Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastangossa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    Halvin vaihtoehto voisi olla tuo korjattava vaihto-osa. Kyllähän tuollaiseen hammastangon kunnostamiseen helposti ensi kerralla viikonloppu menee, kun joutuu työkaluja väsäilemään ja ihmettelemään. Hammastangon irroittaa autosta noin 2-4 tunnissa, riippuen vähän välineistä ja mitenkä jumissa pultit ovat.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      Originally posted by Juuså View Post
      Halvin vaihtoehto voisi olla tuo korjattava vaihto-osa. Kyllähän tuollaiseen hammastangon kunnostamiseen helposti ensi kerralla viikonloppu menee, kun joutuu työkaluja väsäilemään ja ihmettelemään. Hammastangon irroittaa autosta noin 2-4 tunnissa, riippuen vähän välineistä ja mitenkä jumissa pultit ovat.
      Itse en lähde irrottamaan enkä asentamaan, kun paikkaa ei ole, eikä aikaakaan. Siksi juuri pitää saada ehjä osa, jonka voi kiikuttaa pajalle ja pyytää vaihtamaan va han tilalle.

      Ei ketään täällä kiinnosta rahaa vastaan korjata, jos vaihto-osan löydän? Näyttää olevan tuolla ebaykleinanzeigenissakin aika eioo-osa.
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        Hetken oli Boschia saatavilla, noin viikon, olisi näköjään heti pitänyt tilata.

        Käytettyjä on välillä näkyvissä, mutta hiukan hämmentää, kun on ebayn tietojen mukaan pre-LCI auto, mutta ZFn numero kuvassa täsmää LCI-osaan.

        Ja saako tämän liittimen napattua vanhasta? Eli vaihdon yhteydessä vaan vaihtaa tuonkin?

        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          Nyt on tilattu Saksasta käytetty osa. Siinäkin liitin rikki, mutta ainakin tuon isomman saa tosiaan otettua vanhasta.

          Pitäisi olla vain 60 000 km ajettu. Mutta lienee silti järkevää tiivisteet uusia ja tuo vaihteiston holkkikin ehkä tarkastaa.

          Onko täällä kukaan kiinnostunut rahaa vastaan tuota hommaa tekemään?
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • Juuså
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 207
            • Kuopio

            Jos päällisin puolin siisti ja ei ole vuotaja, eikä välystä tunnu rattiakselia tai raidetangonpäätä heiluttaessa, niin eiku kiinni vaan
            G31 540d xDrive -18

            Comment

            • lj123
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2015
              • 1215
              • Lohja

              Originally posted by Juuså View Post
              Jos päällisin puolin siisti ja ei ole vuotaja, eikä välystä tunnu rattiakselia tai raidetangonpäätä heiluttaessa, niin eiku kiinni vaan
              Ok, helpommallahan noin pääsisi. Toisaalta voisi jättää tuon vanhan sitten hyllyyn varmuuden vuoksi ja korjata/korjauttaa sen. Tai sitten vaan myy, kun ei noita ihan puissa kasva.

              Varmaan toki nuo pre-LCIt vielä niitä, joita luonnollisesti romutetaan enemmän niin sekin vaikuttanee osien saatavuuteen.
              E39 M5 -99
              F11 530d Xdrive -14

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1762
                • HKI/Orimattila

                Samalla meiningillä tuli tuohon omaan vaihettua hammastanko kuulemma 60tkm ajetusta eikä vielä ole kussut alle 20tkm jälkeen. jos aikoo autoo pitää pidempään niin eihän se välttämättä hölmöä ole kunnostaa vanhaa hammastankoa. :think
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • lj123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2015
                  • 1215
                  • Lohja

                  Saksasta ostettu käytetty osa tuli, ja ulkoisesti ainakin sen näköinen, että voi hyvinkin olla vähän ajetusta autosta. Eikä siinä käsin irrallaan koittaen ainakaan välyksiä tuntunut.

                  Mutta millaista tuntimäärää tuon vaihtamisen osalta voi odottaa, tai enemmänkin niin, että miten se helpoin tai fiksuin vaihtaa. Teetän siis ulkopuolisella. Ja vaatiiko tuo jotain ohjelmointia, kun se vaihdetaan?
                  E39 M5 -99
                  F11 530d Xdrive -14

                  Comment

                  • Juuså
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 207
                    • Kuopio

                    Vaihtoon menee se 4-6h, ja asennuksen jälkeen kannattaa arvot nollata ja opettaa Istalla. Onnistuu merkkihuollossa ja monelta harrastajaltakin tuo Ista löytyy. Opetuksen / nollauksen voi tehdä myös hammastangon vaihon jälkeen eri paikassa, kaikki kyllä toimii. Suosittelen kuitenkin tekemään ennen nelipyöräsuuntausta.
                    Last edited by Juuså; 09-01-2019, 17:07.
                    G31 540d xDrive -18

