Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    E60 hammastangossa väljää?

    Ohjaukseen tuli jossain vaiheessa pieni välys joka tuntuu ja kuuluu kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin. Tässä näyte välyksestä hammastangon rattiakselista suoraan kääntämällä.



    Rattiakselin nivelet ovat varmasti kunossa. Välys näkyy tuossa videossa selvästi tulevan itse hammastangosta. Videossa näkyvän nivelen kiinnityspultti on joillakin päässyt löystymään, mutta tässä tapauksessa pultti on kireällä joten välystä ei tule tästä. Raidetangonpäät nivelet ovat myös varmasti kunnossa.

    Kokeilin kiristää "taikamutteria", mutta välys pysyi muuttumattomana vaikka taikamutteria kiristi niin paljon, että ohjaus meni jähmeäksi.

    Hammastangossa on active steering systeemit ja jotenkin tuntuu, että välys voisi ehkä tulla siitä. Välys tuntuu ja kuuluu myös auto käynnissä parkissa. Ajossa välys on vaikea havaita. Jotenkin tuntuu, että tällä on vaikutusta auton suuntavakavuuteen joka voisi olla parempikin.

    Onkohan tälle mitään tehtävissä? Vai pitääkö koko hammastanko vaihtaa? Taitaa olla arvokas tuollainen active steering hammastanko
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • toNmbbA
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2009
    • 2330
    • Espoo

    #2
    Originally posted by MakeJ View Post
    Ohjaukseen tuli jossain vaiheessa pieni välys joka tuntuu ja kuuluu kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin. Tässä näyte välyksestä hammastangon rattiakselista suoraan kääntämällä.



    Rattiakselin nivelet ovat varmasti kunossa. Välys näkyy tuossa videossa selvästi tulevan itse hammastangosta. Videossa näkyvän nivelen kiinnityspultti on joillakin päässyt löystymään, mutta tässä tapauksessa pultti on kireällä joten välystä ei tule tästä. Raidetangonpäät nivelet ovat myös varmasti kunnossa.

    Kokeilin kiristää "taikamutteria", mutta välys pysyi muuttumattomana vaikka taikamutteria kiristi niin paljon, että ohjaus meni jähmeäksi.

    Hammastangossa on active steering systeemit ja jotenkin tuntuu, että välys voisi ehkä tulla siitä. Välys tuntuu ja kuuluu myös auto käynnissä parkissa. Ajossa välys on vaikea havaita. Jotenkin tuntuu, että tällä on vaikutusta auton suuntavakavuuteen joka voisi olla parempikin.

    Onkohan tälle mitään tehtävissä? Vai pitääkö koko hammastanko vaihtaa? Taitaa olla arvokas tuollainen active steering hammastanko
    Mistäs kautta tuohon taikamutteriin pääsee helpoiten käsiksi? Omaa 530d tutkailin eikä sattunut silmään.
    Last edited by toNmbbA; 01-08-2017, 09:35.
    Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
    Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 324
      • Hml

      #3
      Kuvassa olevalla avaimella sain käännettyä taikamutteria. Tällä avaimella hylsyä täytyy pitää paikallaan taikamutterissa auton alla samalla kun toinen kääntää moottoritilan puolelta. Omassa vessassa ei alapuolelta pääse mitenkään kääntämään mutteria suoraan. Riippuu varmaa varusteista miten taikamutterin ympäristössä on tilaa.
      Attached Files
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        #4
        Missä se taikamutteri on? Mullakin on active steeringi, oireet ei ihan samat kuitenkaan.
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • RRR77
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2016
          • 232
          • Tuusula

          #5
          Tuliko tämä kuntoon?
          535d F07
          120d M-Sport F20

          Comment

          • Juuså
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 207
            • Kuopio

            #6
            Aktiiviohjauksen vaihteiston rattaissa on se välys, ei paljon taikamutterin kiristely auta. Itsellä oli täysin sama ongelma, hammastangon vaihtamalla korjautu. Tehdaskunnostettuja hammastankoja ei ainakaan keväällä saanut zf tehtaalta, en tiedä onko tilanne muuttunut. Amerikasta tilaamalla olisi ollut mahdollista saada tehdaskunnostettua 3 vuoden takuulla, hintaan 1600e + verot + rahdit. Löysin kuitenkin 50tkm ajetun käytetyn täältä, hintakaan ei ollut paha ja kunto uudenveroinen.

