Announcement

Collapse
No announcement yet.

lukkoperää e60 530d:n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IKa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 877
    • Klaukkala

    #31
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ajovakautus ei kuitenkaan käytä tilanteen vakauttamiseen koskaan jarruja niin voimakkaasti, että pyörä lukkiutuu.
    Eihän se tietysti lukkiudu kun ABS on mukana toiminnassa. Vai tarkoititko, että ajovakautus ei jarruta ABS:n toiminta-alueelle ulottuvalla voimakkuudella? Omien kokemusteni mukaan sen kyllä jarruttaa, kun olosuhteet ovat oikeat. Esimerkiksi Ahvenistolla Tarun mutkaa seuraavassa mutkassa minulla oli jalka vielä vahvasti E90:sen konehuoneen puolella ja auton perä lievässä luisussa, kun ajovakautus päätti puuttua asiaan. Mielestäni silloin tuntui nimen omaan siltä, että ajovakautus jarrutti myös etupyörää ABS:n avustuksella hyvin voimakkaasti.

    Ilkka
    G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #32
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tästä se worst case scenario todennäköisesti syntyy. Ajovakautus ei kuitenkaan käytä tilanteen vakauttamiseen koskaan jarruja niin voimakkaasti, että pyörä lukkiutuu. Lukon kanssa vastakkainen pyörä voi tahattomasti lukkiutua ja sen renkaan sivuttaispito on menetetty. Tämä tietysti vaatii, että vastakkainen pyörä on liukkaammalla pinnalla.
      Muistaako joku kun 5th gearissa Tiff teki väistökokeen lumella ajonvakautuksen kanssa? Siinä ainakin takapyörä oli jonkun matkaa aivan lukossa.

      Edit: Pätkä löytyi juutuubista, mutta siinä ei näkynyt takapyörän lukkiutuminen, ainoastaan etupyörän. Lintta siis etuveto. Eli kuitenkin ABS antaa pyörän lukkiutua täysin tarvittaessa.



      Onhan lukko + ajonvakautus mahdollinen yhdistelmä kun se M-sarjassa on, mutta en uskaltaisi lukkoa Suomen talveen jälkiasennuksena laittaa tai sitten on muistettava kytkeä apuelektroniikka pos päältä ajoon lähtiessä.
      Last edited by MakeH; 02-12-2008, 21:42.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by MakeH View Post
        ....Onhan lukko + ajonvakautus mahdollinen yhdistelmä kun se M-sarjassa on, mutta en uskaltaisi lukkoa Suomen talveen jälkiasennuksena laittaa tai sitten on muistettava kytkeä apuelektroniikka pos päältä ajoon lähtiessä.
        Sillä erotuksella kuitenkin, että M-sarjassa tuo ajonhallintaelektroniikka on tehty/optimoitu tuhansilla testiajokilometreillä satojen inssien toimesta lukkoa silmälläpitäen, jota taas "karvahattuihin" ei oikeasti saa tehtyä rahallakaan.

        Comment

        • juster
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 624

          #34
          Paitsi varaosanumerot DSC yksikön osalta ovat täsmälleen samat niin E39 M5 kuin tavallisten E39 mallien osalta. Tämän perusteella näyttäisi, ettei ylläkuvattu kehitystyö ole realisoitunut järjestelmäksi asti.

          Kun kaupallinen toimija (Quaife) myy E60:seen lukon minkä asentaa ammattiliike, en itse uskaltaisi mutu tuntumalla väittää kyseistä lukkoa toimimattomaksi ajonhallinnan kanssa saati vaaralliseksi. Varsinkin kun niitä on myös suomessa asennettu jo useampiin Bemareihin

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by juster View Post
            Paitsi varaosanumerot DSC yksikön osalta ovat täsmälleen samat niin E39 M5 kuin tavallisten E39 mallien osalta. Tämän perusteella näyttäisi, ettei ylläkuvattu kehitystyö ole realisoitunut järjestelmäksi asti.
            Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #36
              Originally posted by MakeH View Post
              Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.
              No eikös tällöin voisi ladata sinne M5:n softat sisään, jolloin sen pitäisi ymmärtää lukkoperän päälle?

