Announcement

Collapse
No announcement yet.

E6x Jännitteensäädin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #46
    Originally posted by toitsu View Post
    Tarinaa omasta kulkineesta... Auto on BMW 530xd -07, Maanantaina meni akku tyhjäksi, akku oli alkuperäinen, jotenka uusi akku ja koodaus, mitattiin latausjännite, joka oli 11,6v, vein laturin pajalle, jossa sanottiin, että hyvin lataa ei ole vika laturissa, uusi jännitteensäätäjä laitettiin kuitenkin ja laturi taas paikoilleen, sama jännite ja sen jälkeen etsin vikaa kaikista mahdollisista kohteista, mitä täälläkin on ollut... Pienen epätoivon jälkeen tilasin uuden laturin, jonka laitoin tänään perjantaina kiinni ja nyt lataa sen mitä pitääkin!
    Hämäsi tosi paljon laturikorjaamon väittämä, että vanha laturi oli testattu ja ei oo vikaa.
    Uusi jännitteensäätäjä löytyy ylimääräisenä, jos jollakin on tarvetta, halvalla lähtee, privaa tulemaan.
    Riippuen paljonko rahaa kannoit puulaakiin kannattaa harkita reklamaatiota. Aika amätööri touhua, jos 11.6v lataavan laturin väittää ehjä olevan.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #47
      Mahtaakohan missään pikku laturipajalla olla sellaista penkkiä jossa tuon toiminnan saa oikeasti testattua..
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • toitsu
        Newbiemmer
        • Aug 2003
        • 15

        #48
        Originally posted by HTK12 View Post
        Riippuen paljonko rahaa kannoit puulaakiin kannattaa harkita reklamaatiota. Aika amätööri touhua, jos 11.6v lataavan laturin väittää ehjä olevan.
        Samaa mieltä tuosta amatööriudesta. Autossa, kun oli laturi kiinni, niin näytti tuon 11,6V, mutta testipenkissä mukamas latasi vaikka kuinka, mikä ei voi pitää paikkansa. Laitoin tuon uuden säätimen kuitenkin, kun ajattelin, ettei sitä tarvitse sitten heti vaihtaa, mutta siitäkään ei apua ollut, uusi laturi auttoi loppujen lopuksi, aluksi en meinannut uskoa laturivikaa, kun liike väitti, että laturi on täysin kunnossa. Itse tein työt, maksoin tuolle liikkeelle "vain" uuden laturin hinnan.
        Ne pyörijärullat hihnan ympärillä kannattaa samalla vaihtaa, jos vähänkin tuntuu siltä.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #49
          Originally posted by suppari View Post
          Mahtaakohan missään pikku laturipajalla olla sellaista penkkiä jossa tuon toiminnan saa oikeasti testattua..
          Jos ei tiedä mitä syöttää jännitteensäätimelle niin laturia ei saa lataamaan... Tässä paja nimenomaan oli väittänyt että hyvin lataa. Toisenlainen virheellinen diagnoosi voi tulla puutteellisella tietotaidolla paljon helpommin, vaikka laturi olisi oikeasti kunnossa.

          Comment

          • Black-Smoke 530D
            Bimmer Rookie
            • Sep 2016
            • 62
            • lappi

            #50
            Pakkauksessa tuli uudet pultit mukana. Säädin paikalleen ja pultit kireälle jonka jälkeen työntämällä pyöreätä osaa säätimestä hiilet vapautuu. Osat takaisin kiinni ja muovit sun muut takaisin kans. Vehje tulille ja salavalikosta kyttäämään jännitteitä, itsellä pyöri 15v. tuntumassa. Melko varmasti vika oli säätimessä kun hiilet oli loppu mutta voin raportoida myöhemmin.
            [/QUOTE]



            Hei. Mistä valikosta löytyy tuo latausjännite? Auto on 530 D -01.
            Mistä saisin uuden säätimen? Vara osa liikkeessä hinta 130€. Laturi valeon 150A
            Last edited by Black-Smoke 530D; 25-10-2016, 22:17.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #51
              Originally posted by Black-Smoke 530D View Post

              Hei. Mistä valikosta löytyy tuo latausjännite? Auto on 530 D -01.
              Mistä saisin uuden säätimen? Vara osa liikkeessä hinta 130€. Laturi valeon 150A
              Sulla on E39, joten väärä foorumi. E39:ssä jännite löytyy mittariston salavalikosta, testi 9 muistaakseni. Latausäätimen voi ostaa ebay, topautoosat, profiteile...
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • TSJ81
                Newbiemmer
                • Jan 2018
                • 3
                • Muurame

                #52
                Voisiko joku vinkata mistä löytäisi sopivan jännitteensäätimen 2003 sedaniin, kun RealOeam ehdottaa Boschia: http://www.realoem.com/bmw/enUS/part...&q=12317515319

                ja kun katsoo laturia niin siellä vaikuttaisi olevan 90/150a Valeo.

