Kyllähän se taitaa olla enemmänki niin että vääntö liikuttaa massaa. Kärryhommissa nimenomaan vääntöä kaivataan alhaalta asti. Bemarin isot diesselit ovat kuitenki dieseleiksi aika kierroksia haluavaa sorttia ja mikäli yhtään säälii autoa niin rajottasin muutenki kaasujalkaa kärry persiissä. Molemmat varmasti riittävät vetoautoksi ja autoksi muutenkin. Ei bemaria osteta sen takia että se olisi jotenki järkevästi perusteltua 😂 mukava lähteä vielä parin vuodenkin päästä hommaamisesta hymy huulilla ajelemaan ellei sitten satu kiertopalkinto hyppysiin
Raskaan liikenteen koneista voi päätellä, millä on eniten merkitystä raskasta lastia viedessä. Jos katselee rekkaveturien moottoreita, niin tehot nykyään luokassa 500-750 hp mutta vääntömomentit sitten jossain 2500-3500 Nm.
Toki teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo ja voisihan sitä korkeakierroksisen koneenkin välityksillä saada vetämään kuormaa mutta tosielämässä vääntävä kone nyt vaan on kivempi kärryveturi kuin tehokas kierroskone.
Kauhia vääntö yhdestä kärrynvetoautosta. Todennäköisesti kuitenkin sillä ajetaan enemmän ilman kärryä kuin kärryn kanssa, joten ostaa sellaisen mikä tuntuu hyvältä itselle. On ihan satavarmaa, että sekä bensa- että diesel kulkee ja vetää tuollaista parin kaakin kärryä ihan mukavasti, varsinkin kun vertailukohta on joku jeesuksenaikainen 290td.
Joo, jos vedetään jotain 3500kg katujyrää niin varmaan esim V10 dodge ram tekee sen eleettömimmin, mutta kuka prkl sellaisella viitsii ajaa noin muuten.
Raskaan liikenteen koneista voi päätellä, millä on eniten merkitystä raskasta lastia viedessä. Jos katselee rekkaveturien moottoreita, niin tehot nykyään luokassa 500-750 hp mutta vääntömomentit sitten jossain 2500-3500 Nm.
Toki teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo ja voisihan sitä korkeakierroksisen koneenkin välityksillä saada vetämään kuormaa mutta tosielämässä vääntävä kone nyt vaan on kivempi kärryveturi kuin tehokas kierroskone.
E
Se miksi rekat käyttää dieselia on ihan puhtaasti se, että sitä kuluu vähemmän. Vaikka niissä rekoissa on nuo väännöt, niin silti ne hyytyy mäkiin.. Kuten itsekin totesit, niin vääntö ei mistään yksistää ilmesty vaan se on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Eli se teho edelleen kuljettaa sitä auto/rekkaa. Mikäli siihen samaan rekkaan heittäisi keulille vaikka 1000hp koneen pienemmällä väännöllä (eli korkeammalle kiertävän) noustaisiin se sama mäki ripeämmin ylös. Matalia kierroksia käytetään siksi, että kulutus pienenee ja päästöt alenee. Näitä kahta asiaa kyttää kokoajan EU, niin hieman pakko niistä on sellaiset tehdä. Noista matalista kierroksista johtuen sitä rekkaa saat kepittää ihan hulluna kun vaihteita on 16 eteen.. Nykyisin taitaa kaikki paitsi Scania olla jo jättäneet V8 pois (vaikka V8 olisi isompi vääntö) ja siirtyneet R6, joten pienempi vääntö, mutta enemmän kierroksia -> sama teho.
Näin minäkin sen olen mieltänyt... Ei oo tainnut Scania tehdä yhtään vapari bensa veturia vielä.
No ei ole tehnyt kun kenelläkään ei olisi varaa moisella kuljettaa tavaraa (polttoaine kulut tekisi hommasta liian kallista vs. diesel).
Kuten BeamR sanoi, niin eiköhän sillä enemmän ajeta ilman kärriä kun kärrin kanssa, joten tuskin se kulutus on se tärkein valinta kriteeri (tai mistäs minä tiedän, jos on niin sitten ainut vaihtoehto on diesel).
Paljos sellanen konikärry meetvurstit kyydissä painaa? E39 tourinki oli ainakin kovin epämiellyttävä veturi jos oli autotraileri + VW Vento sen päällä vaikka oli kuinka tasasesti kuormattu. Se on liian kevyt sellasen puntin vetoon mun mielestä, eikä toi E6x ole yhtään sen painavampi. Sen puolesta minäkin sanoisin että raskaampi veturi, mutta ei nyt kuitenkaan mitään kuorma-autokorttia vaativaa ameriikkalaista mannelavettia...
