Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA - 130kW jakopää (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    #46
    Originally posted by JKK View Post
    Joko rahaa on nykyään liikaa tai siviilirohkeutta ja omatoimisuutta liian vähän.
    Se on kato juurikin näin
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #47
      Originally posted by JKK View Post
      Aloin miettimään että mikä ihme siinä N47 jakorempassa maksaa yli 5000 euroa? Mikä tuossa olisi osien kustannus, jos itse joutuisi etsimään korvausosat edullisinta reittiä? Jos omalle kohdalle moinen joskus realisoituisi.

      Onko tuossa jakopäässä akateemisessa mielessä jotain rakettitiedettä muistuttavaa, jos työn osuus on esim. yli 3000 euroa? Jotenkin tuntuu että joku (väärä taho) pääsee luvatta rikastumaan noissa rempoissa. Käsittääkseni tuon voimalinjan pudottaminen ei ole mikään älytön projekti. Sittenhän se on pelkkää selkeää purkamista ja kasaamista. Eli työtä.

      Menneinä aikoina ihmiset korjasivat itse autonsa, eikä 30.000 markan jakoremppaa olisi kukaan kehdannut edes ehdottaa. Joko rahaa on nykyään liikaa tai siviilirohkeutta ja omatoimisuutta liian vähän.

      No jos ketju on katkennu ja korjata meinaat,niin esim.nokka-akselit hilppeineen,venttiilit ja tietysti jakopään osat ei ole ihan halpoja. Nuo kiristimien vaihot on minun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa,ei tuo kun mielenrauhaa kunnes nasahtaa.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #48
        Originally posted by exautisti View Post
        No jos ketju on katkennu ja korjata meinaat,niin esim.nokka-akselit hilppeineen,venttiilit ja tietysti jakopään osat ei ole ihan halpoja. Nuo kiristimien vaihot on minun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa,ei tuo kun mielenrauhaa kunnes nasahtaa.
        Tarkoitin tilannetta ennen katastrofia. Eli jos tehdään korjaus siinä vaiheessa kun mitään fataalia ei ole tapahtunut ja asia voidaan diagnosoida jakopään ääntelyn perusteella.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #49
          Työ siinä maksaa ½ ja osat toisen mokoman.

          Jakoketju on rintapellinpuoleisessa päässä joten isompaan remonttiin
          joudutaan kone ja laatikko ottamaan autosta pois,
          ja nuo 5 tonnin remontit sisälti myös kampiakselin vaihdon.
          Työmääräarvio oli jotain 2400€ luokkaa jos oikein muistan.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            #50
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Työ siinä maksaa ½ ja osat toisen mokoman.

            Jakoketju on rintapellinpuoleisessa päässä joten isompaan remonttiin
            joudutaan kone ja laatikko ottamaan autosta pois,
            ja nuo 5 tonnin remontit sisälti myös kampiakselin vaihdon.
            Työmääräarvio oli jotain 2400€ luokkaa jos oikein muistan.
            Ja oliko näin että kampiakseli vaihdetaan ainoastaan N47D20A -koneisiin? Myöhempiin C-moottoreihin ilmeisesti osaluettelo on suppeampi; Laahaimet, kiristäjä ja ketjut.

            Tuon koneen+laatikon pudottaminen ei ole mikään kummoinen temppu jos käyössä on nelipistenosturi. Kerran ollaan irroitettu/paketoitu kolmelitraisesta E91:sta voimalinja, joka oli aika suoraviivainen, n. työpäivän mittainen juttu kokonaisuudessaan.

            Lähinnä tämä kiinnostaa, jos joskus tällainen realisoituu omalle kohdalle. Tietääpähän millaisiin kustannuksiin pitää varautua osien suhteen.

            Toisesta topicista poimittua by MajorDrake:

            Case2
            Jos auto on uudemmalla kampiakselilla, MOOTTORI valmistettu 5.1.2009-1.3.2011:
            - 11318506652 Jakoketju alempi
            - 13527797906 Korkeapainepumpun hammasratas
            - 11318510014 Jakoketju ylempi
            - 11317797899 Jakoketjun laahain ylempi
            - 13527797904 Jakoketjun laahain alempi
            - 13527797903 Alemman jakoketjun alempi laahain


            Nuo osat tekee n.200-300€ (C-kone). Yläkanttiin laskettuna, itse tehtynä homman hoitaa 500€ hintaan jos ennakoivasti tekee hyvissä ajoin.
            Last edited by JKK; 06-03-2015, 01:05.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #51
              JKK on oikeilla jäljillä, olen noita N47 remppoja tehnyt muutaman, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pieni moottori nousee nätisti pois konehuoneesta. Kampiakselia ei tarvi vaihtaa jollei se ole kulunut, miksi vaihtaa jos mitään ei näy ja sillä on jo ajettu 200-300 ketjuvaihdossa( BMW:n oma ohje). Yhtään kampiakselivikaista en ole tavannu, niitä täytyy olla vähän. Jakopään ketjut, kiristin ja laahaimet muutaman satasen Ebay:ssä:



