Originally posted by -Tapi
View Post
Tähän laadun alasajoon on syynä asiakaskunta, tuotteiden käyttäjät, jolta on yksinkertaisesti kadonnut (tai tietoisesti kadotettu) nyanssintaju pienten yksityiskohtien ja laatuseikkojen suhteen. Ja samaan aikaan materiaaleihin liittyviä laatuvaatimuksia "hyvitellään" kiihtyvällä varustelukierteellä ja ympäristöihmisten vaatimuksilla keveämmistä rakenteista, pienemmistä päästöistä jne jne... Laadukas auto määritellään tänä päivänä aivan eri kriteeereillä tavan pulliaisen silmissä kuin E39:n ja W124:n aikoihin. Ykkösprioriteetti ei ole enää hienosti tehdyt yksityiskohdat ja materiaalit. Valmistajille tuntuu riittävän että 80% kohderyhmästä hyväksyy laadulliset nyanssit. Ja näistä osa ei ymmärrä mitään nyanssien päälle, ja tämä on nyt selvästi kasvava joukko. Ja sitten vaan jatketaan laadullisen yksityiskohtien heikentämistä malli mallilta - pikkuhiljaa, jotta käyttäjät tottuvat kehnompaan laatuun. Valmistajillekaan se ei ole enää kunniakysymys prioriteetillä yksi, että heidän tuotteitaan pidetään huippukestävinä maailman tappiin kestävinä ikiliikkujina. Arvoista tässä on siis kysymys.
Ikävä kyllä tämän kehitys on nähtävissä BMW:llä ja monella muullakin valmistajalla - ja toimialalla.
Comment