Mulla on tuo elmin parin euron BT-kökköpalikka, mutta kyllä sillä melkein kaikki hommat on toimineet Carlyn kanssa. Koodauksissa ei toimi kaikki mahdollinen, mutta eipä väliä.
DPF-poltto toimii ok, tuntuu laittavan arvoksi 4 tuohon regeneration requestiin ja actioniin.
Mulla kun on soot mass n. 35-40 niin auto haluaa tehdä polton automaattisesti. Ash mass on ~16g pintaan, tarkastin aamulla. Kilsoja 210tkm, joten liekö tuolle pöntölle jotain tehty, kun on noinkin hyvässä kunnossa. Vastapaineet myös hyvällä tasolla, vaikka en niitä nyt ulkoa muistakaan.
Aijaahas. Sen takia kyselin kun ei tuosta ash massista ollut mitään käryä paljon se saa olla. Nyt puoless vuodessa noussut 1.0 -> 1.6 eli ei hätää
Aijaahas. Sen takia kyselin kun ei tuosta ash massista ollut mitään käryä paljon se saa olla. Nyt puoless vuodessa noussut 1.0 -> 1.6 eli ei hätää
Koitin etsiä Carlyn parametreista rail pressurea ja fuel pressurea mutta en löytänyt. Olettaen nämä täytyy löytyä mutta miten ja mistä? Sain juuri vasta palikan ja ohjelmiston joten en varmaankaan osaa käyttää oikein.
Osaako joku neuvoa miten saan nämä arvot selvitettyä?
Koitin etsiä Carlyn parametreista rail pressurea ja fuel pressurea mutta en löytänyt. Olettaen nämä täytyy löytyä mutta miten ja mistä? Sain juuri vasta palikan ja ohjelmiston joten en varmaankaan osaa käyttää oikein.
Osaako joku neuvoa miten saan nämä arvot selvitettyä?
Kiitos
-T
Muistaakseni rail pressure löytyy sieltä parametreistä. Katso ajatuksella ne kaikki vaihtoehdot läpi koska saattaa alkaa jollain muulla sanalla kuten actual tai absolute.
Muistaakseni rail pressure löytyy sieltä parametreistä. Katso ajatuksella ne kaikki vaihtoehdot läpi koska saattaa alkaa jollain muulla sanalla kuten actual tai absolute.
Siis mä löydän täältä esim Raw value of the rail pressure, Rail pressure setpoint ja setpoint (flow) from the rail pressure control.
Ja lisäksi löydän esim Actual boost pressure kahteen kertaan, boost pressure setpoint
Näistä mikään ei käsittääkseni ole oikeita parametreja jos olen ymmärtänyt oikein? Joku viisaampi varmaan osaa neuvoa, toivottavasti
Siis mä löydän täältä esim Raw value of the rail pressure, Rail pressure setpoint ja setpoint (flow) from the rail pressure control.
Ja lisäksi löydän esim Actual boost pressure kahteen kertaan, boost pressure setpoint
Näistä mikään ei käsittääkseni ole oikeita parametreja jos olen ymmärtänyt oikein? Joku viisaampi varmaan osaa neuvoa, toivottavasti
-T
Se boost pressure mikä näyttää jotain on ainaki yksiköltään pascaleita. Muuntaja löytyy netistä. Kaikkea tuo ei tosiaan välttämättä edes näytä vaikka vaihtoehto löytyisikin... missä päin liti vaikuttaa että voishan niitä sun rail paineita ihan inpalla tai istallakin katella?
Se boost pressure mikä näyttää jotain on ainaki yksiköltään pascaleita. Muuntaja löytyy netistä. Kaikkea tuo ei tosiaan välttämättä edes näytä vaikka vaihtoehto löytyisikin... missä päin liti vaikuttaa että voishan niitä sun rail paineita ihan inpalla tai istallakin katella?
Salossa olen. Ens pe kyllä itseasiassa tulossa käymään siellä suunnalla joten jos mahdollisuus tarkempaan katseluun on tarjolla niin ilman muuta.
Sen verran taustatietoa että tarkotuksena oli kytkeä Carly ja koittaa saada jotain tietoa irti millä pääsis eteenpäin ongelman selvittämisessä. Koitin kuvailla ongelmaa eilen toisessa topicissa eli tässä:
Siitä ikävä vika etten että aina kun kytken Carlyn, niin koskaan vikaa ei tule käynnistäessä. Tosin empä nyt tiedä edes mistä parametreista olisi Carlyssä edes apua tähän...
Salossa olen. Ens pe kyllä itseasiassa tulossa käymään siellä suunnalla joten jos mahdollisuus tarkempaan katseluun on tarjolla niin ilman muuta.