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      Originally posted by Juuså View Post
                      Vaihtoon menee se 4-6h, ja asennuksen jälkeen kannattaa arvot nollata ja opettaa Istalla. Onnistuu merkkihuollossa ja monelta harrastajaltakin tuo Ista löytyy. Opetuksen / nollauksen voi tehdä myös hammastangon vaihon jälkeen eri paikassa, kaikki kyllä toimii. Suosittelen kuitenkin tekemään ennen nelipyöräsuuntausta.
                      Okei, Ista saattaa olla itselläkin, jos se vaan toimii samalla kaapelilla kuin Inpa. EM tuon E61:n osalta ole vielä mitään koneella tehnyt.
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • Hartsai
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2018
                        • 60
                        • Oulu

                        Mitäs mieltä porukka on noista ei boschin hammastangoista? Itellä on pre lci iha perus karvalakki malli ja tarviketorilta tarjottiin elstockia 520 euroon. Korjattuja osiahan nuo kaikki on.

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          Hammastanko on nyt vaihdettu, mutta kun auton käynnistää niin tulee vikakoodi ctive steeringistä. Kun rattia kääntää reunasta reunaan niin vikavalo sammuu. Myös kääntyvät ajovalot kääntyvät vain oikealle. Istalla korjaamon mukaan kalibrointu.

                          Onko tuossa nyt jokin anturi rikki?

                          Edit: ilmeisesti paikallaan ollessa ei valojen kuulukaan kääntyä vasemmalle. Ajoin nyt pidemmän lenkin, jos akku olisi vaan ollut liian tyhjä, ja heti uudestaan ei ainakaan vika palannut, mutta korjaamolta sanoivat, että heilläkin vika palasi vasta, kun auto oli ollut lepotilassa. Koiran lukea koodit vielä itse tänään myöhemmin.
                          Last edited by lj123; 15-01-2019, 08:57.
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • lj123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2015
                            • 1215
                            • Lohja

                            Nyt toimii kaikki. Eli kenties akun jännite oli alussa liian alhainen. Ohjauskulmia piti säätää kahteen kertaan, että sai ratin suoraan, ja tokalla putosi ajonvakautus ja luoistonesto pois. Lyhyen ajon ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen sekin valo sammui.

                            Active Steeringin resetointia ei nyt ole tehty kulmien säädön jälkeen, mutta tuntuu siltä, että kenties parempi olla koskematta mihinkään enää.

                            Selvä kolina siinä vanhassa oli rattia nopeasti edestakaisin liikuttaessa, ja tuon uuden kanssa sellaista ei huomaa. Ehkä inasen jäykempi tai tarkempi myös keskialueella tuo ohjaus nyt.
                            E39 M5 -99
                            F11 530d Xdrive -14

                            Comment

                            • Benighted
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2015
                              • 281
                              • Klaukkala

                              Originally posted by lj123 View Post
                              Nyt toimii kaikki. Eli kenties akun jännite oli alussa liian alhainen. Ohjauskulmia piti säätää kahteen kertaan, että sai ratin suoraan, ja tokalla putosi ajonvakautus ja luoistonesto pois. Lyhyen ajon ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen sekin valo sammui.

                              Active Steeringin resetointia ei nyt ole tehty kulmien säädön jälkeen, mutta tuntuu siltä, että kenties parempi olla koskematta mihinkään enää.
                              Mulla edellisessä autossa valitteli useinkin tuosta avtive steeringistä käynnistäessä ja korjaantui aina rattia pyörittämällä. Uuden akun vaihdon jälkeen vikaa ei tullut kertaakaan ja varmaan melkein vuosi tuli ajettua ilman vikaa.

                              Minkä verran pajalla ottivat hommasta, jos sellaisessa tuli tuo vaihto tehtyä?
                              F11 530xdA M-Sport 2014
                              Ex. E39 530iA Touring 2001
                              Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                              Comment

                              • lj123
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2015
                                • 1215
                                • Lohja

                                Originally posted by Benighted View Post
                                Mulla edellisessä autossa valitteli useinkin tuosta avtive steeringistä käynnistäessä ja korjaantui aina rattia pyörittämällä. Uuden akun vaihdon jälkeen vikaa ei tullut kertaakaan ja varmaan melkein vuosi tuli ajettua ilman vikaa.

                                Minkä verran pajalla ottivat hommasta, jos sellaisessa tuli tuo vaihto tehtyä?
                                Kyllä se aika varmasti tuo akun jännite oli syynä. Ei ole vikavalo enää syttyneet.

                                Hinnasta on vähän hankala sanoa, koska puolet laskusta lähti myyjäliikkeelle ja toinen puolikas kuittaantui esim. osilla. Varmaan jossain 400-500 € paikkeilla kaikkineen.

                                Mutta tuo 4-6 h on varmaan aika turvallinen arvio, jos tekijä vaan tietää mitä tekee. Tuntihinta sitten määrää loput.
                                E39 M5 -99
                                F11 530d Xdrive -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