Ehkei olekkaan, itse tulee vain kiinnitettyä autoihin enemmän huomiota mikäli myynti-ilmoituksessa mainitaan merkkiliikkeen täysi huoltokirja. Tietenkin ehkä siksi että harvoin tämän puuttuessa on muutenkaan pidetty kirjaa kuin omassa päässään huolloista.
Eli juu, satasien leimojen keräys taitaa loppua tähän, osat merkkiliikkeestä kuten tähänkin asti, merkinnät kirjaan ja kuitit bmw kansioon .. niin autollehan pitää olla oma kansio missä on sen kaikki paperit ja kuitit eriteltynä välilehdillä mm. ostopaikan mukaan
kalliimmissa autoissa itellekki kyllä tärkee että huoltokirja löytyy, mutta ei niinkään hirveetä merkitystä onko leimat merkkihuollosta vai jostain muusta huoltopaikasta.. etenkin kun käyttää hyvässä huoltopaikassa niin asiantuntemus on yleensä vähintään yhtä hyvä ku merkkikorjaamossa ja huolto laskun hinta on vähintää 50% pienempi..
Tekniikan Maailman huoltotesteissähän on paljastunut että n. 90% huollon hinnasta koostuu töistä joita ei autoon ole todellisuudessa tehty (erilaisten kohteiden tarkistuksia kuten jarrulevyjen paksuus jne. ). Eli ne perus jutut autolle tehdään kuten öljyjen ja suodattimien vaihdot, mutta muut työt näkyvät vain paperilla eikä niitä todellisuudessa tehdä.
Originally posted by Matson^;2030823 begin_of_the_skype_highlighting**************20308 23******end_of_the_skype_highlighting
Omassani on merkkiliikkeen täysi huoltokirja saksan ajoilta, ja itse olen jatkanut tätä samaa leimariviä teettämällä kaikki huoltokirjaan merkittävät "huollot" BMW:llä ja muut korjaukset yms olen tehnyt itse OEM osilla.
Samalla ajatuksella vaihdatin tuossa noin kuukausi sitten öljyt ja ilmansuodattimen.. 273€ ja tässä oli vielä öljyistä ja suodattimista reilu alennus! Noh eihän se kilometriä kohden paljoa ole, kun taas saa sen vajaa 30tkm päästää, mutta silti.. seuraavan huollon kanssa kyllä mietitään uudemman kerran että arvostaako se seuraava ostaja tosiaan tätä "panostusta" niin paljon että minun kannattaa hakata tuolla siivon rahaa tiskiin :think
Olisko tuo autohuolto Matalamäki minkälainen paikka? TM testin mukaan oli kaikissa mukanaolevista ei merkkikorjaamoista paras. Toisaalta eipä tuossakaan testissä ollut mitään polttimon vaihtoa ihmeempää.
Minä kans maksoin tuon ~270e tuosta öljynvaihdosta ja mitä siinä nyt tehtiin, mutta aattelin seuraavaksi viedä johonkin ei merkkiliikkeeseen kunhan vain tulee hyviä ja edullisia pajoja eteen.
Itse ajattelen tuon niin että bmw:n long life öljy maksaa kuitenkin toistasaa se 9l mitä koneeseen menee ja halvimmillaan kai noita on saanut vaihdettuna suodattimen kanssa 130e pintaan niin ei ole mitään järkiä liata itse käsiään ja toisekseen huoltokirjasta on sitten todettavissa vuotuinen looginen kilometri kertymä. Mulla nyt alkaa olla jo varmaan kohta se ja sama onko mittarilukema uskottava vai ei, melkein pitää todistaa porukalle että tällä on oikeasti ajettu kohta 300tkm
Joo siis kaikella ystävyydellä kaikille - itsehän olen sikäli jäävi puhumaan mitään, että viimeinen käyntini ns. merkkihuollossa tapahtui vuonna miekkajakilpi, mutta markka-aikaan kuitenkin. Oliskohan ollut Mitsubishi, tai jotain... Tuttu tarina kuitenkin: lasinpyyhkijäneste 40 markkaa ym. Mutta muuten auto paljon huonommassa kunnossa, kuin ennen huoltoa: tyhjäkäynti ontui, ratti vinossa pahimmat mainitakseni...
Katsokaapa huviksenne, mitä ns määräaikaishuolto oikeasti sisältää: tarkistus sejase, tarvittaessa säätö sejase...
