Originally posted by pexodus
View Post
Ainoa mikä korreloi alle 10-vuotta vanhassa autossa auton todelliseen kuntoon=odotettavissa olevaan vikatiheyteen on vain ja ainoastaan ajetut kilsat + / - 30-50tkm.
Päällipuolen kunto voi olla mikä tahansa ja fiksattavissa minkälaiseksi tahansa, mutta itse ”värkki” on mekaaninen+sähköinen kokonaisuus jolla jokaisella sen nippelillä on omat käyttötuntinsa ja mitä paremmin tunnet automallin, sitä tarkemmin osaat ennakoida mitä korkkaa seuraavaksi. Piste.
Vai väitätkö että päällisin puolin yhtä siistit 150tkm ja 500tkm ajetut autot omaavat kuitenkin saman vikatiheyden?
Kääntäen, päällisin puolin laiminlyöty 150tkm ajettu omaa siis suuremman vikatiheyden kuin päällisin puolin siistikuntoinen 500tkm ajettu?
Jos näin, niin tämäkin topik on täysin turha, kun kerran Pentti Perusautoilija näkee auton todellisen kunnon/odotettavissa olevan vikatiheyden vain arvioimalla yleistä siisteyttä?
No, entäpä jos se 600tkm ajettu taksi on saanut huolellisen ammattifiksauksen ja sisustan vaihdon, kuten paljon ajetuissa, mutta vähän tuoreemmissa asianlaita usein on?
Olin joskus jutuilla eräässä ”epävirallisemmassa tilaisuudessa” erään suuren suomalaisen autotalon myyntipäällikön kanssa ja hän totesi että hänelle voi ilmoittautua suoraan ne henkilöt jotka väittävät auton kunnon näkevänsä ”päällipuolelta”...”kunnosta” ja tällaiselle henkilölle kuulemma selvännäkijäkyvyistä maksetaan 3kk:n harjoitteluajan...= ”kykyjen toteamisen jälkeen” välittömästi kuusinumeroista palkkaa....
Kun tällaista henkilöä ei vielä tätä kirjoittaessa ole mistään koskaan löytynyt, niin siihen asti on mentävä vaihtoautokaupassakin ajettu kilometrimäärä edellä, miten auton todellista kuntoa+tulevaa vikatiheyttä arvioidaan.
Ihan oikeassa maailmassahan ajettu kilometrimäärä on se lähtökohta millä auton todellista mekaanista ja sähköistä kuntoa arvioidaan, jonka jälkeen tulee todettu huoltohistoria. Vasta kolmantena tulee yleiskunto, joka tietenkin suhteutetaan kahteen edelliseen, jolloin jo näillä kolmella muuttujalla saadaan melko luotettava kuva auton todellisesta kunnosta.
Yhdenkin muuttujan puuttuminen tarkoittaa todellisessa elämässä käytännössä arpalippua, jota varsinkaan autokauppias ei voi ostaa ilman huomattavaa hintakorrelaatiota.
Eli vain pintapuolelta auton kunnon määrittelevä autokauppias on jo muutaman kuukauden jälkeen entinen autokauppias.
Pentti Perusautoilijalle se tarkoittaa vain ”kalliiksi tulevaa ostosta”, mutta autokauppialle se tarkoittaa sitä että laskut, verot ja palkat jää maksamatta kun takuukorjaukset nielee vähätkin katteet.
Toki, ainahan se on autokauppiaalle todellinen taivaanlahja kun tontille ilmestyy 20-30-vuotias kaveri 10-vuotiaan kokoisissa vaatteissa ja kertoo kauppiaalle ihan ensimmäisenä että kilometrit ovat hänelle vain mittarilukema....todellinen kunto ratkaisee...JOO, katsotaanko tuolta takarivistä tuota ”papan helmeä”....jos kerran mittarilukema on mitä on ja ”kunto” ratkaisee.
Eli sitä todellakin autokaupassa saa mitä pyytää.
Comment