Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D Moottorin vuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nickef
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 9

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Huohottimen kotelo (nro 11) ja öljynerotin (nro 15). Irrota muovisuojat moottorin päältä, ilmansuodatinkotelo (+raitisilmakanava) apukuskin puolelta. Suuttimien johtosarja päältä irti.

    Jos siellä imusarjan alla on vuotanutta dieseliä, tarkista moottorin käydessä korkeapainelinjojen liitokset. Asiaa helpottaa, jos imusarjan putkien välistä poistaa kumisuojat. Toinen potentiaalinen vuotopaikka on suuttimien paluulinja.

    Pakosarjan nokeentuminen kuulostaa pahaenteisesti juuri tuolta tyyppivialta.
    Kiitos tästä

    Huomenna täytyy aloittaa ruuvaamista...
    Last edited by Nickef; 20-04-2008, 22:32.

    Comment

    • Wäinö
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 142
      • Kirkkonummi

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tuossa yksi keskustelu asian tiimoilta. KLIK
      Olipahan ihan mielenkiintoinen threadi. Tuli mieleen että kenties minunkin pitäisi kokeilla tuota uuden tyyppisen "breatherin" asentamista, koska olen jo jonkin aikaa ihmetellyt syytä siihen miksi kärry kuluttaa jonkin verran öljyä vaikka yleinen mielipide tuntuu olevan ettei M57 juurikaan kuluta sitä. Vaihdatin näet aikanaan muutama vuosi takaperin tuon "breatherin" juuri hommattuani auton saksasta paikallisen huollon suosituksesta.
      Olisi varsin mielenkiintoista nähdä rauhoittuuko tuo öljynkulutus tuolla tempulla vai liittyykö ominaisuus johonkin ihan muuhun.
      F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #18
        Originally posted by sirkus View Post
        Joka toisessa öljyhuollossa eli noi 100tkm välein pitäisi vaihtaa tuo huohottimen suodatin. Se kannattaa kyllä vaihtaa sillä pahimmassa tapauksessa tukkeutunut (turvonnut) suodatin voi aiheuttaa ahdin vaurion.
        Tuli virhe tohon eli oikee väli on kyllä n100tkm mut tosiaan joka kolmannessa öljyhuollossa.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • base78
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 31
          • Vantaa

          #19
          Originally posted by Clavurion View Post
          Dieselin huohottimen öljynerotin tuntuu olevan kovasti aliarvostettu huoltokohde. Virallinen kanta tähän olisi tietysti mukava kuulla, kun en ole sellaista onnistunut lähteistä löytämään. Esim. Britti-foorumeilla asia on otettu paljon vakavammin. Umpeen turpoava huopasuodin nostaa myös kampikammion painetta ja siten haittaa mm. turbon öljykiertoa (paluun vastapaine). Heikentynyt huohotus ei välttämättä konkretisoidu kertalaakista, kuten bensakoneissa usein tapahtuu. Käytännössä tämä huohotinventtiili ja öljynerotin ovat todennäköisesti paljon tärkeämpiä, kuin tuontiautoihin tehtävä lämmitysvastuksen asennus hehtaarin kokoiseen huohotinletkuun. Osa on vaihtanut tuon M57:ssa vakiona olevan suotimen tilalle uudemman mallin vortex-tyyppisen öljynerottimen.
          Virallinen kanta/ohje on että huohottimen suodatin (öljynerotin)vaihdetaan joka kolmannessa öljynvaihdossa M57 moottoriin, samoin kuin M47 moottoriin.
          Suodattimen vaihto ei muistaakseni näy vanhempien mallien (E38,E39,E46)huolto-ohjelmissa, koska se on vasta jälkeenpäin lisätty kehotus. Se pitää vain muistaa/tietää. Uudempi "syklooni" mallinen öljynerotin sopii mielestäni vanhempien huopaosien tilalle. Joissain E60 malleissa alkuperäinen on huopaosalla, mutta vaihdettaessa ETK myy "sylkooni" mallin tilalle. Tukkeutunut suodatin hajottaa turbon ajan kanssa. Uskaltaisin suositella öljynerottimen vaihtoa kaikkiin tuontipeleihin mistä ei voi varmaksi sanoa onko vaihdettu. Osa maksaa jonkun 50e... Niin ja läppäimusarjan vaihto on varmaan jo hyvin tiedossa...
          Last edited by base78; 21-04-2008, 18:11.

