E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Niemu
    replied
    Originally posted by Jamo64 View Post
    Kyllä minulla moottori lämpee, vaikka ei ole tehty letku muutoksia. Auto 530 da 04 E61 Niin saksan pojista en sit tiedä mitä ovat tehneet, mutta ei ainakaan letku muutoksia ole tehneet minun autoon.

    Mullakin juuri vastaavassa autossa webasto lämmitti ekana talvena myös konetta, tokana talvena sitten ei enää. Akuutimpi vika tuolloin oli, että ajossa hävisi lämpimän ilman tuotto sisälle. Päädyttiin tekemään tuo "letkujen puukotus" jättämällä vanha venttiili kuitenkin sähköpuolen vastukseksi. Muutos korjasi molemmat viat. Päätelmä oli muistaakseni niin että venttiili oli jumittanut ekana talvena siten, että webasto pääsi lämmittämään myös konetta, tokana talvena sitten niin että webasto lämmitti vain sisätiloja, mutta myöskään ajossa venttiili ei auennut jolloin koneen tuottama lämmin vesi ei päässyt sisätilan kennoille.

    Leave a comment:


  • Jamo64
    replied
    Kyllä minulla moottori lämpee, vaikka ei ole tehty letku muutoksia. Auto 530 da 04 E61 Niin saksan pojista en sit tiedä mitä ovat tehneet, mutta ei ainakaan letku muutoksia ole tehneet minun autoon.

    Leave a comment:


  • jarnori
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
    taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
    webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille
    Kulkusuunta saattoi mennä sekaisin mutta sillähän ei oikeastaan ole niin väliä, kunhan ymmärtää vedenkierron reitin

    Oletan että vesiventtiilin tiiviste kyllä pitää. On se ainakin nyt vuoden pitänyt ja systeemi on toiminut kuin junan vessa.

    Itse käytän 47 ohmin vastusta ja hienosti toimii.

    Nyt pitäisi tehdä vastaava kikka E92 325xi:lle mutta en saa sen kaavioista selvää miten kierto siinä tapahtuu...

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Mulla on toiminut nyt 3 vuotta tuo pelkkä vastus (15 ohm) ja mitään toimintahäiriöitä ei ole ollut. Resistanssi olisi saanut olla suurempikin, jotta lämpöä ei synny niin paljoa, mutta enpä ole viitsinyt rassata kun toimii. Vastuksen (teho) pulttasin tukiputken kirkkaan pellin taakse kiinni ja piitahnaa väliin, niin koko viritys ei edes näy. Johtojen päälle mustaa räkäerkkaa, niin modausta ei huomaa.

    Alkujaan tämän vastusmodauksen löysin täältä palstalta.




    Originally posted by e46touring View Post
    pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
    taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
    webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by jarnori View Post
    En ymmärrä miksi pitää tehdä asiat vaikeaksi (letkumuunnoksia) kun saman asian ajaa sillä että laittaa tuon vesiventtiilin piuhaan vastuksen jolloin venttiili ohjaa aina webastolta moottorin läpi lämppärille.
    pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
    taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
    webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Venttiilille ei ole muutoksen jälkeen käyttöä. Ohjaus venttiilille tulee Webalta ja venttiilin poisto aiheuttaa Weban toiminnan estävän vikakoodin, joten tuo vastus simuloi sähköisesti sitä venttiiliä.
    Yes, kiitos syventävästä vastauksesta

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jarnori View Post
    En ymmärrä miksi pitää tehdä asiat vaikeaksi (letkumuunnoksia) kun saman asian ajaa sillä että laittaa tuon vesiventtiilin piuhaan vastuksen jolloin venttiili ohjaa aina webastolta moottorin läpi lämppärille.
    Nyt kun itsekin kurkkasin tuota aiempaa kuvaa, niin eipä noilla puukotuksilla tosiaan ole mitään merkitystä, jos vain venttiilin tiiviste pitää.

    Leave a comment:


  • jarnori
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    PARAS/toimivin muutos on tämä INLINE systeemi !!

    Nuo letkukaran koot kun vaihdat oikean kokoiseksi niin johan onnistuu !!
    - Punaisella ympyröidyt letkut 19mm letkukaralla yhteen.
    - Sinisellä merkityt letkut 25mm /72mm karalla yhteen.
    - Vesiventtiilin tilalle tehovastus 25W/47 ohmia

    Kuten olit huomannut käytännössä tuo pohjatiivisteen poisto ("amisviritys")
    ei toimi kun lämmityslaitteen kenno EI SAA kaikkea vesimäärää/tehoa käyttöönsä.

