arvojen sisälle?? Vai onko mahdollisuutta, että niitä ei enempää pysty säätämään?
      Joo, Eli, oikealla puolella on nyt ihan likimain oikean suuntainen camberi, mutta toi vasen on ihan metsässä.:think Se syö uuden renkaan sisäreunasta aika nopeesti, nim.kokemus. Huomasin tuossa omasta autosta, että edessä oikeanpuolen tukivarren nivelen kiinnityspisteessä olkavarren navassa on välys ja sitä tulee helposti kiristettyä liikaa ja näin camberi menee sitä mukaa miinuksen puolelle kun kirraa. Eli, ei onnistunut momenttiin kirraaminen oikealla, mutta vasenmalla kylläkin onnistui. Kiristettiinköhän sinun ne uudet tukivarret auton paino päällä?

      Kysyn vielä, että onko autossasi säädettävät iskarit? Eli, saa säätää korkeutta ja mataluutta oman maun mukaan?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • minnilii
        Bimmer Rookie
        • Jun 2013
        • 52
        • Kurikka

        #33
        Originally posted by Havis View Post
        Etucamber ei ole peruskeinoin säädettävissä, joten antaisin sen olla nyt ainakin ensihätään.

        Itse tarkistuttaisin myös takakulmat, vaikka niissä ei ilmeisesti ainakaan dramaattista ongelmaa voi olla jos kerran ajo parani selvästi jo keulan aurauksen säädöllä.Sillähän se selviää onko takana tarvetta muuttaa mitään. Takaa voidaan säätää sekä auraus että camber.

        Sen jälkeen eikun ajoa ja tilanteen seuraamista.
        Kiittää hän

        Ajettavuus parani jo heti renkaidenvaihdon jälkeen, mutta tuntui nyt loistavalta (tietty kokemus on niistä kiskonnoista vaan).

        Näkeekö takapyörien camberin silmällä? Mietin vaan kun jäin tuijottamaan noita takapyöriä eilen...
        X5iA e53 -00
        745iA e65 -03
        525tdsA e39 touring -99
        523iA e39 -96
        520i e39 touring -98
        325tds e36 -97 (projekti)

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #34
          Originally posted by minnilii View Post
          Kiittää hän

          Ajettavuus parani jo heti renkaidenvaihdon jälkeen, mutta tuntui nyt loistavalta (tietty kokemus on niistä kiskonnoista vaan).

          Näkeekö takapyörien camberin silmällä? Mietin vaan kun jäin tuijottamaan noita takapyöriä eilen...
          Silmä on niin huono arvioimaan noin pieniä kulmia ettei siihen ole luottamista. Jos kulmat on jo silmämääräisesti vinossa ne on kyllä pahasti pielessä.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by janke View Post
            Huomasin tuossa omasta autosta, että edessä oikeanpuolen tukivarren nivelen kiinnityspisteessä olkavarren navassa on välys ja sitä tulee helposti kiristettyä liikaa ja näin camberi menee sitä mukaa miinuksen puolelle kun kirraa. Eli, ei onnistunut momenttiin kirraaminen oikealla
            Kuulostaa melko turvalliselta... Onkohan se napaholkki joskus hajotettu ja vaihdettu omatekemään?
            E39 528iA

            Comment

            • minnilii
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 52
              • Kurikka

              #36
              Originally posted by janke View Post
              Joo, Eli, oikealla puolella on nyt ihan likimain oikean suuntainen camberi, mutta toi vasen on ihan metsässä.:think Se syö uuden renkaan sisäreunasta aika nopeesti, nim.kokemus. Huomasin tuossa omasta autosta, että edessä oikeanpuolen tukivarren nivelen kiinnityspisteessä olkavarren navassa on välys ja sitä tulee helposti kiristettyä liikaa ja näin camberi menee sitä mukaa miinuksen puolelle kun kirraa. Eli, ei onnistunut momenttiin kirraaminen oikealla, mutta vasenmalla kylläkin onnistui. Kiristettiinköhän sinun ne uudet tukivarret auton paino päällä?

              Kysyn vielä, että onko autossasi säädettävät iskarit? Eli, saa säätää korkeutta ja mataluutta oman maun mukaan?

              Onko bemari antanut noille cambereille jotkut ohjearvot?

              En osaa noista tukivarren kiristyksistä sanoa kun en ollut paikalla, mutta remppa tehtiin siellä Sjoella, bemari korjaajan (S) luona

              Enkä kyl tiiä iskareistakaan Oon yrittänyt Sjokiselta ex omistajalta kysyä, mut en saa häntä kiinni...
              X5iA e53 -00
              745iA e65 -03
              525tdsA e39 touring -99
              523iA e39 -96
              520i e39 touring -98
              325tds e36 -97 (projekti)

              Comment

              • minnilii
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 52
                • Kurikka

                #37
                Originally posted by Havis View Post
                Silmä on niin huono arvioimaan noin pieniä kulmia ettei siihen ole luottamista. Jos kulmat on jo silmämääräisesti vinossa ne on kyllä pahasti pielessä.
                Ok, kiitos!!
                X5iA e53 -00
                745iA e65 -03
                525tdsA e39 touring -99
                523iA e39 -96
                520i e39 touring -98
                325tds e36 -97 (projekti)

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kuulostaa melko turvalliselta... Onkohan se napaholkki joskus hajotettu ja vaihdettu omatekemään?
                  Niinpä.:think uusi holkki on jo hankittu, mutta en ole saanut sitä vielä vaihdettua. Mä en tiedä, että mitä sille on tapahtunut, kun vaihdoin viimekesänä tarvikkeen, niin luulin että sen tukivarren nivel oli ohkasempi joten tuossa taannoin laitoin sitten Oem varren, mutta sama siinäkin:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #39
                    Originally posted by minnilii View Post
                    Onko bemari antanut noille cambereille jotkut ohjearvot?

