Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530iA vs 530dA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BusaTomppa
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 16

    #46
    Originally posted by jori View Post
    Tämä on kyllä totta että selvästi suurin osa on dieseleitä ja myös enemmän ajettuja kuin bensat ja tietenkin vikoja näin ollen enemmän. Puolet jos ei enemmänkin uitettuja muualta maailmasta joten varmasti sekaan mahtuu muutamia mittarin pyöritys yksilöitä.

    Vaikka jo bensaan taivuinkin niin kyllä se diesel vielä mielessä pyörii, ja tosiaan jos miellytä niin ainahan niistä eroon pääsee, jollain hinnalla...noh vielä on hiukan aikaa miettiä ja selailla mobile.de:tä.
    Aika suuri osa näistä täällä Suomessa liikkuvista autoista on "uitettu" muualta...
    Saabeja ja Porscheja taitaa olla Suomessa vielä liikenteessä, jotka ei ole tuotu ulkomailta. Sori OT, mut oli pakko
    Busanistit +200mph Club Finland

    Hayabusa -10
    530e G30 -19

    Comment

    • lepis
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 81
      • Tampere

      #47
      Levin reissulta juuri palattu, n.750km/suuntaansa. Ajokkina 530i -02 manuaali. Ei voi muuta sanoa kuin että olihan leppoisaa matkantekoa!

      Tuli mitattua kulutus yhden tankillisen ajalta, pistoolin "naksauksesta naksaukseen" tyylillä: ajomatka lähes 1000km ja tällä matkalla kulutus 7.2l.
      Tuli laskettua pariinkin kertaan kun en meinannu uskoa, odottelin lähempänä kasin lukemia... Hirveemmin ei tullu kengittyä, muttei myöskään säästeltyä. Ajotapa on kyllä taloudellinen lukuunottamatta ajoittaista ohittelua...:think Rengastus 235/45-17 Michelin kitkat.

      Vuosi sitten aika samanlainen reissu Audi A4 Avant 1.8T -06:lla, kulutus 6,9l.

      Matkanteko oli kaikinpuolin miellyttävää ja hiljaista, kiitos bensakutosen ja kitkojen. Tuo 530i on siitä asiallinen laitos matka-ajosssa, että sillä voi ajella huoletta jopa alle 60km/h isoimalla vaihteella ilman mitään ylimääräistä mölyä ja siitä sitten ylöspäin ei tarttekaan kuin kuunnella kutosen "sulosointuja"...

      -J
      E39 530iA -02

      Comment

      • jori
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1010
        • Vantaa

        #48
        Tulevaisuuten katsoen 530i:n hinnat säilyvät LUULTAVASTI paremmin kuin dieselien, tarjontaa vähemmän suhteessa kysyntään.
        Dieselietä taas nettiauto pullollaan, tällä hetkellä taitaa saada Suomesta edullisimmat samaan hintaan kuin Saksasta kaikkine kuluineen.
        Kyllähän toi 530i olisi huolettomampi ostaa, ei heti tarvitsisi varata aikaa läppien poistoon jne.
        Noista perus bensa kutosista muutenkin hyvä kuva jo kokemuksenkin perusteella, huolettomia koneita.
        No edelleen mietitään, ja mielihän muutuu kuin lapsella.
        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          #49
          Originally posted by jori View Post
          Tulevaisuuten katsoen 530i:n hinnat säilyvät LUULTAVASTI paremmin kuin dieselien, tarjontaa vähemmän suhteessa kysyntään.
          Dieselietä taas nettiauto pullollaan, tällä hetkellä taitaa saada Suomesta edullisimmat samaan hintaan kuin Saksasta kaikkine kuluineen.
          Kyllähän toi 530i olisi huolettomampi ostaa, ei heti tarvitsisi varata aikaa läppien poistoon jne.
          Noista perus bensa kutosista muutenkin hyvä kuva jo kokemuksenkin perusteella, huolettomia koneita.
          No edelleen mietitään, ja mielihän muutuu kuin lapsella.
          Ääni bensavehkeelle. Todella mukava moottori ja yllättävän taloudellinen, ainakin E39 korissa. Kuutoskone yleensäkin on BMW:n parasta antia ja minulle koko merkin valinnan tärkein syy. Yksi pointti bensan puolesta on vielä se että kun auto on käyttämättömänä, esim minulla veneilijänä koko kesäloman, ei dieselvero raksuta kotona. Eli välttää osittain valtion järjestämän kannustimen auton käytölle.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #50
            Originally posted by sirkus View Post
            Niin tosiaan asia voi olla ihan eri jos ottaa auton korjauksen harrastuksena ja tekee itse, mut jos autoa huoltaa/korjaa merkkiliikkeessä (varsinkin suuremmissa taloissa) niin kyllä diesel tulee herkästi kalliiksi.
            Ihan perushuollotkin kun tulevat kalliimmiksi. Öljyä menee enemmän ja sen tulee olla dpf yhteensopivaa, suodatin maksaa tuplat, pa-suodatin kuuluu huolto-ohjelmaan jne. Eli jos vaan ajaa / huoltaa merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan.