                Tuo on siis 520 jossa on ymmärtääkseni samaa tekniikkaa kuin E46:ssa?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #53
                  Originally posted by TSJ81 View Post
                  Voisiko joku vinkata mistä löytäisi sopivan jännitteensäätimen 2003 sedaniin, kun RealOeam ehdottaa Boschia: http://www.realoem.com/bmw/enUS/part...&q=12317515319

                  ja kun katsoo laturia niin siellä vaikuttaisi olevan 90/150a Valeo.

                  Tuo on siis 520 jossa on ymmärtääkseni samaa tekniikkaa kuin E46:ssa?
                  Ainut varma tapa on katsoa mikä sen nykyisen laturin osanumero, muuten voi saada väärän säätimen.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • BMW-driver
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 59
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #54
                    Jännitteensäätimen vaihto pieleen?

                    Eilen sain omaan autoon säätimen vaihdettua. Ennen vaihtoa tuli ” Charging Fault” ilmoituksia kun auton käynnisti, mutta ilmoitukset hävisivät kun ajoi vähän matkaa. Näiden ilmoitusten yhteydessä hävisi tehot ohjaustehostimesta, mutta tehot palasivat aina minuutin-parin kuluessa liikkeelle lähdöstä. Piilovalikosta katsoen jännitteet olivat yleensä 11-12 voltin välissä. Valeon säätimen tilasin Ebaystä ja vaihdon tein tämän foorumin ohjeiden mukaan. Ainoa tarkennus jonka voisi lisätä, niin säädin oli ainakin itselläni kiinni M7 pulteilla.

                    Nyt en ole ihan varma korjaantuiko vika kuitenkaan kokonaan. Kun sain eilen auton nippuun ja käyntiin ensimmäistä kertaa, niin jännite oli piilovalikossa vain 10,9V auton ollessa käynnissä eli matalampi kuin ennen säätimen vaihtoa. Ajoin auton ulos ja annoin käydä tyhjäkäyntiä 10 minuuttia, mutta jännitteet eivät juuri nousseet yli 11 voltin. Lähdin kuitenkin koeajolle seuraten jännitettä koko ajan. Noin varttitunnin nurkissa pyörimisen ja ajelun jälkeen jännite lähti hitaasti nousemaan ja oli lopulta korkeimmillaan 14,7 voltissa. Loppuajan jännite vaihteli noin 13,5V ja 14,5V välillä. Tässä kohtaa ajattelin että homma selvä ja vika korjattu.

                    Tänä aamuna seurasin taas jännitettä piilovalikosta ja jännite oli auton käynnistyksen jälkeen vain noin 11,5 voltissa. Noin 7 kilometrin ajon jälkeen jännite ei juuri noussut – koko ajan oltiin reilusti alle 12 voltissa. Kävin asioilla ja ajelin noin 15-30 minuuttia yhtäjaksoisesti ympäriinsä. Nyt jännite taas alkoi pikkuhiljaa nousta ja päätyi peräti 14,7 volttiin. Tuota ”Charging Fault” herjaa ei tänä aamuna tullut.

                    Muutama taustatieto:
                    - Auto E61 525D vm. 08
                    - Autolla ajettu noin 290 000km
                    - Autossa on uusi akku (Varta H3, noin viikon vanha)
                    - Autossa on Defan ylläpitolaturi jota olen käyttänyt (myös tänä aamuna)
                    - Koko tämän laturi ongelman ajan kelit ovat olleet pakkasella

                    Onko tälläinen käytös laturille normaalia vai onko koko laturi sökö? Kuuluuko latausjännitteen nousta vasta kun on ajettu pidempään?
                    Attached Files
                    Last edited by BMW-driver; 06-03-2018, 16:39. Reason: typo ja pari tarkennusta
                    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by BMW-driver View Post
                      Onko tälläinen käytös laturille normaalia vai onko koko laturi sökö? Kuuluuko latausjännitteen nousta vasta kun on ajettu pidempään?
                      Kyllä sen kuuluu nousta heti.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • BMW-driver
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2017
                        • 59
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #56
                        Säätimen jännite nousee hitaasti

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Kyllä sen kuuluu nousta heti.
                        Jotain hämärää tässä latauksessa nyt on. Tänään kun lähdin töistä, niin laitoin piilovalikosta jännitteen näkösälle ennen käynnistystä. Ennen käynnistysnapin painamista jännite oli reilut 12 volttia. Kun käynnistin auton, niin jännite tipahti noin 11 volttiin. Lähdin liikenteeseen ja noin 200 metrin ajon jälkeen syttyi "charging fault". Kurvasin auton takaisin työpaikalle ja tarkistin yleismittarilla jännitteen akun navoilta. Jännite oli 11,1 volttia.

