Aloin miettimään että mikä ihme siinä N47 jakorempassa maksaa yli 5000 euroa? Mikä tuossa olisi osien kustannus, jos itse joutuisi etsimään korvausosat edullisinta reittiä? Jos omalle kohdalle moinen joskus realisoituisi.
Onko tuossa jakopäässä akateemisessa mielessä jotain rakettitiedettä muistuttavaa, jos työn osuus on esim. yli 3000 euroa? Jotenkin tuntuu että joku (väärä taho) pääsee luvatta rikastumaan noissa rempoissa. Käsittääkseni tuon voimalinjan pudottaminen ei ole mikään älytön projekti. Sittenhän se on pelkkää selkeää purkamista ja kasaamista. Eli työtä.
Menneinä aikoina ihmiset korjasivat itse autonsa, eikä 30.000 markan jakoremppaa olisi kukaan kehdannut edes ehdottaa. Joko rahaa on nykyään liikaa tai siviilirohkeutta ja omatoimisuutta liian vähän.
No jos ketju on katkennu ja korjata meinaat,niin esim.nokka-akselit hilppeineen,venttiilit ja tietysti jakopään osat ei ole ihan halpoja. Nuo kiristimien vaihot on minun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa,ei tuo kun mielenrauhaa kunnes nasahtaa.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
No jos ketju on katkennu ja korjata meinaat,niin esim.nokka-akselit hilppeineen,venttiilit ja tietysti jakopään osat ei ole ihan halpoja. Nuo kiristimien vaihot on minun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa,ei tuo kun mielenrauhaa kunnes nasahtaa.
Tarkoitin tilannetta ennen katastrofia. Eli jos tehdään korjaus siinä vaiheessa kun mitään fataalia ei ole tapahtunut ja asia voidaan diagnosoida jakopään ääntelyn perusteella.
Jakoketju on rintapellinpuoleisessa päässä joten isompaan remonttiin
joudutaan kone ja laatikko ottamaan autosta pois,
ja nuo 5 tonnin remontit sisälti myös kampiakselin vaihdon.
Työmääräarvio oli jotain 2400€ luokkaa jos oikein muistan.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Jakoketju on rintapellinpuoleisessa päässä joten isompaan remonttiin
joudutaan kone ja laatikko ottamaan autosta pois,
ja nuo 5 tonnin remontit sisälti myös kampiakselin vaihdon.
Työmääräarvio oli jotain 2400€ luokkaa jos oikein muistan.
Ja oliko näin että kampiakseli vaihdetaan ainoastaan N47D20A -koneisiin? Myöhempiin C-moottoreihin ilmeisesti osaluettelo on suppeampi; Laahaimet, kiristäjä ja ketjut.
Tuon koneen+laatikon pudottaminen ei ole mikään kummoinen temppu jos käyössä on nelipistenosturi. Kerran ollaan irroitettu/paketoitu kolmelitraisesta E91:sta voimalinja, joka oli aika suoraviivainen, n. työpäivän mittainen juttu kokonaisuudessaan.
Lähinnä tämä kiinnostaa, jos joskus tällainen realisoituu omalle kohdalle. Tietääpähän millaisiin kustannuksiin pitää varautua osien suhteen.
Toisesta topicista poimittua by MajorDrake:
Case2
Jos auto on uudemmalla kampiakselilla, MOOTTORI valmistettu 5.1.2009-1.3.2011:
- 11318506652 Jakoketju alempi
- 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
- 11318510014 Jakoketju ylempi
- 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
- 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
- 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain
Nuo osat tekee n.200-300€ (C-kone). Yläkanttiin laskettuna, itse tehtynä homman hoitaa 500€ hintaan jos ennakoivasti tekee hyvissä ajoin.
JKK on oikeilla jäljillä, olen noita N47 remppoja tehnyt muutaman, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pieni moottori nousee nätisti pois konehuoneesta. Kampiakselia ei tarvi vaihtaa jollei se ole kulunut, miksi vaihtaa jos mitään ei näy ja sillä on jo ajettu 200-300 ketjuvaihdossa( BMW:n oma ohje). Yhtään kampiakselivikaista en ole tavannu, niitä täytyy olla vähän. Jakopään ketjut, kiristin ja laahaimet muutaman satasen Ebay:ssä:
Ja vaikka ketju olisi hypänny venttiilit (yleenäsä imupuolelta) on kierossa MUTTA nokka-akselit on kunnossa. Siellä on rulla-keinuvivut sulakkeena, eli keinu katkeaa, ei nokka-akseli. Keinut ja venttiilit on kympin kipale ebays. Kannen tietysti joutuu repimään tällöin.
