Sama vika löytyy täältäkin. Ongelman kuvaus kaikkineensa on seuraava. Avaimet toimivat täysin moitteetta, mutta sitten kerrasta lopetti toiminnan.
Tämä alkoi kun purin oikean puolen oikean kourun ja korjailin sieltä muutamia johtoja toiveissa saada takalasin pyyhin toimiin. Pyyhin toimiikin nyt hyvin, mutta lukot eivät enään. Käsittääkseni siinä kourussa ei pitäisi olla mitään keskuslukitukseen liittyviä johtoja, vai kuinka? Katsoin nopesti myös oikean puolen takaluukulle menevät johdot läpi, ja ne näyttivät kaikki ehjiltä. Tuon operaation tuloksena tosin radio alkoi kuulumaan varsin huonosti. (yhden korjaat ja saat kasan ongelmia lisää, BMW TradeMark)
Keskipaneelin napista ovet menevät kiltisti lukkoon, mutta ajamaan lähdettäessä ovet eivät mene enään lukkoon.
Nyt ajattelin ottaa tuon johtoprojektin kunnon välineillä vielä uusiksi ja laittaa kaikki johdot saman tien. Mutta osaako kukaan arvella miksi tuo keskuslukitus käyttäytyy noin?
E61 2007 on tuo romukasa.
edit: sulake 59 ratkaisi keskuslukituksen. Radio edelleen korjattavana, piirilevy näytti hapettuneelta useammastakin kohdasta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 vm 04 keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi
Collapse
X
-
Mulla on 215tkm ajettu 2005 vuosimallin BMW 523iA E61 ja keskuslukko lakkasi toimimasta pari kuukautta sitten. Melkolailla kertalaakista, vähän aikaa toimi vain lähietäisyydeltä ja yhtäkkiä ei enää toiminut ollenkaan. Nyt ei toimi edes vahvistimen päältä. Tämän jälkeen hävisi myös kaikki radion kanavat ja asetukset.
Olen täältä lukenut takaluukun johtosarjan ongelmista, appiukon kanssa käytiin ne läpi ja löytyi kaksi katkennutta johtoa takaa katsottuna oikealta ylös antennivahvistimelle tulevista johdoista. Juotettiin kuntoon ja mitattiin kaikki johdot, nyt kulkee sähkö normaalisti kaikissa takaluukun johdoissa ainakin välillä liitin - ennen kuin menee takakaiuttimien takaa auton sisään. Kun tämä ei auttanut, vaihdatin Autokeskuksella uuden akun. Ei auttanut sekään, paitsi radion muistipaikat alkoivat taas toimia. Keskuslukituksen kauko-ohjaus ei toimi edelleenkään.
Kun avasin antennivahvistimen (osanro 9183564-01, keskellä tarraa lukee 08-10 eli onkohan tuo joskus vaihdettu?) se oli täysin uuden oloinen sisältä. Ei kosteutta, ei pölyä, ei mitään. Voiko ulkoisesti priima antennivahvistin kämähtää tällä tavalla, ja kannattako se suoraan vaihtaa toiseen vahvistimeen? Kaikki ebayn vaihtoehdot ovat ulkoisesti paljon karumman näköisiä, väliäkös sillä toisaalta mutta jotenkin epäilyttää. Voiko tuota nykyistä vahvistinta yrittää jotenkin elvyttää tai voiko sen toimintaa testata?
Leave a comment:
-
-
Uusi uhri ilmoittautuu! Autona siis 2008 LCI, ja eilettäin kaukot rupes toimimaan erittäin satunnaisesti. Välillä piti laittaa avain virtalukkoon (autossa keyless-gou) jotta sen sai käyntiin. Tänään toimivuus heikkeni entisestään. Kuitenkin takaspoilerin päällä avaimet toimi ok.
