Eilen Lahti-Muurame-Lahti nopeusrajoitusten mukaan, ajotietokone näytti 6.0l/100km.
Viimeisen 7-8tkm kulutus Helsinki-Lahti-Helsinki väliä, mukana myös muut ajot Helsingissä, kulutus tietokoneen mukaan 6.2l/100km.
e60 530dA
Onko nämä täällä ilmoittamanne kulutukset auton tietsikan lukemia,vai ihan todellisia mitattuja lukemia?
Juuri ostamassani vakiossa -08 530xdA tietsikka näytti 7,4l keskikulutusta ostohetkellä.Myyjän puheiden mukaan 70% kaupunkia 30% maantietä.Kulutuskertymät on tulleet vakio 225 leveillä kitkakumeilla.Tarvii varmaan jossain vaiheessa uteliaisuttaan mitata nuo todelliset lukemat.
Sen verran vähän tälläkin tankilla luulen pääseväni kun tällä hetkellä on puolitankkia benssua ja kilsoja on kertynyt 225, et tokkopa tuo mun luku ainakaan paljoa heittää. Mulla on vanhanmalliset suuttimet.
Jostain syystä vaan tuo uus maffi anto ihan kivat lisälukemat ja kulutukset
Eipä oo koskaan (10tkm) vielä tietokone näyttänyt yli seiskan kulutusta tankille... toki nyt voi jo mennä laskemalla yli, kun webasto jauhaa aamuin illoin ja suurimman osan matkaakin.
Tuntuis sekalaisessa (~50kmh) menevän litran / kaksi, vanhaa vähemmällä :think
530 dA 2007, pitkäaikainen keskikulutus 6.8 ajotietokoneen mukaan. Omassani näyttää aika tarkasti yksiin kilsojen ja litrojen laskennan kanssa. Ajo 90% maantiellä nopeusrajoitusten mukaan vakkarilla.
10l/100km kulutusraja menee muuten rikki tarkalleen 160km/h tasakaasunopeudella. Itseäni hämmästyttää moinen.
Kun siirryn työmatka-ajosta kaupunki-ajoon, alkaa kulutus kivuta ensin seitsemään ja sitten yli päivien lisääntyessä. 7.2-7.4 l/100km aika normi tietokoneen näyttämä kun tankilla, ja myös hyvin jiirissä todellisuuden kanssa. Talvella kun weba huutaa ja lyhyttä ajoa kauppaan yms, kulutus 8.x l/100km.
Ikinä kuunaan en ole päässyt yli 9l/100km keskikulutukseen, kymmenestä puhumattakaan. Ja ajotyyli on säästäväisen vastakohta vaikka ns "reviteltyä" tuleekin erittäin harvoin jos ikinä.
Kaupunkiajoa on niin monenlaista, ja paljonko autoa käyttää tyhjäkäynnillä. Itelläni muistaakseni keskinopeus tällä hetkellä 23,2km/h ja kulutus tietokoneella jotain 12,4 (todellinen n. 11,8), josta voi päätellä että auto on käynyt tankillisen aikana tyhjäkäyntiä tunnin jos toisenkin
Eli onko ajot 30 nopeudella köröttelyä pitkiä tasakaasu-ajoja, vai rivakoita kiihdytyksiä valoista toisiin 0-> 60+ -> 0 -> 60+ -> 0 ? kaupunkiajoja on niin monenlaisia, ettei ne oo oikeen vertailukelpoisia kuin ehkä saman kokoisissa kaupungeissa ja samanlaisilla ajotyyleillä.
Tuotanni, ite ajoin Lappeenrannasta Helsinkiin.
Ennen Porvoota oli sekalainen ohittelu ja kaasuttelu 8.6l/100km
Porvoon 55 tien yläpuolella tarkalleen ja siitä Vuosaaren ABC:lle aamukahville keskikulutus oli 6.5l/100km Vauhtia oli 115km/h vasenta kaistaa kokoajan.
Lastia oli minä ja tavarat. Rengas paineet 3.0 ja takana 2.7 bar. 245/40R18 Just just talvilailliset Continental Viking kitkat.
Itse tein tuossa pienen 400km retken ja huomasin vastaavaa kun n50-100km pätkissä kulutusta mittailin...nämä siis lämpimän koneen kulutuksia +90km/h ja autona -05 530d, DPF poistettu ja softa (renkaat 17" nokian4 nastat)
Normaalilla vakkariajolla oman pirssin kulutus rauhoittuu lähes järkiään aina sinne 6,4 tuntumaan.
Kaasua itse painaen ja eco-driving kurssit käyneenä pääsen sinne +5l kulutuksiin yleensä.
Pakkovaihdepuolella aina isoimmalla mahdolisella vaihteella ajaen mittari näytti järkiään 5.4
+sellaisen oon ollu mukamaste huomaavinani, että normisti D:llä ajaen luistattelee turbiinia liikaa varsinkin jos mäkistä ja epäkuranttia maastoa. Tuo luisto lisää ainakin omassa selvästi kulutusta, sit pakkovaihteella on naulattu ilmeisesti turbiini kiinni ja kulutus litran pienempi. Esim. ylämäessä selvä ero kulutusmittarissa kun ryskää väännöllä ylös samalla vaihteella vrt. normi D-vaihteeseen jolla pistelee pienempää ja luistattelee yms.
Comment