memebuy23buy

E61 Kuskin istuimen lämmitin ei lämmitä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kampiaksila
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 23

    #16
    Originally posted by jsr85 View Post
    Mulla sama homma e39.ssä, selkänoja lämpenee mut istuin ei.

    -Janne
    Kaverin E36:s sama vika. Mikähän mahtaa olla?

    Comment

    • Senkka
      Newbiemmer
      • Jul 2008
      • 27

      #17
      Mulla pimeni apukuskin istuinosan lämmitin alkutalvesta ja nyt pimeni kuskinkin puolen istuinosan lämmitin. Selkäosan lämmitin toimii hyvin. Onko joku jo purkanut penkkiä ja tutkinut mistä vastus katkeaa ja onko mahdollista korjata. Vai onko mahdollista asentaa sinne verhoilun väliin tarvike-elementti? Penkit nahkasportit ja auto vm 2005 e61.

      Comment

      • vekkuli
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1337
        • Liminka

        #18
        Originally posted by Senkka View Post
        Mulla pimeni apukuskin istuinosan lämmitin alkutalvesta ja nyt pimeni kuskinkin puolen istuinosan lämmitin. Selkäosan lämmitin toimii hyvin. Onko joku jo purkanut penkkiä ja tutkinut mistä vastus katkeaa ja onko mahdollista korjata. Vai onko mahdollista asentaa sinne verhoilun väliin tarvike-elementti? Penkit nahkasportit ja auto vm 2005 e61.
        Kyllähän nuita aftermarket vastuksia on porukka asennellut ja tosta ohjeet -->
        E93 ///M3
        E60 530dA aka M5
        F11 525dA Xdrive
        Tesla model 3 LR MY22

        Comment

        • 1965HT
          Newbiemmer
          • Apr 2008
          • 23
          • Wallriver

          #19
          Mun omaan vaihdettiin viime viikonlopulla kokonaan uusi istuimen keski-osa.
          Musta Dakota-nahka... Ja nyt lämpiää
          Autona siis E60.
          sigpic

          Comment

          • VESiX
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 407
            • Kehä 1

            #20
            Lainataanpas vanhaa ketjua:

            Ongelmani on kuskin Comfort penkin istuinlämmitin, jossa vain selkänojan lämmitys ja istuinosan reunat toimivat. Uuden lämmitinelementin saa marmorilta vain tilaamalla uuden verhouksen, joka comfort penkkin maksaisi melkein 700eur.

            Tuo on ihan liikaa takapuolen lämmittämisestä, mutta ei tämä nyky tilannekaan tyydytä. Onko siis kenelläkään kokemusta e60 / e61 /e64 penkinlämmittimen fixaamisesta:

            1. juottamalla hyppylanka katkon ohittamiseksi?
            tai:
            2. Asentamalla tarrvikevastuselementti vain osaan penkistä?

            Olisiko kellään suositusta sopivasta tarvike-elementistä?

            Ajattelin kokeilla tuota ykkösvaihtoehtoa joululoman aikana.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #21
              Kyllä minäkin kokeilisin 1-vaihtoehtoa.

              Kerrohan tänne sitten että millainen homma oli verhoilun purku...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • VESiX
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 407
                • Kehä 1

                #22
                Maailmalta löytämieni ohjeiden perusteella verhoilunpurku ei ole vaikeaa, mutta työtä piisaa. Penkki pitää ensin saada autosta pois eli päivä varmaan menee.

                Palataan joulun jälkeen asiaan!

                Comment

                • -vellu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 47
                  • Vantaa

                  #23
                  Omassa apparin puolella istuin osa ei lämpiä, joten mielenkiinnolla odotan korjauskokemuksia ja sitten itse hommiin

                  Comment

                  • KaKaRa
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 130
                    • Turku/Kuopio

                    #24
                    Mielenkiinnolla odotan myös toteutusta! Mulla ei lämmennyt kuskinpenkin istuinosa, mutta itse tein sen "kalliin" ratkaisun. Eli tänään auto oli merkkiliikkeessä ja istuinosa vaihdettiin. Pyysin erikseen vanhan nahan mukaan, jotta voisi tutkia miten sen voisi korjata... Muutaman minuutin sitä juuri tutkin ja totesin ettei ihan helppo homma ole!
                    E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
                    E90 330d -06
                    E36 328iT -96, "M-sport"
                    VW junakeula -64

                    Comment

                    • VESiX
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 407
                      • Kehä 1

                      #25
                      Lämmitin korjattu 1. ratkaisulla ja toimii!

