Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuttimien vaihdosta muutama kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revote
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1886
    • Hollola

    #16
    Originally posted by e46touring View Post
    laitappa 2 kpl vaihdon jälkeen korjausarvot näkyville.
    saattaapi olla yllätysarvot
    Miksi, kerro lisää?
    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4627
      • Tampere

      #17
      Originally posted by revote View Post
      Jos viitsit niin olisi hyvä, jääpähän talteen tähän ketjuun myös muille kyselijöille
      M14 x 1.5 on tuo suuttimen kierre
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        #18
        Originally posted by revote View Post
        Miksi, kerro lisää?
        no se sähköinen korjausarvo on laskennallisesta ruiskutusmäärästä +/- xx määrä/isku
        ja kun ne muut 4 kpl suutinta ovat todennäköisesti/varmasti kuluneemmat kuin huolletut niin sähköisetkorjasuarvot on jotain ihan muuta kuin nyt mitatut. Siis tähän mennessä sähköinenkorjasuarvo on aina ollut eri kaikilla suuttimilla paljon ajetusta, kun on vaihdettu esim.1 tai 2 suutinta.

        teitkö 20ml ruiskuilla ohivuototestin kaikille suuttimille?
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • revote
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1886
          • Hollola

          #19
          En ole tehnyt vielä testiä.

          Ollaan nyt 700km päässä kotoa, tarvittaessa vaikka huollatan loput suuttimet kunhan vain päästään ensin kotiin.
          | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9156
            • Oulu

            #20
            Originally posted by e46touring View Post
            no se sähköinen korjausarvo on laskennallisesta ruiskutusmäärästä +/- xx määrä/isku
            ja kun ne muut 4 kpl suutinta ovat todennäköisesti/varmasti kuluneemmat kuin huolletut niin sähköisetkorjasuarvot on jotain ihan muuta kuin nyt mitatut. Siis tähän mennessä sähköinenkorjasuarvo on aina ollut eri kaikilla suuttimilla paljon ajetusta, kun on vaihdettu esim.1 tai 2 suutinta.
            Tietysti ne korjausarvot muuttuu muillakin suuttimilla, jos joku suutin päivitetään, kun korjausta tehdään kyseisen sylinterin työtahdin tuottaman momentin/kierrosluvun mukaan verrattuna koko paketin keskiarvoon/summaan.

            Tässä aloittajan tapauksessa olisin korjausarvojen perusteella itse vaihtanut ensin ainoastaan reiluimman positiivisen korjausarvon 4-suuttimen. Paluuvuodot kannattaa toki erikseen mitata, jos niiden perusteella joku suutin on korjauksen tarpeessa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • revote
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1886
              • Hollola

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tässä aloittajan tapauksessa olisin korjausarvojen perusteella itse vaihtanut ensin ainoastaan reiluimman positiivisen korjausarvon 4-suuttimen. Paluuvuodot kannattaa toki erikseen mitata, jos niiden perusteella joku suutin on korjauksen tarpeessa.
              Miksi ainoastaan sen?
              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #22
                Originally posted by revote View Post
                Miksi ainoastaan sen?
                Koska pääsääntöisesti suuttimen suorituskyvyn heikentyessä korjausarvoa joudutaan nostamaan tavoitteen saavuttamiseksi. Harvemmin suuttimen korjausarvoa joudutaan pienentämään vikaantumisen takia. Negatiiviset korjausarvot ovat enemmänkin heijastusvaikutus, jos jollain muulla suuttimella on reilusti positiivinen korjausarvo. Korjausarvojen summahan on yleensä lähellä nollaa.

                Korjausarvo kertoo pääsääntöisesti suutinkärjen toiminnasta, polttoaineen virtauksesta ja sumuuntumisesta, paluuvuodot taas suuttimen sisäisen tiivistyksen pettämisestä (painepuolelta paluupuolelle).
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • revote
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2013
                  • 1886
                  • Hollola

                  #23
                  Ok, kiitos. Aika mystiseltä kokonaisuudelta vaikuttaa näin asiaan ei_niin_vihkiytyneelle.

                  Eli tulkitset että vitonen combensoi nelosta ja vitonen voi olla ok? Miksi just vitonen combensoi eikä joku muu suutin? Ja miksi suuttimet ylipäänsä combensoivat muita kun suuttimia on kuitenkin jokaiselle sylinterille omansa?

                  Edit: ja kun ei ole itsellä inpaa käytössä ja kun pitäisi päästä reissusta tosiaan kotia niin tein päätöksen vaihtaa kerralla molemmat suuttimet. Jos olisi kotona ja inpa käytössä ja enempi aikaa testailla rauhassa niin tilanne toki eri.
                  Last edited by revote; 09-07-2019, 23:01.
                  | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                  Comment

                  • Reaper90
                    Bimmer Rookie
                    • May 2017
                    • 50
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by revote View Post
                    Ok, kiitos. Aika mystiseltä kokonaisuudelta vaikuttaa näin asiaan ei_niin_vihkiytyneelle.

