Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Pyörän napa / tärinä (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heifetz
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 429
    • Finland

    #46
    Mielestäni auttoi mutta selviää varmasti kun pääsen vähän enemmän tekemään 'manöövereitä' turun motarilla. Pistän raporttia kunhan ensin saan puslien korjaamisen sovittua jonkun kanssa. Ei kai tuo hirveän kallis operaatio ole?
    Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
    Ex. E81 118d LCI Bluewater

    Comment

    • Soprano
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 198

      #47
      Tuo kysymys on hiukan suhteellinen, mutta jos ihan rahasta puhutaan niin eteen reaktitangon puslat maksaa joitain kymppejä... reaktiotanko täydellisenä maksaa joku puoltoistasataa, orkkis... x2
      Tein tänään hiukan käsijarrun säätöä ja huomasin että toinen takanapa pyörii hiukan hassusti.. en saanut oikeen selvää että onko se kiero vai ei, mutta jonku ihme vekin se tekee.. varmaan tarttis siihen vaihtaa jotain tilalle..
      Last edited by Soprano; 12-08-2015, 20:14.
      Se menee sit....

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10037
        • KVLA

        #48
        Originally posted by Soprano View Post
        mutta jos ihan rahasta puhutaan niin eteen reaktitangon puslat maksaa joitain kymppejä... reaktiotanko täydellisenä maksaa joku puoltoistasataa, orkkis... x2
        Ainakin Saksasta saa etupään tukivarsisettiä (Lemförder=orkkislaatua) 450-500€ kaikki 4 tukivartta + koiranluut.Jopa halvemmallakin,kun jaksaa nettiä selata.
        Last edited by Heguli 31; 13-08-2015, 07:27.

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #49
          Toivottavasti ei ihan tukivarsia tarvi vaihtaa. Varasin nyt schmiedmannilta puslien vaihdon. Tutinat ja heilumiset eivät ole kadonneet.
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • Soprano
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 198

            #50
            Ei oo ilmeisesti sulla vielä remonttia tehty / valmis tuo puslien vaihto ?
            Se menee sit....

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              #51
              Mitäs meinaatte tällä hammastangon "taikamutterin" kiristämisellä. Osaisko joku heittää räjäytyskuvasta vinkkiä tähän. Mulla samanlaista oireilua ja tuntuu että tärinä tulee ohjauksen puolelta. Vaihdettua jarrulevyt+etutukivarret+koiranluut. Raidetangonpäissä ei löytynyt väljää.

              Mullakin joskus kuuluu tuollanen "naksahus" kun ajaa melkein ääriasennossa jonkun pompun yli tai veivaa esim pieneen liikenneympyrään reippaalla vauhdilla sisään. Rattiakselin alempaan niveleen tosinkin paikallistettu yks pieni väljä, mutta mielestäni naksahdus ei kuulu ohjauspylvään paikkeilta, pikemminkin alempaa.
              Onkos rattiakselin yläpäässä jonkunnäköinen tukilaakeri joka vois olla pikkuhiljaa mennyt? Oireina myös järkyttävä ajettavuus tuulella. Uriin ei ole ihan mahdoton, vähemmän vetelee kuin v70 volvo.
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #52
                Originally posted by E39Fin View Post
                Mitäs meinaatte tällä hammastangon "taikamutterin" kiristämisellä. Osaisko joku heittää räjäytyskuvasta vinkkiä tähän. Mulla samanlaista oireilua ja tuntuu että tärinä tulee ohjauksen puolelta. Vaihdettua jarrulevyt+etutukivarret+koiranluut. Raidetangonpäissä ei löytynyt väljää.

                Mullakin joskus kuuluu tuollanen "naksahus" kun ajaa melkein ääriasennossa jonkun pompun yli tai veivaa esim pieneen liikenneympyrään reippaalla vauhdilla sisään. Rattiakselin alempaan niveleen tosinkin paikallistettu yks pieni väljä, mutta mielestäni naksahdus ei kuulu ohjauspylvään paikkeilta, pikemminkin alempaa.
                Onkos rattiakselin yläpäässä jonkunnäköinen tukilaakeri joka vois olla pikkuhiljaa mennyt? Oireina myös järkyttävä ajettavuus tuulella. Uriin ei ole ihan mahdoton, vähemmän vetelee kuin v70 volvo.
                Tuosta löytyy vähän tietoa taikamutterista http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=312228&
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • heifetz
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2015
                  • 429
                  • Finland

                  #53
                  Originally posted by Soprano View Post
                  Ei oo ilmeisesti sulla vielä remonttia tehty / valmis tuo puslien vaihto ?
                  Ei vielä, schmiedmannilla hieman jonoa
                  Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                  Ex. E81 118d LCI Bluewater

                  Comment

                  • Jölli
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 116
                    • kiuruvesi

                    #54
                    Originally posted by Soprano View Post
                    Eli asia liittyy E60 täristämiseen jota on sitten haettu vaikka millaisten eläinten kanssa.

                    On vaihdettu alusta,yläpään laakerit, kallistuksen vakaajan runkokumit, koiranluut, reaktiotangot, Kaikki jarrulevyt ja palat. Rengasssarja (jonka jälkeen vielä täristi) Sen jälkeen vaihdettiin uudet vanteet .. taas tärinä jatkui... tänään vaihdoin TAAS uudestaan kaikki 4 rengasta, ja varmasti on ilman pystyheittoja ja runkovikoja! TÄRINÄ JATKUU!
                    Kaikki jarrut on puhdistettu kymmeneen kertaan... en oo laskenut... ja rasvattu kaikki liukutapit yms... jarrut pelaa...