              Työkalu ajoitukseen ja pumpun rattaan ulosvedin:



              Ja vaikka ketju olisi hypänny venttiilit (yleenäsä imupuolelta) on kierossa MUTTA nokka-akselit on kunnossa. Siellä on rulla-keinuvivut sulakkeena, eli keinu katkeaa, ei nokka-akseli. Keinut ja venttiilit on kympin kipale ebays. Kannen tietysti joutuu repimään tällöin.

              Muissa threadeissä on kirjoiteltu, että BMW huolloissa on testereissä ohjelma joka lukee paljonko heittoa on ajoituksessa ja milloin ylemmän ketjun vaihto auttaa. Ja työkalu jolla ylemmän ketjun saa vaihdettua yläkautta venttiili kopan avaamisella. Näin mersuihinkin on tehty jo vuosia, katkaistaan ketju ja vedetään vanhalla uusi paikalleen.
              Last edited by jpeltoma; 06-03-2015, 07:52.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #52
                Originally posted by jpeltoma View Post
                JKK on oikeilla jäljillä, olen noita N47 remppoja tehnyt muutaman, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pieni moottori nousee nätisti pois konehuoneesta. Kampiakselia ei tarvi vaihtaa jollei se ole kulunut, miksi vaihtaa jos mitään ei näy ja sillä on jo ajettu 200-300 ketjuvaihdossa( BMW:n oma ohje). Yhtään kampiakselivikaista en ole tavannu, niitä täytyy olla vähän. Jakopään ketjut, kiristin ja laahaimet muutaman satasen Ebay:ssä:



                Työkalu ajoitukseen ja pumpun rattaan ulosvedin:



                Ja vaikka ketju olisi hypänny venttiilit (yleenäsä imupuolelta) on kierossa MUTTA nokka-akselit on kunnossa. Siellä on rulla-keinuvivut sulakkeena, eli keinu katkeaa, ei nokka-akseli. Keinut ja venttiilit on kympin kipale ebays. Kannen tietysti joutuu repimään tällöin.

                Muissa threadeissä on kirjoiteltu, että BMW huolloissa on testereissä ohjelma joka lukee paljonko heittoa on ajoituksessa ja milloin ylemmän ketjun vaihto auttaa. Ja työkalu jolla ylemmän ketjun saa vaihdettua yläkautta venttiili kopan avaamisella. Näin mersuihinkin on tehty jo vuosia, katkaistaan ketju ja vedetään vanhalla uusi paikalleen.
                No et oikein monta rikkinäistä ole nähny jos oot siinä käsityksessä et nokat säästyy. Lähes poikkeuksetta hajoaa myös nokka-akseleiden kiinnityskelkka,ja siten myös nokat on käyttökelvottomat.
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2325
                  • Uusimaa

                  #53
                  Omalta osaltani yritän vain asettaa tätä hysteriaa oikeaan mittasuhteeseen. Selvää on, että jos ongelma pääsee muuttumaan katastrofiksi, tulee korjaaminen kalliiksi ja silloin tulee vaihtoehdoksi myös käytetyn vaihtomoottorin käyttäminen. Eli pahimmillaan 2500-3500 euroa (jos itse vaihtaa koneen).

                  Ongelman voi laittaa kuntoon myös hyvissä ajoin. Käsittääkseni kone alkaa antamaan selkeää signaalia ennen ketjun hyppimisiä. Sen jälkeen asian voinee todeta helposti irroittamalla venttiilikopan kannen. Tässä vaiheessa kustannukset jää vielä alhaiseksi. Itse tehtynä vastaa normaalin rutiinihuollon hintaa. Teetätettynä sitten vähän enemmän. Liian moni vain luulee, että tällaiset on pakko teetättää merkkihuollossa.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10058
                    • KVLA

                    #54
                    Originally posted by JKK View Post
                    silloin tulee vaihtoehdoksi myös käytetyn vaihtomoottorin käyttäminen. Eli pahimmillaan 2500-3500 euroa (jos itse vaihtaa koneen).
                    Väittäisin,että yli 90% ko. auton/moottorin omistajista ei suorittaisi syystä tai toisesta tuota moottorin vaihtoa itse.(Ei ole aikaa,paikkaa,välineitä,osaamista,halua jne).Ja siitä ne kustannukset sitten alkaa jo ihan toisella kertoimella.

