Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF poltto ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asdteme
    BTCF Member
    • Mar 2015
    • 756
    • P-Savo

    DPF poltto ongelmia

    Elikkä pariviikkoa sitten kävin hakemassa saksasta 525d LCI 2008 automaattina, siellä paikanpäällä kattelin berliinin ruuhkassa lämpöjä ja hyvin nosti 90-92 asteeseen. Matkalla ei tullut katseltua mitä näytti. Viimeviikolla sitten katselin maantiellä niin lämmöt pyörii 68 asteessa, molemmat termarit menee uusiksi mahd pian. Piti lähteä reissussa käymään, 20km kohteeseen ja nakkasi idriveen että häikkää dpf puolella. Koodit luin ja poistelin ja laitoin regeneraatio pyynnön autolle, samalla laitoin puolet keulasta tukkoon jotta sain pysymään lämmöt maantiellä edes 80 asteessa.

    Kuinka usein tuon pitäisi polttaa pönttöä? Kaksi kertaa heitti vikakoodia ennenkun tukin puolet keulasta, sen jälkeen ei kertaakaan. Toinen kerta herjalle oli 5km päästä lähdöstä. Keula tukossa tuli reilu 30km ajeltua. Koneella livedataa katsoessa näytti että tiellä regenerointi oli aktiivisena välillä 30s, välillä pari minuuttia ja sitten taas ei aktiivisena. Päästiin takaisin kaupunkialueelle, vauhti alle 50 ja näytti että melkein kokoajan olisi aktiivisena, paitsi pysähdyksissä.

    Vastapaine putkessa oli anturin mukaan vakkarilla @110km/h alle 200. Kiihdyttäessä reilummin kävi 400 luokkaa. Tässä vaan ihmetyttää tuo miksi pönttö on välillä aktiivinen ja välillä ei, onko tätä muut seurannut?
    better late than never

    E90 325i
    E30 M3
    E92 M3 Competition
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by asdteme View Post
    Elikkä pariviikkoa sitten kävin hakemassa saksasta 525d LCI 2008 automaattina, siellä paikanpäällä kattelin berliinin ruuhkassa lämpöjä ja hyvin nosti 90-92 asteeseen. Matkalla ei tullut katseltua mitä näytti. Viimeviikolla sitten katselin maantiellä niin lämmöt pyörii 68 asteessa, molemmat termarit menee uusiksi mahd pian. Piti lähteä reissussa käymään, 20km kohteeseen ja nakkasi idriveen että häikkää dpf puolella. Koodit luin ja poistelin ja laitoin regeneraatio pyynnön autolle, samalla laitoin puolet keulasta tukkoon jotta sain pysymään lämmöt maantiellä edes 80 asteessa.

    Kuinka usein tuon pitäisi polttaa pönttöä? Kaksi kertaa heitti vikakoodia ennenkun tukin puolet keulasta, sen jälkeen ei kertaakaan. Toinen kerta herjalle oli 5km päästä lähdöstä. Keula tukossa tuli reilu 30km ajeltua. Koneella livedataa katsoessa näytti että tiellä regenerointi oli aktiivisena välillä 30s, välillä pari minuuttia ja sitten taas ei aktiivisena. Päästiin takaisin kaupunkialueelle, vauhti alle 50 ja näytti että melkein kokoajan olisi aktiivisena, paitsi pysähdyksissä.

    Vastapaine putkessa oli anturin mukaan vakkarilla @110km/h alle 200. Kiihdyttäessä reilummin kävi 400 luokkaa. Tässä vaan ihmetyttää tuo miksi pönttö on välillä aktiivinen ja välillä ei, onko tätä muut seurannut?
    Dpf polttoon oli useampi kriteeri joka tulee täyttyä.
    Yksi on yli 75c nesteenlämpö.
    Sitten pakolämpötila oltava riittävän suuri.
    Polttoainetta tankissa yli 10 litraa
    Katsoitko lämpöjä maantiellä?
    Yleensä Ajoviima jäähdyttää lämpöjä maantiellä kun termarit jumissa.
    Varmaan yrittää polttaa kennoa puhtaaksi kun on ollut tukossa.
    Normaalisti polttelee muutaman 100km välein riippuen ajotavasta...paljon kiihdytyksiä... Useammi
    Last edited by Nettipepe; 19-08-2016, 22:46.
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • asdteme
      BTCF Member
      • Mar 2015
      • 756
      • P-Savo

      #3
      Originally posted by Nettipepe View Post
      Dpf polttoon oli useampi kriteeri joka tulee täyttyä.
      Yksi on yli 75c nesteenlämpö.
      Sitten pakolämpötila oltava riittävän suuri.
      Polttoainetta tankissa yli 10 litraa
      Katsoitko lämpöjä maantiellä?
      Yleensä Ajoviima jäähdyttää lämpöjä maantiellä kun termarit jumissa.
      Varmaan yrittää polttaa kennoa puhtaaksi kun on ollut tukossa.
      Normaalisti polttelee muutaman 100km välein riippuen ajotavasta...paljon kiihdytyksiä... Useammi

      Tankki täynnä ja nyt kun keula tukossa niin lämmöt maantiellä 80-85c. Koneella näkyi joku pakokaasun lämpötila, siellä se pyöri 300-500c välillä riippuen kiihdyttelystä.

      Vikakoodit 480a ja 481a tuli eilen ennenkun sai lämpöjä ylös. Nyt ne jäi pois ja olikohan siellä muistissa 4D00, joka ei lähde ainakaan autocomilla pois.
      better late than never

      E90 325i
      E30 M3
      E92 M3 Competition

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Jokaisella tankillisella taitaa poltella dbf:n.

        Yksi kriteeri polton alkamiselle taitaa ainakin olla että auton tulee kulkea tasakaasulla jonkin matkaa ennen aloitusta ja poltto keskeytyy herkästi jos alkaa polkea kaasua vähänkin reipaammin tai saapuu kaupunkialueelle jossa pysähdellään. Ei taida polttaa paikallaan dbf:ää ollenkaan.

        Eli pidempi matka mentävä tasaista 80-90 vauhtia.

        Comment

        • asdteme
          BTCF Member
          • Mar 2015
          • 756
          • P-Savo

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Jokaisella tankillisella taitaa poltella dbf:n.

          Yksi kriteeri polton alkamiselle taitaa ainakin olla että auton tulee kulkea tasakaasulla jonkin matkaa ennen aloitusta ja poltto keskeytyy herkästi jos alkaa polkea kaasua vähänkin reipaammin tai saapuu kaupunkialueelle jossa pysähdellään. Ei taida polttaa paikallaan dbf:ää ollenkaan.

          Eli pidempi matka mentävä tasaista 80-90 vauhtia.

          Läppärillä ajossa katselin niin pisimpään pysyi poltto päällä 50km/h vauhdissa.. 110km/h vakkari päällä motaria ja välillä oli poltto päällä, välillä ei.. Kaupungissa heti alkoi polttamaan aina kun valoista lähti.
          better late than never

          E90 325i
          E30 M3
          E92 M3 Competition

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Tällä tankillisella ei ollutkaan vielä kolmea nykäisyä tuntunut, äsken ajelin 40km lenkin tasaisesti maantietä 80kmh nopeutta ja sieltähän ne nykäisyt tuli. Poltto tapahtui noin 30km kohdalla. Näköjään testerin mukaan kestäisi melkolailla 300tkm omassani dbf, nyt mittarissa 240tkm.

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              On se hieno ajella bensapatilla. Jos nykkii nii vaihetaan puolat. Ei ootella nykimisiä
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Näköjään testerin mukaan kestäisi melkolailla 300tkm omassani dbf, nyt mittarissa 240tkm.
                Tuo remaining distance on täyttä puppua,
                jos kuittaa pöntön vaihdetuksi se näytää 200 tkm, kunnosta riippumatta.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • asdteme
                  BTCF Member
                  • Mar 2015
                  • 756
                  • P-Savo

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Tuo remaining distance on täyttä puppua,
                  jos kuittaa pöntön vaihdetuksi se näytää 200 tkm, kunnosta riippumatta.
                  Minkäverran pitäis olla putkessa vastapainetta? Omassa näkyi nyt olevan 60-70mBar tyhjäkäynnillä, tasakaasulla tienpäällä 120-190mBar, riippuen kuormituksesta. Laitoin Oulussa tankkiin stp dpf cleaneria, joka vissiin jotenkin avittaa tuota polttoa? Ennen ko. Ainetta tuli vikakoodi 4D00 aina takaisin eli liian korkea vastapaine? Nyt sitä ei sitten tullut koko Oulu - Kajaani välillä. Läppäri oli kiinni autossa ekat 30km, välillä regeneraatio oli aktiivinen, välillä ei mutta ainakaan vikakoodia ei antanut.

                  Sen ainakin huomasin että tuo aine nosti reilusti pakokaasujen lämpöä, eilen ilman sitä pyöri 300c-400c luokkaa ajossa, nyt pysyi 400-500c tyhjäkäynnilläkin ajon jälkeen...
                  better late than never

                  E90 325i
                  E30 M3
                  E92 M3 Competition

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by asdteme View Post
                    Minkäverran pitäis olla putkessa vastapainetta? Omassa näkyi nyt olevan 60-70mBar tyhjäkäynnillä, tasakaasulla tienpäällä 120-190mBar, riippuen kuormituksesta. Laitoin Oulussa tankkiin stp dpf cleaneria, joka vissiin jotenkin avittaa tuota polttoa? Ennen ko. Ainetta tuli vikakoodi 4D00 aina takaisin eli liian korkea vastapaine? Nyt sitä ei sitten tullut koko Oulu - Kajaani välillä. Läppäri oli kiinni autossa ekat 30km, välillä regeneraatio oli aktiivinen, välillä ei mutta ainakaan vikakoodia ei antanut.

