Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA - 130kW jakopää (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 327 2*t+ic
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 209

    #91
    Originally posted by JKK View Post
    Juttelin muutama viikko sitten Schmiedmannilla tästä asiasta ja heidän näkemyksen/tutkimusten mukaan ennenaikojaan hajonneita moottoreita yhdistää runsas määrä lyhyitä ajosuoritteita yhdistettynä 30tkm öljynvaihtoväliin. Kertoivat myös että heidän remppaamissa N47-koneissa on poikkeuksetta ollut öljysihti enemmän tai vähemmän tukossa, joka on estänyt riittävän voitelun.

    Tuo öljysihdin tukkeutuminen voi kyllä olla selkeä syyllinen katkenneisiin/viruneisiin ketjuihin. Ja lyhyet ajot (varsinkin talvella) yhdistettynä pitkään öljynvaihtoväliin on tunnetusti täyttä myrkkyä moottorille ja sen puhtaana pysymiselle. Jotenkin tekisi jopa mieli uskoa tuota teoriaa...
    Yllätyys! Tämän ymmärtääkseen ei tarvitse olla Einstein.

    Comment

    • Maili
      BTCF Member
      • Aug 2011
      • 446
      • E-pohjanmaa

      #92
      Tänne nyt millään tavalla kuulumatta, mutta onkohan toyotassa käytettävä Diesel kone minkä moinen. Tässä lähimaastossa oli taxissa oleva 130tkm ajettu Toyotassa oleva kone hajonnut. Sitä en tiedä mitä, mutta bmw valmiste kai se on. Tuli vain mieleen onko niissäkin malleissa ketju ongelmaa. Kuuleman mukaan maahantuoja ottaa osaa.
      E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
      Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

      Comment

      • nupaha
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 275
        • Pohojanmaa

        #93
        Originally posted by JKK View Post
        Juttelin muutama viikko sitten Schmiedmannilla tästä asiasta ja heidän näkemyksen/tutkimusten mukaan ennenaikojaan hajonneita moottoreita yhdistää runsas määrä lyhyitä ajosuoritteita yhdistettynä 30tkm öljynvaihtoväliin. Kertoivat myös että heidän remppaamissa N47-koneissa on poikkeuksetta ollut öljysihti enemmän tai vähemmän tukossa, joka on estänyt riittävän voitelun.

        Tuo öljysihdin tukkeutuminen voi kyllä olla selkeä syyllinen katkenneisiin/viruneisiin ketjuihin. Ja lyhyet ajot (varsinkin talvella) yhdistettynä pitkään öljynvaihtoväliin on tunnetusti täyttä myrkkyä moottorille ja sen puhtaana pysymiselle. Jotenkin tekisi jopa mieli uskoa tuota teoriaa...
        Itse olen öljyt vaihtanut öljyt ja käyttänyt joka kerta tuota moottorin "pesua/huuhtelua" ennen kuin olen laskenut vanhat öljyt ulos. Tuon edellisen perusteella se voi olla erityisen hyvä juttu tämän N47-moottorin yhteydessä ja täytyy sanoa, että oma kone käy kyllä nätisti. Ei toki kilometrejäkään ole kuin 146tkm.
        työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
        kauppakassina Audi A3 sedan
        kesäkissana Jaguar XKR

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          #94
          Originally posted by Maili View Post
          Tänne nyt millään tavalla kuulumatta, mutta onkohan toyotassa käytettävä Diesel kone minkä moinen.
          Kyllä se taitaa olla: BMWBLOG.COM
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • BemariAndy
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 230
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #95
            Originally posted by Maili View Post
            Tänne nyt millään tavalla kuulumatta, mutta onkohan toyotassa käytettävä Diesel kone minkä moinen. Tässä lähimaastossa oli taxissa oleva 130tkm ajettu Toyotassa oleva kone hajonnut. Sitä en tiedä mitä, mutta bmw valmiste kai se on. Tuli vain mieleen onko niissäkin malleissa ketju ongelmaa. Kuuleman mukaan maahantuoja ottaa osaa.
            Niin ja onhan se Toyotan uusi 2-litrainenkin BMW tuotantoa eli lienee samaa N47D20C-tyyppiä tai uusittua siitä, joka tapauksessa jakopää on kait moottorin takana...
            * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
            * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
            Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

            Comment

            • BemariAndy
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 230
              • Pohjois-Pohjanmaa

              #96
              Pienemmän mallin tietoja

              Originally posted by Maili View Post
              Tänne nyt millään tavalla kuulumatta, mutta onkohan toyotassa käytettävä Diesel kone minkä moinen. Tässä lähimaastossa oli taxissa oleva 130tkm ajettu Toyotassa oleva kone hajonnut. Sitä en tiedä mitä, mutta bmw valmiste kai se on. Tuli vain mieleen onko niissäkin malleissa ketju ongelmaa. Kuuleman mukaan maahantuoja ottaa osaa.
              Tässä tietoa 1,6 -litraisesta :

              * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
              * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
              Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

              Comment

              • BemariAndy
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 230
                • Pohjois-Pohjanmaa

                #97
                2-litraisen mallin tietoja

                Tässä tietoja Toyota Avensis 2-litraisen dieselmoottorin osalta :



                Katsoin Toyotan sivuilta Avensiksesta moottorin tiedot :
                Moottori
                Sylinterimäärä4-rivissä Venttiilimekanismi16-venttiilinen DOHC Polttoaineen syöttöjärjestelmäCommon-rail Iskutilavuus (cm3)1995 cm³Sylinterin halkaisija x iskun pituus84.0 x 90.0 mmSuurin teho (kW/k/min)105/4000 kW/k/minSuurin vääntö (Nm/k/min)320/1750-2250 Nm@k/minSuurin teho (hv)143 hvPuristussuhde16.5 : 1
                Ja vertailuun lähimmän BMW oman mallin eli 518d tiedot :

