Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by JaniLap View Post
    Pohdintani on jälkiviisautta at best, mutta jos tuo auton alta kulkeva plussakaapeli olisi puolikin metriä pidempi, niin kontin pohjaan voisi olla mahdollista kairata isompi läpivienti ja tiivistys jollakin kumiholkilla tms., jolloin koko liitoksen voisi tehdä kontin sisälle kun kaapelin pään voisi tuoda kontin puolelle? Huoltoa ajatellen on järkevää, että kontissa on liitos olemassa, mutta lähtökohtaisesti sijainti tulisi olla paikassa, joka ei altistu kosteudelle ja tiesuolalle yms. ylimääräiselle eli olisi "huoltovapaampi".

    Saisikohan tuohon rakennettua tuohon jonkunlaisen järkevästi toimivan jatkopalan, jos jatkoliitoksen suojaisi ja eristäisi huolella auton alapuolella?
    Järjetön paikka sijoittaa auton alle tuollaista liitosta talvisia olosuhteita ajatellen. Onhan noita kaapeleita mahdollista jatkaa jatkoholkilla, liitos pitää vaan sitten suojata todella hyvin. Esim. tuota enston rasvaa ja päälle liimakutistesukka, jonka päällä sitten vaikka sopiva pätkä konehuoneessakin käytettävää muovista suojaputkea.

    Jos sinne auton alle nyt uusii sen alkuperäisen liitoksen, niin tuskin tarvitsee ihan heti siitä murehtia.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      Täällä oli puhetta siitä että mistä vaurio syntyy ja miten se etenee. Mulla taisi jonkinlainen teoria olla asiasta. Tässä kuva siihen liityen siihen kun tarkistin eräästä autosta liitosten kunnon. Tämä kylläkin e90 mutta samalla tavalla nuo varmaan vaurioituvat. Tässä voi nähdä kuinka hapettuminen on edennyt liittimen sisään. Hapettuma pikkuhiljaa pullistaa tuota muovia joka lopulta halkeaa. Hapettuminen kiihtyy sitten kun päälliosan eristys pettää ja vesi pääsee entistä helpommin liitokseen. Tässä kuvassa vasemmanpuolen liittimen pinnassa voi nähdä kolme halkeamaa jotka johtunevat edellä mainituista syistä.

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        Originally posted by fraatti View Post
        Muutama talo kun palais mukana niin saattas alkaa jotain kiinnostamaan....
        Vaihdoin omastani koko kaapelin uusimpaan kupariseen tismalleen tuosta syystä, kun auto seisoi tallissa, jonka en halunnut kärähtävän työkaluineen ja kiinteine kalusteineen päivineen. Uusia Bemareita saa helpommin ja vähemmällä vaivalla, vaikka olis kontti kärähtänytkin.

        Kaapeli itsessään ei maksanut ihan hurjasti, ehkä yhden uuden renkaan verran. Sinänsä halpa vakuutus, jos E6x:stä tykkää. Kaapelista ei päälle päin näy paljon muovi- ja kumisuojien takia -- ja jos näkyy, niin sitten tilanne on jo huono. Jännitehäviötä kaapelinpään ja liitoksen yli voisi mittailla kylmäkäynnistyksen aikana, mutta toisaalta tilannetta pitäisi seurailla vaikka kerran vuodessa. Ja pitäis saada yleismittari kiinni kaapeliin jostain välistä, minkä saa sitten tiiviisti suljettua, ettei puolestaan mittausaukko ala vuotamaan kosteutta liitokseen.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by yason View Post
          Vaihdoin omastani koko kaapelin uusimpaan kupariseen tismalleen tuosta syystä, kun auto seisoi tallissa, jonka en halunnut kärähtävän työkaluineen ja kiinteine kalusteineen päivineen. Uusia Bemareita saa helpommin ja vähemmällä vaivalla, vaikka olis kontti kärähtänytkin.

