E61 level control system failure

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ptikkala
    replied
    lienee nyt päällä garage mode tms, voi kuitata vaikka inpalla pois.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Pex: Miltä se tyhjennysventtiili näytti, vai etkö vielä ehtinyt tutkia?

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by Pex View Post
    air-suspension-shop.com:sta pussit tulossa. Otin samantien toisellekin puolelle vaikka se ei vielä vuodakaan, hinta 118€/kpl + UPS-kulut 22€. Ei löytyny merkkiliikkeiltä suomesta ja hintaakin olis ollu 258€/kpl.
    pussit vaihdettu, mutta samantien vaihdon jälkeen kilometri pajalta pääsyn jälkeen tuli uusi ongelma, jota ei ole aikaisemmin ollut.
    Perä kyllä nousee, mutta ei enää suostu laskemaan. Eli jos käyttää esim. kärryä perässä tai muuten raskaampaa lastia takana niin kompura tietysti kirnuaa lisää painetta. Lasti pois päältä ja perä onkin sitten liian korkealla. Jää todella ylös, renkaan ja lokarin kaaren väliin jää varmaan toistakymmentä senttiä, en edes tiennyt että perä voi noin korkealle nousta. Aluksi paineita ei saanut pois kuin irrottamalla pusseille menevät letkut solenoidilta. DIS:llä käskyttämällä perä nousee, mutta ei laske. Solenoidi mitattu ja on kunnossa, päästöventtihässäkkä (joka on kompurassa kiinteänä ja päästää käsittääkseni ylimääräiset paineet pois) mitattu ja kela vetää ok ja DIS:llä kun käskyttää niin ainakin kaapelin nokkaan asti tyhjennyskäsky tulee mutta liika ilma ei vaan pääse läpi. Myöskään solenoidilta tälle päästöventtiilille tuleva letku ei ole tukossa.
    Jokunen päivä sitten toimi taas ihan oikein, mutta eilen taas pumppasi kulkineen ihan nokalleen kun oli lomilta palatessa painoa perässä ja heitti failuren palamaan kesken ajon. Vasen puoli jäi todella korkealle, oikea puolikin jäi liian ylös mutta ei niin korkealle kuin vasen. Yön aikana oli sitten laskenut vaateriin ja tämän päivän taas pysynyt oikealle tasolla, mutta toisaalta mitään painavaa en ole perälle lastannutkaan.
    Mikähän tuossa nyt oikein taas mättää :think??

    Originally posted by aak3li View Post
    no joo oli mullaki siinä pohjamuovin päällä 5 senttiä paskaa mut kompura oli aika puhas liekkö joku sit uusinu sen tässä joskus
    mulla varmasti alkuperäinen kompura ja ei sitä koskaan ole tarvinnut putsata päältä kun olen pohjamuovit avannu. Pysyy puhtaana vaikka rapaa ja hiekkaa on muovin päällä varmaan pari kiloa. Eikös siinä suojamuovissa ole juuri tuon kompuran kohdalla sitä ympäröimässä semmonen jonkinlainen superloonireunus joka sitten vissiin suojaa sivuilta päin paskan pääsyn itse kompuralle.

    Leave a comment:


  • aak3li
    replied
    no joo oli mullaki siinä pohjamuovin päällä 5 senttiä paskaa mut kompura oli aika puhas liekkö joku sit uusinu sen tässä joskus

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    *askasia ne on olleet,
    ja sen pohjamuovin päällä reilusti kuraa...

    Leave a comment:


  • aak3li
    replied
    onko teillä muuten ollu mitenkä likanen tuo kompura ulkoapäin?
    vaihdoin nimittäin muutama viikko sitte uuden imuletkun tuohon ja oli aika uuden näköinen se kompura ulkoapäin. todella puhdas. tuli vaan mieleen et onkohan vaihdettu joskus männä vuosina. entisessä letkussa oli jo
    alkavaa halkeamaa siinä tuloliitännän kohdalla mut ei ollu onneks vielä läpi asti murtunu.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by anTzo View Post
    Jees eli kaivattas vinkkejä.Eli Kompura lähtee joka käynnistyksen yhteydessä pyörimään mutta lyösen pois päältä vähänajan päästä.(aikakatkaisu?) Silloin lävähtää failuret. Pajalla olivat ajelleet ylös alas inpalla ja toiminut normaalisti. Eli vika ei liene kompurassa? Autossa on panoramakatto joten tarkastin ohjainyksikkön kontista mutta piirilevy oli terveen näköinen (ei hapettumia eikä kosteutta). Eli onko ohjainyksikkö vain yksinkertaisesti sökönä vai mistä ruvetaan tutkimaan? Paikallisella korjaamolla eivät osanneet enempää auttaa.
    Jos kompura pyörii mutta perä ei nouse,
    vikana on joko kompura (tuotto ei riitä), venttilit (vuotaa tai muuten jumissa) tai vuoto jossain (palkeet tai letkut).
    Jos on vuoto, yleensä perä laskee yön aikana alas jommalta kummalta puolelta, kun auto menee nukkumaan, ei kompura noista perää ylös jos vuotaa...