                Moottori
                Sylinteriluku / venttiileitä per sylinteri
                4/4
                Iskutilavuus cm3
                1995.0
                Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm
                90,0/84,0
                Teho kW (hv) kierrosluvulla 1/min
                110 (150)/4000
                Suurin vääntö (Nm) kierrosluvulla 1/min
                360/1750-2500
                Puristussuhde : 1
                16,5

                Melkein väittäisin, että kyse samasta moottorista ja ero on vain moottorinohjauksessa eli BMW 518d otetaan 150 hv/7 heppaa enemmän tehoa ja Toyotassa on 143 hv. Taisi olla tuo sama aiemmin esim. 318d ja 518d, mutta vähän ovat lisää Bemarilla puristaneet. Liekö sitten jo se uudempi B47, mutta käytännössä moottorin ulkorakenne lienee sama eli jakopään sijoittelu jne.
                * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                Comment

                • zeniitti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 575
                  • 127.0.0.1

                  #98
                  Oliko nyt tässä N47 D20 C -koneessa jotain korjattavaa? 250tkm ajettu eikä "oireita". Tosin ei myöskään tietoa onko jotain jo tehty aiemmin. Näkiskö joku tai esim. autokeskus tietoja?

                  EDIT: Sori, kyseessä e9x, mutta kaiketi sama kone, tämä 135kW?

                  Comment

                  • -JMV-
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 840
                    • Etelä-Pirkanmaa

                    #99
                    Nostellaas vähän, eli mitä eroa on 177hp ja -10 tulleessa 184hp moottorissa? Onko 184hp myös c-sarjaa ja onko yhtä vikaherkkiä jakopää ongelmiin?
                    F82 harraste

                    Comment

                    • stnz
                      Newbiemmer
                      • Jul 2017
                      • 3
                      • Turku

                      Terve,

                      Osaako joku sanoa missä tämän jakopään ennaltaehkäisevä remontti onnistuisi edullisesti ja osaavasti? Turun seudulla jos mahdollista, mutta eipä auton ajaminen vaikkapa pääkaupunkiseudullekaan ongelma ole. Katselin että briteissä useampi paja tekee "päivitetyillä osilla" takuun kera korjauksia reilun tonnin paikkeille, mutta vähän turhan kaukana lähteä sinne saakka autoa muiluttamaan. Viro/Ruotsi kelpaisi hyvin vielä.

                      2008 320d 253tkm ääntää hiukan, tasainen suhteellisen hiljainen tikitys tyhjäkäynnillä. 1500rpm paikkeilla mun korvani ei isompaa helinää erota, mutta tuo tikityskin taitaa olla merkki siitä että jotakin olisi aika tehdä?

                      Aiemmin keväällä ennen isompia oireita soittelin Autokeskukselle ja kyselin kampanjasta, mutta se ei kuulemma enää ole voimassa. Ainakaan huoltokirjan mukaan tähän ei moista remonttia myöskään ole tehty.

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 289
                        • Jyväskylä

                        Taitaa olla sun tapauksessa niin että vaatii vielä kampiakselinkin vaihdon että ongelma ei uusi heti. Vasta C-versiossa pääsee pelkillä jakopään hiluilla.

                        Korjatkaa vaan jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.

                        Just tein omaan 2010 versioon jakopään.

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          Originally posted by Stroop View Post
                          Taitaa olla sun tapauksessa niin että vaatii vielä kampiakselinkin vaihdon että ongelma ei uusi heti. Vasta C-versiossa pääsee pelkillä jakopään hiluilla.

                          Korjatkaa vaan jos olen väärässä mutta näin olen ymmärtänyt.

                          Just tein omaan 2010 versioon jakopään.
                          Ei sitä tarvi vaihtaa.
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • Stroop
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 289
                            • Jyväskylä

                            Että menis sillä vielä? Tätä olen miettinyt kans että kannattaako kampuraa enää tuossa kohti vaihtaa jos on tullut noin pitkälle jo?

                            Comment

                            • tane90
                              Newbiemmer
                              • Jan 2018
                              • 13
                              • alajärvi

                              jakopää

                              Ostin tuossa parikuukautta sitten n47 mottisen 520 vm2008.6.8 käyttöön otetun vehkeen. Rullattu 280000 ostaessa.
                              Pitääkö tuosta jakopäästä olla huolissaan noilla kilometreillä?
                              Auto käy pehmeästi koko kierrosalueen ja tyhjä käynnillä ei kuulu omaan korvaan mitään ylimäärästä(tietysti erillainen kuin remmi vehe☺)

                              Comment

                              • zorb
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2015
                                • 211
                                • Lahti

                                Omassa vuotta vanhemmassa ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä eikä muutenkaan ollut huomattavissa mitään hälyttävää, mutta kävin kuitenkin tarkistuttamassa ketjujen kunnon kun kampanja oli päällä. Merkkiliikkeen mittalaite sanoi että koko jakopää uusiksi, mutta kampanjan ansiosta meni tuolloin onneksi tehtaan piikkiin.

                                Tuosta on aikaa noin 2 vuotta. En tiedä vieläkö noita tekevät tehtaan piikkiin, mutta kysymällähän se selviää. Marmoritiskillä toki näkevät myös koneelta jos tuohon on jossain vaiheessa jakopää jo uusittu merkkihuollossa. Ainakin minulle kertoivat, että vaihdetut osat ovat uudempaa versiota joissa ketjut pitäisi olla vahvempia.
                                Last edited by zorb; 02-01-2018, 11:57.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