    Eli se (osa nro 7) vesiventtiilin tiivisteen poistolla on tehty 3 tieventtiiliksi jolloin moottorista tulevalla kuumalla vedellä on mahdollisuus ao. venttiilin kautta koneen vesipumpun voimalla kääntyä takaisin kiertoon menemättä koskaan lämmityslaitteen kennolle TÄYDELLÄ TEHOLLA/ MÄÄRÄLLÄ !!
    En ymmärrä miksi pitää tehdä asiat vaikeaksi (letkumuunnoksia) kun saman asian ajaa sillä että laittaa tuon vesiventtiilin piuhaan vastuksen jolloin venttiili ohjaa aina webastolta moottorin läpi lämppärille.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Tyhmä kysymys, kun ei aukea niin selittäkää puusilmälle :

    Jääkö koko vesiventtiili (7) virattomaksi tuon letkumuutoksen jälkeen (vesi ei kierrä sen kautta)?
    Jos näin on miksi vastus modaus pitää silti tehdä?
    Venttiilille ei ole muutoksen jälkeen käyttöä. Ohjaus venttiilille tulee Webalta ja venttiilin poisto aiheuttaa Weban toiminnan estävän vikakoodin, joten tuo vastus simuloi sähköisesti sitä venttiiliä.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Vesiventtiilin tilalle tehovastus 25W/47 ohmia

    Eli se (osa nro 7) vesiventtiilin tiivisteen poistolla on tehty 3 tieventtiiliksi jolloin moottorista tulevalla kuumalla vedellä on mahdollisuus ao. venttiilin kautta koneen vesipumpun voimalla kääntyä takaisin kiertoon menemättä koskaan lämmityslaitteen kennolle TÄYDELLÄ TEHOLLA/ MÄÄRÄLLÄ !!
    Tyhmä kysymys, kun ei aukea niin selittäkää puusilmälle :

    Jääkö koko vesiventtiili (7) virattomaksi tuon letkumuutoksen jälkeen (vesi ei kierrä sen kautta)?
    Jos näin on miksi vastus modaus pitää silti tehdä?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jos32 View Post
    ...Valitettavasti vain tuosta ed. postauksesta oli kuva kadonnut, joten arvailuksi menee punaiset ja siniset ympyrät. Paljon oli silti asiaa(kin). Hyvä niin.
    Nyt on kuva palautettu näkyviin. Oli jostain syystä kadonnut palvelimelta.

    Leave a comment:


  • jos32
    replied
    E38 740d

    Originally posted by e46touring View Post
    PARAS/toimivin muutos on tämä INLINE systeemi !!

    Nuo letkukaran koot kun vaihdat oikean kokoiseksi niin johan onnistuu !!
    - Punaisella ympyröidyt letkut 19mm letkukaralla yhteen.
    - Sinisellä merkityt letkut 25mm /72mm karalla yhteen.
    - Vesiventtiilin tilalle tehovastus 25W/47 ohmia

    ...
    Luin koko säikeen hartaudella läpi. Valitettavasti vain tuosta ed. postauksesta oli kuva kadonnut, joten arvailuksi menee punaiset ja siniset ympyrät. Paljon oli silti asiaa(kin). Hyvä niin.

    Mutta edelleen näyttää olevan useita koulukuntia. Joku tekee pakkasia torjuakseen pelkän vastusvirityksen, joku toinen luottaa tiivisteenpoistoon, kolmas ottaa koko venttiilin pois.

    Mutta varsinainen ongelmani on, että mikä noista tempuista toimii tässä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...27&hg=64&fg=65, eli E38 740D. Tuossahan ei liene mitään venttiiliä siellä vasemman etupyörän takana, jos oikein tuota OEM-kuvaa tulkitsen. Se venttiili lienee tuo osa 9?

    Ja tuossahan malmikasassahan on osaluettelon mukaan S536A jo tehtaalla asennettuna.

    Leave a comment:


  • Enska2
    replied
    Originally posted by tovayryn View Post
    Hei,
    Voisko joku kertoo tässä että mistä löytys yhteystiedot henkilölle joka korjaa webaston ohjainkortteja?
    Heps! PM -> Enska2. Oulu

    Leave a comment:


  • tovayryn
    replied
    Hei,
    Voisko joku kertoo tässä että mistä löytys yhteystiedot henkilölle joka korjaa webaston ohjainkortteja?

    Leave a comment:


  • Jake79
    replied
    Osaako joku sanoa missä vois olla vika.

    Tein viime talvena tuohon omaan tehdasasenteiseen webastoon tuon "tiivisteeseen viilto" modin, että lämmittäis hiukan moottoriakin.
    No tämä toimii hienosti ja nyt lämpenee moottori sekä sisätilat.

    Ongelma on seuraavanlainen. Kun on käyttänyt webastoa pakkasella ja käynnistää auton niin flekti pyörii koko ajan seuraavaan moottorin sammuttamiseen asti(Ei ole merkitystä sammuttaako 10sek vai 10min päästä)

    Tämä ongelma alkoi heti tiivisteeseen tehdyn viillon jälkeen ja vaivaa ainostaan kun on käyttänyt Webastoa.

    Leave a comment:

Working...
X