Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    E60 Akku asiaa II

    Edellisessä topikissa tuhat postausta täynnä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    Jatkoa..


    Jännite on varmistettu alhaiseksi, vaikka akun ottaisi irti. Jokin purkaa akkua hyvin nopeasti, mutta mikä? Miksi jännitteenlasku putoaa 12V pintaan ilman increased disscharge -ilmoitusta? Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?

    Datan mukaan akkua käytetään enemmän kuin sinne ehtii latautua. Uudella akulla soc pyörii 70-100% tasolla eli oikein. Jännite taas ei oikein kerro samaa eikä käytetty energiamäärä.


    ________________________

    Mikähän vikana?

    Akku latautuu ajossa hyvin, jännite 14,5V. Sammutuksen jälkeen jännite putoaa 5min aikana 12,2V ja pysyy siinä paikkeilla pitkään. Ei vikakoodeja. Ei avaimetonta käyntiä. Mitattu navasta ja obd:sta jännitteet.

    3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #3
      Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?
      Minä olen ymmärtänyt että aina suljetaan kaikki laitteet (voin olla väärässäkin). Osa suljetaan heti kun auto sammutetaan, osa viiveen jälkeen.
      Hälytys tulee siitä jos akulta otetaan raja-arvon ylittävä määrä virtaa vaikka kaikki laitteet on jo suljettu.
      Tuleekohan tuota hälytystä jos auto ei mene koskaan nukkumaan? Voisiko se selittää hälytyksen puuttumisen? Ja nukkumaan auto ei mene jos joku laite sekoilee ja lähettelee can väylällä jotain vaikka pitäisi olla sammuksissa/hiljaa?

      Edit: joskus käynyt mielessä että olisiko can väylälle jotain wireshark tyyppistä analysaattoria ja (obd väylään?) sopivaa hw:ta? Sieltähän näkisi jos joku laite ei sammu.
      Last edited by ekaBMW; 15-03-2020, 14:18.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        #4
        Originally posted by ekaBMW View Post
        Minä olen ymmärtänyt että aina suljetaan kaikki laitteet (voin olla väärässäkin). Osa suljetaan heti kun auto sammutetaan, osa viiveen jälkeen.
        Hälytys tulee siitä jos akulta otetaan raja-arvon ylittävä määrä virtaa vaikka kaikki laitteet on jo suljettu.
        Tuleekohan tuota hälytystä jos auto ei mene koskaan nukkumaan? Voisiko se selittää hälytyksen puuttumisen? Ja nukkumaan auto ei mene jos joku laite sekoilee ja lähettelee can väylällä jotain vaikka pitäisi olla sammuksissa/hiljaa?

        Edit: joskus käynyt mielessä että olisiko can väylälle jotain wireshark tyyppistä analysaattoria ja (obd väylään?) sopivaa hw:ta? Sieltähän näkisi jos joku laite ei sammu.
        Dis/ ista pitäisi kertoa jos joku ei sammu. Ei anna ilmoitusta.

        Mitä voltteja muilla obd antaa heti sammutuksen jälkeen ja 2min sammutuksesta.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Vanquish View Post
          Jatkoa..


          Jännite on varmistettu alhaiseksi, vaikka akun ottaisi irti. Jokin purkaa akkua hyvin nopeasti, mutta mikä? Miksi jännitteenlasku putoaa 12V pintaan ilman increased disscharge -ilmoitusta? Eikö ilmoitus tule aina silloin kun auto joutuu sulkemaan erikseen kuluttavia laitteita?

          Datan mukaan akkua käytetään enemmän kuin sinne ehtii latautua. Uudella akulla soc pyörii 70-100% tasolla eli oikein. Jännite taas ei oikein kerro samaa eikä käytetty energiamäärä.


          ________________________

          Mikähän vikana?

          Akku latautuu ajossa hyvin, jännite 14,5V. Sammutuksen jälkeen jännite putoaa 5min aikana 12,2V ja pysyy siinä paikkeilla pitkään. Ei vikakoodeja. Ei avaimetonta käyntiä. Mitattu navasta ja obd:sta jännitteet.

          3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.