          Kaapeli itsessään ei maksanut ihan hurjasti, ehkä yhden uuden renkaan verran. Sinänsä halpa vakuutus, jos E6x:stä tykkää. Kaapelista ei päälle päin näy paljon muovi- ja kumisuojien takia -- ja jos näkyy, niin sitten tilanne on jo huono. Jännitehäviötä kaapelinpään ja liitoksen yli voisi mittailla kylmäkäynnistyksen aikana, mutta toisaalta tilannetta pitäisi seurailla vaikka kerran vuodessa. Ja pitäis saada yleismittari kiinni kaapeliin jostain välistä, minkä saa sitten tiiviisti suljettua, ettei puolestaan mittausaukko ala vuotamaan kosteutta liitokseen.
          Eihän tuo kaapeli hirveitä maksa, mutta ilmeisesti aika työläs vaihdettava. Löysitkö vaihtoon jostakin hyviä ohjeita? Kuinka paljon tavaraa piti purkaa tieltä ennen kuin vaihto onnistui?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • karppa29
            Bimmer Rookie
            • Jul 2014
            • 52
            • Suomessa brgl

            Originally posted by djs^ View Post
            Vielä sen verran mainittakoon, että tuo isoveljen auto oli aamulla ilmoittanut tuon "high battery discharge" tekstin. Onkohan jo silloin alkanut tapahtumaan?:think
            Mulla koko talven tuota vilkuttanut. Oiskohan mullakin menossa liitos nurin?
            _____________________________________

            -e61 530xda LCI -08 black

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              Originally posted by karppa29 View Post
              Mulla koko talven tuota vilkuttanut. Oiskohan mullakin menossa liitos nurin?
              Jos akku on varmasti kunnossa, ja ko ilmoitus ei johdu omasta Webaston käytöstä niin on syytä epäillä vakavasti asiaa.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                Tuosta e61:stä tilttasi nyt tuo plussakaapeli auton pohjasta. Hapettunut liitoskohdasta ja muualtakin.

                Millainen työmäärä vaihdossa on? Onko kokemuksia korjaamoista/harrastajista, joilla onnistuisi tuo vaihto Rovaniemellä tai Seinäjoella?
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by Vesa View Post
                  Tuosta e61:stä tilttasi nyt tuo plussakaapeli auton pohjasta. Hapettunut liitoskohdasta ja muualtakin.

                  Millainen työmäärä vaihdossa on? Onko kokemuksia korjaamoista/harrastajista, joilla onnistuisi tuo vaihto Rovaniemellä tai Seinäjoella?

                  Noihin pohjan plussakaapeleihin on kuulemma saanut marmorilta aika vanhoihinkin goodwilliä. :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • jusv
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 145
                    • Turenki

                    Originally posted by peto2 View Post
                    Noihin pohjan plussakaapeleihin on kuulemma saanut marmorilta aika vanhoihinkin goodwilliä. :think
                    Jaa ovvai? Todistetusti vai Esson baarissa?

                    Tässä kun tätä ketjua olen lueskellut, ei ole silmiin sattunut yhtään ainoaa kuvaa siitä alapuolen liittimestä/muovista, joka olettamuksien mukaan on se itse syyllinen. Sikäli kun näin on, luulisi sen muovisuojan sekä itse kaapelin muovin olevan aika pahassa kunnossa alapuolella sikäli kun siellä on kova lämpö ollut. Tokihan se hieman on vaurioitunut kun sisäpuolella on ollut kunnolla hiittiä mutta olisi kiva nähdä kuva siitäkin.

                    Sitä mietin myös, että miten nuo syttymiset on sattuneet suurimmaksi osaksi paikallaan ollessa. Virtaahan ei siitä läpi mene silloin lainkaan, joten sen kaapelin on oltava oikosessa runkoon, jolloin siihen tulee 10kW about 6-7 minuuttia ennen kuin akku on kaputt. Se riittänee sytyttyämään mitä vaan. Mitenkään muuten en tuota oikein saa mahtumaan päähän, miten tuo kärtsää.