            Vaihdoin jälkeen asennettiin autoon myös uusin aktiiviohjauksen päivitys. Saksasta löytyy myös pajoja jotka kunnostavat noita aktiiviohjauksen vaihteistoja. 7882 501 166 on zf numero tuolle hammastangolle e61 faceliftissä aktiiviohjauksella.
            Last edited by Juuså; 20-09-2017, 20:52.
            G31 540d xDrive -18

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Jos ohjelmiston haluaa päivittää, niin kannattaa miettiä tekeekö sen itse vai sopiiko jonkun foorumilaisen kanssa päivityksestä. Päivitys jos epäonnistuu, niin auto menee failsafe tilaan ja autossa ei toimi cruise, ajonvakautus jne.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • RRR77
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2016
                • 232
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Juuså View Post
                Aktiiviohjauksen vaihteiston rattaissa on se välys, ei paljon taikamutterin kiristely auta. Itsellä oli täysin sama ongelma, hammastangon vaihtamalla korjautu. Tehdaskunnostettuja hammastankoja ei ainakaan keväällä saanut zf tehtaalta, en tiedä onko tilanne muuttunut. Amerikasta tilaamalla olisi ollut mahdollista saada tehdaskunnostettua 3 vuoden takuulla, hintaan 1600e + verot + rahdit. Löysin kuitenkin 50tkm ajetun käytetyn täältä, hintakaan ei ollut paha ja kunto uudenveroinen.

                Vaihdoin jälkeen asennettiin autoon myös uusin aktiiviohjauksen päivitys. Saksasta löytyy myös pajoja jotka kunnostavat noita aktiiviohjauksen vaihteistoja. 7882 501 166 on zf numero tuolle hammastangolle e61 faceliftissä aktiiviohjauksella.
                Eli sitä "vaihteistoa" ei saa erillisenä? Mun ymmärtääkseni se on pulttikiinnitteinen, voin toki olla väärässäkin.

                Toi 7882501166 käy kaikkiin lci-malleihin riippymatta siitä mikä siellä on alkujaan ollut?
                Last edited by RRR77; 26-09-2017, 18:13.
                535d F07
                120d M-Sport F20

                Comment

                • Juuså
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 207
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by RRR77 View Post
                  Eli sitä "vaihteistoa" ei saa erillisenä? Mun ymmärtääkseni se on pulttikiinnitteinen, voin toki olla väärässäkin.

                  Toi 7882501166 käy kaikkiin lci-malleihin riippymatta siitä mikä siellä on alkujaan ollut?
                  Muut numerot oli 7882 993 189 ja 6777529-61, näissä numeroissa muistaakseni saattoi olla pieniä eroavaisuuksia samoissa hammastangoissakin. Kannattaa nyt tietenkin vielä vilkaista auton alta noita hammastangon numeroita. Viivakoodin näkee kun ottaa pohjapanssarin pois ja nuo stanssaukset näkee ottamalla pohjapanssarin lisäksi sen vahvikelevyn pois. En ole itse ainakaan törmännyt kuin tuohon yhteen malliin faceliftissä. Esimerkiksi tässä ja tässä olisi käypänen hammastanko faceliftiin aktiiviohjauksella, tiedä sitten missä kunnossa kun kilometrejäkin näyttäisi jo olevan.

                  Tässä kuva omasta vaihto hammastangosta, viivakoodin numero on 677752901S ja tuohon kylkeen on vielä stanssattu päivämäärä ja 7882/209 numerot. Vanhassa hammastangossa oli samat numerot viivakoodia myöten. Pre lci hammastankoon ei pidä sotkea, siinä on yksi anturi enemmän tuossa hammastangon alaosassa.

                  Ja tuon vaihteiston saa kyllä irti hammastangosta kun vaan työkalut löytyy, kuusiokolotkin oli muistaakseni jotain spesiaali kokoa ja noita hammastankoja löytää muutenkin helpommin kokonaisena. Pelkkää vaihteistoa ei ainakaan uutena tai tehdaskunnostettuna saa erikseen. Hammastangon vaihdon kannalta on helpoin vaan ottaa moottori tuentaan vaikka vaihteistonostimen päälle ja puottaa alakelkka reaktiotankojen varaan roikkumaan, sen verran iso on tuo aktiiviohjauksen hammastanko ettei sieltä tule pois ilman alakelkan pudotusta.
                  Last edited by Juuså; 26-09-2017, 22:25.
                  G31 540d xDrive -18

                  Comment

                  • RRR77
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2016
                    • 232
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Juuså View Post
                    Muut numerot oli 7882 993 189 ja 6777529-61, näissä numeroissa muistaakseni saattoi olla pieniä eroavaisuuksia samoissa hammastangoissakin. Kannattaa nyt tietenkin vielä vilkaista auton alta noita hammastangon numeroita. Viivakoodin näkee kun ottaa pohjapanssarin pois ja nuo stanssaukset näkee ottamalla pohjapanssarin lisäksi sen vahvikelevyn pois. En ole itse ainakaan törmännyt kuin tuohon yhteen malliin faceliftissä. Esimerkiksi tässä ja tässä olisi käypänen hammastanko faceliftiin aktiiviohjauksella, tiedä sitten missä kunnossa kun kilometrejäkin näyttäisi jo olevan.

                    Tässä kuva omasta vaihto hammastangosta, viivakoodin numero on 677752901S ja tuohon kylkeen on vielä stanssattu päivämäärä ja 7882/209 numerot. Vanhassa hammastangossa oli samat numerot viivakoodia myöten. Pre lci hammastankoon ei pidä sotkea, siinä on yksi anturi enemmän tuossa hammastangon alaosassa.