                    En osaa noista tukivarren kiristyksistä sanoa kun en ollut paikalla, mutta remppa tehtiin siellä Sjoella, bemari korjaajan (S) luona

                    Enkä kyl tiiä iskareistakaan Oon yrittänyt Sjokiselta ex omistajalta kysyä, mut en saa häntä kiinni...
                    Kyllä niille cambereille on omat arvot! Ja pitäis olla vissiin "melkein" kaikissa Nelipyörä suuntaimissa!? Olisikohan entinen omistaja täällä foorumilla:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • minnilii
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2013
                      • 52
                      • Kurikka

                      #40
                      Originally posted by janke View Post
                      Kyllä niille cambereille on omat arvot! Ja pitäis olla vissiin "melkein" kaikissa Nelipyörä suuntaimissa!? Olisikohan entinen omistaja täällä foorumilla:think
                      Enpäs tiiä, onko ex omistaja täällä :think

                      Jos J-kirjaimella alkava herrahenkilö löytyypi, joka myi tuon 523 meikäläiselle viime vuonna ex. Minimanin pihalla Ääsjoella niin toivottavasti paiskaa yv:ä
                      Tämä herra J on muuttanut Sjoelle muualta....lisää vinkkejä
                      X5iA e53 -00
                      745iA e65 -03
                      525tdsA e39 touring -99
                      523iA e39 -96
                      520i e39 touring -98
                      325tds e36 -97 (projekti)

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by minnilii View Post
                        Kiittää hän

                        Ajettavuus parani jo heti renkaidenvaihdon jälkeen, mutta tuntui nyt loistavalta (tietty kokemus on niistä kiskonnoista vaan).

                        Näkeekö takapyörien camberin silmällä? Mietin vaan kun jäin tuijottamaan noita takapyöriä eilen...
                        Ajettavuus ihan varmasti parani, mutta aika kaukana ollaan vielä niistä ihanteellisista ajo-ominaisuuksista(jo etupää on symmetrialtaan aivan liikaa pielessä).
                        Lisäksi, tämä pelkkä aurauksen säätö ei nyt vaikuttanut tuohon renkaiden kulumisongelmaan käytännössä mitenkään, vaan ainakin vasen eturengas on edelleen sisäreunasta loppu alle kesän ajoilla.
                        Todennäköisesti myös takapään kulmat ovat jotakin ihan muuta kuin mitä 18" renkalla kuuluisi olla, joten myös ne kuluu ennen aikojaan loppuun.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          #42
                          Tuolla alla linkin takana on hyvät arvot käyttäjän TJJ:n autoon säädetty. Noita täällä on käytetty monellekin e39 omistajille esimerkkinä. Kannattaa lukea koko keskustelu läpi, kun on sopivasti aikaa, niin näkee vähän miten porukka on säädelly kulmiansa.

                          Eli, viesti n: #992 http://www.btcf.fi/forum/showthread....34665&page=100


                          Nuo edellä olevat kulmat on 235/40/18 rengastukselle ja pitäisi tietää sinun auton renkaitten koot ja merkit, niin Hemi ainakin tietää kertoa sitten, että käykö noi TJJ:n kulmat juuri sinun rengastuksella.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • minnilii
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 52
                            • Kurikka

                            #43
                            Alkaa olo tuntua kusetetulta...
                            X5iA e53 -00
                            745iA e65 -03
                            525tdsA e39 touring -99
                            523iA e39 -96
                            520i e39 touring -98
                            325tds e36 -97 (projekti)

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #44
                              Originally posted by minnilii View Post
                              Alkaa olo tuntua kusetetulta...
                              En tiedä sitten olisiko suuntaaja säädellyt vain pelkästään etuvetoja ja eikä koskaan yhtään bemaria:think Joskus ex: Focuksesta säädettiin ensin etupää ja sitten viimeksi takapää:think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #45
                                Originally posted by minnilii View Post
                                Alkaa olo tuntua kusetetulta...
                                No en nyt ihan noinkaan näkis asiaa, auraus on saatu kohdalleen, olihan se aluksi ihan metässä. Ja muuta säätöähän tuossa ei periaatteessa ole, varsinkaan jos automalli ei ole kyseiselle asentajalle tuttu.

                                Nää on vaa näitä, aina pitäis tietää mihin paikkaan näitä vie säädätykseen, että varmasti tulee jetsulleen oikein.
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