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by base78 View Post
            Virallinen kanta/ohje on että huohottimen suodatin (öljynerotin)vaihdetaan joka kolmannessa öljynvaihdossa M57 moottoriin, samoin kuin M47 moottoriin.
            Suodattimen vaihto ei muistaakseni näy vanhempien mallien (E38,E39,E46)huolto-ohjelmissa, koska se on vasta jälkeenpäin lisätty kehotus. Se pitää vain muistaa/tietää. Uudempi "syklooni" mallinen öljynerotin sopii mielestäni vanhempien huopaosien tilalle. Joissain E60 malleissa alkuperäinen on huopaosalla, mutta vaihdettaessa ETK myy "sylkooni" mallin tilalle. Tukkeutunut suodatin hajottaa turbon ajan kanssa. Uskaltaisin suositella öljynerottimen vaihtoa kaikkiin tuontipeleihin mistä ei voi varmaksi sanoa onko vaihdettu. Osa maksaa jonkun 50e... Niin ja läppäimusarjan vaihto on varmaan jo hyvin tiedossa...
            Sorry Ot, tuollainen läppävika löytyi 188tkm ajetusta M57:sta, kyseessä imukanava #2. Kuvahan on huono, mutta asia on selkee. Nyt voi taas nukkua yönsä hyvin kiitokset herroille Clavurion, Sirkus ja Spetke Seuraavaksi kyselemään tuollaista separaattoria...
            Last edited by schwarze; 29-06-2012, 22:50.
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Nickef
              Newbiemmer
              • Apr 2008
              • 9

              #21
              Otin tänään imusarja irti,tiivisteet vuoti. Öljyerotin (nro 15) en löytännyt??? Imukanavassa oli öljy tai diesel, onko se normaali? Mitä kaikki kannataisi vaihtaa ennen kun asennetaan imusarjan takaisin?

              Comment

              • jSp
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 116
                • Kiuruvesi

                #22
                Originally posted by Nickef View Post
                Otin tänään imusarja irti,tiivisteet vuoti. Öljyerotin (nro 15) en löytännyt??? Imukanavassa oli öljy tai diesel, onko se normaali? Mitä kaikki kannataisi vaihtaa ennen kun asennetaan imusarjan takaisin?




                Moro. Aloita noista.

                Comment

                • Wäinö
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 142
                  • Kirkkonummi

                  #23
                  Nyt tuli sitten vaihdettua tuo paljon puhuttu uudemman mallinen huohotin (11127799366) tähän vanhempaan M57-moottoriin. Kyseinen osa sopi täysin vaivattomasti paikoilleen kuten saattoi odottaakin eikä itse vaihtoonkaan mennyt paljoakaan ilmanputsarin vaihtoa enempää aikaa.
                  Eri asia on sitten vaikuttaako tuo johonkin vaiko ei.



                  Kuvan vanhan mallinen huohotin oli vasta parisen vuotta vanha ja sinällään uskoakseni ihan toimintakunnossa.
                  Attached Files
                  F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                  Comment

                  • tumppi$
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 457
                    • Päijät-Häme

                    #24
                    Moro! Liitytäänpäs mukaan tähän keskusteluun.

                    Morjens, kaikille!

                    Taas hyvä ja tarpeellinen keskustelu liittyen M57 moottoriperheeseen...
                    Tarpeellista tuntuu olevan seurata aika ajoin näitä M57 koneeseen liittyviä juttuja. Itsellänikin on kyseisen moottorin omaava auto. (530dA -02)

                    Tuntuu tosiaan aika ajoin putkahtelevan tuollaisia vastaavia "hyvä tietää" juttuja... Esimerkiksi ne pahamaineiset imusarjan läpät... Ja nyt tämä juttu...

