Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA - 130kW jakopää (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BemariAndy
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 230
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #31
    Originally posted by SkyMan View Post
    Täälläkin näköjään juttua aiheesta. Itse kirjailin kokemuksia tuonne 1-sarjan osastolle, mutta sama laulu sielläkin.

    Eli ilmeisesti joku kamppis on menossa, kun isäni autoon (520dA ´08 120tkm) vaihdettiin jakoketju ja kiristin goodwillinä, eli omakustannus 0€. Työn teki Seinäjoen Autokaari ja aikaa meni n. 4 tuntia.
    Suora lainaus Oulun Wetteriltä tulleesta vastauksesta :

    "Morjesta, Jakoketjuille on ollut jatkettuja gw-vastaantuloja, joiden varmistaminen vaatii testipolkujen suorittamisen ja sitten voidaan syöttää hakemus eri järjestelmään joka kertoo mahdollisen vastaantulon määrän. Suoranaista kampanjaa tälle autolle ei ollut jakopään osalta, kun juuri alustanumerolla sen tarkistin. Ei muuta kuin palataan huollon ja tuon jakopään testauksen merkeissä sitten.."

    Nähtävästi tulkintaa on ja osa omistajista joutuu maksamaan ja osa ei. Sama auto ja sama vuosimalli eli vähänkö epistä! Oliskohan tuossa joku kilometriraja ja omassa tapauksessa se on tietysti juuri 150 tkm (nyt 155..) tms...
    * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
    * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
    Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #32
      Originally posted by BemariAndy View Post
      joiden varmistaminen vaatii testipolkujen suorittamisen ja sitten voidaan syöttää hakemus eri järjestelmään joka kertoo mahdollisen vastaantulon määrän.
      1. mikä on testipolku? onko se joku rata jota asentaja hölkkää siellä merkkiliikkeeen takapihalla?
      2. oletetaan nyt että katsovat siis livedatalta koneen käyttäytymistä (esim vaikka pakonokka-akselin astelukuja/korjausta), niin miksi helvetissä erikseen kertovat, että "syöttävät eri järjestelmään hakemuksen"? Ei kait nyt kukaan kuvitellutkaan että siihen DIS-tai-mitä-nyt-käyttävätkään sitä hakemusta laitettaisiin?
      3. jos kerran hakemus pitää oikein syöttää johonkin "järjestelmään joka kertoo mahdollisen vastaantulon määrän", niin onko kyseessä jokin Veikkauksen Lotto-koneen kaltainen arvontajärjestelmä joka antaa sitten random-summan jolla tehdas osallistuu/on osallistumatta? Jos on hyvä munkki, niin tehdas maksaa muut paitsi öljyt; jos on huonompi tuuri niin tehdas maksaa vain öljyt.


      ja sitten vielä: ihan oikeesti, toi viestin aloitus: "Morjesta", ja toi lopetus: "Ei muuta kuin palataan...". Vittu, jos mä saisin tuiki tuntemattomalta "asiakaspalvelijalta" tuon sisältöisen viestin, niin en kyllä ihan heti veisi ko. liikkeeseen autoa enää edes siihen jakopääremppaan, puhumattakaan vapaaehtoisista määräaikaishuolloista. Mihin on hävinnyt kirjoitustaito ja kohteliaisuus. Toki jos tuon viestin kirjoittaja on nick BemariAndyn kaveri oikeassa elämässä, niin sittenhän tilanne on ihan toinen, mutta muussa tapauksessa mielestäni todellinen rimanalitus ammatikseen asiakkaita palvelevalta henkilöltä, joka kaiken lisäksi on ottamassa kantaa potentiaalisesti pirun kalliiseen korjaustyöhön.

      "Hei", "Hyvä xxx", "Hyvä asiakkaamme".
      "Vastaan mielelläni mahdollisiin lisäkysymyksiin ja voimme varata teille sopivan ajan jakopään korjaustarpeen tutkimista varten, ystävällisin terveisin nnn".
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #33
        Mitä noissa aikaisemmissa viesteissä tuli ilmi, oli se että nyt korjaamoilla on käyttössä työkalu jolla saadaan vaihdettua ylempi jakoketju ilman koneen irroitusta. Vedetään vanhalla ketjulla uusi paikalleen. Tämä varmaan lisää mielenkiintoa hoitaa näitä asioita, kun pelkällä venttiilikopan irroituksella selvitään. Eli jos ylempi on venähtänyt niin homma ei ole iso.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • pudis
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 39
          • Oulu