                      Mitään suurempaa yllätystä ei matkan varrella tullut, mutta aikaa kyllä paloi. Kaikessa rauhassa tehden jotain 4-5tuntia. Siinä vaiheessa kun sain verhoilun irti piti kyllä vähän pohtia mitä seuraavaksi ja tuli KaKaRan komentti mieleen, kun alapintaan oli vielä ommeltuna 5mm huopamainen kangas, eikä vastusta näkynyt. Sitten päätin avata sen ihan keittiösaksilla ja katko näkyi heti palaneena kohtana. Koko projektin hankalin homma oli ehdottomasti verhoilun takaisin laittaminen. Hakasten kiinnitys kysyi kyllä hermoja ja hyviä pihtejä...mutta hyvä siitäkin lopulta tuli.

                      Spagetticoderista saatavailla TIS:n ohjeilla mentiin ja oheinen Juubin loistava artikkeli oli lisätukena. Juubin kuviin verrattuna käytin todella ohutta välilankaa, luokkaa 0,22mm2, joka siis oli vain vähän alkuperäistä vastuslankaa paksumpaa. Yritin pitää korjausalueen mahdollisimman pienenä: Poistin n.2,5cm palaneesta kohdasta ja tilalle meni n.4cm tavallista johtoa.



                      TIS:n ohjeista muutama kommentti /lisäys:
                      - Jätin pääntuen irroittamatta, koska selkänojaa ei oltu avaamassa ja penkki tuli autosta muutenkin hyvin pois.
                      - Ennen akun irroittamista ratti kannattaa siirtää ihan eteen/ylös pois tieltä ja reisituki puoliksi ulos.Selkänojan jätin normaali asentoon.
                      -Auto kannattaa suojata hyvin ennen penkin nostoa. Penkki painaa paljon ja kiskojen nurkat tekevät helposti naamuja esim. kynnykseen
                      -Apumies (tai vaimo) on käytännössä pakollinen penkin nostamiseen pois autosta ja takaisin (vrt. edellinen kommetti)
                      - Turvavyön kiristimen irroitusta ei ollut kuvattu. Kun turvavyön alapultti on irti, niin koko homma irtoaa vähän auton ulkosivua kohti työtämällä. Sitten kiristimen sähköjohto varovasti irti. (Tässä vaiheessa akun on oltava irti, että ei tule pysyvää airbag herjaa.)

                      Että sellainen päiväpuhde..Tuli säästettyä melkein 700€ verhoilu ja varmaan useampi satanen töistä, kun teki itse tälläisen purkkapatentin.

                      ps. laitan myöhemmin muutaman kuvan projektista, kunhan saan ladattua kuvat koneelle.
                      Last edited by VESiX; 06-01-2012, 20:19.

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #26
                        Liitteenä luvattuja kuvia. 'Liittimet' kuvassa näkyy aikamoinen kasa liittimiä penkin etureunan alta, mutta irroittaa pitää vain kolme: vasemmassa laidassa oleva iso musta/keltainen, ylimpän näkyvä 'irtonainen' liitin sekä keskellä kuvaa näkyvä musta liitin, johon tulee mm. paksu punainen ja ruskea johto. Muihin liittimiin tulee johdot penkin sisältä.

                        Pehmuste ja verhoilu kuvassa näkyy miten pehmuste ja verhoilu on saatu pakettina penkistä irti. Tähän asti irroittaminen oli helppoa ja tästä eteenpäin vähän vaikeampaa. Kuvassa etureunan hakaset on jo irroitettu ja keskellä ne ovat kiinni. Ruskea johto keskellä menee reisitukeen. Sielläkin on muuten lämmitysvastus.

                        'Verhoilu' kuva on vähän epäterävä, mutta siinä näkyy että verhoilussa on keskellä ja reunoilla kangaspussit, joissa on paksut teräslangat sisällä. Nämä sitten on kiinnitetty hakasilla pehmusteessa oleviin tankoihin. Tässä projektissa ei siis tarvinnut ommella mitään. Vastus on vielä vanun/huovan peitossa.


                        Sitten kirurgi käytti Fiskarsseja ja katko tuli näkyviin. Lopuksi vielä kuva käytetystä korjauslangasta. Avain alla, jotta johdon paksuus käy ilmi.

                        Click image for larger version

Name:	liittimet.jpg
Views:	1
Size:	103.8 KB
ID:	4823970

                        Click image for larger version

Name:	pehmuste ja verhoilu.jpg
Views:	1
Size:	47.4 KB
ID:	4823971

                        Click image for larger version

Name:	verhoilu.jpg
Views:	1
Size:	28.1 KB
ID:	4823972

                        Click image for larger version

Name:	katkos ja työkalut.jpg
Views:	1
Size:	77.7 KB
ID:	4823973

                        Click image for larger version

Name:	korjausjohtoa.jpg
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	4823974
                        Last edited by VESiX; 07-01-2012, 19:19.