Sen verran taustatietoa että tarkotuksena oli kytkeä Carly ja koittaa saada jotain tietoa irti millä pääsis eteenpäin ongelman selvittämisessä. Koitin kuvailla ongelmaa eilen toisessa topicissa eli tässä:
Siitä ikävä vika etten että aina kun kytken Carlyn, niin koskaan vikaa ei tule käynnistäessä. Tosin empä nyt tiedä edes mistä parametreista olisi Carlyssä edes apua tähän...
-T
Mä en ole valitettavasti pääkaupunkiseudulla ens viikonloppuna. Jämsään olis tarkoitus lähteä. Salosta kun tulet tänne päin niin kysäseppä nimimerkiltä pyroz jos voisi auttaa kun siinä espoossa turun motarin varrella asustaa:think
Moi,
vaihdettiin E39 tourinki -05 E61seen. Ostettaessa Carly Pro näytti omalla gen2 BT adapterilla näytti DPF:lle soottia 61g ja ash-massa 19g. Regen requesteja olevan jonossa 5 kpl...
Parametrien puolelle kattomaan, miksi ei polta, vaikka ajettiin pidempäänkin. No, koneen lämmöt pysy alle 70 asteen. Ok, polton käynnistyminen vaatii min. 75 astetta koneen lämmöiksi.
No nyt on lämmöt paremmalla mallilla ja poltto lähti heti käyntiin, aktiivisuus parametri näytti 4. Ajelin reilut 50km moottoritietä norminopeuksilla ja sai suoritettua 2 polttoa loppuun asti. Sootti putos jo 11g ja ash 13g.
Notta hyvin toimii Carlyllä poltto, kunhan mylly on tarpeeks lämmin. Poltot jatkuu kevään mittaan
Notta tämmönen havainto.
EDIT: Niin ja seiskalla onnistuu kans.
Last edited by HemiHarza; 03-05-2017, 18:19.
Reason: EDIT:
Moi,
vaihdettiin E39 tourinki -05 E61seen. Ostettaessa Carly Pro näytti omalla gen2 BT adapterilla näytti DPF:lle soottia 61g ja ash-massa 19g. Regen requesteja olevan jonossa 5 kpl...
Parametrien puolelle kattomaan, miksi ei polta, vaikka ajettiin pidempäänkin. No, koneen lämmöt pysy alle 70 asteen. Ok, polton käynnistyminen vaatii min. 75 astetta koneen lämmöiksi.
No nyt on lämmöt paremmalla mallilla ja poltto lähti heti käyntiin, aktiivisuus parametri näytti 4. Ajelin reilut 50km moottoritietä norminopeuksilla ja sai suoritettua 2 polttoa loppuun asti. Sootti putos jo 11g ja ash 13g.
Notta hyvin toimii Carlyllä poltto, kunhan mylly on tarpeeks lämmin. Poltot jatkuu kevään mittaan
Notta tämmönen havainto.
EDIT: Niin ja seiskalla onnistuu kans.
Samat kokemukset täällä kans. Poltot yms. toimii hyvin myös halvemmalla adapterilla
Ainut erhe minkä Carly on tähän saakka antanut oli 0029CF vikakoodi. Vikakoodin se osoitti vaihdelaatikon vääntömomenttiin, mutta todellisuudessa vikakoodi viittaa peräkoukkuun, mikä ei ole ikinä käytössä
Olen nyt seuraillut Carlyn avulla soot mass:ia + muita arvoja, ja pyydellyt polttoa.
Aluksi soot mass oli 68g (kuva DPF_01) ja lopulta sain kun sainkin polton päälle - soot mass tippui 20 gramman tuntumaan (kuva DPF_02). Tämän jälkeen poltto loppui, mutta soot mass kipusi lyhyessä ajassa takaisin yli 30 grammaan (kuva DPF_03) ja seuraavana päivänä se olikin jo yli 40g (kuva DPF_04).
Tämän jälkeen poltto on käynnistynyt lähes päivittäin - joskus se keskeytyy (interrupted regeneration = 3,00) useamman kerran ja joskus polttaa pitkäänkin ja soot mass tippuu 20g kieppeille. Mutta aina arvo kipuaa päivän-parin sisällä takaisin yli 40 grammaan.
Kysymys kuuluukin, miksi soot mass ei polton jälkeen pysy alhaalla, vaan nousee suhteellisen nopeasti?
Lisäksi olisi kiva tietää, mitä seuraavat carlyn parametrien arvot tarkoittavat:
Regeneration requested
Tämä on itsellä useimmiten arvossa 1,00 ja hyppää lyhyehkön ajon jälkeen arvoon 6,00. Joskus on vilahtanut myös arvot 3,00, 5,00 ja 7,00. Ilmeisesti mitä suurempi arvo, sitä suurempi tarve polttoon? -Tosin arvossa 7,00 ei koskaan edes yritä aloittaa polttoa.
