Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Restraint system failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smith
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 16
    • Finland

    E60 Restraint system failure

    Aiheesta on varmaan ollut jo aiemmin puhetta, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla tähän jos ollut vastaavia ongelmia. Kerron miten minun autossani ongelmat alkoivat, auto E60 520i, v2004, 120tkm, ollut minulla n.1kk.

    -n.2vko sitten ajotietokoneesta hävisi kalenteripäivämäärä. Olisiko saanut kunnolla resettiä, auto oli seissut vain yön yli tallissa.
    -Seuraavalla viikolla ajonaikana syttyi turvavyö -merkkivalo palamaan hetkeksi, varoitusvalo sammui kun siirsin hieman penkkiä. Penkki ei varmaankaan ollut kunnolla "lukittunut" paikoilleen.
    -Tällä viikolla maanantai, herjasi mystisesti vain kerran takaparkki tai peruutusvalosta. Seuraavien käynnistysten yhteydessä ei mitään ilmoituksia.
    -Tiistai aamu, ajotietokone sekosi täysin käynnistettäessä. Ensin alkoi tulla virheilmoituksia, Airbag/turvavyö, yms.., Cruise Control, lasinpyyhkimet (jotka muuten pyörivät koko ajan, ei saanut pois käytöstä). Sammutin virrat ja sama toistui uudestaan. Kolmannella käynnistysyrityksellä (tällöin käytin vara-avainta) pyyhkijät rupesivat pelaamaan normaalisti, mutta airbag ja turvavyövalot jäivät palamaan koko ajan. Käynnistettäessä tulee virheilmoitus "Restraint systems failure - Function of airbags, belt tensioners and belt force limiters faulty".Nyt auto toimii muuten OK, paitsi nuo airbag ja turvavyömerkkivalot palavat koko ajan. Voisiko joku kertoa mistä on kyse, itse epäilen vähän akkua, on vielä alkuperäinen käytössä. Tai sitten on jokin huono kontakti liittimissä tai pahin juttu eli jokin todellinen vika

    Ensi viikolla aika huoltoon, mutta kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia!
    Last edited by Smith; 29-07-2010, 21:52.
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    #2
    Ääni huonolle akulle. Melko todennäköisesti vika on siinä.

    Voi olla että se Restraint System Failure -vika on vain jäänyt päälle vaikka mitään varsinaista vikaa ei olekaan. Jos joltakulta kaveriltasi löytyy esim. INPA niin sillä lukemaan vikakoodit, nollaus ja katsoo tuleeko uudestaan. Voihan se tullakin, mutta silti voi vika olla akussa.

    Akku vaihtoon siis.

    Comment

    • Smith
      Newbiemmer
      • Jul 2010
      • 16
      • Finland

      #3
      Toivottavasti vika olisi akussa, sillä alkaa olla jo sen verran ikää, että vaihtoon se menisi muutenkin lähiaikoina. Varsinkin jos tämä päivän hellettä vastaavat pakkaslukemat nähdään ensi talvena INPA on varmaankin jokin testeri, valitettavasti en tunne ketään joka semmoisen omistaisi. Pitää tällä kertaa kääntyä huoltamon puoleen. Löytyiskö muuten foorumilta tietoa E60 elektr. -piirikaavioista, onko niitä saatavilla jostakin? Olisi mukava vähän perehtyä autoon vähän syvällisemmin..

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #4
        Originally posted by Smith View Post
        Löytyiskö muuten foorumilta tietoa E60 elektr. -piirikaavioista, onko niitä saatavilla jostakin? Olisi mukava vähän perehtyä autoon vähän syvällisemmin..
        Internet Explorerilla osoitteeseen http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/b

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Smith View Post
          Toivottavasti vika olisi akussa, sillä alkaa olla jo sen verran ikää, että vaihtoon se menisi muutenkin lähiaikoina. Varsinkin jos tämä päivän hellettä vastaavat pakkaslukemat nähdään ensi talvena INPA on varmaankin jokin testeri, valitettavasti en tunne ketään joka semmoisen omistaisi. Pitää tällä kertaa kääntyä huoltamon puoleen. Löytyiskö muuten foorumilta tietoa E60 elektr. -piirikaavioista, onko niitä saatavilla jostakin? Olisi mukava vähän perehtyä autoon vähän syvällisemmin..
          Joo INPA on tietokoneella pyöritettävä ohjelma. Homma vaatii siis myös OBD2-piuhan. Uskoisin että jos täällä foorumilla kyselet niin joku jolla vehkeet on majailee samoilla kulmilla kuin sinä.

