E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juhnukka
    replied
    Kellään ideaa mitä seuraavaksi?

    Elikkäs ongelmana oli se että perä ei enään pysynyt ylhäällä eikä noussut ylös. Noo tilattiin siihen tarvike ilmajouset molemmille puolille ja vielä sitten kun tarkastin kompuraa ja huomasin sen olevan täynnä hiekkaa niin uusittiin kompura ja sen ilmaletku. Aluksi kompura ei jaksanut nostaa autoa ylös vaikka oli uudet pussit ja uusi kompura.

    Tein sitten niin että nostin auton perän ilmaan ja inpalla pakotin kompuralla ilmaa pusseihin niin kauan että perän laskemalla se oli suurinpiirtein ajokorkeudessa.

    Lähdin ajamaan ja pikkuhiljaa se nosti perän ajokorkeuteen ja pitää ilmat perässä. Aloin laittelemaan kompuran suojamuovia paikalleen ja tunkkasin toisen puolen ylös. Noh laskiessa takaisin alas kompura alkoi pyörimään ja lähdin ajamaan ja noin 3 minuutin kuluttua tuli herja että tasonsäädössä häikkää. Käunnistin uudelleen ja lähdin ajamaan ja enään ei herjaa tullut ja perä on ajokorkeudessa.

    Nyt jännittää että jos kompuran pitää jossain kohtia nostaa taas perää niin tulee uudestaan tasonsäädön herja. Vikakoodi ilmoitti että oikean puolen täytössä tullut ajastin täyteen.

    Autoon uusittiin siis tarvike ilmajouset, Arnott merkin kompura ja kompuran rele. Tuntuisi ettei tuo jaksaisi nostaa perää ylös vaikka siellä on uusi kompura. Mikähän voisi olla vialla :think ei kuulu kuitenkaan mitään suhinoita että viitsisi ilmaletkusta.

    Leave a comment:


  • asdteme
    replied
    Originally posted by epv View Post
    Eli letkun ehjäyksellä voisi selvitä vielä tässä vaiheessa? :think
    Se ei enää auta, jos on imeny likaa kompuraan. Liian pitkä täyttöaika johtuu usein väljästä kompurasta, eli kompura + letku menee luultavasti vaihtoon.

    Leave a comment:


  • epv
    replied
    Originally posted by asdteme View Post
    Mulla tuli samoja koodeja ensimmäisessä e61, kun kompuran imuletku oli hankautunut puhki ja imi hiekkapölyt yms kompuraan. Taisi noin vuodenpäivät pyörittää kompuraa aina käynnistäessä ja sitten nakkasi vikakoodin kun oli pyörinyt maksimiajan. Yksi aamu kompura pyörikin pahalla äänellä ja perä putosi kenttään, kompuran vaihto ja sillä hävisi kaikki ongelmat.
    Eli letkun ehjäyksellä voisi selvitä vielä tässä vaiheessa? :think

    Leave a comment:


  • asdteme
    replied
    Originally posted by epv View Post
    Tämmöisiä vikakoodeja tulee minulla perästä:

    00A3C7 - Air spring loss network management / Air spring alive error
    005F98 - Supply cross-check valves / Control time unilaterally lift the rear left
    005F9A - Supply high-pressure relief valve / lift control time
    005F99 - Supply storage valve / drain valve / control time unilaterally raise rear right

    Perä on ja pysyy ylhäällä, kompura käynnistyy aina autoa käynnistäessä, vaikka perä on silmämääräisesti ok korkeudessa.

    Miten lähteä vikaa etsimään? Ensimmäinen auto minulla, jossa on ilmajousitusta. :think
    Mulla tuli samoja koodeja ensimmäisessä e61, kun kompuran imuletku oli hankautunut puhki ja imi hiekkapölyt yms kompuraan. Taisi noin vuodenpäivät pyörittää kompuraa aina käynnistäessä ja sitten nakkasi vikakoodin kun oli pyörinyt maksimiajan. Yksi aamu kompura pyörikin pahalla äänellä ja perä putosi kenttään, kompuran vaihto ja sillä hävisi kaikki ongelmat.

