Originally posted by JKK
View Post
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
-
-
Se on varmaan niin, että kukaan ei uskalla näissä kuvioissa mitään varmaksi sanoa... Ihan vain jottei vastuuseen joudu jos autossasi onkin värit jostain syystä poikkeavat. Itselläni ne taisivat olla siitä nipusta purettuna:
- Harmaa, jossa musta raita
- Ruskea, jossa keltainen raita (joissakin taitaa olla pelkkä ruskea??)
Ja olivat kyseisen nipun paksuimmat karvat. Ennenkuin menet mitään katkomaan, suosittelen ensisijaisesti tarkastamaan värit vielä lokarin sisältä venttiilin omasta liittimestä. Jos et sitä jaksa tehdä, niin vuole puukolla niistä oletetuista karvoista kuorta pois ja mittaa vaikka yleismittarilla tai virtakynällä tuleeko piuhojen välille jännite, kun webaston tuikkaa tulille. Eikös sen potikan pitäisi muuttua jännitteellisesksi kun weban laittaa lämpiämään (auton ollessa sammuksissa)?
Originally posted by pemaristiE60 View Postnuo mittauksethan kuulostaa hyvältä jos joku tietää varmaksi mikä johto -06 525i:ssä on se jonka väliin vastus pitäisi laittaa niin voisi kertoaLast edited by JKK; 01-12-2012, 19:00.
Leave a comment:
-
-
nuo mittauksethan kuulostaa hyvältä jos joku tietää varmaksi mikä johto -06 525i:ssä on se jonka väliin vastus pitäisi laittaa niin voisi kertoa
Leave a comment:
-
-
...Ja laitetaan vielä tänään tehdyt mittaukset. Eli tehty pelkkä vastusviritys 33ohm/25W -vastuksella ym. viestin mukaisesti:
LÄHTÖTILANNE (Vuorokauden paikallaan seisomisen jälkeen):
Auton korimalli: Sedan
Ulkolämpötila -8C
Sisälämpötila -7C
Lämpömittari sisälle, webasto pöhisemään ja kello käyntiiin:
- 15 minuutin kohdalla sisälämpötila +4 astetta
- 20 minuutin kohdalla sisälämpötila +9 astetta
- 30 minuutin kohdalla sisälämpötila +13 astetta
- 30 minuutin kohdalla moottorin lämmöt +33 astetta
Lämpömittarin anturi oli sijoitettu jotakuinkin kuljettajan pään kohdalle.
Moottorin käynnistyksen jälkeen sisälämpötila putosi hetkellisesti +7 asteeseen, mutta oli jo viiden minuutin ajon jälkeen +21 astetta.
Kymmenen minuutin ajon jälkeen moottorin lämmöt olivat +90.
Toimiva ratkaisu ja tyydyttää minua. Vaikuttaa äkkiseltään paremmalta kuin aikaisemman autoni tapauksessa tehty tiivisteen poisto. Silloin jäi sisätilat ehkä vähän viileämmäksi. Toisaalta se olikin farkku, jossa on suurempi lämmitettävä tila.Last edited by JKK; 01-12-2012, 15:04.
Leave a comment:
-
-
Tänään purin lämpimikseni vasemman etulokarin pois ja näpläsin venttiilin irtipois. Venttiilipotikan ollessa virrattomana vesi virtaa ainoastaan alempien letkuliitäntöjen kautta, ja ylempi pysyy tukossa. Tämä lienee olikin jo kaikille selvää. Eli venttiilin poistolla ja letkujen modifioinnilla ei saavuteta mitään etua suhteessa pelkkään vastusviritykseen.
Olin kyllä varautunut tekemään sen letkumodifioinnin, jossa alemmat letkut tyrkätään letkukaralla yhteen ja konehuoneen puolelta poistetaan T-kappale ja sieltä myös letkut yhteen. Tästä ei kuitenkaan ole mitään etua, jos weban vesiventtiili on kunnossa eikä fuskaile tiivisteen läpi, kuten varmasti asia suurimmassa osassa tapauksia onkin. Täsmälleen samaan tilanteeseen päästään pelkällä vastuksella, jolloin alkupeäriset letkut säilyvät ennallaan.
Laitoin siis piuhat poikki konehuoneen puolelta ja tulevien (=venttiilille virtaa syöttävien) piuhojen väliin venttiiliä simuloivan 33 ohmin tehovastuksen. Kiinnitin sen paisuntasäiliön tukijalkaan. Näin ollen venttiilille menevät johdot jäävät siis irtonaiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pemaristiE60 View PostTuokin on totta, eli sillonko venttiili jää auki asentoon koko ajaksi vai? hitto kun ei uskalla lähteä noita johtoja katkomaan, en tosiaan osaa sanoo mikä olisi oikee johto
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hjördis View PostJos bensakoneen webasto on samalla tavalla toteutettu kuin diiselin, niin ehdottomasti nopein ja helpoin vaihtoehto on varmatoiminen vastuskytkentä. Konepelti auki, oikea johto poikki, 47 ohmin tehovastus tilalle ja homma on valmis 15 minuutissa. Tiivisteen poistossa/modifioinnissa menee ensikertalaiselta vähintään tunti.