Muissa threadeissä on kirjoiteltu, että BMW huolloissa on testereissä ohjelma joka lukee paljonko heittoa on ajoituksessa ja milloin ylemmän ketjun vaihto auttaa. Ja työkalu jolla ylemmän ketjun saa vaihdettua yläkautta venttiili kopan avaamisella. Näin mersuihinkin on tehty jo vuosia, katkaistaan ketju ja vedetään vanhalla uusi paikalleen.
JKK on oikeilla jäljillä, olen noita N47 remppoja tehnyt muutaman, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pieni moottori nousee nätisti pois konehuoneesta. Kampiakselia ei tarvi vaihtaa jollei se ole kulunut, miksi vaihtaa jos mitään ei näy ja sillä on jo ajettu 200-300 ketjuvaihdossa( BMW:n oma ohje). Yhtään kampiakselivikaista en ole tavannu, niitä täytyy olla vähän. Jakopään ketjut, kiristin ja laahaimet muutaman satasen Ebay:ssä:
Ja vaikka ketju olisi hypänny venttiilit (yleenäsä imupuolelta) on kierossa MUTTA nokka-akselit on kunnossa. Siellä on rulla-keinuvivut sulakkeena, eli keinu katkeaa, ei nokka-akseli. Keinut ja venttiilit on kympin kipale ebays. Kannen tietysti joutuu repimään tällöin.
Muissa threadeissä on kirjoiteltu, että BMW huolloissa on testereissä ohjelma joka lukee paljonko heittoa on ajoituksessa ja milloin ylemmän ketjun vaihto auttaa. Ja työkalu jolla ylemmän ketjun saa vaihdettua yläkautta venttiili kopan avaamisella. Näin mersuihinkin on tehty jo vuosia, katkaistaan ketju ja vedetään vanhalla uusi paikalleen.
No et oikein monta rikkinäistä ole nähny jos oot siinä käsityksessä et nokat säästyy. Lähes poikkeuksetta hajoaa myös nokka-akseleiden kiinnityskelkka,ja siten myös nokat on käyttökelvottomat.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Omalta osaltani yritän vain asettaa tätä hysteriaa oikeaan mittasuhteeseen. Selvää on, että jos ongelma pääsee muuttumaan katastrofiksi, tulee korjaaminen kalliiksi ja silloin tulee vaihtoehdoksi myös käytetyn vaihtomoottorin käyttäminen. Eli pahimmillaan 2500-3500 euroa (jos itse vaihtaa koneen).
Ongelman voi laittaa kuntoon myös hyvissä ajoin. Käsittääkseni kone alkaa antamaan selkeää signaalia ennen ketjun hyppimisiä. Sen jälkeen asian voinee todeta helposti irroittamalla venttiilikopan kannen. Tässä vaiheessa kustannukset jää vielä alhaiseksi. Itse tehtynä vastaa normaalin rutiinihuollon hintaa. Teetätettynä sitten vähän enemmän. Liian moni vain luulee, että tällaiset on pakko teetättää merkkihuollossa.
silloin tulee vaihtoehdoksi myös käytetyn vaihtomoottorin käyttäminen. Eli pahimmillaan 2500-3500 euroa (jos itse vaihtaa koneen).
Väittäisin,että yli 90% ko. auton/moottorin omistajista ei suorittaisi syystä tai toisesta tuota moottorin vaihtoa itse.(Ei ole aikaa,paikkaa,välineitä,osaamista,halua jne).Ja siitä ne kustannukset sitten alkaa jo ihan toisella kertoimella.
Väittäisin,että yli 90% ko. auton/moottorin omistajista ei suorittaisi syystä tai toisesta tuota moottorin vaihtoa itse.(Ei ole aikaa,paikkaa,välineitä,osaamista,halua jne).Ja siitä ne kustannukset sitten alkaa jo ihan toisella kertoimella.
