Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E60 kiertokangen laakereiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    M5 E60 kiertokangen laakereiden vaihto

    Aurinko alkaa paistaa siihen malliin, että M5sta voi alkaa kohta ulkoiluttaa.
    Mittarissa on reilu 100k. Vaihdetaan varotoimenpiteenä kiertokangen laakerit, itse säheltäen -> tottakai

    Täältä löytyi ehkä paras ohje:


    Pari asiaa nyt heti kärkeen tuosta ohjeesta:
    Step #3. Moottorin poikittainen tukipukki, vain yksi kappale piisaa? Vaikka siellä moottorin takana on toinen kannatinlenkki.

    Step #21. Hieno "nostin" . Tähän väsään heti kärkeen paremman yleisratkaisun vaihdelaatikkonosturille. Laitan kuvia.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by jengstro View Post
    Aurinko alkaa paistaa siihen malliin, että M5sta voi alkaa kohta ulkoiluttaa.
    Mittarissa on reilu 100k. Vaihdetaan varotoimenpiteenä kiertokangen laakerit, itse säheltäen -> tottakai

    Täältä löytyi ehkä paras ohje:


    Pari asiaa nyt heti kärkeen tuosta ohjeesta:
    Step #3. Moottorin poikittainen tukipukki, vain yksi kappale piisaa? Vaikka siellä moottorin takana on toinen kannatinlenkki.
    Kyllä riittää yksi moottori tuki.

    Originally posted by jengstro View Post
    Step #21. Hieno "nostin" . Tähän väsään heti kärkeen paremman yleisratkaisun vaihdelaatikkonosturille. Laitan kuvia.
    Tuon nyt voi rakentaa mistä tahansa minkä varaan apurungon voi laskea. Ei tässä olla koko autoa tukemassa, niin ei sen tarvitse olla tehty tehty monta milliä paksusta teräksestä. Monet muovi pakkaukset kestää yllättävän paljon painoa suoraan ylhäältä päin. Toki joku vaihdelaatikko nostin on varmempi valinta.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • jengstro
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 380
      • 02-alue

      #3
      No nyt on kannatin, perkule Pari iltaa mennyt eikä pultin pulttia vielä avettu.

      Tästä lähettiin + muuta sälää

      Tähän päädyttiin

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #4
        Yläpuoli "valmis". Alapuolelle seuraavaks. Ziisus että nuo imusarjankopat oli tiukassa. Endoskoopilla sai ettiä missä ne klemmareiden pultinpäät on. Onneks on juutuub, ettei siellä ole mitään piiloletkuja/juttuja kiinni. Voimaa piti käyttää. En tiedä miks tossa alkup. ohjeessa oli imusarjan irroitus, tulpat olis ehkä saanut irti ilman imusarjan irroitusta.


        Tältä! 4-ovisen perhesedanin imupuoli pitää näyttää tohon väliin sopis ku nakutettuna twin-screw remmiahdin.


        Otin jäähdyttimen tuulettimen irti (ohje). Erilaisten hyönteisten hautausmaa löytyi...

        Tulpat tasavärisiä, aika hiljakkoin vaihdettu.

        Tuki asennettu, vähän hötösen tuntunen tuo nostokoukku (toinen puoli 8mm pultilla 10.9 lohkossa). Eipä se moottori tonneja paina (240Kg).

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #5
          Ohjeen (https://www.germanautosolutions.com/...change_diy.php) mukaan irroiteltu kaikenlaista.


          Moottorien tukien irroitus on pikkasen haastavaa. Minimini-räikkä mahtuu.


          vaset-etu on niin ahdas, ettei käsi mahu. Yläkautta sitten. Onneksi ei olleet tiukassa, torx pulttien päät on sellaset höpöhöpöt. 8mm normaalihylsyllä voi kokeilla onneansa.


          Kun tuota kelkkaa laskin varovasti, yksi ohjaustehostimen letkunpanta oli jemmassa, sinne ei näe kunnolla ->10mm mutteri.