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      #55
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Väittäisin,että yli 90% ko. auton/moottorin omistajista ei suorittaisi syystä tai toisesta tuota moottorin vaihtoa itse.(Ei ole aikaa,paikkaa,välineitä,osaamista,halua jne).Ja siitä ne kustannukset sitten alkaa jo ihan toisella kertoimella.
                      Näin juuri ja kun kyse on jakopäästä eli jos pienikin asia menee pieleen niin kone on valmis. Tästä syystä en noita tee, vaikka lähes kaikki muut teenkin. Maksan ennemmin jollekin ja jos kajahtaa niin syyttävä sormi ei osu omaan otsaan.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2325
                        • Uusimaa

                        #56
                        Tässä netistä ladattu kuva N47:n jakopäästä. Ylempi kiristäjä on tosiaankin helpon näköinen vaihdettava. Ovat tehtaalla ajatelleet, että sen vaihtamalla kamppiksen kautta saadaan tekohengitettyä motteja sen verran pitkälle että ollaan jo takuukysymysten ulkopuolella. Tuon kiristäjän pystyy vaihtamaan ilmeisesti sen enempää purkamatta konetta?

                        Muutenhan tuo näyttää ihan selkeältä rempattavalta.

                        Tässä vielä muutama lisäkuva aiheesta: N47 KUVIA

                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #57
                          [QUOTE=JKK;3510161]Aloin miettimään että mikä ihme siinä N47 jakorempassa maksaa yli 5000 euroa? Mikä tuossa olisi osien kustannus, jos itse joutuisi etsimään korvausosat edullisinta reittiä? Jos omalle kohdalle moinen joskus realisoituisi.
                          /QUOTE]
                          Jos ketju ei ole poikki niin ei mikään. Noin 2000 - 2500e on realistinen kustannus. Muu on korkeaa tuntihinnoittelua tai ylimääräistä katetta. Toki itse en käyttäisi välttämättä tarvikeosia sillä bmw on päivittänyt jakopään osanumeroita tiheään eli ongelma on ollut sillä tavalla tiedossa mutta sitä ei voida tietää minkä version osia kulloinkin myytävä tarvikeosasetti vastaa, toki niilläkin mennään varmasti yli 100tkm täysin huoletta. Uusimmilla bmw osaversioilla ei huolta tarvitse oikein suoritetun vaihdon jälkeen kantaa ainakaan seuraavien 200tkm aikana.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #58
                            Originally posted by exautisti View Post
                            No et oikein monta rikkinäistä ole nähny jos oot siinä käsityksessä et nokat säästyy. Lähes poikkeuksetta hajoaa myös nokka-akseleiden kiinnityskelkka,ja siten myös nokat on käyttökelvottomat.
                            Juuri näin käy, nokat vääntyvät myös kieroon. Kamppis yläkiristimen vaihto on kikkailua sillä suuremmassa osassa poikki on keskimmäinen ketju, ei ylimmäinen, ehkä suhteessa 60/40. Tietysti yläketjukiristimen vaihto vähentää löysän ketjun aiheuttamaa nykimistä ja siten myös rasitusta keskiketjulle jolloin kone voi kestää pidempään.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2325
                              • Uusimaa

                              #59
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Jos ketju ei ole poikki niin ei mikään. Noin 2000 - 2500e on realistinen kustannus. Muu on korkeaa tuntihinnoittelua tai ylimääräistä katetta. Toki itse en käyttäisi välttämättä tarvikeosia sillä bmw on päivittänyt jakopään osanumeroita tiheään eli ongelma on ollut sillä tavalla tiedossa mutta sitä ei voida tietää minkä version osia kulloinkin myytävä tarvikeosasetti vastaa, toki niilläkin mennään varmasti yli 100tkm täysin huoletta. Uusimmilla bmw osaversioilla ei huolta tarvitse oikein suoritetun vaihdon jälkeen kantaa ainakaan seuraavien 200tkm aikana.
                              Päivitettyjen OEM-osien hinta on n.300€, ehkä vähän reilu - omien laskelmieni mukaan. Eli tuossa 2000-2500€ arviossa työn osuus on luokkaa 1700-2200€ koneen pudottamiselle ja osien vaihdolle? Kuullostaa kovalle hinnalle, mutta toisaalta pitäähän siinä tekijän antaa takuu työlle, joten ehkä se on ihan ymmärrettävä... Käsittääkseni se on osaavalle tekijälle parin työpäivän homma.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • eppu38
                                Newbiemmer
                                • Nov 2013
                                • 1
                                • Espoo

                                #60
                                Tässä tehtaan ohje asiasta

                                Minusta on hyvä, että vuosien jahkailun jälkeen virhe tunnustetaan ja se laitetaan kuntoon. Ehkä tehtaalla on kuitenkin paras kyky arvioida mitä koneeseen uusitaan eri tapauksissa.

                                Linkki kirjeeseen:

                                https://drive.google.com/file/d/0B52kNO ... view?pli=1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