Tänään nyppäsin takaspoilerin pois, ja vahvistinboxi näytti kuivalta ja hapettumia ei ollut havaittavissa. CRC-kontaktin puhistus spraylla kuitenkin sen huuhtelin, puhdistin ja kuivasin. Johdot kiinni ja testiä... TOIMII! Ja tosi kaukaa toimikin. Boxin tiivistys sikaflexilla ja kasaus. "Juhlan" kunniaksi auton pesu, ja pesun jälkeen ei toiminutkaan enää. Uudelleen boxi auki, josko sinne nuin äkkiä ois pesuvedet livahtanut. Ei mitään, ihan kuivaa. Takaspoilerin päällä toimii avaimet, mutta 20cm kauempana ei. Vahvistinko pitäs uusia?
Johtosarjat on edellisen omistajan mukaan MajorDrake korjannut pari-kolme vuotta sitten. Niissä tuskin vikaa.
Ja onko sillä spoilerissa olevalla AM-antennilla mitään virkaa? Se näyttää aika kärsineeltä. Foorumia selatessa toiset on sitä mieltä, että keskuslukituksen kaket toimii AM-antennilla (spoilerissa) ja toiset että FM-antennilla (ikkunassa). Kumpikohan koulukunta on oikeassa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostTehdaasennettuna se ei todellakaan ole tiivis,
jos erehtyy jättämään takaluukun pidemmäksi aikaa auki,
valuu vedet lasiapitkin sinne vahvistimelle ja se tehdastiivistys ei riitä...
"Tiiveyden" huomaa jo siitä että jos koteloa painaa niin ilmat tulee ulos ja vetää takaisin sisään kun päästää irti eli ei ole tiivis...
ei johdot katkotaan tietysti vahvistinlaatikon ulkopuolelta, ja läpiviennit vedetään tiivisteliimalla.
En kirjoita mitään teoriaa, vaan ihan omin silmin havaittua. Siksi esim MIL-liittimet on niin kalliita, että niissä ne liitinpinnit on tiiviisti kiinni liitinrungossa = hermeettisesti nesteenpitävä.
Hyvä esimerkki on myös Webaston liittimet: ei ole mitään hyötyä siitä, että koko elektroniikkayksikkö on erittäin hyvin tiivistetty, kun vesi pääsee sieltä liitinpinnien välistä kotelon sisään. Siinä on vielä sekin munaus, että ne kaapelit tulee suoraan alaspäin -> vesi valuu aina alaspäin. Jos kaapelinippu on tehtaan jäljiltä tiukasti nipussa eristetty, veden on aika hankala päästä sisään. Itsellä hyvä esimerkki, kun joku oli korjannut yhden johdon (ei hajua miksi) ja tuo nippu oli jätetty kunnolla eristämättä. lopputulos kastunut piirilevy.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaki View PostJengi myös itkee tuon antennivahvistimen kosteussuojauksen kanssa, vaikka se on itse asiassa erittäin hyvin suojattu. Ongelma tuleekin noiden tee-se-itse korjausten jälkeen, kun johtoniput jätetään auki ja vettä pääsee ratsastamaan johtojen kautta esteettömästi vahvistimen sisälle.
Toki, jos korjausten jäälkeen johdot niputetaan tiiviiksi, ei tuota ongelmaa enää ole. Pitää myöskin muistaa, että juotos (joita sinne väkisin tulee) on lähtökohtaisesti huommattavasti alttiimpi korroosiolle kuin johto.
osa on kuivia mutta ehkä puolella on ollut selviä jälkiä kosteudesta.
Tehdaasennettuna se ei todellakaan ole tiivis,
jos erehtyy jättämään takaluukun pidemmäksi aikaa auki,
valuu vedet lasiapitkin sinne vahvistimelle ja se tehdastiivistys ei riitä...
"Tiiveyden" huomaa jo siitä että jos koteloa painaa niin ilmat tulee ulos ja vetää takaisin sisään kun päästää irti eli ei ole tiivis...