                    Eli tulkitset että vitonen combensoi nelosta ja vitonen voi olla ok? Miksi just vitonen combensoi eikä joku muu suutin? Ja miksi suuttimet ylipäänsä combensoivat muita kun suuttimia on kuitenkin jokaiselle sylinterille omansa?

                    Edit: ja kun ei ole itsellä inpaa käytössä ja kun pitäisi päästä reissusta tosiaan kotia niin tein päätöksen vaihtaa kerralla molemmat suuttimet. Jos olisi kotona ja inpa käytössä ja enempi aikaa testailla rauhassa niin tilanne toki eri.
                    Itellä oli just sillain, että 6. pytyn suuttimessa korjausarvo yli 5 ja muut kompensoi. Vaihdoin ensin sen, sitten katoin arvot niin oli 4. pytyn suuttimen korjausarvo noussut yli 4 ja 6. pytyn suutin korjas reippaasti alaspäin. Sen jälkeen vaihdoin myös nelos suuttimen ja korjausarvot sen jälkeen OK kaikissa suuttimissa, mutta tarkoituksena sitten hissukseen tässä vuoden sisään vaihdella loputkin suuttimet.

                    Comment

                    • revote
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1886
                      • Hollola

                      #25
                      ^Kiitos infosta, ehkä tämä tästä selkiää.

                      Ostin tänään tarvikkeet ohivuotomittausta varten, eipä se tosiaan ole iso homma mitata.
                      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        #26
                        Originally posted by revote View Post
                        Mitattiin tänään korjausarvot:

                        1: -1.51
                        2: -0.36
                        3: 0.75
                        4: 4.54
                        5: -3.08
                        6: -0.28
                        Ja tänään tein erittäin epätieteellisen ohivuotomittauksen ja sen mukaan jokainen säiliö täyttyi ehkä 20-23mm.

                        Tein tuon kahdessa osassa, ensin noin 3 sekuntia ja sammutettiin kone kun vuoti paluulinja jonka siis irroitin suuttimien päästä. Paluuletku tukkoon ja moottori käyntiin ja noin 1min 55 sekuntia käynnissä.

                        Miten tämä sitten menee ja mitkä suuttimet vaihdan, tosiaan kaksi suutinta tulee huomenna? Ja uskaltaako ajaa kotiin 700 kilometriä (ja muutoinkin) ennen kuin loput neljä huoltaa jos tarve vaatii?
                        Last edited by revote; 10-07-2019, 20:11.
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          #27
                          Originally posted by revote View Post
                          Ja tänään tein erittäin epätieteellisen ohivuotomittauksen ja sen mukaan jokainen säiliö täyttyi ehkä 20-23mm.

                          Tein tuon kahdessa osassa, ensin noin 3 sekuntia ja sammutettiin kone kun vuoti paluulinja jonka siis irroitin suuttimien päästä. Paluuletku tukkoon ja moottori käyntiin ja noin 1min 55 sekuntia käynnissä.

                          Miten tämä sitten menee ja mitkä suuttimet vaihdan, tosiaan kaksi suutinta tulee huomenna? Ja uskaltaako ajaa kotiin 700 kilometriä (ja muutoinkin) ennen kuin loput neljä huoltaa jos tarve vaatii?
                          Vaihda se 4 suutin ja ajele kotii. Loput voi sitten huoltaa ajan kanssa.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            #28
                            Pelkkä nelonen riittäisi, vaikka vitonenkin on inpassa punaisen puolella?
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • Reaper90
                              Bimmer Rookie
                              • May 2017
                              • 50
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by revote View Post
                              Pelkkä nelonen riittäisi, vaikka vitonenkin on inpassa punaisen puolella?
                              Vitonen on miinuksella sen takia koska nelonen on todella paljon plussalla

                              Comment

                              • revote
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1886
                                • Hollola

                                #30
                                Selvä, vaihdoin sitten pelkän nelosen. Huomen aamulla pääsen mittaamaan korvausarvot uudelleen, jännä nähdä miten käy.

                                Suutin oli helppo irroittaa, sain vinkin että suutinta kannattaa väännellä edes takas suuttimesta irroitetulla polttoaineputkella ja samalla nostaa ylöspäin. Irtosi ihan muutamassa sekunnissa.

                                Huomasin, että tuo nelos suutin oli eri mallia kuin muut. Eli se on joskus alkanut vuotamaan ja tilalle oli laitettu joku mallia pingpong. Nyt siellä on kunnostettu Bosch, josko pelaa kauemmin.
                                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