Ajovakautus ei kuitenkaan käytä tilanteen vakauttamiseen koskaan jarruja niin voimakkaasti, että pyörä lukkiutuu.
Eihän se tietysti lukkiudu kun ABS on mukana toiminnassa. Vai tarkoititko, että ajovakautus ei jarruta ABS:n toiminta-alueelle ulottuvalla voimakkuudella? Omien kokemusteni mukaan sen kyllä jarruttaa, kun olosuhteet ovat oikeat. Esimerkiksi Ahvenistolla Tarun mutkaa seuraavassa mutkassa minulla oli jalka vielä vahvasti E90:sen konehuoneen puolella ja auton perä lievässä luisussa, kun ajovakautus päätti puuttua asiaan. Mielestäni silloin tuntui nimen omaan siltä, että ajovakautus jarrutti myös etupyörää ABS:n avustuksella hyvin voimakkaasti.
Tästä se worst case scenario todennäköisesti syntyy. Ajovakautus ei kuitenkaan käytä tilanteen vakauttamiseen koskaan jarruja niin voimakkaasti, että pyörä lukkiutuu. Lukon kanssa vastakkainen pyörä voi tahattomasti lukkiutua ja sen renkaan sivuttaispito on menetetty. Tämä tietysti vaatii, että vastakkainen pyörä on liukkaammalla pinnalla.
Muistaako joku kun 5th gearissa Tiff teki väistökokeen lumella ajonvakautuksen kanssa? Siinä ainakin takapyörä oli jonkun matkaa aivan lukossa.
Edit: Pätkä löytyi juutuubista, mutta siinä ei näkynyt takapyörän lukkiutuminen, ainoastaan etupyörän. Lintta siis etuveto. Eli kuitenkin ABS antaa pyörän lukkiutua täysin tarvittaessa.
Onhan lukko + ajonvakautus mahdollinen yhdistelmä kun se M-sarjassa on, mutta en uskaltaisi lukkoa Suomen talveen jälkiasennuksena laittaa tai sitten on muistettava kytkeä apuelektroniikka pos päältä ajoon lähtiessä.
....Onhan lukko + ajonvakautus mahdollinen yhdistelmä kun se M-sarjassa on, mutta en uskaltaisi lukkoa Suomen talveen jälkiasennuksena laittaa tai sitten on muistettava kytkeä apuelektroniikka pos päältä ajoon lähtiessä.
Sillä erotuksella kuitenkin, että M-sarjassa tuo ajonhallintaelektroniikka on tehty/optimoitu tuhansilla testiajokilometreillä satojen inssien toimesta lukkoa silmälläpitäen, jota taas "karvahattuihin" ei oikeasti saa tehtyä rahallakaan.
Paitsi varaosanumerot DSC yksikön osalta ovat täsmälleen samat niin E39 M5 kuin tavallisten E39 mallien osalta. Tämän perusteella näyttäisi, ettei ylläkuvattu kehitystyö ole realisoitunut järjestelmäksi asti.
Kun kaupallinen toimija (Quaife) myy E60:seen lukon minkä asentaa ammattiliike, en itse uskaltaisi mutu tuntumalla väittää kyseistä lukkoa toimimattomaksi ajonhallinnan kanssa saati vaaralliseksi. Varsinkin kun niitä on myös suomessa asennettu jo useampiin Bemareihin
Paitsi varaosanumerot DSC yksikön osalta ovat täsmälleen samat niin E39 M5 kuin tavallisten E39 mallien osalta. Tämän perusteella näyttäisi, ettei ylläkuvattu kehitystyö ole realisoitunut järjestelmäksi asti.
Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.
Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.
No eikös tällöin voisi ladata sinne M5:n softat sisään, jolloin sen pitäisi ymmärtää lukkoperän päälle?
Muistaakseni joku isompi, bemareihin erikoistunut viripaja myi noita lukkoperiä e60 malliin ja sen hintaan kuului juurikin softan muokkaaminen lukkoperälle sopivaksi. Nimeä en tähän hätään muista ja ei se softan muokkaaminen vielä mikään tae ole sille, että se toimii odotetusti Suomen talvessa.
No eikös tällöin voisi ladata sinne M5:n softat sisään, jolloin sen pitäisi ymmärtää lukkoperän päälle?
Näin tehtynä voisi jarrujen osalta vaikka toimiakin. Mutta jos moottorinohjaus on mukana pudottamassa tehoja, ymmärtääkö se DSC:n puhetta tämän jälkeen?
Kenellä on jälkiasennettu lukko voisi kertoa todenmukaiset kokemukset liukkaasta talvikelistä kun DSC puuttuu peliin?
Eiköhän tuo DSC ole tyhjä kun se tulee tehtaalta! Vasta kun se asennetaan autoon, ladataan ko. mallin softat.
BMW:n varaosanumerot DSC:n osalta ovat täsmälleen samat niin M5 E39 kuin perus E39:ssä. Ja eiköhän niissä ole softat jo valmiina, kun ne lähtevät BMW: n dealerille, tuskin niitä korjaamolla enää ajetaan.
BMW:n varaosanumerot DSC:n osalta ovat täsmälleen samat niin M5 E39 kuin perus E39:ssä. Ja eiköhän niissä ole softat jo valmiina, kun ne lähtevät BMW: n dealerille, tuskin niitä korjaamolla enää ajetaan.
Taitaa nyt olla kuitenkin niin, että DSC yksikön softa on hieman eriasia kuin sen koodaus järjestelmään.
DSC yksikön perussofta voi olla sama, mutta autokohtaiset parametrit muuttuu malleittain ja nämä on koodattava. Vai meinaatko että jos otan M5 DSC:n ja laitan sen automaattilaatikolliseen 525DA farmariin, niin se toimii ilman koodaamista kaikissa tilanteissa samalla tavalla kuin alkuperäinen?
DSC yksikön perussofta voi olla sama, mutta autokohtaiset parametrit muuttuu malleittain ja nämä on koodattava. Vai meinaatko että jos otan M5 DSC:n ja laitan sen automaattilaatikolliseen 525DA farmariin, niin se toimii ilman koodaamista kaikissa tilanteissa samalla tavalla kuin alkuperäinen?
Koodaus taitaa tarkoittaa tässä tapauksessa, että DSC yksikkö ja auton keskusyksikkö oppivat tunnistamaan toisensa. Myös pyöränkulman anturi opetetaan pelaamaan yhteen DSC:n kanssa.
mitenkäs tässä hommassa sitten kävikään? tuliko lukko perille ja saatiinko se laitettua autoon kiinni? mites käytännössä tuo toimi? ongelmia? vai pelkkää virnettä naamalla, kun laitetaan dsc pois päältä?
Comment