                    Nostin auton perän ilmaan ja katselin pyörien pyörintää (vaihde päällä auto käynnissä) Ja kappas vaan, molemmin puolin pystyheittoa.. ? Huomasin myös että vetokaseli kun tulee kiini tohon pyörän napaan niin siitä kohti se meni silleen kierosti ? Niinkuin epäkeskosti siihen laakeriin nähden... eli siis jarrulevy ei hankaa paloja vasten, mutta napa heittää tai on kiero pystysuuntaan ? Onko tämä mahdollista ? Laakerivälistystä ei tunnu mutta joku ihme rohiseva ääni kyllä tulee ihan samanlainen kuin pala ottaisi kiini levyyn... tämä on kuitenkin poissuljettu niin että otin palat erilleen levystä ja kuulin edelleen tuon laahaavan äänen... kertokaa viisaammat... mutta ilmeisesti tässä on syy tärinään ja tutinaan joka ilmenee parhaiten n. 110-130 kmh. Eli onko minulla siis napa kiero vaiko vetari ?

                    Tasapainotettiinko renkaat roadforce koneella?itselläkin vaivasi tuo ärsyttävä tärinä 80-110 vauhdissa.ostin uudet vanteet ja renkaat ja tärinä jatkui.tänään sitte tasapainotettiin eri paikassa roadforcella ja renkaita piti joka vanteella pyöritellä ja painoja meni jonki verran vähemmän.nyt kulkee tärinättömästi,eri mukava ajaa matkaajoa.tosin ajellu vasta muutamia kilometrejä tasapainotuksen jälkeen.pitää ilmottaa jos tärinä palaa

                    Comment

                    • stoma
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2015
                      • 44
                      • Täällä

                      #55
                      Täälläkin olisi yksi jonka auto vain tärisee (E60 2008)

                      Tuo tutina on aina motarilla läsnä ja jarrutuksissa sitten vatkaa rattiakin kunnolla. Eteen on vaihdettu levyt alle 5tkm sitten. Hetken tuo oli jo jarrutuksissa oireeton. Nyt taas täristää. Lisäksi tuo tuntuu kovemmissa nopeuksissa jotenkin levottomalta, ihan kuin tuulisi kokoajan sivulta.

                      Kuka tuon osaa korjata varsinais-suomessa?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10037
                        • KVLA

                        #56
                        Originally posted by stoma View Post
                        Täälläkin olisi yksi jonka auto vain tärisee (E60 2008)

                        Tuo tutina on aina motarilla läsnä ja jarrutuksissa sitten vatkaa rattiakin kunnolla. Eteen on vaihdettu levyt alle 5tkm sitten. Hetken tuo oli jo jarrutuksissa oireeton. Nyt taas täristää. Lisäksi tuo tuntuu kovemmissa nopeuksissa jotenkin levottomalta, ihan kuin tuulisi kokoajan sivulta.

                        Kuka tuon osaa korjata varsinais-suomessa?
                        Onko autoosi tehty kunnollista jarrujen huoltoa,missä kaikki osat on puhdistettu/voideltu herkästi liikkuviksi.

                        Ja onko etupään tukivarsien kuntoa kumipuslineen tarkastettu HUOLELLA.Esim. pehmeät reaktiotankojen kumipuslat aiheuttaa tuollaista + vetelyä.

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #57
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Onko autoosi tehty kunnollista jarrujen huoltoa,missä kaikki osat on puhdistettu/voideltu herkästi liikkuviksi.

                          Ja onko etupään tukivarsien kuntoa kumipuslineen tarkastettu HUOLELLA.Esim. pehmeät reaktiotankojen kumipuslat aiheuttaa tuollaista + vetelyä.
                          Kannattako puslat vaihtaa erikseen vai koko tanko puslineen? Kuulemma puslan vaihto työläs.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10037
                            • KVLA

                            #58
                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Kannattako puslat vaihtaa erikseen vai koko tanko puslineen? Kuulemma puslan vaihto työläs.
                            Itse en ainakaan reilusti ajettuihin mitään puslia enää vaihtaisi.Ei ne palloniveletkään enää niissä uudenveroisia ole.Ja jos vaihtaa noita tukivarsia,niin ei sitten mitään kaikkein halvimpia "Harakiri-tarjouksia".Jos OEM osia ei raaski laittaa,niin Lemförder tms...

                            Saa varmaan ostettua ilman pusliakin,jos haluaa laittaa vaikka kovempia uretaanipuslia tilalle.Jotkut tykkää,jotkut ei.

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #59
                              Minulla on pelkkien puslien vaihto edessä viikon päästä (+ohjauskulmat) joten raportoin tänne mikä efekti sillä on. Autot ovat tietysti yksilöitä jne. Jos ei auta niin aletaan remppaamaan tukivarsia ja niveliä seuraavaksi.
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              • stoma
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2015
                                • 44
                                • Täällä

                                #60
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Onko autoosi tehty kunnollista jarrujen huoltoa,missä kaikki osat on puhdistettu/voideltu herkästi liikkuviksi.

                                Ja onko etupään tukivarsien kuntoa kumipuslineen tarkastettu HUOLELLA.Esim. pehmeät reaktiotankojen kumipuslat aiheuttaa tuollaista + vetelyä.
                                Eteen on juuri vaihdettu jarruosat ja huolto on nyt kahteen kertaan avannut paikat, tarkistanut välykset ja rasvannut liikkuvat osat. Tänään nostivat kädet pystyyn etteivät löydä syytä tärinälle. Erikseen olen välyksistä kysynyt ja niitä ei kuulemma löytynyt.

                                Edit: sitten käytin vielä renkaat tasapainotuksessa mutta ne oli kunnossa ilman sivu tai pystyheittoa
                                Last edited by stoma; 10-09-2015, 17:06.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