    Leave a comment:


  • epv
    replied
    Tämmöisiä vikakoodeja tulee minulla perästä:

    00A3C7 - Air spring loss network management / Air spring alive error
    005F98 - Supply cross-check valves / Control time unilaterally lift the rear left
    005F9A - Supply high-pressure relief valve / lift control time
    005F99 - Supply storage valve / drain valve / control time unilaterally raise rear right

    Perä on ja pysyy ylhäällä, kompura käynnistyy aina autoa käynnistäessä, vaikka perä on silmämääräisesti ok korkeudessa.

    Miten lähteä vikaa etsimään? Ensimmäinen auto minulla, jossa on ilmajousitusta. :think

    Leave a comment:


  • Timlordi
    replied
    Kuka voisi ja osaa Lohjalla/uudellamaalla auttaa mua?
    Eli tarvis inpalla kalibroida//tsekata tää juttu.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Miroshima View Post
    Kuinkas muuten tuo kalibrointi tehdään.
    Rheingold / ISTA tai INPA avulla.

    Leave a comment:


  • Miroshima
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Taka-akselilla sekä vasemmalla että oikealla puolella on tasonsäädön sensorit (kuvassa 10 ja 11), jotka seuraavat yhtäaikaisesti tilannetta, ja ilmoittavat jännitteenmuutoksen avulla tasonsäädön ohjausyksikölle (EHC) (kuvassa 9).



    Kuvaamasi tilanne edellyttää perän uudelleenkalibrointia.

    Ride-height-calibration must be carried out after the following work:
    - Removal/replacement of ride-height sensor or its control rod
    - Replacement of wiring harness
    - Replacement of air supply unit control unit
    - Replacement of Vertical Dynamics Management control unit
    Kuinkas muuten tuo kalibrointi tehdään.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Timlordi View Post
    - Eli vaihdettu pussit ja ohjain moduli ja toinen puoli vaan hakkaa itsensä tappiin asti.

    Mikä tässä systeemissä haistelee puolien korkeuden? Onko näin että asentostunnistimien vain toinen yksilö haistelee perän korkeuden?

    Voiko olla että perä pitää kalibroida uudestaan ohjainboksin ja pussien vaihdon jälkeen. Ai niin, vaihdoin myös uuden asentotunnistimen toiselle puolelle.
    Taka-akselilla sekä vasemmalla että oikealla puolella on tasonsäädön sensorit (kuvassa 10 ja 11), jotka seuraavat yhtäaikaisesti tilannetta, ja ilmoittavat jännitteenmuutoksen avulla tasonsäädön ohjausyksikölle (EHC) (kuvassa 9).



    Kuvaamasi tilanne edellyttää perän uudelleenkalibrointia.

    Ride-height-calibration must be carried out after the following work:
    - Removal/replacement of ride-height sensor or its control rod
    - Replacement of wiring harness
    - Replacement of air supply unit control unit
    - Replacement of Vertical Dynamics Management control unit
    Last edited by JaniLap; 30-11-2017, 22:25.

    Leave a comment:


  • Timlordi
    replied
    Ilmajousituksen korjauksen jälkeinen tuska.

    Eli homma meni näin.
    -Ensin alkoi herjaamaan level control system failurea.

    -Seuraavaksi nosti perän niin ylös kuin pystyy, ajoin matkaa ja toinen pussi räjähti.

    -Vaihoin pussit ja vain toinen puoli nousi ylös ja taas aivan tappiin asti.

    - Sitten lakkasi kompura toimasta ja sähköt sekoilemaan.

    - Syy selvisi, vararengas kotelossa vettä ja ohjainmoduli hapettunut aivan entiseksi.

    - Tilasin uuden modulin ja paikalleen.

    - Molemmat puolet lähtivät nousemaan. toinen pysähtyi normi korkeuteen ja toinen puoli nousi taas tappiin asti ja kompura pukkaa lisää koko ajan.

    - Eli vaihdettu pussit ja ohjain moduli ja toinen puoli vaan hakkaa itsensä tappiin asti.

