Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525d epätasainen käynti startatessa (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by Miksu76 View Post
    En saanut tarjousta Mekonomenilta kirjallisena, joten en voi vielä olla täysin varma takuusta. Tarjosi kuitenkin ensin Boschin hehkuja. Kritisoin niiden kestoa johon myyjä sanoi että ei kait sillä ole väliä kun niille tulee kolmen vuoden takuu. Halusin ne kuitenkin pienen hintaeron vuoksi vaihta Beruihin, onhan se aina vaiva roudata auto pajalle. Kokeillaan miten homma siellä onnistuu.

    Paikalliselta merkkiliikkeeltä sain jo vastinetta. Heidän tarjous operaatiosta oli vahingossa hinnoiteltu väärin eli hinta työstä tuli hiukan alaspäin. Ero jäi vielä mekonomeniin pyöreät 30%. Merkkiliikkeellä haluavat vielä lukea vikakoodien historian ja todeta ovatko tehneet virheen. Reklamaation käsittelyssä he hoitavat asiansa kyllä hienosti. Vasta-aika oli hyvä ja asiallekin tehdään jotain, halu selvittää mahdollinen virhe on minulle ok ratkaisu.
    Mitenkähän on tallentuuko merkkiliikkeessä luetut vikakoodit tietokantaan? Muistelisin, että joka kerta kun auto laitetaan piuhan päähän niin se lähettää ainakin jotain tietoja BMW:n tietokantaan. Tätä kautta pitäisi kyllä tieto löytyä onko koodeja luettu ollenkaan. Vanhoja koodeja eivät taida saada luettua enää autosta mitenkään kun ne eilen nollattiin.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #47
      Originally posted by markok View Post
      Mitenkähän on tallentuuko merkkiliikkeessä luetut vikakoodit tietokantaan? Muistelisin, että joka kerta kun auto laitetaan piuhan päähän niin se lähettää ainakin jotain tietoja BMW:n tietokantaan.
      Riippuu myös siiä minkänlainen case tuosta on tehty järjestelmään. Tällöin Münchenin tietokannasta löytyy myös ko casen tiedot. Eli mitä on tehty ko "huollossa". Tieto siitä, että autosi on ollut kiinni, kyllä löytyy Münchenistä aina.
      Istasta, löytyy myös tiedot, onko autosi ollut siinä kiinni. Ei hajua miten ne näkyy, kun saitilla (liikkeessä) on useampi kone joilla luetaan koodeja. Itsellä ainakin pystyy purkamaan vanhoja caseja ja vikakoodeineen auki. Nyt siis puhutaan virallisesta Ista-ympäristöstä.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Miksu76
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 49
        • Kuopio

        #48
        Ymmärsinkö oikein että heidän olisi pitänyt nähdä suoraan tietokannasta/järjestelmästään, onko autoa käytetty piuhassa? Nyt haluavat auton paikalle, että voivat tarkistaa onko siinä ollut edellisellä käynnillä vika päällä. Kerääkö auto virhelogia itsensä sisälle. Saako jollain softalla luettua autosta sen koko vikahistorian. Vain kerääntyykö vikahistoriasta lokitiedot vain jos auton vikakoodeja tarkastellaan virallisessa liikkeessä.

        Harmillisesti en kerkiä viemään autoa luettavaksi kuin ensi viikon torstaina. Mielenkiinnolla odottelen minkälainen selitys asiaan saadaan.
        E61 530xd vm.2009
        ex E61 525td vm.2008
        BMW 1150 GS

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #49
          Originally posted by Miksu76 View Post
          Ymmärsinkö oikein että heidän olisi pitänyt nähdä suoraan tietokannasta/järjestelmästään, onko autoa käytetty piuhassa?
          Kyllä sen koneen Ista/D listasta autosi pitäisi löytyä, kunhan VIN on tiedossa. En tiedä nollautuuko tuo lista josakin vaiheessa jotenkin. Itsellä se lista ainakin kasvaa ja kasvaa, kun autoja testataan lisää.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by jaki View Post
            Kyllä sen koneen Ista/D listasta autosi pitäisi löytyä, kunhan VIN on tiedossa. En tiedä nollautuuko tuo lista josakin vaiheessa jotenkin. Itsellä se lista ainakin kasvaa ja kasvaa, kun autoja testataan lisää.
            Mutta vain sen koneen listalta jolla koodit on luettu? Mitä tietoja esimerkiksi sinä pystyt näkemään BMW:n tietokannasta VIN:n perusteella? Huoltohistoria ja takaisinkutsut ilmeisesti ainakin, mutta mitä muuta?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #51
              Originally posted by markok View Post
              Mutta vain sen koneen listalta jolla koodit on luettu? Mitä tietoja esimerkiksi sinä pystyt näkemään BMW:n tietokannasta VIN:n perusteella? Huoltohistoria ja takaisinkutsut ilmeisesti ainakin, mutta mitä muuta?
              Veikkaan, että juuri niin. Eli vikakoodit näkee vain siltä koneelta millä on luettu.
              Siis vikakoodit ei tallennu Munchenin servereille, ei ainakaan minun käsittääkseni.
              Itse näen VIN:n perusteella huolto/korjaushistorian, takuukorjaukset ja takaisinkutsut. Mutta. vanhempien autojen kohdalla (eli E-sarjalaiset) joskus ei näe mitään
              Käsitykseni aikaisemmin huoltotietokannat oli maiden omilla servereillä ja niitä on ajettu Saksan servereille miten sattuu. Esim yhdestä Italianihmeestä ei ollut tallessa mitään, yhdestä taasen koko historia, siis molemmat E-sarjalaisia.
              Jos auto on Saksantuontia, historia on yleensä täydellisesti luettavissa.
              Maksamalla lisää, saan kyllä sitten koko historian, oli auto sitten missä tahansa huollettu. Tosin tuo vie Saksan pojilta joskus aikaa.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • yrd3
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 163
                • Ylistaro

