memebuy23buy

525d 3.0 versus 530d 3.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kamelinkyttyrä
    Newbiemmer
    • Aug 2016
    • 14
    • Helsinki

    #46
    Vihdoin faktaa/numeroita... Kiitos!
    Eli nimenomaan LCI malleista kyse... 2007 and after

    Tietoja on siis laatikoista monen moisista.. Mutta mikä laatikko on lci 525d "vinokepissä ja mikä laatikko on lci 530d "vinokepissä"..

    Moottorit siis näyttäisi turboineen ym olevan samat.
    Last edited by kamelinkyttyrä; 18-08-2016, 01:59.

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #47
      .
      Tätä vaihdelaatikko asiaa sotkee BMW,n puolelta sellainen juttu, että vaikka vaihteiston valmistaja zf päivittää tuotettaan ja sen tyyppi ja malli muuttuu heidän dokumentoinnissaan , niin auton valmistaja taas ei muuta omia juttujaan millään lailla todellista tilannetta vastaavaksi, tämä johtaa harhaan melkolailla tehokkaasti.
      Aiheessa luottaisin zf,n dokumentointiin, en auton valmistajan.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        #48
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Venttiilit samalla varaosanumerolla
        Lohko on samalla varaosanumerolla
        Kyllä kyllä, varaosana molempiin samat. Hihnalta tullut eriosilla.

        edit. löyty tämmönen. Voi hyvin pitää paikkansa, varaosanumeroiden perusteella kansi, jakotukki ja partikkelisuodatin on eri numerolla..

        Originally posted by Tyrvis View Post
        Saksan pojat foorumeillaan väittivät seuraavaa:

        -tehdasasenteiset mäntäsarjat ovat materiaaliltaan erilaiset. Tämä on tehty materiaalikustannusten ja moottorin jäähdytyksen kannalta. Varaosanumero männille on kuitenkin sama, sillä mäntien vaihdon yhteydessä ei ole merkitystä, vaikka 325d:hen vaihdetaan paremmalla materiaalilla olevat 330d männät (mitat ja massat ovat samat).
        -330d sylinteriryhmä on tuplahoonattu, jotta voitelukalvo riittää isommille pyörimisnopeuksillekin (3750 vs 4000rpm)
        -330d pakoventtiilit ovat natriumtäytteiset, paremman lämmönkestävyyden vuoksi. Saksassa oli tiedossa muutama tapaus, jossa chipattu 325d oli porsinut juurikin pakoventtiileistään. Tämän vuoksi tehdassuositus onkin vaihtaa kaikki venttiilit kerralla venttiilivaurion yhteydessä natriumtäytteisiin.
        -moottorin ohjelmat ovat erilaiset.
        -mäntien jäähdytys 330d:ssä parempi, sylinterikannet ovat erilaiset.
        -imusarjat ovat erilaiset, (330d läpillä, 325d ilman?)
        -suuttimet ja jakotukki ovat erilaiset
        -kytkin on eri levyllä
        -partikkelifiltterit ovat erilaiset
        -jarrut ovat samat
        -perusmoottori pitkälti sama: turbo, vauhtipyörät, nokat, pakoputkisto, välijäähdytin, moottorin lohko jne.
        -muitakin eroja varmasti vielä löytyy, mutta niistä tehdas vaikenee.
        Last edited by Tome; 18-08-2016, 08:50.

        Comment

        • arttu.n
          Newbiemmer
          • Mar 2011
          • 7
          • Turku

          #49
          Originally posted by Tome View Post
          Siis eroina noissa LCI 525d ja 530d (325d vs. 330d) -->2010 on:

          -laatikko 525d 6HP19Z max. 450Nm vs. 530d 6HP26Z
          -imusarja 525d ei läppiä
          -suuttimet 525d samat kuin 318d solenoidi, 530d piezo
          -venttiileissä eri materiaali
          -jos en väärin muista niin sylinterien pinnoite eri

          eli samat turbot ja pakosarjat noissa on jne.
          Korjataan sen verran, että 325d mallissa turbo on sama kuin x30d mallissa. 525d turbo on pienempi.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7551
            • Jyväshyvä

            #50
            Originally posted by arttu.n View Post
            Korjataan sen verran, että 325d mallissa turbo on sama kuin x30d mallissa. 525d turbo on pienempi.
            Ei ainakaan varaosanumeron perusteella LCI 525d:n turbo ole pienempi...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #51
              Originally posted by kamelinkyttyrä View Post
              Vihdoin faktaa/numeroita... Kiitos!
              Eli nimenomaan LCI malleista kyse... 2007 and after

              Tietoja on siis laatikoista monen moisista.. Mutta mikä laatikko on lci 525d "vinokepissä ja mikä laatikko on lci 530d "vinokepissä"..

              Moottorit siis näyttäisi turboineen ym olevan samat.
              GA6HP21 vs. GA6HP28...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • markku55
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2015
                • 200
                • Hanko