          Comment

          • Smith
            Newbiemmer
            • Jul 2010
            • 16
            • Finland

            #6
            Kiitti linkistä, yritin jo käydä tuolla skemoja vilkuilemassa, mutta selain kaipaa näköjään Java päivitystä ensin..

            Paljonkohan tuommoinen OBD2 -piuha kustantaa jos hankkisi itsellekin semmoisen jostakin jonain päivänä? Joskus prosessori -lehdessä taisi olla myös jokin DIY -ohje aiheeseen liittyen. Mitäs kaikkea tuolla INPA ohjelmalla pystyy tekemään? Pystyykö esim. nollaamaan huoltovalon jos itse tekee jonkin tarvittavan huoltotoimenpiteen?

            Comment

            • Anzafin
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 3747
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Smith View Post
              Kiitti linkistä, yritin jo käydä tuolla skemoja vilkuilemassa, mutta selain kaipaa näköjään Java päivitystä ensin..

              Paljonkohan tuommoinen OBD2 -piuha kustantaa jos hankkisi itsellekin semmoisen jostakin jonain päivänä? Joskus prosessori -lehdessä taisi olla myös jokin DIY -ohje aiheeseen liittyen. Mitäs kaikkea tuolla INPA ohjelmalla pystyy tekemään? Pystyykö esim. nollaamaan huoltovalon jos itse tekee jonkin tarvittavan huoltotoimenpiteen?
              INPAlla voi lukea ainakin vikakoodit, nollata vikakoodimuistin. Seurata live-dataa ainakin rajoitetusti, mutta ohjelmoimaan sillä ei käsittääkseni pysty.

              Huoltovaloja (tai siis ilmoituksia idrivessä) voi nollata trippimittarin avulla, ei tarvitse erillistä ohjelmaa yms. Ohjeet nollaamiseen löytyy foorumilta.

              Laitan sulle kohta PM:a.

              - Antti -

              Comment

              • Smith
                Newbiemmer
                • Jul 2010
                • 16
                • Finland

                #8
                Hieno juttu, kiitti! On nimittäin vähän häiritsevää joka kerta käynnistyksen yhteydessä lukea nuo virheilmoitukset läpi..

                Comment

                • viktor
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1272
                  • ...

                  #9
                  Originally posted by Smith View Post
                  Aiheesta on varmaan ollut jo aiemmin puhetta, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla tähän jos ollut vastaavia ongelmia. Kerron miten minun autossani ongelmat alkoivat, auto E60 520i, v2004, 120tkm, ollut minulla n.1kk.

                  -n.2vko sitten ajotietokoneesta hävisi kalenteripäivämäärä. Olisiko saanut kunnolla resettiä, auto oli seissut vain yön yli tallissa.
                  -Seuraavalla viikolla ajonaikana syttyi turvavyö -merkkivalo palamaan hetkeksi, varoitusvalo sammui kun siirsin hieman penkkiä. Penkki ei varmaankaan ollut kunnolla "lukittunut" paikoilleen.
                  -Tällä viikolla maanantai, herjasi mystisesti vain kerran takaparkki tai peruutusvalosta. Seuraavien käynnistysten yhteydessä ei mitään ilmoituksia.
                  -Tiistai aamu, ajotietokone sekosi täysin käynnistettäessä. Ensin alkoi tulla virheilmoituksia, Airbag/turvavyö, yms.., Cruise Control, lasinpyyhkimet (jotka muuten pyörivät koko ajan, ei saanut pois käytöstä). Sammutin virrat ja sama toistui uudestaan. Kolmannella käynnistysyrityksellä (tällöin käytin vara-avainta) pyyhkijät rupesivat pelaamaan normaalisti, mutta airbag ja turvavyövalot jäivät palamaan koko ajan. Käynnistettäessä tulee virheilmoitus "Restraint systems failure - Function of airbags, belt tensioners and belt force limiters faulty".Nyt auto toimii muuten OK, paitsi nuo airbag ja turvavyömerkkivalot palavat koko ajan. Voisiko joku kertoa mistä on kyse, itse epäilen vähän akkua, on vielä alkuperäinen käytössä. Tai sitten on jokin huono kontakti liittimissä tai pahin juttu eli jokin todellinen vika

                  Ensi viikolla aika huoltoon, mutta kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia!

