Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D savutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #61
    Oma E60 530D ei-DPF versio päästää kyllä savua, ennen päästi "hennon harmaan" pölähdyksen jos pitkään ajettua painoi reilummin yhtäkkiä kaasua, nyt pari päivää sitten sitten kilahti MAF tästä, menot alko hiipumaan tasasesti läpi kierrosalueen.

    Tänään kokeilin maffin johto irti ja voi pyhä kiesus sitä savun määrää kun sai kone syöttöä taas Koeajolenkin ekasta risteyksestä kaasu pohjassa ja takana ei näkynyt taustapeilissä tietä pariinsataanmetriin.

    Huomenna jos hakisi uuden maffin ja katsotaan sitten miten kulkee ja savuttelee Kyllä mun näkemät ei-DPF versiot päästää aika rankastikkin justiinsa yllättävässä kiihdytyksessä, ei tietenkään tasakaasulla.


    Huvittavaa, että joka helkkarin BMW.stä on nuo maffit hajonneet tai olleet hajalla jo mulle tullessaan, nyt jo 540, M5 ja nyt diisselissäkin sama temppu - miksei näitä vaihdeta aina öljynvaihdon yhteydessä
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #62
      Uusi maffi kiinni, ei tuo ihmeemmin kyllä enää savuta. Kaasu pohjassa kun lähtee kiihdyttelemään niin pientä mustaa huntua näkyy sivupeilissä, mutta ei enää mitään tankoa sentään.

      Kulkeepa muikeasti uudella maffillla

      Kulutus näemmä taas tipahti vähän, täytyy katsella tankkaus.comista jatkossa mihin se tuosta asettuu.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1964
        • Seinäjoki

        #63
        Vähän vanha topicci mutta mitä maksoi uusi maffi tuohon e60 530d:hen? Pitäkö vaihdon jälkeen koodata tuo uusi osa?
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • Izzman
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 97

          #64
          Omakin otsikon peli on alkanut pikku hiljaa savuttelemaan. Luulin, että vain kun tallaa reiluummin painaa, mutta ajelin tuossa moottoripyörällä autoni perässä niin sieltähän tuprusi n. 30-40 km/h pintakaasullakin jatkuvasti mustaa, ilmankos peräkin nokeentuu putkien ympäriltä. Ja tosiaan jos täysillä lähettää vaikka valoista niin takanatulijat painaa jarrua useimmiten, no joke.

          Anyway, tänään vaan INPA kiinni ja arvoja katselemaan. En itse osaa sanoa noihin mitään, mutta tosi helposti ne Air Flow arvot sai kaasua painamalla huutomerkille (jonnekin vajaaseen 1000een). Tosin se Actual näytti koko ajan hieman suurempaa kuin Nominal, kuten sen ymmärtääkseni pitäisi ollakin.

          Nappasin MAF:n piuhan irti ja tyhjäkäynti hieman nyykähti alle sekunniksi. Sitten ajelemaan. Ainakaan nyt testilenkillä ei savuttanut enää yhtään vaikka miten painaisi kaasua, tehoa oli näköjään myös ollut kateissa kohtuullisen paljon. Etenkin tonne kierrosalueen loppupäähän 4000+ alueelle tuli puhtia tosi reilusti. Ahdot kaasu pohjassa lukemissa 2100-2300 ja risat, lienee normaalia?

          Voin varmaan rauhassa ajella MAF irti kunnes saan uuden tilalle? Miksi autoni ei savuta yhtään MAF irti kun luin kaikki asiaan liittyvät threadit täältä niin useimmiten piuha irti savutus lisääntyi?

          Loppuun vielä OT-kysymys johon mielelläni ottaisin mielipiteitä vastaan: suuttimien korjausarvot (INPAlla) ovat muissa sylintereissä välillä -0.27 viiva -1.74 mutta kakkos- ja nelospytyissä huitelevat +2 tienoilla. Kävipä niinkin, että tyhjäkäynnillä arvoja seuratessa hiukan "köhäisi" eli meni käynti hetkeksi epätasaiseksi ja kakkossuuttimen arvot kävivät asteikon ylärajan yläpuolella. Auto kävi läpi sen imusarjan läppähelvetin vajaa vuosi sitten ja 2 mäntää vaihdettiin, asentaja muisteli että kakkos- ja kuutossylinterin. Ilmeisesti sitä Fortea tai vastaavaa kannattaa tähän vaivaan kokeilla?
          BMW 135is Coupe manuaali