                        Comment

                        • Kippari1984
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 62
                          • Pornainen

                          #27
                          Originally posted by Jaksi View Post
                          Mul oli sama vika omassa autossani kun ostin sen, vaihtoivat takuuseen liikkeessä uuden vastuksen(eli siis koko istuinosan nahkan). Olis ollu muistaakseni aika kallis osa...
                          Viikonloppuna kärähti omasta E61 kuskin puolen penkkiin (nahka) sormenpään kokoinen reikä.
                          Missä liikeessä olet saanut takuuseen joskus korjattua? Kuinka vanhasta autosta kyse?
                          Oma -04 ja äskettäin soitin bmw:lle eikä mene mihinkään takuuseen kuulemma.
                          E36 M3 cabrio
                          E61 530d Msport
                          ex: E46 330d Touring
                          ex: E21 315
                          ex: E36 M3 coupe
                          ex: e30 320i

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7551
                            • Jyväshyvä

                            #28
                            Originally posted by Kippari1984 View Post
                            Viikonloppuna kärähti omasta E61 kuskin puolen penkkiin (nahka) sormenpään kokoinen reikä.
                            Missä liikeessä olet saanut takuuseen joskus korjattua? Kuinka vanhasta autosta kyse?
                            Oma -04 ja äskettäin soitin bmw:lle eikä mene mihinkään takuuseen kuulemma.
                            Olisko vaihtoautotakuuseen?
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Ceeray
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1400
                              • Kuopio

                              #29
                              Jahas, tämäkin ihanuus iski omaan kotteroon.
                              Eli kuskin persuslämmitin ei pelitä, muut kyllä.

                              Ensin kokeilin vaihtaa ohjausboksit ristiin. Ei vikaa niissä.
                              Sitten otin tänään penkin irti, purin verhoilut.

                              Saksin pohjasta vanun auki. Ei missään selvää palamiskohtaa, mutta takimmainen matto oli 10cm x 40 cm alalta , eli viimeiset 10cm matkalta kokonaan tummanpuhuva. Ilmeisesti jakkaran selkänoja on tuon kohdan päällä ja lämpiää sitten kivasti ilmeisesti. Muttei sielläkään selkeää läpipalamiskohtaa.

                              Noh, niputin jakkaran , sitten sain kuningasidean että otan apparin jakkarasta persusosan kuskille ja vaihdan sillai ristiin. No eiku penkki irti ja hilasin kotia. Samalla kolhin kämpän oven josta oletettavasti huutoa jahka emäntä huomaa..


                              Tuolla vesix:in postittamissa kuvissa näkyy kuinka se lanka on sinistä normaalisti. Mulla on tummaa aika pitkät pätkät.. monta metriä varmaan siellä takaosassa. Voipi olla että teen pomput yli ja ohitan koko alueen jos muu ei auta..
                              Aloin purkamaan ja perkele, ei ne mene ristiin koska apparin puolella tunnistinmatto.

                              No eiku takas koko paska. Nyt jätin koko kuskin puolen verhoilun irti, eli istuiosa lähtee tyynynä mukaan. Samoin muovit irti, eli riisuttu versio.

                              Kokeilen tässä yövuoron aikana etsiä mistä kohti piuha on poikki , eli nuppineula ja yleismittari kourassa läpi koko piuhameri. Siinäpä sitten pysytäänki hyvin hereillä kun on puuhaa...

                              Mutta voi vittu ja perkele sanon minä , skodan osto on lähempänä kun koskaan, ei voi aina mennä näin että jotain on paskana! (tuulilasikin halkes ja takaluukun aukasumoottori kaipais lisää öljyä...)
                              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #30
                                HAhaa..

                                Löysinpäs taittuneen johdon ja uusin sen. Huomiseksi sormet ristiin jotta pelaako. Olipahan mittailua mittarilla ennenkuin löytyi pikkuinen paikka johon sai sormilla muutettua vastusta-> olipa taittunut.

                                Toivotaan toivotaan!

                                PS. vastaavaan rääkkiin rupeajat: ottakaa suosiolla pieniä nippusiteitä asennustöihin, pelaa paremmin kun ne "hog rings" tyyppiset ratkaisut..


                                Edit: toimii ku junan vessa! Säästypä neki eurot taas..
                                Last edited by Ceeray; 21-11-2013, 07:24.
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X