    Leave a comment:


  • anTzo
    replied
    Jees eli kaivattas vinkkejä.Eli Kompura lähtee joka käynnistyksen yhteydessä pyörimään mutta lyösen pois päältä vähänajan päästä.(aikakatkaisu?) Silloin lävähtää failuret. Pajalla olivat ajelleet ylös alas inpalla ja toiminut normaalisti. Eli vika ei liene kompurassa? Autossa on panoramakatto joten tarkastin ohjainyksikkön kontista mutta piirilevy oli terveen näköinen (ei hapettumia eikä kosteutta). Eli onko ohjainyksikkö vain yksinkertaisesti sökönä vai mistä ruvetaan tutkimaan? Paikallisella korjaamolla eivät osanneet enempää auttaa.

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by Pex View Post
    juu, nyt se saa seistä tallissa seuraavaan siirtymätaipaleeseen, joka on pajalle palkeen vaihtoon...
    air-suspension-shop.com:sta pussit tulossa. Otin samantien toisellekin puolelle vaikka se ei vielä vuodakaan, hinta 118€/kpl + UPS-kulut 22€. Ei löytyny merkkiliikkeiltä suomesta ja hintaakin olis ollu 258€/kpl.

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Eipä vuotavalla palkeella kannata paljon ajella, kohta saat ostaa uuden kompuran...
    juu, nyt se saa seistä tallissa seuraavaan siirtymätaipaleeseen, joka on pajalle palkeen vaihtoon...

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Eipä vuotavalla palkeella kannata paljon ajella, kohta saat ostaa uuden kompuran...

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by Pex View Post
    siis olette sitä mieltä, että vasen palje (=pussi=nyytti tai votevör....) olis puhki? Ja työnä noin simppeli, että tunnissa?

    Millanen tuo on itse vaihtaa, jos ei ole muuta kuin hallitunkki käytössä?
    Ja löytääkö paljetta muualta kuin merkkiliikkeestä (mitäköhän kustantaa?) tai Saksasta?
    joo, vasemmasta palkeestahan sieltä löytyi halkeama/reikä kun könysin alle tänään. Kuva alla. Tuosta pukkasi ilmaa pihalle.

    Ihmeellisesti käyttäytyi kuitenkin vaikka vika oli selvä:
    -Auto viime yön sulamassa. Kun käynnistin tänään hallissa, vasen puoli pysyi alhaalla eikä kompura käynnistynyt. Useita auton käynnistyksiä paikallaan, eikä mitään tapahtunut.
    -Lähdin ajamaan perä alhaalla. Nousi muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen ylös. Kun hyppäsin kuuntelee, tuhisi ilmat pihalle, mutta kompura nosti sen aina takasin aika nopeasti. Level failurea ei antanut.
    -Auto takasin halliin ja sammuksiin. Perä alas. Auto käyntiin ja kompura nosti sen taas ylös muutaman kerran, kunnes taas jumitti alas, eikä kompurakaan enää käynnistyny.
    -Tunkkasin vasemman puolen ylös ja samantien kun rengas irtosi maasta niin jumalaton suhina alkoi kuulumaan palkeesta. Sen jälkeen auto alas ja taas lähti kompura toimii ja nosti normaalisti perän vaateriin.
    -Tätä episodia tuli tehtyä muutamaan kertaan ja aina kun kompura meni mykäksi, sen sai takasin toimimaan kun tunkkas vasurin ylös...mitäs ihmettä tämä nyt meinaa :think

    -Perä näytti pysyvän ylhäällä, tosin kompura kävi tiuhaan ja tuhinaa kuului vaihtelevasti: välillä ei ollenkaan (perä pysyi ylhäällä) ja välillä tuhisi niin perkuleesti
    -lopulta uskalsin lähteä 80 kilsan lenkille. Sillä lenkillä jumitti taas vasurin ala-asentoon, eikä herännyt henkiin edes tunkkaamalla tällä kertaa.
    Vasen puoli siis ihan ala-asennossa, eikä silti antanut mitään level failure-herjaa, en käsitä miksi ei :think..Loppulenkistä siten antoi herjan, joka jäi palamaan: Flat tyre monitor - Tyre pressure loss can not be identified". Prkl!..Hajosko tuossa nyt sitten joku renkaanpaineentunnistin-anturi kun ajelin perä alhaalla??