                #52
                Ihme touhua merkkiliikkeessä jos ei vikakoodia löydä. Ei niin huoltovapaata E6x taida ollakkaan. Vikakoodit pitäisi näkyä oli siellä sitten hehku pimiänä tai akku lopussa joka taas antaa mitä mielenkiintoisempia vikakoodeja ja ne sitten kans tahtoo jäädä pitkältä ajalta muistiin. Ymmärrän jos jossain nyrkkipajassa ei saada vikakoodeja ulos mutta ei merkkiliikkeen pitäisi kusta nyon pahoin.

                Comment

                • Miksu76
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 49
                  • Kuopio

                  #53
                  Nyt on vaihdettu hehkut sekä ohjainyksikkö ja virtakaapeli. Auto lähtee hienosti käyntiin ja käy alusta pitäen nätimmin kuin aikaisemmin, vaikka pakkasta on 20 astetta. Ohjainyksikön vaihdon tarpeesta en tiedä, mutta syöttävän virtajohdon suojamuovi oli jo kovonut ja mureni käsissä. Olisi ollut ajan kysymys milloin itse johtimen eristeelle olisi käynyt samoin.

                  Mekonomenilla saivat suhteellisen kivasti homman tehtyä ja kustannukset pysyivät tarjouksen mukaisina. Autosta oli luettu myös samalla vikakoodit ja eri järjestelmien päivitystarpeet. Päivitykset jäi toistaiseksi vielä tekemättä.

                  Nyt sitten jännitykselle odottamaan kun torstaina vien auton merkkiliikkeeseen, että mikä on heidän vastine, miksi he eivät vikaa löytäneet. Samalla auto jää sinne lasinvaihtoon, toivotaan että se onnistuu näin toisella kertaa kivuttomasti.
                  E61 530xd vm.2009
                  ex E61 525td vm.2008
                  BMW 1150 GS

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by Miksu76 View Post
                    Nyt on vaihdettu hehkut sekä ohjainyksikkö ja virtakaapeli. Auto lähtee hienosti käyntiin ja käy alusta pitäen nätimmin kuin aikaisemmin, vaikka pakkasta on 20 astetta. Ohjainyksikön vaihdon tarpeesta en tiedä, mutta syöttävän virtajohdon suojamuovi oli jo kovonut ja mureni käsissä. Olisi ollut ajan kysymys milloin itse johtimen eristeelle olisi käynyt samoin.

                    Mekonomenilla saivat suhteellisen kivasti homman tehtyä ja kustannukset pysyivät tarjouksen mukaisina. Autosta oli luettu myös samalla vikakoodit ja eri järjestelmien päivitystarpeet. Päivitykset jäi toistaiseksi vielä tekemättä.