          Ja kelkka ulkona. Helppoa kun on vimpan päälle teline/nostin

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            Ja homma tyssäsi tähän. Öljypohjan 4 takimmaista pulttia ovat kolossa, joka on tasan 1mm liian pieni normaalille torx/ruuvi-pää pidikkeelle.

            Minkäskokoinen torx siellä lymyilee? Muistaako joku. T25 (tai T27)?

            -- edit -- täällähän näitä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/77402...a-pitka-9-osaa

            Last edited by jengstro; 08-04-2018, 16:52. Reason: motonjet

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by jengstro View Post
              Ja homma tyssäsi tähän. Öljypohjan 4 takimmaista pulttia ovat kolossa, joka on tasan 1mm liian pieni normaalille torx/ruuvi-pää pidikkeelle.

              Minkäskokoinen torx siellä lymyilee? Muistaako joku. T25 (tai T27)?

              -- edit -- täällähän näitä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/77402...a-pitka-9-osaa

              Tälläisiä tilanteita varen nämä on melko näppärät: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...pl-2000036647/ Ovat tarkoitettu iskevään vääntimeen, niin saa pyssyllä käyttää.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                Pituus ei piisaa, syvin kolo on.... about 10.5 cm

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #9
                  Laadusta en tiedä mutta muuten täyttänee speksit:

                  IKH ruuvauskärkisarja 9-Os Torx 150 mm
                  Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    #10
                    Ei ollut tiukassa. Eli Bachoa ei tarvii ostaa. T30 MTX ruuvari toimi.


                    Ja irti on, tipahti alas helposti.

                    Comment

                    • jengstro
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 380
                      • 02-alue

                      #11
                      Vanos ja öljypumppu irti. Etureunassa hieno viritys että ketjunlaahaimen jousi/tappi härdelli ei pomppaa pois.
                      Lisää purettavaa. Tulipa sitten hankittua kanssa sisäinen vanos oil-pressure line (banjon pää näkyy). En nyt äkkiseltää löytänyt DIYtä. Mitä kaikkea tarvii purkaa että pääsee kiinnittää pressure-linen yläpään?

                      Comment

                      • IIIolut
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 382
                        • Mikkeli

                        #12
                        Noista ohjeista löytyy letkun irroitus. Sama jumppa edessä ensi kuussa

                        http://www.germanautosolutions.com/d...change_diy.php
                        E61 ///M5 -07
                        F15 X5 40e ///M-Sport -16

                        Ex. E39 ///M5 -01
                        -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          #13
                          No katos perhana. Se olikin tuolla lopussa. Noi TIS ohjeet on kivoja, kun on lyhyitä ja mustavalkoiset kuvat kruunaa kaiken Ei nyt vaan oo motia lähtee arpoo. Pitäis päästä pikkuhiljaa ratin taakse.

                          Comment

                          • IIIolut
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 382
                            • Mikkeli

                            #14
                            Minkä valmistajan kk-laakerit meinasit laittaa? Päätin itse kokeilla noita BE:n laakereita...
                            E61 ///M5 -07
                            F15 X5 40e ///M-Sport -16

                            Ex. E39 ///M5 -01
                            -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                            Comment

                            • E34Touring
                              BTCF Member
                              • Nov 2008
                              • 852
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kuinka pitkiä öljynvaihtovälejä ollut? Kuvien perusteella melko pitkiä kun kone ihan paskainen sisältä. Ite en oo koskaan irrottanut öljypumppua vaikka vanospumppukin on samalla usein vaihtunut ja korkeapainelinja.
                              BMW korjausta lähes 15v kokemuksella
                              p.010 411 2381 / VKV Service

                              E34 M5 Touring Individual -92 Schwarz2
                              E34 M5 Touring -95 Daytonaviolet
                              E34 M5 -91 Diamantschwarz
                              E39 M5 SC -99 Avusblau
                              E61 M5 Touring Individual -07 Silverstone2
                              F10 M5 LCI Competition Individual -14 Alpinweiss3
                              F90 M5 Individual -18 Frozen cashmere silber

                              E46 M3 Individual -02 Imolarot2
                              E38 L7 -98 Titansilber
                              Peugeot 505 Turbo Injection -85 Gris argent

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