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            #65
            Ei mullakaan savutus kyllä ainakaan lisääntynyt kun maffin piuhan nyppäs pois, kulku ehkä aavistuksen parani...
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #66
              Livedataa ihmetelty, pienillä kierroksilla/kevyessä ajossa maffin arvot ihan ok, vedätettäessä alkaa hiipumaan ja jää ~200 alle pyydetystä eli linee se rikki olevan.
              Ens viikolla haen merkkiliikkeestä uuden niin nähdään sen todellinen vaikutus. Koitettiin vielä puhdistaa tuo mittari, hieman parani arvot mutta entiseltähän tuo muuten vaikuttais.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                #67
                Päivitystä, uusi maffi paikoillaan. Vetääpäs se taas nöyrästi! vielä vois lastulla vähä kaivaa lisää potkua...
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #68
                  Originally posted by joko View Post
                  Päivitystä, uusi maffi paikoillaan. Vetääpäs se taas nöyrästi! vielä vois lastulla vähä kaivaa lisää potkua...
                  Hieno homma! Ei muuta kuin ohjelmointiin. Lähiseudulta löytyy Turbotecin ohjelmia esim. Lakeuden Autopalvelulta. Vielä kun EGR-korjaus pistetään ojennukseen niin kaikki ok.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    #69
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Hieno homma! Ei muuta kuin ohjelmointiin. Lähiseudulta löytyy Turbotecin ohjelmia esim. Lakeuden Autopalvelulta. Vielä kun EGR-korjaus pistetään ojennukseen niin kaikki ok.
                    Ajattelin tuota Pirttikylässä olevaa pajaa, kuulemma aikalailla pätevä kaveri siellä. Pitäis soitella ja varata aika, toisaalta ehtiihän tuon keväälläkin kun nuo vakiotehotkin riittänee kyllä talveksi...
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Izzman
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 97

                      #70
                      Miten paljon vuotavat suuttimet voi vaikuttaa savutukseen? Oman kärryni (09/03 valmistettu E60 530D manuaali) tilanne on kehittyny sillä tavalla, että MAF on uusi, samoin kaikki hehkut. Huohottimen öljynerotin vaihdettiin vaikka se oli jo entuudestaan uutta mallia mutta varmuuden vuoksi uusi paikalleen. On käytetty pari purkkia Fuel System Cleaneria ja Motor Flushit öljynvaihdon yhteydessä.

                      Ei vikakoodeja, ei tehoja hukassa. Ei kasvanutta kulutusta, ei sinistä savua.

                      MUTTA.. sitä mustaa.. MAFfin vaihdon jälkeen hetkeen ei savuttanut tai sitten olen ollut hypnoosissa. Nyt kuitenkin kaasu pohjaan survotessa jättää jälkeensä sellaisen pilven, että ei taatusti ole normaalia. Ekana omistusvuonna ei tuota tehnyt, siitä olen varma. Perä on noessa nopeasti pesun jälkeen.

                      Kilsoja kasassa kohta 100 000, myös tyhjäkäynnillä tupruttaa.. tuprutituprutitupruti.. ei suoranaista mustaa pilveä mutta sen verran, ettei huvita olla sekuntiakaan ylimääräistä auton takana. Esim. peräkärryn sähköjen liittämisen aikana on pakko pidättää henkeä. Kesällä ajelin moottoripyörällä oman auton takana ja vaimo ajeli ihan hiljaa taajama-alueella (30-40 km/h), melkoista kärsimystä oli siinä takana ajella.

                      Pikku hiljaa olis kiva saada kuntoon kun hävettää, vaikkei ajamista haittaakaan..! Ainut tiedossa oleva jäljellä oleva vika on kahden suuttimen (#2 ja #4) ajoittain sallitun alueen ulkopuolella käyvät korjausarvot.

                      Voisko niistä tuo aiheutua vai onko mahdollinen vaihto vain rahanhukkaa?
                      BMW 135is Coupe manuaali

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Originally posted by Izzman View Post
                        Miten paljon vuotavat suuttimet voi vaikuttaa savutukseen? Oman kärryni (09/03 valmistettu E60 530D manuaali) tilanne on kehittyny sillä tavalla, että MAF on uusi, samoin kaikki hehkut. Huohottimen öljynerotin vaihdettiin vaikka se oli jo entuudestaan uutta mallia mutta varmuuden vuoksi uusi paikalleen. On käytetty pari purkkia Fuel System Cleaneria ja Motor Flushit öljynvaihdon yhteydessä.

                        Ei vikakoodeja, ei tehoja hukassa. Ei kasvanutta kulutusta, ei sinistä savua.

                        MUTTA.. sitä mustaa.. MAFfin vaihdon jälkeen hetkeen ei savuttanut tai sitten olen ollut hypnoosissa. Nyt kuitenkin kaasu pohjaan survotessa jättää jälkeensä sellaisen pilven, että ei taatusti ole normaalia. Ekana omistusvuonna ei tuota tehnyt, siitä olen varma. Perä on noessa nopeasti pesun jälkeen.

                        Kilsoja kasassa kohta 100 000, myös tyhjäkäynnillä tupruttaa.. tuprutituprutitupruti.. ei suoranaista mustaa pilveä mutta sen verran, ettei huvita olla sekuntiakaan ylimääräistä auton takana. Esim. peräkärryn sähköjen liittämisen aikana on pakko pidättää henkeä. Kesällä ajelin moottoripyörällä oman auton takana ja vaimo ajeli ihan hiljaa taajama-alueella (30-40 km/h), melkoista kärsimystä oli siinä takana ajella.

                        Pikku hiljaa olis kiva saada kuntoon kun hävettää, vaikkei ajamista haittaakaan..! Ainut tiedossa oleva jäljellä oleva vika on kahden suuttimen (#2 ja #4) ajoittain sallitun alueen ulkopuolella käyvät korjausarvot.