          #34
          Originally posted by BemariAndy View Post
          Suora lainaus Oulun Wetteriltä tulleesta vastauksesta :

          "Morjesta, Jakoketjuille on ollut jatkettuja gw-vastaantuloja, joiden varmistaminen vaatii testipolkujen suorittamisen ja sitten voidaan syöttää hakemus eri järjestelmään joka kertoo mahdollisen vastaantulon määrän. Suoranaista kampanjaa tälle autolle ei ollut jakopään osalta, kun juuri alustanumerolla sen tarkistin. Ei muuta kuin palataan huollon ja tuon jakopään testauksen merkeissä sitten.."

          Nähtävästi tulkintaa on ja osa omistajista joutuu maksamaan ja osa ei. Sama auto ja sama vuosimalli eli vähänkö epistä! Oliskohan tuossa joku kilometriraja ja omassa tapauksessa se on tietysti juuri 150 tkm (nyt 155..) tms...
          Oisko niin, että tämä uusi kampanja koskee vain N47D20A moottoreita.

          Comment

          • BemariAndy
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 230
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #35
            Originally posted by pudis View Post
            Oisko niin, että tämä uusi kampanja koskee vain N47D20A moottoreita.
            Toivotaan näin ja muistaaksenihan se "C-mallin kone" eli N47D20C tuli kesäkuusta 2008? Tuossa vain aiemmin joku toinen nimimerkki kommentoi, että isänsä autossa 12/2008 oli tehty tuo toimenpide ilmaiseksi. Eli sen takia vähän ihmettelen miksi ei sitten tulla vastaan, jos haluaisi tuon varalta vaihdattaa. Mutta kuten sanottua taitaa tulla itellä liikojen kilometrien puolesta seinä vastaan.
            * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
            * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
            Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

            Comment

            • pudis
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 39
              • Oulu

              #36
              Originally posted by BemariAndy View Post
              Toivotaan näin ja muistaaksenihan se "C-mallin kone" eli N47D20C tuli kesäkuusta 2008? Tuossa vain aiemmin joku toinen nimimerkki kommentoi, että isänsä autossa 12/2008 oli tehty tuo toimenpide ilmaiseksi. Eli sen takia vähän ihmettelen miksi ei sitten tulla vastaan, jos haluaisi tuon varalta vaihdattaa. Mutta kuten sanottua taitaa tulla itellä liikojen kilometrien puolesta seinä vastaan.
              Kilometri määrällä ei ole mitään merkitystä tässä kiristin/ketju kampanjassa. Minulta ei edes kysytty paljonko ajettu.

              Comment

              • Pilatus
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 61
                • Satakunta

                #37
                Itsellä on myös N47D20C moottori omassa E61:ssä joka on valmistettu 10.2008.

                Kävin paikallisessa huoltoliikkeessä kysymässä kampanjasta ja sanoivat, ettei oma auto kuulu kampanjan piiriin. Sanoivat kylläkin, että tilanne voi muuttua ajan kanssa.

                Ps. Autolla ajettu 223tkm eikä koneessa ole vielä mitään ongelmaa. Mutta huomenna voi olla jo toinen juttu. Ei kannata ressata...

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1575

                  #38
                  Jep sukulaiselle sanottiin sama juttu N47D20C moottorista.

                  Comment

                  • pitpete
                    Newbiemmer
                    • Mar 2012
                    • 19
                    • Finland

                    #39
                    Originally posted by pitpete View Post
                    Jos omistat älyluurin asenna siihen Bilteman sovellus ja siihen syötät rekisterinumeron se näyttää alustanumeron. Soitin tänään, menee perjantaina tarkistukseen. Pitää itse soitella eivät kuulema lähetä kirjettä kotiin. Ensivaiheessa kampanjassa vaihdetaan jakoketjun kiristin ja samassa yhteydessä tarkastetaan ketjun venymä. Jos ketjun venymä on sallituissa rajoissa autoon ei tehdä muuta. Jos venymä on liian suuri, täytyy varata aika ketjun/ketjujen vaihdolle. Tarkastus ja kiristimen vaihto kestää n. 1,5-2 tuntia
                    Selvittiin kiristimen vaihdolla ja sain mukaan testi tuloksen. Hyvin hoiti MetroAuto asian

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #40
                      Se kiristimen vaihto ei ole mikään jakopää remppa