                    Mahtasko Hämeenlinna-Helsinki akselilla on ketään, joka tuon alapuolisen kaapelin vaihtaisi asevelinhintaan? Turussa vissiin oli joku kaveri...?

                    Jussi

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by jusv View Post
                      Jaa ovvai? Todistetusti vai Esson baarissa?

                      Tässä kun tätä ketjua olen lueskellut, ei ole silmiin sattunut yhtään ainoaa kuvaa siitä alapuolen liittimestä/muovista, joka olettamuksien mukaan on se itse syyllinen. Sikäli kun näin on, luulisi sen muovisuojan sekä itse kaapelin muovin olevan aika pahassa kunnossa alapuolella sikäli kun siellä on kova lämpö ollut. Tokihan se hieman on vaurioitunut kun sisäpuolella on ollut kunnolla hiittiä mutta olisi kiva nähdä kuva siitäkin.

                      Sitä mietin myös, että miten nuo syttymiset on sattuneet suurimmaksi osaksi paikallaan ollessa. Virtaahan ei siitä läpi mene silloin lainkaan, joten sen kaapelin on oltava oikosessa runkoon, jolloin siihen tulee 10kW about 6-7 minuuttia ennen kuin akku on kaputt. Se riittänee sytyttyämään mitä vaan. Mitenkään muuten en tuota oikein saa mahtumaan päähän, miten tuo kärtsää.

                      Mahtasko Hämeenlinna-Helsinki akselilla on ketään, joka tuon alapuolisen kaapelin vaihtaisi asevelinhintaan? Turussa vissiin oli joku kaveri...?

                      Jussi
                      Ihan todistetusti. Toki tuo goodwill riippuu nyt niin monesta asiasta, että kukaan ei voi sanoa näin netin välityksellä näillä tiedoilla saako vai ei.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • latvala
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 46
                        • kurikka

                        Plussakaapeli

                        Nyt on kampanja päällä alapuolen liitoksen/ympäristön tarkastukseen...
                        Oma jäi odottamaan varaosia, eli uutta plussakaapelia auton alle.
                        Tulee myös korjauspaloja, jos pohjalevy on hapettunut läpiviennin kohdalta..

                        Comment

                        • rotaN
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2015
                          • 211
                          • -

                          tälläviikolla tuli postissa kutsu läpiviennin tarkastukseen..

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 442
                            • Oulu

                            Takaisinkutsu
                            Aika kauan kesti ennen kuin tähän tartuttiin. Viimeisetkin valmistetut on jo yli 10v joten saa nähdä mitä tuo kaytännössä tarkoittaa.
                            Koskeeko itse tuotuja autoja (tähän mennessä en ole saanut yhtään kutsua ja tuo auto on ollut jo yli 6v minulla).
                            Edit: Minulle ei tullut kirjettä (ainakaan tänään Ke)
                            Edit2: Tänään (To) se sitten tuli.
                            Last edited by ekaBMW; 25-07-2019, 12:47.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • Markkanenn
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2016
                              • 262
                              • Vantaa

                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Takaisinkutsu
                              Aika kauan kesti ennen kuin tähän tartuttiin. Viimeisetkin valmistetut on jo yli 10v joten saa nähdä mitä tuo kaytännössä tarkoittaa.
                              Koskeeko itse tuotuja autoja (tähän mennessä en ole saanut yhtään kutsua ja tuo auto on ollut jo yli 6v minulla).
                              Itelle tipahti tänään postista kirje kaapelin tarkistukseen. Auto ollut minulla tammikuusta 2018 asti. Entinen omistaja tuonut 2013 saksasta. E61 530d vm. 2005
                              F11 520d -12

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16361
                                • Leppävirta

                                Mulle tuli kans kutsu tarkastukseen. Auto on -03 ja edellisellä suomi omistajalla auto oli 2009-2017
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