                  Akusta voi lähteä liikkeelle toki. Ja vikakoodien luvusta ja nollauksesta.

                  Itse ensiksi tsekkaisin uiko takapaksin pohja vedessä. Siellä on mm micropowermodule joka sekoittaa ja pimentää erinäisiä laitteita jos ui syvässä vedessä. Tämä on yleisempi ongelma tosin E61 korissa, mutta aika simppeli tsekata. Eli kontista vaan vararengas/lokerikot pois ja sitten se kaukalo ylös niin pitäisi styroksin päällä olla varusteista riippuen x määrä moduuleita.
                  En tiedä onko kaikissa varustetasoissa vielä tuossa ikäluokassa MP-moduulia, mutta ainakin itseltä sellainen löytyi, vaikka muuta väittivät.

                  Jos/kun ei ole vettä eikä akun vaihto auta, on vaihtoehtoina vielä IBS-kaapeli tai päävirtakaapelin hapettuminen läpiviennistä. Toki voi ruksia useammankin vaihtoehdon jos tuuri käy.

                  Jollei mikään näistäkään auta niin on kai jotain uutta
                  ///M5
                  "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                  Comment

                  • Smith
                    Newbiemmer
                    • Jul 2010
                    • 16
                    • Finland

                    #10
                    No niin, nyt auto kävi sitten merkkihuollossa ja mitään selkeätä vikaa ei löytynyt. Akun miinus -navan kenkään oli hiukan korroosio iskenyt. On voinut aiheuttaa hetkittäisen jännittekatkoksen:think. Testerillä vikakoodien nollaus ja nyt taas toimii, toivottavasti jonkin aikaa.

                    Pitänee varmaan vähän tutustua INPA -ohjelmistoon ja miettiä mistä saisi sopivan kaapelin PC:n USB -portin ja E60:sen välille.. Olisi varmaan järkevä olla varalla tulevaisuutta varten. Ehdotuksia?

                    Comment

                    • Samjokin1
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2006
                      • 49

                      #11
                      Mulla tuli kanssa tuo samainen vika muutama viikko sitten ja käytin auton Laakkosella vikakoodien luvussa. Siellä nollattiin kaikki (ja niitä muuten olikin melkoisesti kertynyt talven aikana), jonka jälkeen ongelma poistui pariksi viikoksi. Tänä aamuna taas tuo miellyttävä Bling-ääni ilmoitti viasta.

                      Laakkosella epäilivät, että apukuskin penkin tunnistinmatto olisi viallinen... Mitenkäs tuo trippimittarilla nollaus kävikään helpoiten?
                      Attached Files
                      Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

                      ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by Samjokin1 View Post
                        Laakkosella epäilivät, että apukuskin penkin tunnistinmatto olisi viallinen... Mitenkäs tuo trippimittarilla nollaus kävikään helpoiten?
                        Jos se on tuo vyönkiristimen aiheuttama niin et saa sitä nollattua kuin piuhan päässä Epäilivät, no käy luettamassa koodit niin varmistut viasta.
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • Samjokin1
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 49

                          #13
                          Olisko Jyväskylän lähistöllä ketään innokasta koodien lukijaa, kun ei viitsis aina käydä Laakkosella ja maksaa n. 50 euroa siitä arpomisesta...
                          Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

                          ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

                          Comment

                          • Cojo
                            Newbiemmer
                            • Jul 2009
                            • 27
                            • Hellsinki

                            #14
                            Moro,

                            Omassa 535D:ssä sain kanssa tämän turvavyö/airbag ilmoituksen... Aiheutui kun otin etuoven verhoilun irti ja irroitin bagin johdon vahingossa. Akku oli kiinni, joten teki siitä sitten vikakoodin ja ei onnistunut kun INPA:lla nollata..

                            Comment

                            • mailman
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 8003
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by Samjokin1 View Post
                              Olisko Jyväskylän lähistöllä ketään innokasta koodien lukijaa, kun ei viitsis aina käydä Laakkosella ja maksaa n. 50 euroa siitä arpomisesta...
                              G01 ///M40i '19
                              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                              E39 ///M5 '00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