            Tokihan tolla 535d viritettyä on makea peli ja jos itse osaa korjata/huoltaa ei se välttämättä tule edes kalliiksi.

            Itse olisin voinut ostaa dieselin eikä se olisi varmasti tullut kalliimmaksi kuin bensa, mutta kun juuri ostettuun autoon olisi mahdollisesti joutunut heti uusimaan hehkut, hehkuyksikön, 3- termostaattia, pakosarjan ja poistamaan läpät niin ei kiinostanut, koska kyseessä on käyttö eikä harrasteauto.

            Ja vaikka tuon 530i:n laitoinkin myyntiin ei tilalle ole tulossa dieseliä vaan 545i, joka olisi pitänyt ostaa samantien.
            Moro,

            Itsekin nostanut nyt tuon LCI 530dA:n varteenotettavaksi vaihtoehdoksi bensan rinnalle. Ihan puhtaasti siitä syystä, että noita bensoja voll varusteltuina on niin helvetin vaikea löytää edes Saksasta .

            Mutta mua mietityttää tuo bensamallin vääntö, joka on LCI:ssäkin pienenlainen, vain reipas 300nm. Aikanani koin 530i:n E39 korissa lopulta mopoksi tuon väännön takia, joka ajoi mut sitten M5:sen ja dieseli 530dA:n kautta nykyautoon, johon olen moottorin ominaisuuksiin enemmän kuin tyytyväinen. Mietityttää, mikä fiilis tuon LCI 530i:n käytöstä sitten tulisi ajan kanssa. Käviskö sen kanssa niin, että iskee se 550 mörkö jo ennen juhannusta . Ja jos ostaa riittävän uuden ja vähänajetun diselin, niin siinä voi ehkä omana omistusaikana välttyä noilta tekniikkamurheilta, jotka tekee disulista niin veemäisiä omistaa.

            Eli, oliko tuo sun 530iA lopulta liian mopo? Tosin, se ei ole LCI, vaan samalla koneella kuin E39 mallit, jolloin ymmärrän tuon tunteen kyllä aika hyvin .

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #51
              Originally posted by teropa View Post
              Käviskö sen kanssa niin, että iskee se 550 mörkö jo ennen juhannusta .
              Eikös tuo ole ihan selvä juttu, siis kun katsoo sinun kehityskaarta E39:ssä... Joten osta joko 535d tai 550i.
              E39 528iA

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #52
                Originally posted by teropa View Post
                Moro,

                Itsekin nostanut nyt tuon LCI 530dA:n varteenotettavaksi vaihtoehdoksi bensan rinnalle. Ihan puhtaasti siitä syystä, että noita bensoja voll varusteltuina on niin helvetin vaikea löytää edes Saksasta .

                Mutta mua mietityttää tuo bensamallin vääntö, joka on LCI:ssäkin pienenlainen, vain reipas 300nm. Aikanani koin 530i:n E39 korissa lopulta mopoksi tuon väännön takia, joka ajoi mut sitten M5:sen ja dieseli 530dA:n kautta nykyautoon, johon olen moottorin ominaisuuksiin enemmän kuin tyytyväinen. Mietityttää, mikä fiilis tuon LCI 530i:n käytöstä sitten tulisi ajan kanssa. Käviskö sen kanssa niin, että iskee se 550 mörkö jo ennen juhannusta . Ja jos ostaa riittävän uuden ja vähänajetun diselin, niin siinä voi ehkä omana omistusaikana välttyä noilta tekniikkamurheilta, jotka tekee disulista niin veemäisiä omistaa.

                Eli, oliko tuo sun 530iA lopulta liian mopo? Tosin, se ei ole LCI, vaan samalla koneella kuin E39 mallit, jolloin ymmärrän tuon tunteen kyllä aika hyvin .

                Tero
                Joo mun oli alunpitäen tarkotus hankkia 545i mutta kun sopivaa ei löytynyt niin ostin ton 530i:n joka oli muuten ok! Varsinkin aluksi tuo tosiaan tuntui mopolta alakierroksilla mut nyt kun on ajanut enemmän se ei enää häiritse. Tuskin tuo LCI 530i on alakierroksilla yhtään parempi. Kyllähän nuo diesel mallit vääntää mukavasti mutta se ääni alkaa kyllä itellä ottaa päähän hyvin nopeasti. M67 äänet nyt justiin sieti mut M57 koneet on kyllä kamalia. Eli osta vaan suosiolla se V8 bensa.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by sirkus View Post
                  Joo mun oli alunpitäen tarkotus hankkia 545i mutta kun sopivaa ei löytynyt niin ostin ton 530i:n joka oli muuten ok! Varsinkin aluksi tuo tosiaan tuntui mopolta alakierroksilla mut nyt kun on ajanut enemmän se ei enää häiritse. Tuskin tuo LCI 530i on alakierroksilla yhtään parempi. Kyllähän nuo diesel mallit vääntää mukavasti mutta se ääni alkaa kyllä itellä ottaa päähän hyvin nopeasti. M67 äänet nyt justiin sieti mut M57 koneet on kyllä kamalia. Eli osta vaan suosiolla se V8 bensa.
                  Joo dieselin ääni on kyllä karmea .