    No joka tapauksessa tuo palje pitää nyt saada vaihdettua.
    Osaako kukaan kertoa millanen työ? Yritin ite tsuumailla, että miten saa irti mutta en ihan heti hokannu. Ja tarviiko koodailla mitään?

    Tekis tosin mieli kyllä aluksi kokeilla ihan jotakin renkaanpaikkaussettiä tuohon reikään . Mitenköhän tuo pysyis jos ensin kunnolla putsais tuon kumipinnan ja länttäisi paikan päälle?
    Last edited by Pex; 18-11-2013, 13:46.

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by Pex View Post
    Löytyskös joltakin autotohtorilta pikaista vinkkiä mikä neuvoksi seuraavan tasonsäädön oireen kanssa?...Just alkoi talviloma ja maanantaina pitäis lastata kottero täyteen ja vielä ottaa kelkka peräkärryyn, vaan eipä taida onnistua.

    2 päivää vasen puoli nilkuttanut. Alkoi toissa päivänä kun sammutin auton (tasonsäädön herjaa ei ollut päällä), nousin ulos ja vasemmalta kuului sellanen terävä paineilmapössähdys, jonka jälkeen suhinaa muuta sekunti ja sitten vaimeni. Kumarruin kuuntelemaan ihan renkaan viereen ja pieni pihinähän sieltä kuului. Vasen puoli laski noin parin minuutin aikana ihan alas.
    Auto käyntiin ja vasen puoli nousi ihan normi rivakkaa tahtia ylös ja pysyi siellä siihen asti kun sammutin ja taas tuo terävä pössähdys ja pihinän kanssa vasen alas. Koko päivän oirehti siten, että ajon aikana nousi normaalisti ylös eikä antanut herjaa, mutta aina kun sammutti niin tussahdus ja hiljalleen alas. Tosin yhdessä välissä teki sen, että perä pysyikin noin puolen tunnin kauppareissun parkissaolon ajan ihan normaalisti ylhäällä :think

    Tänä aamuna vasen puoli ihan alhaalla. Kosla käyntiin ja ylös tuli normaalisti. Jossain vaiheessa tänään alkoi sitten tekee sitä että kompura kävi ihan normaalisti mutta vasen nousi ala-asennosta ehkä noin puoleen väliin normaalista ja jumitti siihen. Eikä nouse enää normikorkeuteen vaikka kompura kyllä käy ja yrittää vielä ehkä noin 5-10 sekuntia tuon jumimisen jälkeen. Tänään sitten alkoi antamaan myös level failure-herjaa ajossa.

    Suhina siis selvästi kuuluu (tai näin ainakin luulen) vasemmalta puolen ihan renkaan vierestä. Kompurahan on oikealla ja pari kertaa olen sen vuosien varrella irrotellut ja paikkaillut kompuralta lähtevän paineputken kun on hankautunu puhki. Nyt vika ei ole siellä.
    Sain nyt tulevaksi yöksi lämpimään halliin kulkineen...saa nähdä mikä tilanne aamulla, josko tuolla olis joku systeemi vain jäässä?

    Onko siellä vasemmalla puolen jotain paineilman päästöventtiiliä tms., josta tuosta sammuttamisen jälkeinen paineilmapasahdus voisi kuulua? Ja sitten jäisi tämä vähän auki vuotamaan? Vai mistä tuo vois johtua?
    Originally posted by k0rppi View Post
    pussi puhki vaihto ei tainnu pitkin kestää, jos oikein muistan lukeneeni
    Originally posted by ptikkala View Post
    nyytti antautunu. Olikohan 1h vaihtotyö sille marmorilla. Oma huutaa aina pakkasilla, mut vaaterissa pysyy vaikka kuin olis romua kyydissä ni saa huutaa...
    siis olette sitä mieltä, että vasen palje (=pussi=nyytti tai votevör....) olis puhki? Ja työnä noin simppeli, että tunnissa?

    Millanen tuo on itse vaihtaa, jos ei ole muuta kuin hallitunkki käytössä?
    Ja löytääkö paljetta muualta kuin merkkiliikkeestä (mitäköhän kustantaa?) tai Saksasta?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    nyytti antautunu. Olikohan 1h vaihtotyö sille marmorilla. Oma huutaa aina pakkasilla, mut vaaterissa pysyy vaikka kuin olis romua kyydissä ni saa huutaa...

    Leave a comment:


  • k0rppi
    replied
    pussi puhki vaihto ei tainnu pitkin kestää, jos oikein muistan lukeneeni

    Leave a comment:

Working...
X