              Muistaakseni joku isompi, bemareihin erikoistunut viripaja myi noita lukkoperiä e60 malliin ja sen hintaan kuului juurikin softan muokkaaminen lukkoperälle sopivaksi. Nimeä en tähän hätään muista ja ei se softan muokkaaminen vielä mikään tae ole sille, että se toimii odotetusti Suomen talvessa.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #37
                Originally posted by NokiLeka View Post
                No eikös tällöin voisi ladata sinne M5:n softat sisään, jolloin sen pitäisi ymmärtää lukkoperän päälle?
                Näin tehtynä voisi jarrujen osalta vaikka toimiakin. Mutta jos moottorinohjaus on mukana pudottamassa tehoja, ymmärtääkö se DSC:n puhetta tämän jälkeen?

                Kenellä on jälkiasennettu lukko voisi kertoa todenmukaiset kokemukset liukkaasta talvikelistä kun DSC puuttuu peliin?

                Comment

                • juster
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 624

                  #38
                  Originally posted by MakeH View Post
                  Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.
                  BMW:n varaosanumerot DSC:n osalta ovat täsmälleen samat niin M5 E39 kuin perus E39:ssä. Ja eiköhän niissä ole softat jo valmiina, kun ne lähtevät BMW: n dealerille, tuskin niitä korjaamolla enää ajetaan.

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #39
                    Originally posted by juster View Post
                    BMW:n varaosanumerot DSC:n osalta ovat täsmälleen samat niin M5 E39 kuin perus E39:ssä. Ja eiköhän niissä ole softat jo valmiina, kun ne lähtevät BMW: n dealerille, tuskin niitä korjaamolla enää ajetaan.

                    http://www.realoem.com/bmw/partxref....=on&showeur=on
                    Kannattaa perehtyä aiheeseen eikä kirjoitella mutu-pohjalta!

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #40
                      Originally posted by MakeH View Post
                      Kannattaa perehtyä aiheeseen eikä kirjoitella mutu-pohjalta!

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....=dsc+koodau%2A
                      Taitaa nyt olla kuitenkin niin, että DSC yksikön softa on hieman eriasia kuin sen koodaus järjestelmään.

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #41
                        Originally posted by juster View Post
                        Taitaa nyt olla kuitenkin niin, että DSC yksikön softa on hieman eriasia kuin sen koodaus järjestelmään.
                        DSC yksikön perussofta voi olla sama, mutta autokohtaiset parametrit muuttuu malleittain ja nämä on koodattava. Vai meinaatko että jos otan M5 DSC:n ja laitan sen automaattilaatikolliseen 525DA farmariin, niin se toimii ilman koodaamista kaikissa tilanteissa samalla tavalla kuin alkuperäinen?
                        Last edited by MakeH; 03-12-2008, 13:02.

                        Comment

                        • juster
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 624

                          #42
                          Originally posted by MakeH View Post
                          DSC yksikön perussofta voi olla sama, mutta autokohtaiset parametrit muuttuu malleittain ja nämä on koodattava. Vai meinaatko että jos otan M5 DSC:n ja laitan sen automaattilaatikolliseen 525DA farmariin, niin se toimii ilman koodaamista kaikissa tilanteissa samalla tavalla kuin alkuperäinen?
                          Koodaus taitaa tarkoittaa tässä tapauksessa, että DSC yksikkö ja auton keskusyksikkö oppivat tunnistamaan toisensa. Myös pyöränkulman anturi opetetaan pelaamaan yhteen DSC:n kanssa.

                          Comment

                          • jasse
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 473
                            • Salo , Finland

                            #43
                            mitenkäs tässä hommassa sitten kävikään? tuliko lukko perille ja saatiinko se laitettua autoon kiinni? mites käytännössä tuo toimi? ongelmia? vai pelkkää virnettä naamalla, kun laitetaan dsc pois päältä?

                            Comment

                            • b mutteri kasa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1462
                              • Area 03

                              #44
                              Samaa haluisin itse tietää,kun olen juurikin tilaamassa kyseistä yksikköä.
                              BMW F11 530 dA VOLL
                              Carbon-schwarz Metallic

                              BMW E30 325i Sport

                              Comment

                              • Risto113
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 1204
                                • GrassLake

                                #45
                                Kuka tuntisi näitä Torsen-lukkoja sen verran, että osaa sanoa mitä se tekee kun vain toista takapyörää jarrutetaan?

                                Siirtyykö jarrutustehoa myös toiselle puolelle, vai vaikuttaako "vain veto päällä"?

                                Kitkalukolla saattaa ainakin mennä lukkoon vastakkainen pyörä, tästähän Hemillä oli kokemuksia...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