                      Jokainen auto-alan ammattilainen tietää sen ettei pelkkä kiristimen vaihto ole mikään jakopää remppa. Se on toimenpide jolla saadaan ns. tyhmä tekniikasta tietämätön asiakas tyytyväiseksi ja hiljaiseksi, jolla vähäisellä (kustannuksilla) toimella saadaan asakaalle vaan mielihyväksi.
                      Jos oikea jakopään remppa tehdään vaihdetaan aina kiristin ja myös ketju. Pelkkä kiristimenvaihto on sama kuin asiakkaalle annetaan pelkkä tikkari ja sillä harhautetaan ongelma koneellisen autonomistajia. Kuten kaikki tietävät on kyse rahasta, vaikka olisi mitä takaisin kutsuja ja ne menevät pärstä ja suhdanne kertoimen mukaan halusittepa ajatella asiasta valoisammin ja monelle jää tässä luu käteen.
                      Kiristimenvaihdolla saadaan takuuaikainen vastuu hoidettua pikku rahalla ja näillä pikkutoimilla se tulee halvaksi ja kun takuu on ummessa on maksaja selvä se uunotettu asiakas. Em. kiristimenvaihdolla kun ei ole riittävästi vaihdettu tarvittavia osia on melkoinen riski ajella ja asakas on tyytyväinen kun ei ymmärrä tekniikasta ei pelkkä kiristin anna kuin tekohengitystä ongelma jakopäähän. Ps. kenenkään perseaukisen ei pitäisi ostaa ongelma konelllista moottoriltaan vajaapyttyistä 2.0D, tietenkin jos ulkokuoret täyttää auton ominaisuudet ja jokainen vastatkoon osatamisistaan ihan itse. Onnea omepekukoneen moottorin kanssa.



                      Originally posted by pitpete View Post
                      Selvittiin kiristimen vaihdolla ja sain mukaan testi tuloksen. Hyvin hoiti MetroAuto asian
                      Last edited by 325E; 28-02-2015, 00:19.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2328
                        • Uusimaa

                        #41
                        Originally posted by 325E View Post
                        Ps. kenenkään perseaukisen ei pitäisi ostaa ongelma konelllista moottoriltaan vajaapyttyistä 2.0D, tietenkin jos ulkokuoret täyttää auton ominaisuudet ja jokainen vastatkoon osatamisistaan ihan itse. Onnea omepekukoneen moottorin kanssa.
                        Asiaa jonkinverran parin viimeviikon aikana selvitelleenä, tämän asian totuus taitaa kuitenkin olla aurinkoisempi kuin annetaan ymmärtää... Näitä Exx-mallisarjan 2,0D-koneita on suomessakin liikenteessä erittäin paljon, ja keskimääräiset kilometrit alkaa olla varmaan lähellä 200tkm. Ilmeisesti ongelmiin saakka edenneitä tapauksia on kuitenkin kokonaismäärään nähden vain kourallinen. Suuremmissa PK-seudun merkkihuolloissakin vain muutamia, joista suurin osa on olleet takseja, ja niistäkin suurelta osin N47D20A-versioita. Tälläkin foorumilla ko. moottorilla ajavia on paljon, mutta kuinka monella se kone on porsinut oikeasti?

                        Alkaa tuntua, että tässä on pikemminkin jatko-osa kuuluisalle "imusarjanläppä-gatelle". Meteliä oli paljon, mutta todellisuudessa läppäkatastrofien määrä koko euroopassa on ollut äärimmäisen pieni suhteutettuna läpällisten bemujen kantaan. Ja varsinkin suhteutettuna asiasta pelottelun määrään. En väitä, etteikö tehtaalla olisi tehty virheitä osien mitoittamisessa, mutta ilmeisesti edelleen reilusti yli 95% valmistetuista N47D-moottoreista toimii ja on aina toiminut ilman ongelmia.

                        Muutaman tuhannen kilometrin perusteella tuollakin tuntuu pärjäävän enemmän kuin riittävästi liikenteen seassa - vajaista pytyistä huolimatta. Ainoa totuttelua vaativa asia on moottorin värinät kylmällä koneella, mutta muuten tuo hoitaa asiansa siinä missä isompikin lohko. Monella muulla automerkillä tuo 130kW on jo olevinaan "tehoversio". Itsellänikin jo ensimmäinen tutkakamera räpsähti, joten kyllä tämän saa kirmattua jopa ylinopeuteen saakka halutessaan.
                        Last edited by JKK; 28-02-2015, 02:23.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • pudis
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 39
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by pudis View Post
                          Joo, ei tule kirjettä kotiin. Kyllä siellä tehtaan tekninen kampanja on, alustanumerolla selviää. Itsellä on N47D20A 08/2008 auto ja siinä on tämä kampanja. Aika varattu muutaman viikon päähän.