                    Ja tuon vaihteiston saa kyllä irti hammastangosta kun vaan työkalut löytyy, kuusiokolotkin oli muistaakseni jotain spesiaali kokoa ja noita hammastankoja löytää muutenkin helpommin kokonaisena. Pelkkää vaihteistoa ei ainakaan uutena tai tehdaskunnostettuna saa erikseen. Hammastangon vaihdon kannalta on helpoin vaan ottaa moottori tuentaan vaikka vaihteistonostimen päälle ja puottaa alakelkka reaktiotankojen varaan roikkumaan, sen verran iso on tuo aktiiviohjauksen hammastanko ettei sieltä tule pois ilman alakelkan pudotusta.
                    Pitää omaan alkaa laitteleen tuo jossain vaiheessa. Mulla on ilmeisesti juurikin planeetassa väljää kun sama välys löytyy ratista aina riippumatta renkaiden asennosta. Alustavasti kurkin noita hammastankoja, toistaiseksi olen löytänyt vaan 106 loppuisia. En ole kyllä omastakaan vielä numeroa katsonut kun ei tässä niin hätää ole vielä.

                    Onkohan planeettapyörästössä muoviosia vai mikä sinne sen välyksen tekee? Tuskin siellä hammastukset ainakaan niin paljoa kuluu
                    535d F07
                    120d M-Sport F20

                    Comment

                    • Juuså
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 207
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by RRR77 View Post
                      Pitää omaan alkaa laitteleen tuo jossain vaiheessa. Mulla on ilmeisesti juurikin planeetassa väljää kun sama välys löytyy ratista aina riippumatta renkaiden asennosta. Alustavasti kurkin noita hammastankoja, toistaiseksi olen löytänyt vaan 106 loppuisia. En ole kyllä omastakaan vielä numeroa katsonut kun ei tässä niin hätää ole vielä.

                      Onkohan planeettapyörästössä muoviosia vai mikä sinne sen välyksen tekee? Tuskin siellä hammastukset ainakaan niin paljoa kuluu
                      Kyllä ne on ihan metallia, tiedä sitten mikä niitä hajottaa muuta kuin huono laatu. Tämän takia ihan varmuuden vuoksi päivitettiin vielä tuo softakin, vaikka sillä tuskin mitään vaikutusta on planeettapyörästön kulumiseen. Aktiiviohjauksen softaa ei muuten kannata edes yrittää päivittää ilman icomia. 106 loppuiset hammastangot on pre lci malliin. Jos hammastangon jaksaa irrotella ja autoa ei tarvitse heti ajoon, vissiin virossakin onnistuu tuon hammastangon kunnostaminen. Porter75 nimimerkiltä voi kysellä tästä.
                      Last edited by Juuså; 05-04-2018, 18:01.
                      G31 540d xDrive -18

                      Comment

                      • RRR77
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2016
                        • 232
                        • Tuusula

                        #12
                        Ourait täytyy muistaa tämä.
                        535d F07
                        120d M-Sport F20

                        Comment

                        • bmwe61lci
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2017
                          • 102
                          • Kokkola

                          #13
                          Omassa e61 lci:ssä on myös ohjauksessa väljää. Autossani on juuri sama ääni/klappi kuin tämän ketjun alussa olevassa youtube linkissä.

                          Pahoin pelkään, että syypää löytyy joko hammastangosta tai aktiiviohjauksen vaihteistosta tai mikä lie on. Ostin auton liikkeestä ja kertoivat sieltä, että he osallistuvat 50% osiin ja työn osuuteen. Merkkiliikkeestä kyselin hammastangon hintaa, olipa halpa päälle 3000e vaihto-osa. Eräs varaosaliike myy boschin hammastankoa ~1700e, kannattaakohan tuonne laittaa tuommoista bosch:ia vai onko noissa isoa laatueroa zf hyväksi?

                          Vien auton lähiaikoina liikkeeseen josta auton ostin, saavat siellä tutkia. Heillä on siinä myös bmw merkkihuolto.

                          Comment

                          • bmwe61lci
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2017
                            • 102
                            • Kokkola

                            #14
                            Niin oliko kenelläkään tietoa noista e61 530da lci hammastangoista? Suomesta pitäisi saada, onko noista bosch tangoista kenelläkään tietoa? Ja aktiiviohjaushan autossa on...

                            Uusi alkuperäinen zf maksaa yli 5000e

                            Comment

                            • Juuså
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 207
                              • Kuopio

                              #15
                              Jos vaan saatte sitä Boschin hammastankoa jostain, niin ei kun sitä vaan sinne. ZF kun ei noita hammastankoja enää edes valmista, myi tuotannon Boschille ja sen takia tuo hammastankojen saatavuuskin on vähän ollut hankalaa kun siellä tehtaalla vissiin on vähän asiat sekaisin. Näin sanoivat minulle ZF centerillä kun kysyin sieltä tuota hammastankoa, hinta oli suunnilleen sama kuin Laakkosellakin. Alkuperäinen vaihto-osa hammastanko tais olla jtn 3500e luokkaa Laakkosella.
                              Last edited by Juuså; 28-11-2017, 19:11.
                              G31 540d xDrive -18

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