    Mikä tässä systeemissä haistelee puolien korkeuden? Onko näin että asentostunnistimien vain toinen yksilö haistelee perän korkeuden?

    Voiko olla että perä pitää kalibroida uudestaan ohjainboksin ja pussien vaihdon jälkeen. Ai niin, vaihdoin myös uuden asentotunnistimen toiselle puolelle.

    Leave a comment:


  • Miroshima
    replied
    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Moro, eli tauluun tuli tääläkin tuttu level control system failure. Aluksi herjasi kerran, jonka jälkeen auto sammuksiin ja pysyi poissa kotiin asti. Kotoa lähdettyä taas sama ja perä alhaalla, enään ei auta käynnistys vaan tulee aina muutaman sadan metrin jälkeen tauluun ja perä pysyy alhaalla. Kompura ei lähde pyörimään ainakaan käynnistäessä, tuskin ajossakaan kun koodia tulee ja perä pysyy maassa.

    Eli onko tässä nyt kompura hajalla? Jotain pientä koputusta aikasemmin kuulunut kylmänä käynnistäessä tuolta kompuran suunnilta.
    Kompura voi olla kaput, mutta myös releessä voi olla vika.

    Leave a comment:


  • rotaN
    replied
    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Moro, eli tauluun tuli tääläkin tuttu level control system failure. Aluksi herjasi kerran, jonka jälkeen auto sammuksiin ja pysyi poissa kotiin asti. Kotoa lähdettyä taas sama ja perä alhaalla, enään ei auta käynnistys vaan tulee aina muutaman sadan metrin jälkeen tauluun ja perä pysyy alhaalla. Kompura ei lähde pyörimään ainakaan käynnistäessä, tuskin ajossakaan kun koodia tulee ja perä pysyy maassa.

    Eli onko tässä nyt kompura hajalla? Jotain pientä koputusta aikasemmin kuulunut kylmänä käynnistäessä tuolta kompuran suunnilta.
    itellä kompura lähti heti päälle kun auton käynnisti (itellä oli perä alhaalla kans). inpalla voi kokeilla pakko käynnistää kompuran, jos ei lähe niin rele/sulake tms pikku vikakin voi olla..

    Leave a comment:


  • Bimmer145
    replied
    Moro, eli tauluun tuli tääläkin tuttu level control system failure. Aluksi herjasi kerran, jonka jälkeen auto sammuksiin ja pysyi poissa kotiin asti. Kotoa lähdettyä taas sama ja perä alhaalla, enään ei auta käynnistys vaan tulee aina muutaman sadan metrin jälkeen tauluun ja perä pysyy alhaalla. Kompura ei lähde pyörimään ainakaan käynnistäessä, tuskin ajossakaan kun koodia tulee ja perä pysyy maassa.

    Eli onko tässä nyt kompura hajalla? Jotain pientä koputusta aikasemmin kuulunut kylmänä käynnistäessä tuolta kompuran suunnilta.

    Leave a comment:


  • Tipe
    replied
    Minkälaisia suodattimia olette laitelleet kompuralle? Ei viitsisi kymppejä maksaa alkuperäisestä, jossa tulee turha letkunpätkä mukana.

    Mahtaisikohan mersun samaan tarkoitukseen oleva suodatin käydä, vai onko kovasti eri kokoinen?


    Edit: Valmistajan merkintöjä lukuunottamatta täysin sama suodatin siellä oli ainakin omassa autossani paikallaan. Kyseinen suodatin (Mann+Hummel WK32/6) siis sopii myös E61:een heittämällä.
    Last edited by Tipe; 05-11-2017, 07:57.

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Originally posted by rotaN View Post
    eipä tarvinnu paljoa tutkailla kun lokasuojan otti pois niin kompuralta lähtevä letkun pätkä oli totaalisen paskana. liitoskohdasta lähes poikki ja pitkittäisiä viiltoja läpi asti joka puolella eiköhän lie kompura vetäny hiekkapölypaskat sisään..
    Sama oli mulla, kompuran vaihto varmaankin eessä.

    Leave a comment:

Working...
X