                #52
                Originally posted by HTK12 View Post
                Joo ei ne autojen tehot turvallisuuteen vaikuta. Kyllä se lähtee siitä kuskista. Näitä reikäpäitä näkee kokoajan. Lähetään ohittamaan useaa autoa mutkissa, mäessä yms. paikoissa joissa ei näkyvyyttä ole riittävästi. Pahimpia on ne jotka päättävät ohittaa sitten kokonaisen letkan mutkassa. Kerrankin sai väistellä n. 10 auton letkaa ohittavaa avo mersua pientareelle mutkassa.. Ihan turvallisesti on tullut päästyä perillä niin 1.6i vaparilla kun tehokkaillakin autoilla. Suurin hyöty isosta koneesta on niissä tilanteissa kun ohitettava yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä.. Tämäkään ei ole mitenkään harvinaista.
                Olen kokenut tuon käsittämättömän reaktion Tammisaari-Salo tiellä. Jyrkähkössä alamäessä, missä on kaitee molemmin puolin ja piennarta ei lainkaan, kapea väylä siis, näkyväisyys mäen juurrelle ok ja edellä ajava Chrysler 300c ajoi, hmm, hieman alinopeutta, eli n.95km/h kun rajoitus oli 100km/h. Päätin ohittaa (BMW520da 200hp ja 400Nm), mutta kun pääsin tuon pölvästin rinnalle, se kuvitteli kiihdyttävänsä samaan nopeuteen ja estävän ohituksen. Onneksi olin lähtenyt sen verran suuremmalla nopeudella ohittamaan, että ei onnistunut molempien tappamisessa, vaan pääsin juuri ja juuri näköalueen sisällä ohittamaan, loppunopeus oli kyllä jo luokkaa 180km/h, mutta jos olisin jarruttanut ja antanut kaverin "voittaa", niin hän hulluudessaan olisi ehkä myös jarruttanut ja estänyt minun palaamisen oikealle kaistalle. Kun olin ohittanut tuon hullun, niin huomasin, että hänellä ili siniset lamput grillin takana, mikä lie pervo poliisina leikkijä lienee.

                Comment

                • markku55
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2015
                  • 200
                  • Hanko

                  #53
                  Sen verran omista vähäisistä kokemuksista voin kertoa, että 520da:n momentinmuunnin ei oikein kestä 400Nm vääntöä, no ei ainakaan tavan D asennossa jossa valitut vaihteet on aika isoja.
                  Automaatin isoin murhe on mielestäni viive ennen kuin momentin muunnit "nappaa kiinni", se on joskus todella ärsyttävä, jopa noin sekunnin luokkaa.
                  Kulutushan tuolla 520da:lla on olematon lastutettunakin, rajoitusten mukaan ajettaessa 80-100km/h alueilla n.4,5l/100km, moottoritiellä kulutus nousee vajaan litran. Ohitukset vie polttoainetta, jos pääsee ajamaan rauhassa ilman ohituksia, niin kulutus on todella alhainen.
                  En tiedä noista kuusipyttyisistä, liekö yhtä taloudellisia??
                  Kertokaa te jotka tiedätte.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #54
                    Originally posted by markku55 View Post
                    mniin hän hulluudessaan olisi ehkä myös jarruttanut ja estänyt minun palaamisen oikealle kaistalle. .
                    Tämmöiseen jos "törmää" se on aina turpakeikan arvoinen suoritus.

                    Comment

                    • tommipommi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 230
                      • sastamala

                      #55
                      Kai se kuuspyttynen maantieajossa sen puallitraa ainakin vie enemmän tai litrankin.

                      Noi maantiekiusaajajutut onkin, että mites sit oikeesti toimia, kun harvempi meistä pysähtyy ja läsäyttää pesismailalla lasin kaverilta sisään niinkuin russia road rage joutuuppivideoissa:think

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #56
                        Originally posted by tommipommi View Post
                        Kai se kuuspyttynen maantieajossa sen puallitraa ainakin vie enemmän tai litrankin.
                        Ei välttämättä.
                        Minulla tippui kulutus puoli litraa satasella kun siirryin takaisin 6 mukiseen.
                        Nelimukinen ja automaatti ei sopineet yhteen..
                        Mutta tässä ketjussa puhutaankin kutoskoneista.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • tommipommi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 230
                          • sastamala

                          #57
                          Voihan se noinkin olla. Onko sen kutoskoneenkin perässä automaatti? Ei kyllä ole näistä piezosuutin pemuista omakohtaista kokemusta, mutta vähällä menee ainakin jos tomaattina pääsee 4,5l mitattuna kulutuksena maantiellä tai siis missään 6 syl.

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #58
                            Originally posted by tommipommi View Post
                            Voihan se noinkin olla. Onko sen kutoskoneenkin perässä automaatti? Ei kyllä ole näistä piezosuutin pemuista omakohtaista kokemusta, mutta vähällä menee ainakin jos tomaattina pääsee 4,5l mitattuna kulutuksena maantiellä tai siis missään 6 syl.
                            Kuten ex autolistasta näkyy... Automaatteja molemmat.
                            Nyt puhuin keskikulutuksesta seka-ajossa. (5,7l/100km mitattu tankilla)
                            Nelos kone voi mennä vähemmällä jos mitataan vain matka ajoa. Ehkä...
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10114
                              • KVLA

                              #59
                              Originally posted by Nettipepe View Post
                              Kuten ex autolistasta näkyy... Automaatteja molemmat.
                              Nyt puhuin keskikulutuksesta seka-ajossa. (5,7l/100km mitattu tankilla)
                              Nelos kone voi mennä vähemmällä jos mitataan vain matka ajoa. Ehkä...
                              Tuossa autolistassasi ei kuitenkaan näy E6X korisia autoja,joita tässä topiikin aloituksen perusteella vertailtiin.

                              Comment

                              • Nettipepe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1341
                                • Kajaani

                                #60
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Tuossa autolistassasi ei kuitenkaan näy E6X korisia autoja,joita tässä topiikin aloituksen perusteella vertailtiin.
                                Right.
                                Samat koneet ja laatikot.
                                E6x vähän isompi ja painavampi.
                                Onhan tähän ketjuun sotkettu jo neloskoneetkin
                                Last edited by Nettipepe; 02-09-2016, 21:20.
                                F30 320xia
                                Ex E90 325da
                                Ex E90 320da
                                Ex E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X