Regenration action
Useimmiten arvossa 0,00, mutta polton aikana arvossa 6,00. Joskus myös 1,00 polton jälkeen.
Interrupted regeneration
Jos regenration action vain käy arvossa 6,00 ja palautuu takaisin arvoon 0,00 niin tämä muuttuu arvosta 0,00 arvoon 3,00. Poltto siis keskeytyy, mutta miksi?
Particulate filter regeneration blocking
Kertoo ilmeisesti syyn, jos polttoa ei voida tehdä? Joskus ollut arvossa 65,00.
Sitten vielä viimeisenä, näkeekö carlysta jostain sen hetkisen seossuhteen (AFR)?
Olen nyt seuraillut Carlyn avulla soot mass:ia + muita arvoja, ja pyydellyt polttoa.
Aluksi soot mass oli 68g (kuva DPF_01) ja lopulta sain kun sainkin polton päälle - soot mass tippui 20 gramman tuntumaan (kuva DPF_02). Tämän jälkeen poltto loppui, mutta soot mass kipusi lyhyessä ajassa takaisin yli 30 grammaan (kuva DPF_03) ja seuraavana päivänä se olikin jo yli 40g (kuva DPF_04).
Tämän jälkeen poltto on käynnistynyt lähes päivittäin - joskus se keskeytyy (interrupted regeneration = 3,00) useamman kerran ja joskus polttaa pitkäänkin ja soot mass tippuu 20g kieppeille. Mutta aina arvo kipuaa päivän-parin sisällä takaisin yli 40 grammaan.
Kysymys kuuluukin, miksi soot mass ei polton jälkeen pysy alhaalla, vaan nousee suhteellisen nopeasti?
Kurkkaapa, mitä sun ASH mass näyttää, kertoo vähän paremmin pöntön kunnosta. Tuhka ei siis pala, vaan päinvastoin sitä tulee lisää aina, kun soottia poltetaan. Kun tuhkaa on pöntössä tarpeeksi, on pönttö vaihtokunnossa. Nuo sun sootit on mun mielestä aika korkeat, mulla ei koskaan ole mennyt yli 40g. Voisin arvailla, että sulla on oikeasti siellä reilusti tuhkaa pöntössä, jonka masiina arpoo sootiksi ja yrittää poltella useasti (joka ei siis tässä tapauksessa auta).
Kirjoitin pitkästi aiemmin ja köpöilin selaimen kanssa hukaten tekstit, joten anti olla. Kannattaa lukea tämä Tuikun postaus, valaisee tuota DPF-hommaa mukavasti http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=893
Kurkkaapa, mitä sun ASH mass näyttää, kertoo vähän paremmin pöntön kunnosta. Tuhka ei siis pala, vaan päinvastoin sitä tulee lisää aina, kun soottia poltetaan. Kun tuhkaa on pöntössä tarpeeksi, on pönttö vaihtokunnossa. Nuo sun sootit on mun mielestä aika korkeat, mulla ei koskaan ole mennyt yli 40g. Voisin arvailla, että sulla on oikeasti siellä reilusti tuhkaa pöntössä, jonka masiina arpoo sootiksi ja yrittää poltella useasti (joka ei siis tässä tapauksessa auta).
Kirjoitin pitkästi aiemmin ja köpöilin selaimen kanssa hukaten tekstit, joten anti olla. Kannattaa lukea tämä Tuikun postaus, valaisee tuota DPF-hommaa mukavasti http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=893
Juu, unohtuipa manita että Ash mass on n. 25g.
Järkevää olisi ilmeisesti ottaa koko pönttö irti ja pestä/pesettää se. Enpäs muista, kuinka paljon service menu näyttää DPF:n elinajaksi kilometreissä, ilmeisesti tämä(kin) vaikuttaa ash mass:in määrään? Saikohan carlylla nollattua sen..?
Järkevää olisi ilmeisesti ottaa koko pönttö irti ja pestä/pesettää se. Enpäs muista, kuinka paljon service menu näyttää DPF:n elinajaksi kilometreissä, ilmeisesti tämä(kin) vaikuttaa ash mass:in määrään? Saikohan carlylla nollattua sen..?
Minkälainen homma tuon dpf -pöntön irroitus olisi kotikonstein?
Minkälainen homma tuon dpf -pöntön irroitus olisi kotikonstein?
No jos se on erillinen, auton alla oleva pönttö - eikä katin yhteyteen integroitu malli, niin eipä tuon irrottaminen pahalta hommalta näyttänyt. Apukuskin puolen kun tunkkaa ylös pukkien päälle, niin onnistuu. -Tosin pultit tuskin irtoavat suosiolla, joten sahaushommiksi menee niiden osalta. Itellä olis jo uudet tiivisteetkin odottamassa, inspiraatio vaan puuttuu..
Comment