                        Konepelti kiinni ja liikenteeseen. Noin 10 minuutin ajon jälkeen jännite lähti taas nousemaan ja nousi korkeimmillaan jopa 15,5 volttiin. Aikani ajelin ja jännite pysyi tuossa noin 13,5-15,5 voltin haarukassa.

                        Nyt kysymys kuuluukin että mistä tämä voi johtua? Vaikuttaako tuohon jännitteen säätämiseen jokin muu kuin tuo jännitteensäädin?
                        BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                        BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                        ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #57
                          Originally posted by BMW-driver View Post
                          Nyt kysymys kuuluukin että mistä tämä voi johtua? Vaikuttaako tuohon jännitteen säätämiseen jokin muu kuin tuo jännitteensäädin?
                          Mieleen tulee ibs. Helppo testata vaikuttaako mitään
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #58
                            Originally posted by BMW-driver View Post
                            Näiden ilmoitusten yhteydessä hävisi tehot ohjaustehostimesta
                            Vika ei todennäköisesti ole laturissa vaan se ei pyöri kunnolla. Tarkasta Pyöriikö hihna kunnolla käynnistyksen jälkeen. Olikohan niin, että hihnapyörän vulkanointi petti näistä aika usein.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by BMW-driver View Post
                              Eilen sain omaan autoon säätimen vaihdettua. Ennen vaihtoa tuli ” Charging Fault” ilmoituksia kun auton käynnisti, mutta ilmoitukset hävisivät kun ajoi vähän matkaa. Näiden ilmoitusten yhteydessä hävisi tehot ohjaustehostimesta, mutta tehot palasivat aina minuutin-parin kuluessa liikkeelle lähdöstä.
                              Eiköhän sulla suttaa värinänvaimennin (kampiakselin hihnapyörä) välillä tyhjää. Eihän se lataus mekaaniseen ohjaustehostimeen vaikuta. Laita laturille kuormaa (valot, penkinlämppärit, takalasinlämmitin) ja kurkkaa, miten hihna liikkuu tai on liikkumatta.
                              Edit: Hidaaaas
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • BMW-driver
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2017
                                • 59
                                • Pohjois-Pohjanmaa

                                #60
                                Originally posted by markok View Post
                                Vika ei todennäköisesti ole laturissa vaan se ei pyöri kunnolla. Tarkasta Pyöriikö hihna kunnolla käynnistyksen jälkeen. Olikohan niin, että hihnapyörän vulkanointi petti näistä aika usein.
                                Piti ottaa samantien taskulamppu ja lähteä tuonne pimeään pakkaseen tutkimaan miten asia on.
                                Piilovalikosta jännitteet näkösälle, konepelti ylös ja auto käyntiin. Tietenkään vika ei nyt sitten ilmennyt. Laturi vaikutti pyörivän ja lataavan aivan normaalisti, jännitteet olivat siellä 13-14 voltin hujakoilla. Veikkaan että auto oli vielä sen verran "lämmin" edellisen ajon jäljiltä ettei vikaa ilmennyt.
                                Sellaisen havainnon tein nyt kun pelti oli auki, että jostain kuului pientä "kitinää". Vaikutti ikäänkuin jossain olisi ollut rasvaamaton laakeri tai hihna olisi hieman ääntänyt. Aiemmin en ole tuota ääntä havainnut.

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Eiköhän sulla suttaa värinänvaimennin (kampiakselin hihnapyörä) välillä tyhjää. Eihän se lataus mekaaniseen ohjaustehostimeen vaikuta. Laita laturille kuormaa (valot, penkinlämppärit, takalasinlämmitin) ja kurkkaa, miten hihna liikkuu tai on liikkumatta.
                                Edit: Hidaaaas
                                Minulla oli sellainen käsitys että tässä olisi jokin sähköinen ohjaustehostin ja kun lataus ei toimi, niin se tippuu ikäänkuin varotoimena pois päältä. Taisin kuitenkin alla väärässä. Jos tässä on mekaaninen ohjaustehostimen pumppu, niin sehän tarkoittaa että aina kun tuo ohjaustehostin on tippunut pois pelistä, niin tehostimenpumppu on lakannut mitä ilmeisimmin pyörimästä.

                                Voisiko tästä varovasti päätellä että laturin hihna luistaa? Vai voiko tuo värinänvaimennin selittää tämän ohjaustehostimen sekä laturin ajoittaisen toimimattomuuden?
                                BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                                BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                                ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