                        Voisko niistä tuo aiheutua vai onko mahdollinen vaihto vain rahanhukkaa?
                        Kokeileppa heittää johonkin lopputankilliseen pullo CRC:n injection cleaneria ja aja tankillinen loppuun. Seuraavaan tankilliseen hieman 2T ölyjä sekaan.
                        Tsekkaa muuttuuko mikään.

                        Comment

                        • Izzman
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 97

                          #72
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kokeileppa heittää johonkin lopputankilliseen pullo CRC:n injection cleaneria ja aja tankillinen loppuun. Seuraavaan tankilliseen hieman 2T ölyjä sekaan.
                          Voin hyvinkin kokeilla, mut siis tosiaan Fortea oon laittanu pari kertaa ehkä n. 20 litran dieselmäärän sekaan.

                          Mut metsästän ton CRC:n version (myös STP:n vastaavaa on laitettu 1 pullo) ja laitan 2T öljyä 50/50 suhteessa dieselin sekaan.



                          (juu juu, laitan sitä 2T:tä vähän vähemmän Kerron sit miten vaikutti.
                          BMW 135is Coupe manuaali

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Originally posted by Izzman View Post
                            Voin hyvinkin kokeilla, mut siis tosiaan Fortea oon laittanu pari kertaa ehkä n. 20 litran dieselmäärän sekaan.

                            Mut metsästän ton CRC:n version (myös STP:n vastaavaa on laitettu 1 pullo) ja laitan 2T öljyä 50/50 suhteessa dieselin sekaan.



                            (juu juu, laitan sitä 2T:tä vähän vähemmän Kerron sit miten vaikutti.
                            Sitä CRC:tä kannattaa heittää sekaan vähintään kolmannes enemmän kuin mitä ohje sanoo. Pari desiä tankilliseen tuota 2T öljyä.
                            Seuraava homma on sitten se että täytät suodattimen fortella ja lyöt kiulun tulille, mutta jos kyse on jumittavista suuttimista, pitäisi tuo CRC+2T öljykuuri jo auttaa.

                            Comment

                            • Izzman
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 97

                              #74
                              HUH, eikä mennyt kuin vajaa vuosi!

                              Otin viimein itseäni niskasta kiinni ja soitin CRC:lle, että mistä hitosta saan JUURI tuota heidän litkuaan kun olin HEMIlle luvannut sitä kokeilla. Pidin kyllä koko vuoden silmät auki huoltamoilla ja varaosaliikkeissä, mutta uskomatonta kyllä vaikka olisi ollut miten laaja CRC-valikoima, ei tuota injector cleaneria näkynyt olevan. Motonetistä lopulta hain.

                              CRC ei vielä tehnyt koneelle kummempia ja savutus jatkui entiseen malliin MUTTA odotas kun tankillinen 2T-öljyllä lastutettua dieseliä tuli poltettua lakkasi savutus, käynti tasaantui, käyntiääni hiljeni ja ties mitä! Jopa naiset alkoivat vilkuilla autoon sillä silmällä. Tai sitten tuo viimeisin on plaseboa..

                              INPAlla kuitenkin tsekkailin suuttimien korjausarvot ja 2 ja 4-sylinterin arvot, jotka vielä 1 kk sitten olivat molemmat nousseet punaiselle ovat nyt vihreällä, nelossylinterin vielä niin lähellä keskialuetta etten siitä osaisi sanoa mitään vikaa olleenkaan, 2-sylinterin vielä lähentelee punaista. Pääasia, että oireet katosivat. Taidan ajella vielä pari tankillista 2T-öljyllä silloin tällöin ja tutkailen voiko saada vielä lisää tuloksia aikaan.

                              Kaiken kaikkiaan huippujuttu, thanks!
                              BMW 135is Coupe manuaali

                              Comment

                              • Hiekkis
                                Newbiemmer
                                • Jun 2013
                                • 17
                                • Siilinjärvi

                                #75
                                Tuli hommattua E60 530da 2003 joka savuttaa mustaa savua jos autolla on ajanut jonkin aikaa rauhallisesti ja sitten polkasee. Savutus häviää kun antaa vähän aikaa hanaa tai ei ainakaan peileistä näy. Kuitenkin jos taas köröttelee vaikka sata kilometriä rauhallista matka-ajoa ja sitten polkasee niin on reilusti mustaa takana.

                                Autossa ei käsittääkseni ole DPF:ää koska on putken päät alaspäin eikä ole tietoa onko vakio vai ohjelmoitu. Torque ohjelman mukaan ahtopaineet nousee 1.3 baariin täyskaasulla ja auto kulkee mielestäni normaalisti ja kulutus on myös normaali. Ilmansuodatin on vaihdettu juuri. Katsastuksessa oli savutus arvo 0.35 tänä keväänä joten ei tosiaan koko ajan tule savua vaan ainoastaan pidemmän rauhallisen ajon jälkeen polkaistaessa.

                                Mietin vaan että onko tuo savutus normaalia?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