Oikeasti vaihdetaan ehkä öljy ja suodatin ja laskutetaan 5 tuntia työtä...
Ihan vertailun vuoksi: tuli Bemariini eteen moottorin vaihto viime tammikuussa - työ 18 tuntia, veloitus 820€ - ei muuten ollut merkkiliike.
Kallista on leimasinmuste nykyään. Minulle on kyllä ihan sama onko sitä, vai ei - tärkeintä on auton todellinen kunto!
Jäi vielä kertomatta, että ilmastoinnin huolto ainakin täällä meillä Mikkelissäpäin maksaa tälläkin hetkellä sen 60-100 euroa.
Okei, pääkaupunkiseudun hinnat ja elinkustannukset tiedetään, mutta silti: hei haloo!!!
Mua ainakin rupes oikeesti veetuttaan nuo bemarin huolto/korjauskulut, vaihtui merkki 3 kk sitten ja eipä vielä ainakaan ole tarvinnut pajalla käydä. Ensimmäinen ja viimmeinen bemari meikäläisellä
Jäi vielä kertomatta, että ilmastoinnin huolto ainakin täällä meillä Mikkelissäpäin maksaa tälläkin hetkellä sen 60-100 euroa.
Okei, pääkaupunkiseudun hinnat ja elinkustannukset tiedetään, mutta silti: hei haloo!!!
Karikossa oli ainakin automaattilaatikon öljyn/pohjan vaihto halvempi kuin Laakkonen Espoo. Sinne siis tuon auton huoltoon lomilla
Muistakaapas ihmiset että ajatte Premium-autoilla joten niillä on myös moiset hinnat. Se vaan on kylmä fakta. Onneksi vaihtoehtojakin on olemassa, joten pakko siitä huoltamisesta ei ole maksaa noin paljon. Loppupeleissä se on ihan sama onko siinä matti merkkiliikkeen leima vai niilo nyrkkipajan leima kun puhutaan takuuajan ulkopuolella olevista autoista. Kannattaa myös aina käydä se lasku läpi siinä tiskillä auton luovutuksen yhteydessä ellei sitä automaattisesti tehdä. Siinä yleensä käydään läpi mitä autolle on tehty ja toivottavasti ne on myös ihan oikeasti tehty.
Timo Puustinen, Tuusula, Finland
-Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
-Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F
joo.. kerran olen käyttänyt autoa merkkiliikkeessä (ex. 325tdsa) homman nimi oli öljynlauhduttimen ja lauhduttimen putkien vaihto. sillä seurauksella että alkoi esiintymään starttaamattomuutta ja puolen vuoden kuluttua paloikin jo moottorin johtosarja.
syy: moottorin maadoitus on näiden lauhdutinputkien kiinnikkeen alla -> kiinnike löysä = maadoitus huono.
Moottorin maadoitus tapahtui öljyntasoanturin maadoituksen kautta eikä 0,75mm² piuha oikeen kestänyt vaan sulatti ja oikosulki koko johtosarjan yhdeksi klimpiksi
Kajaanissa 140 euroa kustantaa ilmastoinnin huolto eräässä merkkihuollossa. Hinta tuli huoltopäällikön suusta vielä, eli ei ole huhu.... Ja hinta perustuu kuulemma siihen että kun tarvitaan erikoislaite huollon tekemiseen.
Onneksi on kesäisin ollut tarjouksia, esim viime vuonna sai toisesta merkkihuollosta ko huollon 80 eurolla.
Itsehuoltajille, E60 530D tarvitsee öljyä 7,5l ja mm teboil diamon diesel, jolla on nykyään bmw longlife -04 hyväksyntä, kustantaa n 7,5€/ litra joten öljyt alle 6€ / huoltokerta ja suodatin vajaa 10€ (tarvikeliikkeestä, orkkismerkkiä (mahle/knecht) tai muuta laatumerkkiä). Tuo teboilin öljy on ihan asiallinen ja toimiva öljy, toki muitakin kohtuuhinta vaihteoehtoja löytyy. Eli premium auton oilservicen osakulut ovat n. 70€...
Inspectionissa lisäksi sitten ilmansuodatin, raikkarit ja mahdollisesti dieselfiltteri. Hintoja voi katsoa vaikka motonetin sivuilta, tarvikeliikkeiden hinnat lähellä ja merkkitavaraa saa halutessaan, toki myös motonetista voi löytyä.
Inspectioninkin materiaalikulut siis jäävät alle 200...
Comment