                    Nyt sitten jännitykselle odottamaan kun torstaina vien auton merkkiliikkeeseen, että mikä on heidän vastine, miksi he eivät vikaa löytäneet. Samalla auto jää sinne lasinvaihtoon, toivotaan että se onnistuu näin toisella kertaa kivuttomasti.
                    Hyvä että hehkujen vaihto auttoi ja ehti vielä sopivasti näille pakkasille. Siis Mekonomenko tarjosi mahdollisuutta softan päivitykseen? Millähän laitteella tuon tekevät ja mihin hintaan? Olen ollut siinä käsityksessä, että näitä laitteita ei ole kuin virallisilla merkkikorjaamoilla.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #55
                      Originally posted by markok View Post
                      Hyvä että hehkujen vaihto auttoi ja ehti vielä sopivasti näille pakkasille. Siis Mekonomenko tarjosi mahdollisuutta softan päivitykseen? Millähän laitteella tuon tekevät ja mihin hintaan? Olen ollut siinä käsityksessä, että näitä laitteita ei ole kuin virallisilla merkkikorjaamoilla.
                      Käsityksesi on väärä. Autologiceja on monessakin paikassa, ja BMW:n omiakin softia on.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by suppari View Post
                        Käsityksesi on väärä. Autologiceja on monessakin paikassa, ja BMW:n omiakin softia on.
                        Tuota en tosiaan tiennyt, että Autologicella pystyy softat päivittämään. Miten tämä on yhteydessä BMW:n tietokantaan vai mistä tuo hakee uusimmat softat? Eikös ISTA/P kuitenkin vaadi jonkinlaisen sopimuksen tehtaan kanssa jos sitä korjaamotoiminnassa käytetään? Harrastajat tietenkin erikseen, mutta nyt tarkoitan virallisia korjaamoita.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Miksu76
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2015
                          • 49
                          • Kuopio

                          #57
                          En osannut kysyä millä päivittävät ohjelman. Hintaa päivitykselle tulisi 90€ ja olisi kuulemma syytä varautua siihen että päivitys voi kestää useamman tunnin. Tiedustelin sitä, että voiko päivityksen ajaa muun huollon yhteydessä, niin osittain onnistuu. Täytyy miettiä päivityksien tärkeyttä? Voiko päivitykset hoitaa myöskin harrastajalaitteiden turvin?
                          E61 530xd vm.2009
                          ex E61 525td vm.2008
                          BMW 1150 GS

                          Comment

                          • Miksu76
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 49
                            • Kuopio

                            #58
                            Käytin tänään lasinvaihdon yhteydessä autoa merkkiliikkeessä vikakoodienluvussa. Lasinvaihdon jälkeen autoon oli ilmestynyt ratinlämmityksen vian lisäksi huurreanturin herja. Molemmat viat sekä jonkin ccc kommunikaatio herjan sain esille Carlyn mokkulalla.

                            Liikkeen testeri löysi huurreanturin vian mutta ei ratinlämmityksen vikaa ollenkaan. Eikä historiatietoa löytynyt hehkujen vioista myöskään. Kaksi kaverusta tutki autoa ja toisen mielestä autossa pitäisi olla vikaloki, jossa on kaikki viat ja niiden ilmenemiskilometrit ylhäällä. Toisen kaverin mielestä vikakoodit ei koskaan tallennu mihinkään lokiin. Halutessaan ne saa hänen mielestä tallennettua serverille, kun ne on ensin luettu koneelle. Eli tallennusta vikakoodeista ei tapahdu automaattisesti minnekään. Minulle ei selvinnyt että onko auto ylipäätään aikaisemmin ollut testerissä, väittämän mukaan kyllä, mutta todistaa sitä ei voi. Mitään jälkiä testerissä käynnistä ei ole.

                            Testerillä tutkittiin lisää ratinlämmitystä, sen vikakoodin puuttuminen on mysteeri. Se siis näkyy inpalla ja Carlyn testerillä, mutta ei liikkeessä. Liikkeen testerinkin mukaan autossa on kyseinen lisävaruste. Ja kun tutkittiin lämmityksen toimintaa niin lämmityksen painikkeen painelu testerillä näkyi. Lämmitys ei kuitenkaan lähtenyt päälle. Sain lämmityksen ohjausyksiköstä kuvan sekä mittausarvot, jotta pääsen testaamaan onko vika anturissa. Anturi on ilmeisesti ratin sisällä, joten jos se on rikki menee koko ratti vaihtoon, jos lämmityksen haluaa kuntoon. Vaihtoehtoisesti voisikohan anturia huijata kytkemällä ntc-vastus suoraan ohjainyksikön liittimiin. Tällöin on tietysti vastuksen mitoitusta muutettava. En tiedä toimisiko tuollainen viritys, mutta uuden ratin ostaminen ei ainakaan houkuttele.

                            Mekonomenilla havaitut ohjelmistopäivtykset merkkiliikkeessä päivittivät ilmaiseksi vaivan palkaksi. Ohjelmistopäivtystarpeita ei alkuperäisessä kuntokartoituksessa tuotu merkkiliikkeessä toimesta esille.