Itse jos vaihdan takaluukun johtosarjat, ei johdot katkotaan tietysti vahvistinlaatikon ulkopuolelta, ja läpiviennit vedetään tiivisteliimalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Proaudio View PostKun tehdään tiivis kotelo niin sen täytyisi olla ilmatiivis jottei sinne pääse kertymään kondensiokosteutta. Ellei kotelo ole ilmatiivis niin silloin siellä ilma vaihtuu pikkuhiljaa lämpötilaerojen avustamana, ja se ilman sisältämä vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi eikä lähde pois.
Olen avannut useammankin BMW:n elektroniikkayksikön, ja tarkalla lasilla katsottaessa, aika monessa on jälkiä kondensiokosteudesta = pölyn kasautumasta päättelin.
Luulin ostaneeni pelin jossa lapsentaudit olisi jo korjattu, kun on mallisarjan viimeisiä kappaleita. Mutta alle vuosi meni niin alkoi mikrokytkin brakata kosteudesta ja n. kahteen vuoteen imaisi antennivahvistin vedet sisään niin että ei auttanut enää kuivaus vaan täytyi uusia. Tämä siis vm.2010 ja alle 60tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaki View PostJengi myös itkee tuon antennivahvistimen kosteussuojauksen kanssa, vaikka se on itse asiassa erittäin hyvin suojattu. Ongelma tuleekin noiden tee-se-itse korjausten jälkeen, kun johtoniput jätetään auki ja vettä pääsee ratsastamaan johtojen kautta esteettömästi vahvistimen sisälle.
Toki, jos korjausten jäälkeen johdot niputetaan tiiviiksi, ei tuota ongelmaa enää ole. Pitää myöskin muistaa, että juotos (joita sinne väkisin tulee) on lähtökohtaisesti huommattavasti alttiimpi korroosiolle kuin johto.
Kun tehdään tiivis kotelo niin sen täytyisi olla ilmatiivis jottei sinne pääse kertymään kondensiokosteutta. Ellei kotelo ole ilmatiivis niin silloin siellä ilma vaihtuu pikkuhiljaa lämpötilaerojen avustamana, ja se ilman sisältämä vesihöyry sitten tiivistyy vesipisaroiksi eikä lähde pois.
Luulin ostaneeni pelin jossa lapsentaudit olisi jo korjattu, kun on mallisarjan viimeisiä kappaleita. Mutta alle vuosi meni niin alkoi mikrokytkin brakata kosteudesta ja n. kahteen vuoteen imaisi antennivahvistin vedet sisään niin että ei auttanut enää kuivaus vaan täytyi uusia. Tämä siis vm.2010 ja alle 60tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaki View Post...samaa paskaa, joo taas tulee järkevää tekstiä. Jos orggispiuhat kestää n 150 - 250 tkm, laittamalla korjaussarjan, pääsee siis seuraavat n 150 tkm huoletta.
Tuolla logiikalla jos autoja rakennetaan, että laitetaan kaikki komponentit halvimmasta mahdollisesta niin näitähän saisi olla koko ajan kursimassa jostakin kulmasta kokoon. Silloin sen ymmärtäisin jos kyse olis jostakin kolmasosan hintaisesta riisikiposta, mutta yli 70 k€:n kulkupelissä voisi hyvällä syyllä odottaa että tämmösetkin yksityiskohdat olis ajateltu loppuun asti.
Itse alan tulla yhä vahvemmin siihen johtopäätökseen, että saksalainen insinööri ei ole alun perinkään tarkoittanut että näillä vehkeillä koskaan ajetaankaan yli 200tkm. Sen jälkeenhän ne lyödään Saksassa nättiin paaliin...tai sitten myydään suomalaisille.
Sorry nyt tämä avautuminen, mutta on pikkuhiljaa alkanut viimeisten parin vuoden aikana ketuttamaan tämä baijerilaisen laatu kun ei mene yhtään viikkoa etteikö jostakin joku paikka hajoaLast edited by Pex; 14-11-2013, 22:09.
