Niin se täytyy tehä, kokeilla molemmat.
Harmi vaan kun xi tarjontaa on varsin vähän...
Harmi vaan kun xi tarjontaa on varsin vähän...
Kuten itsekin totesit, niin vääntö ei mistään yksistää ilmesty vaan se on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Eli se teho edelleen kuljettaa sitä auto/rekkaa. Mikäli siihen samaan rekkaan heittäisi keulille vaikka 1000hp koneen pienemmällä väännöllä (eli korkeammalle kiertävän) noustaisiin se sama mäki ripeämmin ylös. Matalia kierroksia käytetään siksi, että kulutus pienenee ja päästöt alenee. Näitä kahta asiaa kyttää kokoajan EU, niin hieman pakko niistä on sellaiset tehdä. Noista matalista kierroksista johtuen sitä rekkaa saat kepittää ihan hulluna kun vaihteita on 16 eteen.. Nykyisin taitaa kaikki paitsi Scania olla jo jättäneet V8 pois (vaikka V8 olisi isompi vääntö) ja siirtyneet R6, joten pienempi vääntö, mutta enemmän kierroksia -> sama teho.
Tällä mennään
Comment