                            Yhteenvetona voisi todeta, että käynnistysongelman aiheutti hehkut ja osa johtui mahdollisesti kehnosta akusta. Merkkiliikkeen vikakoodienlukuun täytyy ilmeisesti suhtautua jatkossa varauksella(oma ohjelma tilattu).
                            E61 530xd vm.2009
                            ex E61 525td vm.2008
                            BMW 1150 GS

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #59
                              Originally posted by markok View Post
                              Tuota en tosiaan tiennyt, että Autologicella pystyy softat päivittämään. Miten tämä on yhteydessä BMW:n tietokantaan vai mistä tuo hakee uusimmat softat? Eikös ISTA/P kuitenkin vaadi jonkinlaisen sopimuksen tehtaan kanssa jos sitä korjaamotoiminnassa käytetään? Harrastajat tietenkin erikseen, mutta nyt tarkoitan virallisia korjaamoita.
                              Autologic hoitanee päivityksien jakelut itse, luulisi sentään että ne ajan tasalla on.

                              Vaatii Ista/P:kin sopimuksen tehtaan kanssa.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by Miksu76 View Post
                                Käytin tänään lasinvaihdon yhteydessä autoa merkkiliikkeessä vikakoodienluvussa. Lasinvaihdon jälkeen autoon oli ilmestynyt ratinlämmityksen vian lisäksi huurreanturin herja. Molemmat viat sekä jonkin ccc kommunikaatio herjan sain esille Carlyn mokkulalla.

                                Liikkeen testeri löysi huurreanturin vian mutta ei ratinlämmityksen vikaa ollenkaan. Eikä historiatietoa löytynyt hehkujen vioista myöskään. Kaksi kaverusta tutki autoa ja toisen mielestä autossa pitäisi olla vikaloki, jossa on kaikki viat ja niiden ilmenemiskilometrit ylhäällä. Toisen kaverin mielestä vikakoodit ei koskaan tallennu mihinkään lokiin. Halutessaan ne saa hänen mielestä tallennettua serverille, kun ne on ensin luettu koneelle. Eli tallennusta vikakoodeista ei tapahdu automaattisesti minnekään. Minulle ei selvinnyt että onko auto ylipäätään aikaisemmin ollut testerissä, väittämän mukaan kyllä, mutta todistaa sitä ei voi. Mitään jälkiä testerissä käynnistä ei ole.

                                Testerillä tutkittiin lisää ratinlämmitystä, sen vikakoodin puuttuminen on mysteeri. Se siis näkyy inpalla ja Carlyn testerillä, mutta ei liikkeessä. Liikkeen testerinkin mukaan autossa on kyseinen lisävaruste. Ja kun tutkittiin lämmityksen toimintaa niin lämmityksen painikkeen painelu testerillä näkyi. Lämmitys ei kuitenkaan lähtenyt päälle. Sain lämmityksen ohjausyksiköstä kuvan sekä mittausarvot, jotta pääsen testaamaan onko vika anturissa. Anturi on ilmeisesti ratin sisällä, joten jos se on rikki menee koko ratti vaihtoon, jos lämmityksen haluaa kuntoon. Vaihtoehtoisesti voisikohan anturia huijata kytkemällä ntc-vastus suoraan ohjainyksikön liittimiin. Tällöin on tietysti vastuksen mitoitusta muutettava. En tiedä toimisiko tuollainen viritys, mutta uuden ratin ostaminen ei ainakaan houkuttele.

                                Mekonomenilla havaitut ohjelmistopäivtykset merkkiliikkeessä päivittivät ilmaiseksi vaivan palkaksi. Ohjelmistopäivtystarpeita ei alkuperäisessä kuntokartoituksessa tuotu merkkiliikkeessä toimesta esille.

                                Yhteenvetona voisi todeta, että käynnistysongelman aiheutti hehkut ja osa johtui mahdollisesti kehnosta akusta. Merkkiliikkeen vikakoodienlukuun täytyy ilmeisesti suhtautua jatkossa varauksella(oma ohjelma tilattu).
                                Hyvä että asiat ovat edenneet ja huurre anturia lukuunottamatta lasin vaihtokin taisi lopulta sujua onnistuneesti. Niinkuin tässä topicissa jo aiemminkin puhetta oli, niin auton testerissä käynti kyllä pitäisi tallentua järjestelmään. Tallentuuko vikakoodit muistiin onkin sitten toinen asia eikä näytä merkkiliikkeessäkään olevan ihan selvää miten on.

                                Tuo ratinlämmitin koodi on kyllä mielenkiintoinen kun ei se näkynyt Rheingoldilla myöskään silloin kun autoa tutkittiin. Inpa sen kyllä löysi. Olisiko tuossa kohti joku bugi ohjelmassa. Yleensä Rheingoldiin on kyllä pystynyt luottamaan.

                                Jos uuden ratin päätät ostaa niin niitä saa kyllä eBay:sta ihan kohtuu hintaan. Tosin lämmityksellä olevia on vähän harvemmin myynnissä. Vanhan ratinkin saanee myytyä jollekin. Tuossa sport ratissa airbag on kallein osa ja sitähän ei tarvitse uutta ostaa.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