Näin juuri ja kun kyse on jakopäästä eli jos pienikin asia menee pieleen niin kone on valmis. Tästä syystä en noita tee, vaikka lähes kaikki muut teenkin. Maksan ennemmin jollekin ja jos kajahtaa niin syyttävä sormi ei osu omaan otsaan.
Tässä netistä ladattu kuva N47:n jakopäästä. Ylempi kiristäjä on tosiaankin helpon näköinen vaihdettava. Ovat tehtaalla ajatelleet, että sen vaihtamalla kamppiksen kautta saadaan tekohengitettyä motteja sen verran pitkälle että ollaan jo takuukysymysten ulkopuolella. Tuon kiristäjän pystyy vaihtamaan ilmeisesti sen enempää purkamatta konetta?
Muutenhan tuo näyttää ihan selkeältä rempattavalta.
[QUOTE=JKK;3510161]Aloin miettimään että mikä ihme siinä N47 jakorempassa maksaa yli 5000 euroa? Mikä tuossa olisi osien kustannus, jos itse joutuisi etsimään korvausosat edullisinta reittiä? Jos omalle kohdalle moinen joskus realisoituisi.
/QUOTE]
Jos ketju ei ole poikki niin ei mikään. Noin 2000 - 2500e on realistinen kustannus. Muu on korkeaa tuntihinnoittelua tai ylimääräistä katetta. Toki itse en käyttäisi välttämättä tarvikeosia sillä bmw on päivittänyt jakopään osanumeroita tiheään eli ongelma on ollut sillä tavalla tiedossa mutta sitä ei voida tietää minkä version osia kulloinkin myytävä tarvikeosasetti vastaa, toki niilläkin mennään varmasti yli 100tkm täysin huoletta. Uusimmilla bmw osaversioilla ei huolta tarvitse oikein suoritetun vaihdon jälkeen kantaa ainakaan seuraavien 200tkm aikana.
No et oikein monta rikkinäistä ole nähny jos oot siinä käsityksessä et nokat säästyy. Lähes poikkeuksetta hajoaa myös nokka-akseleiden kiinnityskelkka,ja siten myös nokat on käyttökelvottomat.
Juuri näin käy, nokat vääntyvät myös kieroon. Kamppis yläkiristimen vaihto on kikkailua sillä suuremmassa osassa poikki on keskimmäinen ketju, ei ylimmäinen, ehkä suhteessa 60/40. Tietysti yläketjukiristimen vaihto vähentää löysän ketjun aiheuttamaa nykimistä ja siten myös rasitusta keskiketjulle jolloin kone voi kestää pidempään.
Jos ketju ei ole poikki niin ei mikään. Noin 2000 - 2500e on realistinen kustannus. Muu on korkeaa tuntihinnoittelua tai ylimääräistä katetta. Toki itse en käyttäisi välttämättä tarvikeosia sillä bmw on päivittänyt jakopään osanumeroita tiheään eli ongelma on ollut sillä tavalla tiedossa mutta sitä ei voida tietää minkä version osia kulloinkin myytävä tarvikeosasetti vastaa, toki niilläkin mennään varmasti yli 100tkm täysin huoletta. Uusimmilla bmw osaversioilla ei huolta tarvitse oikein suoritetun vaihdon jälkeen kantaa ainakaan seuraavien 200tkm aikana.
Päivitettyjen OEM-osien hinta on n.300€, ehkä vähän reilu - omien laskelmieni mukaan. Eli tuossa 2000-2500€ arviossa työn osuus on luokkaa 1700-2200€ koneen pudottamiselle ja osien vaihdolle? Kuullostaa kovalle hinnalle, mutta toisaalta pitäähän siinä tekijän antaa takuu työlle, joten ehkä se on ihan ymmärrettävä... Käsittääkseni se on osaavalle tekijälle parin työpäivän homma.
Minusta on hyvä, että vuosien jahkailun jälkeen virhe tunnustetaan ja se laitetaan kuntoon. Ehkä tehtaalla on kuitenkin paras kyky arvioida mitä koneeseen uusitaan eri tapauksissa.
Comment