Leave a comment:
-
-
Itellä häiriöitä korjattujenkin johtosarjojen kanssa silleen, että auto oli erittäin kosteilla keleillä ja vesisateissa muutaman päivän ulkona. Ja taas alkoi keskuslukitus kettuilemaan. Välillä toimi ja välillä ei. Mutta vika korjaantui itsestään, kun auto oli taas pitemmän välin lämpimässä autotallissa. Nyt on pelannut taas viikon päivät kuten pitää. Elikä luulisin, että se vastaanotin/moduuli siinä takaluukun päällä olevan suojan alla on erittäin herkkä liitoksista yms. joten sitä kannattaa myös tarkkailla. Ja seuraavan kerran kun tulee ongelmaa harkitsen uuden moduulin vaihtamista ja laitatan silikonia suojuksen reunoihin/tiivisteisiin...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pex View Post= unohtakaa bemarin myymät orkkiskorjaussarjat. Ne on samaa PVC-paskaa kuin ensiasennuspiuhat.
Joku sitten korjatkoon jos BMW on sattunut nämä viime aikoina vaihtamaan silikonipiuhoihin...
Lisäksi laittamalla original korjaussarjan, tulee vaihdettua samalla liittimiä, jolla silläkin on arvoa. Varmasti ainakin antennivahvistimen liittimet voi olla jo huonossa hapessa.
Jengi myös itkee tuon antennivahvistimen kosteussuojauksen kanssa, vaikka se on itse asiassa erittäin hyvin suojattu. Ongelma tuleekin noiden tee-se-itse korjausten jälkeen, kun johtoniput jätetään auki ja vettä pääsee ratsastamaan johtojen kautta esteettömästi vahvistimen sisälle.
Toki, jos korjausten jäälkeen johdot niputetaan tiiviiksi, ei tuota ongelmaa enää ole. Pitää myöskin muistaa, että juotos (joita sinne väkisin tulee) on lähtökohtaisesti huommattavasti alttiimpi korroosiolle kuin johto.
Leave a comment:
-
-
Vikaa täälläkin
Autona e61 lci vm08
Missä mahtaa olla vika.
Tänään ilmeni vika. Keskuslukitus ei toimi enään kummallakaan avaimella. Aikaisemmin on toiminut ilman mitään ongelmaa. Aion katsoa huomenna sulakkeet ja antennivahvistimen läpi.
Mutta jos vika on johtosarjassa, niin mitä johtoa ja kuinka paljon pitää johtoa ostaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BemariAndy View PostSuosittelen tilaamaan johto/korjaussarjat, jossa on oikeat ja hyvälaatuiset piuhat jo valmiina
Joku sitten korjatkoon jos BMW on sattunut nämä viime aikoina vaihtamaan silikonipiuhoihin...
Leave a comment:
-
-
Suosittelen tilaamaan johto/korjaussarjat, jossa on oikeat ja hyvälaatuiset piuhat jo valmiina sekä laitattaa kuntoon sellaisella kaverilla, joka tietää mitä tekee. Se radiomoduuli tms. onkaan kannattaa tutkia ja vaikka ihan puhdistaa, saattaa tehdä ihmeitäIte osasin muutaman piuhan ite korjata, mutta noiden takaluukun suojusten/osien ja esim. johtokourun purkamiseen en uskaltanut ryhtyä. Siinä moduulissa voi päällisin puolin olla kaikki ok, mutta hapettumia tai muita oireita ei aina näe.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BFI18 View PostKyllä sä Major taidat oikeessa olla.
Tökin eilen noita oikean puolen johtonippuja ja yllättäen taas alkoi lukituksen kauko-ohjaus toimia.
Ilemeisesti sisempi oikean puolen nippu on se, jonka johdot ensisijaisesti tulisi käydä läpi? Eli vahvarilta piuhat irti ja takakajarin reiän kautta nippu tavaratilaan jne.
vasemmalta sisemmästä antennikaapeli ja takalasin maa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: