Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xi vai Xd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarno
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 645
    • Äänekoski

    #16
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei juma porukka täällä tosissaan väittää, että muka reippaasti yli 200hp bensalla ei muka kärri kulje perässä. Kuten jhelen sanoi, niin on sitä paljon painavampaa kärriä jota e6X saa vetää vedetty jopa 75 hv hiacella. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka -07 530 272hp. Maksimi vääntö tulee jo alle 3rkpm,
    530d. 500nm vääntö 1750rpm...
    e30 325i cabrio
    Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by Jarno View Post
      530d. 500nm vääntö 1750rpm...
      Mitä sitten, ihanko vakavissasi väität, että tuossa 530 ei muka riitä vääntö nousta sinne mäen päälle? Se auto kuitenkin kulkee eteenpäin teholla ei väännöllä, vai miten selität, että se 530i kiihtyy 0-100 km/h nopeammin kuin 530d? Toki dieselissä tulee teho matalammilla kierroksilla, mutta mitä sitten? Onko se joku itseisarvo, että moottorin kierrokset on mäkeä noustessa mahdollisimman matalat? Itse kuuntelen paljon mieluummin sitä bensakonetta kuin dieseliä..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #18
        E60 530xi N52+automaagi, perässä bella 572, 90hp suzukilla ja traileri. Ei mitään ongelmaa. Toki kakku maistuu, mutta ei sen kärrin vetäminen kyllä siitä tekniikasta jää kiinni. Ja esim N52 on varmatoiminen mosa, kunhan disa-venttiiliä pitää silmällä.

        Tosin mä nyt en noista pöllö-öljyistä välitä muutenkaan, saa volvo-kuskit käyttää kiisselit, tosimies ajaa bensalla.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • -Naksu-
          Newbiemmer
          • Dec 2016
          • 12
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by HTK12 View Post

          Jos niitä hevosia pitää paljon kuskailla, niin katso isompi veturi.. Henkilöauto ei ole mikään paras vaihtoehto jatkuvaan vetämiseen. Joku isompi maasturi/pickup on siihen paljon parempi.
          Joo todella on parempia vetureita, mut jos yrittää pitää harrastuksen kulut jotenki aisoissa, ni täytyy tehä kompromisseja. Toisen käyttöauton pitää pystyä toimia veturina.

          Comment

          • Jarno
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 645
            • Äänekoski

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Mitä sitten, ihanko vakavissasi väität, että tuossa 530 ei muka riitä vääntö nousta sinne mäen päälle? Se auto kuitenkin kulkee eteenpäin teholla ei väännöllä, vai miten selität, että se 530i kiihtyy 0-100 km/h nopeammin kuin 530d? Toki dieselissä tulee teho matalammilla kierroksilla, mutta mitä sitten? Onko se joku itseisarvo, että moottorin kierrokset on mäkeä noustessa mahdollisimman matalat? Itse kuuntelen paljon mieluummin sitä bensakonetta kuin dieseliä..
            Minähän en ole vissiin väittänyt etteikö se bensa koneellinen jaksaisi vetää kärryä perässä vai? Mutta minun mielestäni se dieseli mosa on parempi kärryn veto hommissa kuin bensa. Esim. dieselissä ei kulutus nouse niin rajusti kärryä vedettäessä kun bensassa ja vääntöä on enempi käytössä kun bensassa...
            e30 325i cabrio
            Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

            Comment

            • jhelen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2015
              • 248
              • Ulvila

              #21
              Tere
              Juu meillä on myös lantapaakkuja mitä pitää silloin tällöin vedellä. Tosin yleisin matka on maks 30 km, joten kylmällä koneella se dieselkin hörppää reippaasti. Tosin 120 km per suunta, kesällä niin 530d automaagi kuluttaa hiukan reilu 8. Nyt talvella sen 10l/100 km kun tossa 20 km päässä maneesillä käyvät.
              Joten jos lyhkästä pätkää, niin aivan sama bensa vai diesel.
              Jarno

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #22
                Originally posted by -Naksu- View Post
                Aivan, unohtu mainita että laatikko siis tulee olemaan automaatti.
                Ja vedettävä kuorma on elävää, eli hevosia...

                Kokemusta ei juuri ole bmw:n bensakoneista, minkälainen alavääntö on? Ei varmasti dieselille pärjää, mut mäkii ei tarvis puutua. Ja matka sais muutenki taittua kivuttomasti...

                Eli 525i on pienempi(heikompi) laatikko kun 530i? Ja sama laatikko 530d:ssä?

                Minua ei niinkään häiritse moottorin ääni, tällä hetkellä mamma kiskoo kopukat w210 290td:llä, jonka moottori muistuttaa enemmän betonimyllyä kuin sivistynyttä dieseliä
                Vaihdelaatikkoerot, 525xD eli dieselin laatikko on "heikko", ei sovi vetohommiin. 530xD on vahvemmalla laatikolla.

                Hevosvetoon samaa mieltä hkt:n kanssa, iso maasturi (X5) tai pikuppi (F150,250...)

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #23
                  Tätä foorumia kun lukee riittävästi, niin tajuaa itsekkin että kyllä se minimi on E60 M5 jos kärryä haluaa perässä vetää ilman että nopeus putoaa Suomen suurissa vuoristomaisemissa. Kaikki vähänkin pienemmät on itsensä pettämistä.

                  Diisselin varmaan itse ostaisin, jos sitä kärryä haluaa enemmänkin vedellä. Toki 530i kulkee jo aika vaivatta.