          Täysi akku on ~12.7v irroitettuna. Onko se akku varmasti ehjä? Itse kokeilisin ladata sen irrallaan ja katsoa miten jännite tipahtaa kun on seisonut muutoman tunnin irrallaan. Jos tipahtaa alle 12.7v, niin akku ei ole kunnossa/täyteen ladattu.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Täysi akku on ~12.7v irroitettuna. Onko se akku varmasti ehjä? Itse kokeilisin ladata sen irrallaan ja katsoa miten jännite tipahtaa kun on seisonut muutoman tunnin irrallaan. Jos tipahtaa alle 12.7v, niin akku ei ole kunnossa/täyteen ladattu.
            Monella akulla testattu, myös täyteen ladatulla. Jännite katoaa muutamassa minuutissa.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Vanquish View Post
              Monella akulla testattu, myös täyteen ladatulla. Jännite katoaa muutamassa minuutissa.
              Tottakai jännite tipahtaa kun akku on kiinni autossa ja auto vie virtaa. Akun jännitteestä ei voi päätellä mitään, jos kuormaa ei tiedetä. Se, että auto kuluttaa virtaa x ajan ennen nukahtista on normaalia. Onko sitä virrankulutusta mitattu pihtimittarilla sammutuksen jälkeen? Nukahtaako auto milloinkaan? Aiemmin kirjoitit, että tyhjentää täyden akun minuuteissa, kuten silloin sanoin, niin se vaatii todella ison kulutuksen, eli lähes oikosulun. Mitkään alle 100A kulutukset ei kyllä minuuteissa tyhjennä 100Ah akkua. Jännitteestä ei akun varaustasoa voi päätellä, jos akku ei ole levännyt/sillä on edelleen kuormaa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Tottakai jännite tipahtaa kun akku on kiinni autossa ja auto vie virtaa. Akun jännitteestä ei voi päätellä mitään, jos kuormaa ei tiedetä. Se, että auto kuluttaa virtaa x ajan ennen nukahtista on normaalia. Onko sitä virrankulutusta mitattu pihtimittarilla sammutuksen jälkeen? Nukahtaako auto milloinkaan? Aiemmin kirjoitit, että tyhjentää täyden akun minuuteissa, kuten silloin sanoin, niin se vaatii todella ison kulutuksen, eli lähes oikosulun. Mitkään alle 100A kulutukset ei kyllä minuuteissa tyhjennä 100Ah akkua. Jännitteestä ei akun varaustasoa voi päätellä, jos akku ei ole levännyt/sillä on edelleen kuormaa.
                On kokeiltu irrallaan ja täsmälleen sama tulos, eli lähes tyhjä on. Uudella akulla myös sama tulos. Ennen käynnistystä akku oli jo lähes tyhjä. Eri mittareilla sama tulos. Pihtivirtamittarilla näyttää 14 lukemia alkuun ja parin minuutin kohdalla vajaa kymmentä.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by Vanquish View Post
                  On kokeiltu irrallaan ja täsmälleen sama tulos, eli lähes tyhjä on. Uudella akulla myös sama tulos. Ennen käynnistystä akku oli jo lähes tyhjä. Eri mittareilla sama tulos. Pihtivirtamittarilla näyttää 14 lukemia alkuun ja parin minuutin kohdalla vajaa kymmentä.
                  :think

                  Akku tyhjenee irroitettuna samalla tavalla kuin kiinni autossa ?
                  Silloinhan akku on risa. Jotenkin vaikea nyt hahmottaa mitä tässä mittaillaan ja mistä.

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    :think

                    Akku tyhjenee irroitettuna samalla tavalla kuin kiinni autossa ?
                    Silloinhan akku on risa. Jotenkin vaikea nyt hahmottaa mitä tässä mittaillaan ja mistä.

                    Mittauksesta tämä ei ole kiinni. Akku kiinni näyttää matalaa 12 ja akku irroitettuna matala 12v.

                    Akku irti ja uusi tilalle.

                    Uusi akku irrallaan näyttää 12.7v ja kun tämän laittaa kiinni, näyttää 2 min päästä matala 12V ja kun taas irroittaa näyttää edelleen matala 12V. Sama toistuu neljällä eri akulla ja useilla eri mittareilla.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by Vanquish View Post
                      Mittauksesta tämä ei ole kiinni. Akku kiinni näyttää matalaa 12 ja akku irroitettuna matala 12v.

                      Akku irti ja uusi tilalle.

                      Uusi akku irrallaan näyttää 12.7v ja kun tämän laittaa kiinni, näyttää 2 min päästä matala 12V ja kun taas irroittaa näyttää edelleen matala 12V. Sama toistuu neljällä eri akulla ja useilla eri mittareilla.
                      Hyvä selvennys. Oliko tämä diesel ?. Onko tarkastettu hehkujärjestelmä ja akun läpivienti ?

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        On kokeiltu irrallaan ja täsmälleen sama tulos, eli lähes tyhjä on. Uudella akulla myös sama tulos. Ennen käynnistystä akku oli jo lähes tyhjä. Eri mittareilla sama tulos. Pihtivirtamittarilla näyttää 14 lukemia alkuun ja parin minuutin kohdalla vajaa kymmentä.
                        Nukahtaako se auto? Mille tasolle se virrankulutus tippuu lopulta? Alkuun toki vie reilummin virtaa. Auto nukahtaa täysin n.30 min. Silloin kulutuksen pitää olla jossain 0.1A-0.02A välillä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2712
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Mikähän vikana?

                          3:lla eri akulla sama homma. Koodattu. Kokeiltu myös uudella akulla.
                          Otapa huviksesi IBS pois käytöstä ja seuraa tilannetta kun akku on ladattu ensin täyteen ja asennettu sitten autoon ja koodattu akku vaihdetuksi. Onko käytös edellä kuvatun kaltaista?
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Nukahtaako se auto? Mille tasolle se virrankulutus tippuu lopulta? Alkuun toki vie reilummin virtaa. Auto nukahtaa täysin n.30 min. Silloin kulutuksen pitää olla jossain 0.1A-0.02A välillä.
                            Lopullista virtaa en ole saanut mitattua, mutta tuskin paljoa, koska aamulla voltit 11,9-12V. Ilman mittaria ei huomaisi mitään outoa. Aina lähtee helposti käyntiin eikä tule blingejä.

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Hyvä selvennys. Oliko tämä diesel ?. Onko tarkastettu hehkujärjestelmä ja akun läpivienti ?
                              Bensa. Läpivientiä en osaa tarkistaa, mutta takaisinkutsut tehty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