Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 530D Moottorin vuoto
Collapse
X
-
Olipahan ihan mielenkiintoinen threadi. Tuli mieleen että kenties minunkin pitäisi kokeilla tuota uuden tyyppisen "breatherin" asentamista, koska olen jo jonkin aikaa ihmetellyt syytä siihen miksi kärry kuluttaa jonkin verran öljyä vaikka yleinen mielipide tuntuu olevan ettei M57 juurikaan kuluta sitä. Vaihdatin näet aikanaan muutama vuosi takaperin tuon "breatherin" juuri hommattuani auton saksasta paikallisen huollon suosituksesta.
Olisi varsin mielenkiintoista nähdä rauhoittuuko tuo öljynkulutus tuolla tempulla vai liittyykö ominaisuus johonkin ihan muuhun.F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17
Comment
-
-
Originally posted by sirkus View PostJoka toisessa öljyhuollossa eli noi 100tkm välein pitäisi vaihtaa tuo huohottimen suodatin. Se kannattaa kyllä vaihtaa sillä pahimmassa tapauksessa tukkeutunut (turvonnut) suodatin voi aiheuttaa ahdin vaurion.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostDieselin huohottimen öljynerotin tuntuu olevan kovasti aliarvostettu huoltokohde. Virallinen kanta tähän olisi tietysti mukava kuulla, kun en ole sellaista onnistunut lähteistä löytämään. Esim. Britti-foorumeilla asia on otettu paljon vakavammin. Umpeen turpoava huopasuodin nostaa myös kampikammion painetta ja siten haittaa mm. turbon öljykiertoa (paluun vastapaine). Heikentynyt huohotus ei välttämättä konkretisoidu kertalaakista, kuten bensakoneissa usein tapahtuu. Käytännössä tämä huohotinventtiili ja öljynerotin ovat todennäköisesti paljon tärkeämpiä, kuin tuontiautoihin tehtävä lämmitysvastuksen asennus hehtaarin kokoiseen huohotinletkuun. Osa on vaihtanut tuon M57:ssa vakiona olevan suotimen tilalle uudemman mallin vortex-tyyppisen öljynerottimen.
Suodattimen vaihto ei muistaakseni näy vanhempien mallien (E38,E39,E46)huolto-ohjelmissa, koska se on vasta jälkeenpäin lisätty kehotus. Se pitää vain muistaa/tietää. Uudempi "syklooni" mallinen öljynerotin sopii mielestäni vanhempien huopaosien tilalle. Joissain E60 malleissa alkuperäinen on huopaosalla, mutta vaihdettaessa ETK myy "sylkooni" mallin tilalle. Tukkeutunut suodatin hajottaa turbon ajan kanssa. Uskaltaisin suositella öljynerottimen vaihtoa kaikkiin tuontipeleihin mistä ei voi varmaksi sanoa onko vaihdettu. Osa maksaa jonkun 50e... Niin ja läppäimusarjan vaihto on varmaan jo hyvin tiedossa...Last edited by base78; 21-04-2008, 18:11.
Comment
-
-
Originally posted by base78 View PostVirallinen kanta/ohje on että huohottimen suodatin (öljynerotin)vaihdetaan joka kolmannessa öljynvaihdossa M57 moottoriin, samoin kuin M47 moottoriin.
Suodattimen vaihto ei muistaakseni näy vanhempien mallien (E38,E39,E46)huolto-ohjelmissa, koska se on vasta jälkeenpäin lisätty kehotus. Se pitää vain muistaa/tietää. Uudempi "syklooni" mallinen öljynerotin sopii mielestäni vanhempien huopaosien tilalle. Joissain E60 malleissa alkuperäinen on huopaosalla, mutta vaihdettaessa ETK myy "sylkooni" mallin tilalle. Tukkeutunut suodatin hajottaa turbon ajan kanssa. Uskaltaisin suositella öljynerottimen vaihtoa kaikkiin tuontipeleihin mistä ei voi varmaksi sanoa onko vaihdettu. Osa maksaa jonkun 50e... Niin ja läppäimusarjan vaihto on varmaan jo hyvin tiedossa...Last edited by schwarze; 29-06-2012, 22:50.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by Nickef View PostOtin tänään imusarja irti,tiivisteet vuoti. Öljyerotin (nro 15) en löytännyt??? Imukanavassa oli öljy tai diesel, onko se normaali? Mitä kaikki kannataisi vaihtaa ennen kun asennetaan imusarjan takaisin?