                  Kattelin eilen Clarksonin vanhaa koeajoa 535d:stä, ja se mittasi siitä sisämelun alhaisemmaksi kuin vastaavasta bensamallista, olikohan nyt 545. Muutenkin se 535d murina kuulosti jotenkin erilaiselta kuin mitä muistelen vanhan 530d:n olleen. Voisko tuo 535d olla sitämyöten sivistyneempi malli?

                  Jos ostan V8 bensan se on sitte 550i, ja perhana vieköön kun ne on kalliita kuitenkin ostaa. PA kulutus ei kyllä nykyisestä muuttuisi mihinkään, että toisaalta kun tuo on jo itelle normi niin kaippa se vois mennä aivan hyvin.

                  En tiiä, saatana..

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #54
                    Joo 535d:ssä on matalampi puristussuhde ja sitä kautta hiukan vähemmän kaliseva käyntiääni.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

                      #55
                      LCI:n m57n2 X35d käy jo todella sivistyneesti. Harva enää erottaa bensamallista käyntiäänen perusteella. Ainakin X6:sessa äänet on onnistuttu virittämään todella maukkauksi, sporttinen murina on aina mukana kiihdytyksissä että tyhjäkäynnilläkin.. toki ääni on aina sama on kuormituksen määrästä riippumatta, tuntuu aluksi hassulta mutta ei se iloa pilaa
                      Last edited by Matson^; 21-03-2011, 09:32.
                      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                      | Nissan Navara TREK-1 |
                      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #56
                        Kyllähän se taitaa olla valitettava tosiasia, että minkä tahansa 530iA version kanssa tulee ikävä V8:sin vääntöjä. LCI mallin sinänsä mukavat 272hv tehot on otettu korkeilla kierroksilla, joten ei se varmaan kulje myöskään muuten kuin polkemalla. (kuten myös E39 530iA) Joten täältä myös ääni 550..

                        Itse olen jo oppinut elämään tuon e39 530iA :n laihemman väännön kanssa, joten LCI 530iA kävisi kyllä minulle. Mutta hetki siinä meni..

                        Comment

                        • Macinaggio
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 119
                          • Espoo

                          #57
                          Keskustelua seuratessa tuli mieleen että kun joillakuilla on ollut m54b30:ssä ongelmia öljynkulutuksen suhteen, niin sehän nyt varmaan johtuu siitä että nämä joutuvat pitämään aina kaasua pohjassa ja pieni kone on tosi kovilla jopa kaupunkiajossa.

                          Comment

                          • TKGL
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 260
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by Macinaggio View Post
                            Keskustelua seuratessa tuli mieleen että kun joillakuilla on ollut m54b30:ssä ongelmia öljynkulutuksen suhteen, niin sehän nyt varmaan johtuu siitä että nämä joutuvat pitämään aina kaasua pohjassa ja pieni kone on tosi kovilla jopa kaupunkiajossa.
                            On kyllä melkosta menoa, jos meinaa kyseisellä padalla kaasupohjassa ajella

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2098
                              • *

                              #59
                              Originally posted by Macinaggio View Post
                              Keskustelua seuratessa tuli mieleen että kun joillakuilla on ollut m54b30:ssä ongelmia öljynkulutuksen suhteen, niin sehän nyt varmaan johtuu siitä että nämä joutuvat pitämään aina kaasua pohjassa ja pieni kone on tosi kovilla jopa kaupunkiajossa.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6325
                                • P-Pohjanmaa

                                #60
                                Originally posted by teropa View Post
                                Joo dieselin ääni on kyllä karmea .

                                Kattelin eilen Clarksonin vanhaa koeajoa 535d:stä, ja se mittasi siitä sisämelun alhaisemmaksi kuin vastaavasta bensamallista, olikohan nyt 545. Muutenkin se 535d murina kuulosti jotenkin erilaiselta kuin mitä muistelen vanhan 530d:n olleen. Voisko tuo 535d olla sitämyöten sivistyneempi malli?

                                Jos ostan V8 bensan se on sitte 550i, ja perhana vieköön kun ne on kalliita kuitenkin ostaa. PA kulutus ei kyllä nykyisestä muuttuisi mihinkään, että toisaalta kun tuo on jo itelle normi niin kaippa se vois mennä aivan hyvin.

                                En tiiä, saatana..

                                Tero
                                Kyllä tuossa 530d:ssä ja 535d:ssä on erilainen äänimaailma.
                                Mun mielestä túo ei ole niin dieselmäinen,535d:ssä on matalaa murinaa ja silleen ja käytökseltään myös sivistyneempi.
                                Joka taas antaa kuvitelman että se ei liiku mihinkään kun työntää sen verran tasaisesti koko käyntialueen.
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