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5418
                    • S:t Karins

                    #24
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Onko se joku itseisarvo, että moottorin kierrokset on mäkeä noustessa mahdollisimman matalat?
                    On, esim. kulutuksen kannalta?
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Itse kuuntelen paljon mieluummin sitä bensakonetta kuin dieseliä..
                    Tällä moottorin käyntiäänellä ei taida olla merkitystä monellekkaan kärryn vetäjälle.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • -Naksu-
                      Newbiemmer
                      • Dec 2016
                      • 12
                      • Asikkala

                      #25
                      Originally posted by BMW525Xda View Post

                      Hevosvetoon samaa mieltä hkt:n kanssa, iso maasturi (X5) tai pikuppi (F150,250...)
                      Tässä tullaan taas siihen kulujen kasvuun, x5 olevinaan iso auto, todellisuudessa on vain isompi dvero ja kulutus. Esim kontti vetää vähemmän kuin 530...

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #26
                        Originally posted by Tommix View Post
                        On, esim. kulutuksen kannalta?

                        Tällä moottorin käyntiäänellä ei taida olla merkitystä monellekkaan kärryn vetäjälle.
                        Tottakai ääimaailmalla on kärrynkin vetäjälle merkitystä, ei sitä kärryä aina perässä roikoteta....vasinkaan aloittajan 2000km/v.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #27
                          Originally posted by -Naksu- View Post
                          Tässä tullaan taas siihen kulujen kasvuun, x5 olevinaan iso auto, todellisuudessa on vain isompi dvero ja kulutus. Esim kontti vetää vähemmän kuin 530...
                          No omamassa taitaa kuitenkin olla isompi ?
                          Ainakin itselle vetohommissa on veturin painolla jokin merkitys....ei huvittaisi Suzuki Alton perään kytkeä 3500kg kärryä...

                          Minun pointtini siis oli omamassa....

                          Comment

                          • -Naksu-
                            Newbiemmer
                            • Dec 2016
                            • 12
                            • Asikkala

                            #28
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            No omamassa taitaa kuitenkin olla isompi ?
                            Ainakin itselle vetohommissa on veturin painolla jokin merkitys....ei huvittaisi Suzuki Alton perään kytkeä 3500kg kärryä...

                            Minun pointtini siis oli omamassa....
                            Jep, mutta kun kulut kasvaa käsikädessä painon kasvaessa.
                            Itellä ollu veturina jenkkipikuppeja, kun on tarvinu 3500kg roikottaa perässä.
                            Enää kun ei tarvi, niin ei oo sellasta veturiakaan kun ei tarvi.
                            1500kgkuorma tulee hyvin ison hlöauton perässä. Ite pärjään jopa nykysellä takavetosella, mutta hameväkeä jännittää, niin siksi tässä täytyy kysellä tietoja et voi tehä niitä kompromisseja...

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Sitten järkevät vaihtoehdot on

                              530xd tai 530xi

                              Ihan mieltymysten mukaan, käy koeajamassa molemmat.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Jarno View Post
                                Minähän en ole vissiin väittänyt etteikö se bensa koneellinen jaksaisi vetää kärryä perässä vai? Mutta minun mielestäni se dieseli mosa on parempi kärryn veto hommissa kuin bensa. Esim. dieselissä ei kulutus nouse niin rajusti kärryä vedettäessä kun bensassa ja vääntöä on enempi käytössä kun bensassa...
                                Edelleen se auto kulkee teholla, ei väännöllä. Näillä toki on yhteys toisaansa siinä mielessä, että isommalla väännöllä olevassa koneessa voima tulee yleensä alempaa. Tosin ei se vääntö pelkästää ratkaise. Esim. joku jenkki 6.2D sieltä ysäriltä, muistaakseni ~160hp ja ~400nm. Silti tuo 530i, vetäisi isompaa kuormaa paremmin kun sitä tehoa on enemmän (~272hp), vaikka vääntöä on vähemmän (320nm)..

                                Originally posted by Tommix View Post
                                On, esim. kulutuksen kannalta?
                                No kulutus onkin ainut mihin se vaikuttaa. Ellei sitä kärryä kokoajan vedä, niin tuskin on suurta merkitystä. Jos vetää jatkuvasti, niin sitten väärä auto.

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Tällä moottorin käyntiäänellä ei taida olla merkitystä monellekkaan kärryn vetäjälle.
                                Osalle keskustelijoista tuntuu olevan, vai mihin muuhun siinä voi hermot mennä? Neulan asentoon mittaristossa?

                                Originally posted by Jarno View Post
                                Kyllä itse valitsisin dieselin jos pitäisi kärryä vedellä perässä. Bensa automaatti alkaa varsinkin ylämäessä helposti pykältämään pienempään pesään kun ei ole ala vääntöä, ja kohta kierrokset 4000rpm. tuntumassa. Itsellä ei ainakaan hermot kestä sellaista...
                                Jokainen toki valitsee ihan itse millä vetää ja mitä vetää, jos vetää. Fakta on kuitenkin, että vähäisessä käytössä molemmat bensa ja dieselen menee ihan täysin. Kulutus ei tälläisessä käytössä niin paljon vaikuta ainakaan omasta mielestäni. Itse en myöskään haluaisi kovin kevyellä veturilla isoa kärriä vetää pidemmän päälle. Kannattaa käydä kokeajolla ja päättää sitten itse minkä haluaa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