Koneen puolesta menee varmasti ihan kumpi vaan, automaagi siellä niitä vaihteita kuitenkin hämmentää sen minkä tarttee. Ottaa sen mikä normiajossa istuu handuun paremmiin kun se kärryn veto on kuitenkin poikkeustilanne.
Oltiinkos tässä nyt hakemassa ensisijaisesti vetojuhtaa kärryn eteen vai käyttöautoa jolla voi satunnaisesti vetää kärryä?
Mielestäni asiaa kannattaa lähestyä ennemminkin kokonaisuutta ajatellen. Ei kannata takertua pelkkään kärryn kanssa kulkemiseen, koska siitähän ei ole varmasti epäilystäkään etteikö xi vetäisi kärryä perässään siinä missä xd. Kannattaa lähestyä asiaa mieluummin siitä näkökulmasta että tarvitseeko esimerkiksi vuosittaisten ajokilometrien puolesta dieseliä, vai tuleeko kilometrejä senverran vähän että pärjää bensalla. Tässä tapauksessa bensa taitaa riittää. Toinen asia sitten on se että dieseleitä on paremmin saatavilla kuin bensakoneisia, mutta jos löytää mieleisesnsä bensakoneisen yksilön niin siitä vaan.
BMW F11 520d -11
MINI Cooper D -11
BMW E90 318i -11
BMW E90 318i -06
Itse pähkäilin saman dilemman kanssa muutama vuosi sitten. Vuosittainen ajomäärä silloin oli sellainen "rajatapaus". Päätös kallistui sitten diiseliin,kun myyntiin ilmestyi erittäin hyvillä varusteilla ja kohtuu kilometreillä oleva Suomiauto. Eli tuo sigun E60:n. Itsellä ratkaisi silloin tarjonta. Silloiset bensaversiot oli lähes kaikki Suomi-karvalakkeja. Tai autoissa oli muuta epäiselvää,kuten ulkomaan tuonneissa "hävinnyt" huoltokirja yms. Ja huono selkäisenä/niskavammaisena en viitsinyt edes harkita jotain karvahattupenkkistä parkkitutkatonta mallia. Autossa ei myöskään ollut vetokoukkua,minkä silloin ostohetkellä katsoin isoksi plussaksi.
Nyt elämän tilanne on muuttunut siten,että ajot vaan vähenee,joten tuo meidänkin diisel vaihtuu tuoreempaan bensaversioon.
PS. Aloitus postaajalle: tule hakemaan tuo meidän nelikko pois. Kohtuu kilometrit,merkkiorganisaation hultokirja ja kaikki oikeasti tarpelliset varusteet. Ja hintakin siltä nettiauton saman ikäisten keskitasoa. Eli ei vielä myynnissä missään,mutta Joulun jälkeen laitan viralliseen myyntiin. Jos nappaa,niin privaa tulemaan...
Itse mietin kanssa olisiko auto kuusisylinterinen bensa vai diesel. Välillä tulee kuskattua paljon tavaraa tosin kärryä ei perässä ja minulle oli yksi lysti onko takatuuppari vai nelikko.
Ostin bensan sivistyneempänä ja sporttisempana ja luotan myös, että N52 on ikäluokan luotettavin kone noin 200 tkm. kilsoilla kun dieselissä alkaa menemään termarit, dpf:t ja pahimmassa tapauksessa ahtimet.
Kulutus varmasti se "suurin" varjopuoli, mutta kympin kantturoissa sekalaisessa ajossa suksiboksi katolla, en pidä sitä pahana.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Kärry painaa 600kg ja koni 450kg, niit on joskus 2. Tommonen poka kulkee vajaavetosella jeesuksenaikasella merceedeksellä hyvin, jopa talvella. Et tuskin bmw huonommin suoriutuu missään tilanteessa...
Niinkuin on jo todettu, niin pääasiassa mamma käy kaupassa, ajaa töihin ja vie lapsta hoitoon, satunnaisesti tarvii vetää kärryä, niin siksi ei vaan tarvi isompaa/parempaa veturia kun tolla vanhallakin on pärjätty jo kohta kolme vuotta...
....enemmän se vituttaa kun vedät sitä kaakkia karvalakkibemarissa.
Näitä kommetteja joudun vielä tässäkin iässä ihmettelemään aina.
Mitä nämä ihmeelliset varusteet ovat jotka tekevät elämästä ihanan ja iloisen...se HUD ilmeisesi joka pitää jokaisella hävittäjälentäjän alulla olla benarissa.
Comment