                    Sen ainakin huomasin että tuo aine nosti reilusti pakokaasujen lämpöä, eilen ilman sitä pyöri 300c-400c luokkaa ajossa, nyt pysyi 400-500c tyhjäkäynnilläkin ajon jälkeen...
                    10km ajon jälkeen joutokäynnillä 6-8mbar

                    Ajossa tasakaasulla 90kmh nopeudella 23-26mbar
                    Pakokaasut noin 225C
                    Last edited by BMW525Xda; 21-08-2016, 16:59.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Tuo remaining distance on täyttä puppua,
                      jos kuittaa pöntön vaihdetuksi se näytää 200 tkm, kunnosta riippumatta.
                      Ok.
                      Voisiko olla niin että tämä testeri "arpoo" toimintasäteen vallitsevien arvojen mukaan olettaen niiden huonontuvan joihinkin raja-arvoihin myöhemmin, esim. 75tkm aikana ?

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Ok.
                        Voisiko olla niin että tämä testeri "arpoo" toimintasäteen vallitsevien arvojen mukaan olettaen niiden huonontuvan joihinkin raja-arvoihin myöhemmin, esim. 75tkm aikana ?
                        Kyllä se auton käyttö vaikuttaa kuinka äkkiä matka lyhenee mutta kuten kirjoitin niin se ennemminkin kertoo milloin se on viimeksi nollattu kuin mikä on todellinen elinikä, on noilla ajettu yli 300 tkm orkkissuodattimella ilman pesuja,
                        ja oletuksenahan se näyttää vaihtoa jo 200 tkm pinnassa,
                        pre-lcissä on i-drivessä sille huoltonäyttö, LCI:ssä pukkaa 190 tkm jälkeen vikakoodia mutta jos kuittaa suodattimen vaihdetuksi pääsee toisen mokoman.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Kyllä se auton käyttö vaikuttaa kuinka äkkiä matka lyhenee mutta kuten kirjoitin niin se ennemminkin kertoo milloin se on viimeksi nollattu kuin mikä on todellinen elinikä, on noilla ajettu yli 300 tkm orkkissuodattimella ilman pesuja,
                          ja oletuksenahan se näyttää vaihtoa jo 200 tkm pinnassa,
                          pre-lcissä on i-drivessä sille huoltonäyttö, LCI:ssä pukkaa 190 tkm jälkeen vikakoodia mutta jos kuittaa suodattimen vaihdetuksi pääsee toisen mokoman.
                          Minulla ei ole antanut vikakoodeja eikä ole koskaan nollattu.

                          Comment

                          • asdteme
                            BTCF Member
                            • Mar 2015
                            • 756
                            • P-Savo

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            10km ajon jälkeen joutokäynnillä 6-8mbar

                            Ajossa tasakaasulla 90kmh nopeudella 23-26mbar
                            Pakokaasut noin 225C

                            Kävin taas ajamassa, 90km/h tasasta vauhtia niin vastapaine 70-80mbar. Tyhjäkäynnillä vastapaine 11.9mbar - 15.9mbar eli ei tuo luultavasti ihan tukossa ole. Lämmöt kun on alle 75c niin heittää koodia 480a, sittenkun päästään yli 75c tuota koodia ei tule. Lämmöt ennen hiukkassuodatinta paikallaan 390c, ajossa 520c. 3 hehkua pimeänä, luultavasti ohjausyksikkö rikki. Mahtaako tuo termostaattien vaihdon ja hehkunohjainyksikön vaihdon jälkeen saada itseään polteltua tyhjäksi? Vissiin nuo paineet pysyy vielä ohjearvojen sisällä kun 4D00 koodia ei ole näkynyt. 4.5k kierroksilla oli paineet 700mbar, kiihdyttäessä niin paljon kuin lähti.
                            better late than never

                            E90 325i
                            E30 M3
                            E92 M3 Competition

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by asdteme View Post
                              Kävin taas ajamassa, 90km/h tasasta vauhtia niin vastapaine 70-80mbar. Tyhjäkäynnillä vastapaine 11.9mbar - 15.9mbar eli ei tuo luultavasti ihan tukossa ole. Lämmöt kun on alle 75c niin heittää koodia 480a, sittenkun päästään yli 75c tuota koodia ei tule. Lämmöt ennen hiukkassuodatinta paikallaan 390c, ajossa 520c. 3 hehkua pimeänä, luultavasti ohjausyksikkö rikki. Mahtaako tuo termostaattien vaihdon ja hehkunohjainyksikön vaihdon jälkeen saada itseään polteltua tyhjäksi? Vissiin nuo paineet pysyy vielä ohjearvojen sisällä kun 4D00 koodia ei ole näkynyt. 4.5k kierroksilla oli paineet 700mbar, kiihdyttäessä niin paljon kuin lähti.
                              Omassani täyskaasukiihdytyksessä 190-220mbar.

                              Melkoinen ero meillä on noissa pakolämmöissä, johtuuko testeristä vai onko oikeasti noin kuumat sitä on vaikea todentaa.

                              Hehkut ei vaikuta mitenkään dbf polttoon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