                    Mutta on aika mielenkiintoista, etten jopa sanoisi "vidumaisen" jännittävää vielä saada kuulla, että näistä jutuista on BMW:llä/ merkkihuolloilla aina joku virallinen kanta... Sinänsä pirullista... Virallinen kanta asiaan, jota ei löydy mistään ohjekirjoista/ huoltokirjoista, eikä vahingossakaan kysymättä kerrota...
                    Eli jos pari vuotta vanhasta autosta hajoaa kone, niin takuuseen ei mene, koska BMW:n virallinen kanta on että kone tulisi vaihtaa 30 000 kilometrin välein... Vaikka ei sitä missään luekaan...:think

                    Noh, olipas se liioiteltu esimerkki. Mutta asiaan:

                    Joutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?

                    Entä tuleeko tarvittavat tiivisteet mukana, vai täytyykö tilata erikseen?

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #25
                      Tulee kaikki settinä.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by tumppi$ View Post
                        Mutta on aika mielenkiintoista, etten jopa sanoisi "vidumaisen" jännittävää vielä saada kuulla, että näistä jutuista on BMW:llä/ merkkihuolloilla aina joku virallinen kanta... Sinänsä pirullista... Virallinen kanta asiaan, jota ei löydy mistään ohjekirjoista/ huoltokirjoista, eikä vahingossakaan kysymättä kerrota...
                        Täällä joku merkkiliikkeessä työskennellyt kertoi että uusia ohjeita/muutoksia vanhoihin satelee faxilla eikä näistä siis tiedä vanhat TIS:t mitään.
                        Joutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?
                        Huoltoneuvoja ei osannut sanoa tähän mitään joten otin vielä vanhemman mallisen erottimen. Hinta on uudella ja vanhalla erottimella sama ~28€.
                        Niin, ja erottimen mukana tulee kaikki tarvittavat tiivisteet...
                        Last edited by jms-btcf; 02-05-2008, 10:09.
                        e61 535d

                        Comment

                        • Wäinö
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 142
                          • Kirkkonummi

                          #27
                          Originally posted by tumppi$ View Post
                          Joutuuko/ kannattaako vaihtaa myös huohottimen kotelo, mikäli hommaa sen uudemman mallisen öljynerottimen? Miten porukka on tehnyt?
                          Ei tarvitse vaihtaa koteloa, vanha käy aivan hyvin. Pelkkä uudemman mallinen filtteri riittää.

                          Originally posted by tumppi$ View Post
                          Entä tuleeko tarvittavat tiivisteet mukana, vai täytyykö tilata erikseen?
                          Kaikki tarvittavat tiivisteet tulevat uudemmankin mallisen filtterin mukana.
                          F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                          Comment

                          • tumppi$
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 457
                            • Päijät-Häme

                            #28
                            Vaihdettu on...

                            Jeps... Nyt on siis erotin vaihdettu. Siellä oli vanhanmallinen kiinni. Joten jännityksellä rupesin uudemman mallista sinne sovittelemaan... Mutta katsohan pirulaista; kävi sinne aivan loistavasti... suorastaan loksahti kohdalleen.

                            Ja tosiaan erottimen mukana tulee koteloa varten kaksi isompaa kumitiivistettä sekä pieni O-rengas. Ja hommana suht´ helppo, jopa meikäläiselle...

                            Lisäys; vanhanmallista filtteriä pidätteli sellainen siro muovipidike paikoillaan... Mutta tämä uudenmallinen filsu ei sitä pidikettä tarvitse... Itse asiassa se ei sinne enää mahdukaan uudemman filtterityypin kanssa.
                            Last edited by tumppi$; 05-05-2008, 13:35. Reason: Lisäys...

                            Comment

                            • Art_Zi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 170
                              • Kemi

                              #29
                              Missäs kohtaa tuo filtterimalli vaihtuu tuohon uudempaan vortex? tyyliseen? Onko tolla uudemmallakin sama vaihtoväli?
                              E61 525dA preLCI -2007
                              VW Typ2 -1967
                              Ex. E46 328ia touring

                              Comment

                              • asdteme
                                BTCF Member
                                • Mar 2015
                                • 756
                                • P-Savo

                                #30
                                Originally posted by Art_Zi View Post
                                Missäs kohtaa tuo filtterimalli vaihtuu tuohon uudempaan vortex? tyyliseen? Onko tolla uudemmallakin sama vaihtoväli?
                                Taitaa vaihtua LCI malleissa tyhjään pönttöön / vortexiin. Vortexi on huoltovapaa.
                                better late than never

                                E90 325i
                                E30 M3
                                E92 M3 Competition

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