Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d M57 egr vesikierron tulppaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 608
    • Lohja

    530d M57 egr vesikierron tulppaus

    Elikkäs tuossa omassa autossa 530d on juuri vaihdettu egr termostaatti behr merkkiseen ja ongelma on että lämmöt seilaa tuota 86-80 vieläkin. Lämmöt aina käy tuolla 86 mutta kaasun kun päästää ja ajaa vähän höllemmin niin lämmöt laskee 80 tienoolle.

    Kokeilin tukkia egr vesiputken lukkopihdeillä ja lämmöt nousi nopeammin ja pysyi tuossa 88-90 maastossa myös kaasua höllätessä.

    Jotkut puhuu että laittaisi vaan letkun väliin jonkin pultin mutta en viitsisi alkaa katkomaan letkuja, ja miten tuo ilmattaisiin? :think

    Jotkut taas puhuu että egr termarista muokkaisi vahapanosta niin että se pysyisi suljettuna jatkuvasti ja tämä kuulostaisi parhaalta, mutta onkos täällä ketään ketä olisi tehnyt tuota ja osaisi kertoa miten se tehdään?
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 608
    • Lohja

    #2
    Niin

    Ja siis autosta egr ohjelmoitu pois ja tulpattu
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

    Comment

    • Kojontti
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2014
      • 204
      • Puolanka

      #3
      No ite ainakin tunkisin pultin pätkän sinne letkuun ilman katkomisia, pääasia ettei neste kierrä.
      ex-E46 330 XD

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Purat EGR-termarin ja otat sen pienemmän elementin (1) pois, niin isommalla elementillä ei ole tukipintaa, jota vasten avautua.

        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          #5
          Itselle laitoin sopivan messinkitulpan letkun sisään ja klemmari päälle pitämään holkki paikoillaan sekä tiiviinä.
          Messinkitulppa löytyi ihan kaupan putkitarvike hyllystä
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 608
            • Lohja

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Purat EGR-termarin ja otat sen pienemmän elementin (1) pois, niin isommalla elementillä ei ole tukipintaa, jota vasten avautua.

            Toimiiko tuo niin että tuo numero 1 työntää tuon numero 2 tapin ulospäin ja siten termostaatti aukeaa?

            Aukeeko tuo niin että vetää vain tuon sokan pois ja sisällöt ulos vai miten tuo purkaantuu? Ja onkos tuossa sitten riskiä että sisälmykset lähtee juoksemaan vesikiertoon
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              EGR-termostaatti on kaksivaiheinen. Noilla elementeillä on eri avautumislämpötila. Elementin ohut tappi tulee ulospäin vahan laajentuessa. 2-elementin tappi nojaa 1-elementtiä vasten. Kun 1-elementin poistaa, 2-elementti pysyy kiinni nojaten tuohon muovisen välikaulukseen. Siinä välikauluksen tiivistyspinnassa on yläreunassa pieni virtausura ilmausta varten.

              Sokka pois ja kaivat/koputtelet sisuskalut ulos ja kasaan ilman pienempää elementtiä. Ei ole vaaraa, että sieltä jotain lähtisi liikenteeseen.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • >Jon1<
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1054
                • Kuopio

                #8
                Tai sitten hommaat euro3 mallin vesiletkut nii pääsee koko turhakkeesta eroon.
                ex:F11 535xd M-Sport
                ex:e61 530D M-Sport
                ex:e38 740i mafia
                ex:e36 328
                ex:e36 320
                ex:e30 320->325

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 608
                  • Lohja

                  #9
                  Noniin

                  Nyt tuli purettua ja kasattua tuo egr termostaatti ja se on nyt ns pysyvästi kiinni.

                  Ainoa mikä jäi mietityttäämään että nyt kun puhaltaa termostaattiin niin sieltä tuli ihan pikkiriikkisen vähän ilmaa läpi

                  Onko tämä normaalia että sieltä pääsisi ihan hiukan nestettä läpi kokoajan? Esim ilmausta varten vai pitäisikö olla ihan 100% tiivis?

                  Kun vedin tuota nr. 1 vaha panosta irti niin tuo kaulus tuli mukana ja sai oikein voimalla painaa takaisin eikä siinä ollut mitään o rengasta niin mietin vaan ettei jäänyt siitä vuotamaan?
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Siinä kauluksen tiivistyspinnassa (johon elementti 2 nojaa) on se ura ilmausta varten, joten hieman ilmaakin pääsee puhaltamalla läpi.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Juhnukka
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 608
                      • Lohja

                      #11
                      Okei

                      Hyvä tietää niin nyt sen voi laittaa paikalleen hyvällä omatunnolla
                      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                      Comment

                      • Juhnukka
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 608
                        • Lohja

                        #12
                        Ja nyt toimii lämmöt pysyy 88 matkassa ja välillä hidastaessa saattaa tippua hetkellisesti 85 mutta palautuu 88 johtuu varmaan hitaasta termostaatista mutta parempi näin
                        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                        Comment

                        • daro
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 113
                          • Oulu

                          #13
                          Toimiiko tämä modaus myös kesäkelilläkin? Mietin jo että hommaisi omaan kotteroon e39:n osat tuon egr-termarin tilalle mutta eikös tämä aja saman asian?

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by daro View Post
                            Toimiiko tämä modaus myös kesäkelilläkin? Mietin jo että hommaisi omaan kotteroon e39:n osat tuon egr-termarin tilalle mutta eikös tämä aja saman asian?
                            Miksi ei toimisi?
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • daro
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 113
                              • Oulu

                              #15
                              Mietin vain että kai tuo egr-termostaatti jonkin funktion takia tuolla on, tai sitten ilmeisesti ei , eli lähinnä helteitä ajattelin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