                          Mitään ylimääräistä ääntä ei autostani kuulu(aj.148tkm). Kyllä täytyy nostaa peukku BMW:lle tästä kampanjasta.

                          Kiristimen vaihto riitti täälläkin. Kuulema uusi kiristin on erillainen kuin alkuperäinen, kiristää enemmän jos ketju venyy.

                          Kyllähän tämä toimenpide jonkulaisen mielenrauhan antaa. Ja kun kukaan ei ole esittänyt mitään faktaa kuinka paljo ko moottoreita on hajonnut, niin ei muuta kun kovaa ajoa vaan jatkossakin.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7544
                            • Jyväshyvä

                            #43
                            Originally posted by pudis View Post
                            Kiristimen vaihto riitti täälläkin. Kuulema uusi kiristin on erillainen kuin alkuperäinen, kiristää enemmän jos ketju venyy.

                            Kyllähän tämä toimenpide jonkulaisen mielenrauhan antaa. Ja kun kukaan ei ole esittänyt mitään faktaa kuinka paljo ko moottoreita on hajonnut, niin ei muuta kun kovaa ajoa vaan jatkossakin.
                            Minun otannalla mitkä varmasti tiedän (on joku läipiirin auto tai tullut vaihdokkina)

                            2 kpl 520d 2008 käyttöönotettuja, molempiin tehty 4-5 tonnin jakoremontti n. 300 tkm kohdalla.

                            1 kpl 160 tkm ajettu 2008 auto, meni tehtaan piikkiin kokonaan.

                            1 kpl 2010 k-otettu E91, ajomäärä jotain 100 tkm pintaan, meni kokonaan tehtaan piikkiin.
                            1 kpl 2011 k-otettu E91 xD, sama homma, ajettu 137 tkm.

                            En tiedä yhtään reilusti yli 300 tkm ajettua johon jakopäätä ei ole laitettu.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • sonnybonds
                              Newbiemmer
                              • Jan 2015
                              • 25
                              • Espoo

                              #44
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Minun otannalla mitkä varmasti tiedän (on joku läipiirin auto tai tullut vaihdokkina)

                              2 kpl 520d 2008 käyttöönotettuja, molempiin tehty 4-5 tonnin jakoremontti n. 300 tkm kohdalla.

                              1 kpl 160 tkm ajettu 2008 auto, meni tehtaan piikkiin kokonaan.

                              1 kpl 2010 k-otettu E91, ajomäärä jotain 100 tkm pintaan, meni kokonaan tehtaan piikkiin.
                              1 kpl 2011 k-otettu E91 xD, sama homma, ajettu 137 tkm.

                              En tiedä yhtään reilusti yli 300 tkm ajettua johon jakopäätä ei ole laitettu.

                              Menikö nuo kaksi viimeistä goodwillinä, koska ilmeisesti ovat c-versiota, jota tammikuussa tullut tehtaan kampanja ei kaiketi koske? Vai hoidettiinko takuuaikana?

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2328
                                • Uusimaa

                                #45
                                Aloin miettimään että mikä ihme siinä N47 jakorempassa maksaa yli 5000 euroa? Mikä tuossa olisi osien kustannus, jos itse joutuisi etsimään korvausosat edullisinta reittiä? Jos omalle kohdalle moinen joskus realisoituisi.

                                Onko tuossa jakopäässä akateemisessa mielessä jotain rakettitiedettä muistuttavaa, jos työn osuus on esim. yli 3000 euroa? Jotenkin tuntuu että joku (väärä taho) pääsee luvatta rikastumaan noissa rempoissa. Käsittääkseni tuon voimalinjan pudottaminen ei ole mikään älytön projekti. Sittenhän se on pelkkää selkeää purkamista ja kasaamista. Eli työtä.

                                Menneinä aikoina ihmiset korjasivat itse autonsa, eikä 30.000 markan jakoremppaa olisi kukaan kehdannut edes ehdottaa. Joko rahaa on nykyään liikaa tai siviilirohkeutta ja omatoimisuutta liian vähän.
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