Moro. Aloita noista.
Comment
-
-
Nyt tuli sitten vaihdettua tuo paljon puhuttu uudemman mallinen huohotin (11127799366) tähän vanhempaan M57-moottoriin. Kyseinen osa sopi täysin vaivattomasti paikoilleen kuten saattoi odottaakin eikä itse vaihtoonkaan mennyt paljoakaan ilmanputsarin vaihtoa enempää aikaa.
Eri asia on sitten vaikuttaako tuo johonkin vaiko ei.
Kuvan vanhan mallinen huohotin oli vasta parisen vuotta vanha ja sinällään uskoakseni ihan toimintakunnossa.F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17
Comment
-
-
Moro! Liitytäänpäs mukaan tähän keskusteluun.
Morjens, kaikille!
Taas hyvä ja tarpeellinen keskustelu liittyen M57 moottoriperheeseen...
Tarpeellista tuntuu olevan seurata aika ajoin näitä M57 koneeseen liittyviä juttuja. Itsellänikin on kyseisen moottorin omaava auto. (530dA -02)
Tuntuu tosiaan aika ajoin putkahtelevan tuollaisia vastaavia "hyvä tietää" juttuja... Esimerkiksi ne pahamaineiset imusarjan läpät... Ja nyt tämä juttu...
Mutta on aika mielenkiintoista, etten jopa sanoisi "vidumaisen" jännittävää vielä saada kuulla, että näistä jutuista on BMW:llä/ merkkihuolloilla aina joku virallinen kanta... Sinänsä pirullista... Virallinen kanta asiaan, jota ei löydy mistään ohjekirjoista/ huoltokirjoista, eikä vahingossakaan kysymättä kerrota...
Eli jos pari vuotta vanhasta autosta hajoaa kone, niin takuuseen ei mene, koska BMW:n virallinen kanta on että kone tulisi vaihtaa 30 000 kilometrin välein... Vaikka ei sitä missään luekaan...:think
Noh, olipas se liioiteltu esimerkki. Mutta asiaan:
Joutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?
Entä tuleeko tarvittavat tiivisteet mukana, vai täytyykö tilata erikseen?
Comment
-
-
Tulee kaikki settinä.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostMutta on aika mielenkiintoista, etten jopa sanoisi "vidumaisen" jännittävää vielä saada kuulla, että näistä jutuista on BMW:llä/ merkkihuolloilla aina joku virallinen kanta... Sinänsä pirullista... Virallinen kanta asiaan, jota ei löydy mistään ohjekirjoista/ huoltokirjoista, eikä vahingossakaan kysymättä kerrota...
Joutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?
Niin, ja erottimen mukana tulee kaikki tarvittavat tiivisteet...Last edited by jms-btcf; 02-05-2008, 10:09.e61 535d
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostJoutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?
Originally posted by tumppi$ View PostEntä tuleeko tarvittavat tiivisteet mukana, vai täytyykö tilata erikseen?F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17
Comment
-
-
Vaihdettu on...
Jeps... Nyt on siis erotin vaihdettu. Siellä oli vanhanmallinen kiinni. Joten jännityksellä rupesin uudemman mallista sinne sovittelemaan... Mutta katsohan pirulaista; kävi sinne aivan loistavasti... suorastaan loksahti kohdalleen.
Ja tosiaan erottimen mukana tulee koteloa varten kaksi isompaa kumitiivistettä sekä pieni O-rengas. Ja hommana suht´ helppo, jopa meikäläiselle...
Lisäys; vanhanmallista filtteriä pidätteli sellainen siro muovipidike paikoillaan... Mutta tämä uudenmallinen filsu ei sitä pidikettä tarvitse... Itse asiassa se ei sinne enää mahdukaan uudemman filtterityypin kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by Art_Zi View PostMissäs kohtaa tuo filtterimalli vaihtuu tuohon uudempaan vortex? tyyliseen? Onko tolla uudemmallakin sama vaihtoväli?
Comment
-
Comment