Tuokin on totta, eli sillonko venttiili jää auki asentoon koko ajaksi vai? hitto kun ei uskalla lähteä noita johtoja katkomaan, en tosiaan osaa sanoo mikä olisi oikee johto
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pemaristiE60 View PostOK, tuo voisin olla hyvä kun nyt näitä lukenu vaan nopein homma tähän hätään voisi olla tuo tiivisteen pois vesiventtiilistä niin sillä saisin lämpeemään moottorin, kun ei oo kukaan tainu kertoa täälä että olis vikaa siitä tullu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pemaristiE60 View PostMiten muuten on tuo webaston käyttö kun se lämmittää autoa niin voiko auton käynistää ja lähteä ajamaan kun vaikka lämmitystä on 10min jäljellä vai sammutatteko webaston ennen käynistystä vai sammuuko itsestään?
sammuu sitten kun tarvis ja käynnistyykin taas tarvittaessa
Mielestäni ainoa juttu mikä pitää ottaa huomioon tuon weban kanssa on lyhyet pätkäajot.
Jos weba ei ehdi edes kunnolla käynnistyä ja sammutetaan heti (auto sammutetaan)
karstoittuu weba ja tulee ongelmia... ja tietysti akkun kanssa saa olla tarkkana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hjördis View PostMielestäni pelkkä vastuskytkentä on ehdottomasti paras ratkaisu jos ei koko ventiilin poistoa haluu tehdä. Operaatio on helppo, nopea ja toimiva kunhan tietää minkä johdon katkaisee. Mitään ei tarvitse purkaa ja lopputuloksena on suljettu yksinkertainen kiertoo (oletuksena että ventiili on kunnossa, eli pysyy täysin kiinni virrattomana), eli webastosta sisätilan kennolla sitten moottorin läpi ja takaisin webastolle. Tiivistemodifiointi joka ajaa samaa asiaa taas synnytää sekavan kierron sekä vaati renkaan, sisälokasuojan ja ventiilin irrottamista.
OK, tuo voisin olla hyvä kun nyt näitä lukenu vaan nopein homma tähän hätään voisi olla tuo tiivisteen pois vesiventtiilistä niin sillä saisin lämpeemään moottorin, kun ei oo kukaan tainu kertoa täälä että olis vikaa siitä tullu.
Miten muuten on tuo webaston käyttö kun se lämmittää autoa niin voiko auton käynistää ja lähteä ajamaan kun vaikka lämmitystä on 10min jäljellä vai sammutatteko webaston ennen käynistystä vai sammuuko itsestään?
Leave a comment:
-
-
Mielestäni pelkkä vastuskytkentä on ehdottomasti paras ratkaisu jos ei koko ventiilin poistoa haluu tehdä. Operaatio on helppo, nopea ja toimiva kunhan tietää minkä johdon katkaisee. Mitään ei tarvitse purkaa ja lopputuloksena on suljettu yksinkertainen kiertoo (oletuksena että ventiili on kunnossa, eli pysyy täysin kiinni virrattomana), eli webastosta sisätilan kennolla sitten moottorin läpi ja takaisin webastolle. Tiivistemodifiointi joka ajaa samaa asiaa taas synnytää sekavan kierron sekä vaati renkaan, sisälokasuojan ja ventiilin irrottamista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Voodoo View PostTiivisteen poistoa tässä harkitsen ja olenkin lukenut näistä eri vaihtoehdoista täältä.
Yhteenvetona lukemastani kysyisinkin, että mitä eri vaihtoehdoilla saavutetaan tai onko jostain jotain haittaa?
1. Poistetaan kartiotiiviste ja koko holkki
2. Poistetaan kartiotiiviste ja jätetään holkki
3. Tehdään viilto kartiotiivisteeseen ja jätetään holkki
4. Korvataan kartiotiiviste o-renkaalla ja jätetään holkki
Juurikin näin itellä on webaston muutos myös eessä kun ei lämpene muu kun hytti niin tosiaan voisiko joku vastata tuohon? Ja sitten lisää kymyksiä eli jos tekee jonkun näistä edellä mainituista niin ajaako se saman asian kun esim niiden vastuksien laitto ja letkujen yhisteleminen? Vai tosiaan sama asia eripaketissa ns. Tuo tiivisteen poisto vaikuttas helpoimmalta hommalta(halvimmalta) onko siitä ilmaantunut autoihin vikakoodeja ja toimiihan ajastus ja kaukosäätö webastoon edelleen normaalisti? Kiiiitooos
Leave a comment:
-
-
Tiivisteen poistoa tässä harkitsen ja olenkin lukenut näistä eri vaihtoehdoista täältä.
Yhteenvetona lukemastani kysyisinkin, että mitä eri vaihtoehdoilla saavutetaan tai onko jostain jotain haittaa?
1. Poistetaan kartiotiiviste ja koko holkki
2. Poistetaan kartiotiiviste ja jätetään holkki
3. Tehdään viilto kartiotiivisteeseen ja jätetään holkki
4. Korvataan kartiotiiviste o-renkaalla ja jätetään holkki
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jake79 View PostTyhmä kysymys:
Kun laitetaan tuo vastus ja putket poistetaan vesiventtiililtä niin jääkö venttiili tuonne paikoilleen vai otetaanko se kokonaan pois niin, että tuo "sähköjohto" jää roikkumaan vapaasti lokasuojan sisälle?
Leave a comment:
-
-
Tyhmä kysymys:
Kun laitetaan tuo vastus ja putket poistetaan vesiventtiililtä niin jääkö venttiili tuonne paikoilleen vai otetaanko se kokonaan pois niin, että tuo "sähköjohto" jää roikkumaan vapaasti lokasuojan sisälle?
Leave a comment:
-
Leave a comment: