tossa ajelin just saksasta 2007 mallisen 530i:n manuaalilaatikolla, niin kyllähän nuo pöllö-öljy rouskuttimet on ihan hirveitä vehkeitä siihen verrattuna. vetoja on todella nätisti alhaalta ylös asti, kulutus kohtuullinen ja äänet nätit. tasaisella matka-ajolla 80-90km/h nopeudella 6-7L/100km 100-110km/h n.8L/100km ja 130-140km/h n.9L/100km
pistää vakavasti miettimään kannattaako paljon ajettua dieseliä ostaa edes pienen säästön takia, kun niissä on vielä enemmän ongelmiakin.
Mutta se kysymys: onko niitä vetoja oikeasti alhaalta asti? Ylhäällä varmasti on, mutta alavääntö? Jos vertaat esim E39 v8, mitä sanot ?
Mutta se kysymys: onko niitä vetoja oikeasti alhaalta asti? Ylhäällä varmasti on, mutta alavääntö? Jos vertaat esim E39 v8, mitä sanot ?
Tero
paremmin sillä pystyy ajamaan isolla vaihteella kaupungissa mitä dieselillä. kutosella voi lähteä helposti kiihdyttämään 1200rpm alkaen ilman pienemmälle vaihtamista. eri asia toki, jos yritetään väkisin lähteä kuorma päällä vedättämään ylämäkeen isolla vaihteella. on kyllä tosi hyvin vääntöä alhaalta asti, eikä missään tilanteessa tullut dieseliä ikävä.
ei ole nyt oikeen vertailupohjaa tuohon E39 V8:iin, kun en ole pitkään aikaan ajanut ja sekin oli automaatti. tuskin muutenkaan 3 litran kutosta voi edes 4 litran kasiin verrata...
Joo samaa mietein itekkin, että non-LCI:ksi yllättävän ylistäviä kommentteja. Olen ajanut M54B30:llä paljon itse, ja siinä ei ole kyllä alhaalla minkäänlaisia vetoja. Toki tässä ei ole kyse kuitenkaan niin vanhasta moottorista. Jotkut sanovat, että jopa tuo LCI malli (joka tuo bemun tuoma ei ole) olisi hengetön alhaalta. Tuo välimallin 3.0l bensan ei luulisi olevan ainakaan parempi?
En pidä mitenkään ihmeellisenä sitä että 3-sarja häviää E39:lle, kyseessä kuitenkin oli erittäin hiljainen 5-sarjalainen joka ei sekään kovin kevyeltä tuntuva auto ole. Miksi uuden kolmosen edes pitäisi olla hiljaisempi vaikka se tällä hetkellä onkin kalliimpi, onhan nuo autot nyt suunnattu ihan eri käyttöön. On siis tehty erilainen kompromissipaketti suunnittelussa, ei jätetty jotain pois, ei ole ilmaisia lounaita.
Muistan lukeneeni joskus 90-luvulla että Toyotan tuotekehitysjohtaja oli todennut ettei heillä ole varaa käyttää yhtä kalliita (=hyviä?) äänieristysmateriaaja kuin ranskalaiset autonvalmistajat silloin käyttivät. Onko BMW 3- ja 5- sarjan autoissa eroa vain materiaalin määrän suhteen vai voisiko olla mahdollista tehdä parempi äänieristys kevyemmästä materiaalista, jos hinta ei ole määräävä tekijä?
Aikoinaan TM:ssä oli juttua nykyisen S-sarjan äänisuunittelusta. Ei tosiaankaan pelattu enää pelkällä massan kasvattamisella.
Itse olisin kiinostunut ostamaan uuden auton (sitten kun olen rikas), joka olisi tehtaalla käsitelty esim. sillä vanhalla toimivalla "noise killerillä" tökötillä.
Joo samaa mietein itekkin, että non-LCI:ksi yllättävän ylistäviä kommentteja. Olen ajanut M54B30:llä paljon itse, ja siinä ei ole kyllä alhaalla minkäänlaisia vetoja. Toki tässä ei ole kyse kuitenkaan niin vanhasta moottorista. Jotkut sanovat, että jopa tuo LCI malli (joka tuo bemun tuoma ei ole) olisi hengetön alhaalta. Tuo välimallin 3.0l bensan ei luulisi olevan ainakaan parempi? Varmaan tämä on se kuuluisa makuasia .
Makuasioita kai sitten, mutta mitä minä taannoin kokeilin E39 540iA:ta, niin ei sekään alaväännöllä vakuuttanut. Kierroksia/pienempää vaihdetta siinäkin piti käyttää. Siihen verrattuna 535d oli kyllä paljon enemmän riemua antanut kokemus, vaikka viiveet olikin selviä. Joten 335i/535i taitaa olla ratkaisu tähän ongelmaan...
Joo samaa mietein itekkin, että non-LCI:ksi yllättävän ylistäviä kommentteja. Olen ajanut M54B30:llä paljon itse, ja siinä ei ole kyllä alhaalla minkäänlaisia vetoja. Toki tässä ei ole kyse kuitenkaan niin vanhasta moottorista. Jotkut sanovat, että jopa tuo LCI malli (joka tuo bemun tuoma ei ole) olisi hengetön alhaalta. Tuo välimallin 3.0l bensan ei luulisi olevan ainakaan parempi?
Varmaan tämä on se kuuluisa makuasia .
Tero
no eihän siinä mitään dieselin vääntöjä tietenkään ole, kyllähän sen nyt jokainen tajuaa onko faceliftissä sitten jo täysin eri moottori? lähinnä tuosta koneesta tarkoitin että vääntöä on heti tonnista alkaen tasaisesti ylös asti, tosin kuin dieselissä missä pitää olla aina optimi alueella. ja ei munkaan mielestä E39 540i mikään alavääntöihme ole.
Kuulostaa kyllä vähän siltä kuin pojat eivät olis ikinä diiselin kyydis istunu.. :-D
no kerro lisää. E60 530d:n olen omistanut, e91 330d:llä olen ajanut ja E91 320d:tä omistanut useita. mieluusti kyllä taas bensakoneisen ottaisin ja varsinkin manuaalina. iso diesel on automaattina kiva, mutta ne äänet...
Olen ajanut M54B30:llä paljon itse, ja siinä ei ole kyllä alhaalla minkäänlaisia vetoja. Toki tässä ei ole kyse kuitenkaan niin vanhasta moottorista. Jotkut sanovat, että jopa tuo LCI malli (joka tuo bemun tuoma ei ole) olisi hengetön alhaalta. Tuo välimallin 3.0l bensan ei luulisi olevan ainakaan parempi?
Eipä ole kokemusta, mutta se on selvää että tuntemukset ajossa on hyvin pitkäle makuasioita. Välillä tuntuu että oma M52B25TU vääntää oikein mukavasti alhaalta, välillä taas ei.
Yritin kattoa mittaustuloksia tuolta ruotsalaisten tietokannasta http://www.rri.se. Eihän sieltä löytynyt N53 200kW versiota ollenkaan, joten vertailin N52B30 195kW vs. M54B30 170kW vääntökäyriä jotka oli mitattu 2006 Z4 3.0si ja 2000 330Ci. Noitten perusteella voi sanoa että kyllä siinä 1500-3000 rpm on väännöissä iso ero, uudempi moottori vääntää tuolla alueella 35-45 Nm enemmän. 3000 rpm jälkeen ero pienenee noin 20-25 Nm tasolle ja 5000 rpm yläpuolella taas kasvaa. Tein tuosta käppyrän jossa skaalasin käyrät samaan koordinaatistoon ja josta siten näkee suoraan nuo erot, mutta kun RRI:n sivuilla kielletään heidän mittaustulostensa julkaisu niin en laita sitä tähän.
On kai turvallista olettaa että N53:n osalta erot on vieläkin suuremmat koska tuon 195kW N52B30 luvattu vääntö on 315 Nm @ 2750-4250 rpm kun taas 200kW N53:lle luvataan 320 Nm @ 2750-3000 rpm.
Eipä ole kokemusta, mutta se on selvää että tuntemukset ajossa on hyvin pitkäle makuasioita. Välillä tuntuu että oma M52B25TU vääntää oikein mukavasti alhaalta, välillä taas ei.
Yritin kattoa mittaustuloksia tuolta ruotsalaisten tietokannasta http://www.rri.se. Eihän sieltä löytynyt N53 200kW versiota ollenkaan, joten vertailin N52B30 195kW vs. M54B30 170kW vääntökäyriä jotka oli mitattu 2006 Z4 3.0si ja 2000 330Ci. Noitten perusteella voi sanoa että kyllä siinä 1500-3000 rpm on väännöissä iso ero, uudempi moottori vääntää tuolla alueella 35-45 Nm enemmän. 3000 rpm jälkeen ero pienenee noin 20-25 Nm tasolle ja 5000 rpm yläpuolella taas kasvaa. Tein tuosta käppyrän jossa skaalasin käyrät samaan koordinaatistoon ja josta siten näkee suoraan nuo erot, mutta kun RRI:n sivuilla kielletään heidän mittaustulostensa julkaisu niin en laita sitä tähän.
On kai turvallista olettaa että N53:n osalta erot on vieläkin suuremmat koska tuon 195kW N52B30 luvattu vääntö on 315 Nm @ 2750-4250 rpm kun taas 200kW N53:lle luvataan 320 Nm @ 2750-3000 rpm.
Hyvää inffoa taas.
Ilmeisesti nuo uudemmat vaparibensat todella on kehittynyt tuolla saralla reilusti. Pitäisi vielä muistaa, miltä se tuntui, kun ed. koeajosta ko. koneella on aikaa jo kohta pari vuotta.
Ilmeisesti nuo uudemmat vaparibensat todella on kehittynyt tuolla saralla reilusti.
Kuitenkin noi kaikki yli 4 litran V8:t vääntää keskikierroksilla lähemmäs 400 Nm noissa vetopyörätesteissäkin, joten ei mitenkään moderneinkaan 300 Nm tai vähän päälle vääntävä 3-litrainen voi olla saman tuntuinen kun puhutaan lähes 100 Nm erosta. Mutta kun yhtään manuaalina mitattua V8-mallia ei tuolla RRI:n listalla ole niin alavääntöjä ei voi oikein noista verrata.
M-versiosta N-versioon varmaan tuntuu jo persiillä, mutta tuo N52 -> N53 on jo kyllä vähä kosmetiikkaa...
Kun tuo kaasuöljyversio vielä oli joku aika sitten kätösissä ja sehän luonnollisesti piristettiin ohjelmallisesti +20% niin se tuntui tosiaan persiissä jo iha reippaasti.
Itse olin kyllä positiivisesti yllättynyt tuon vasta ostetun M54 pirtsakkuudesta 3-litraisena kun muisteltavana oli M52B28TU kone menneiltä vuosilta. Ännäversio testattu vain 2,5litraisena, eikä sekään mikään laiskiainen tosiaan ollut.
Makuasioita sanoi koira kun...
PS. mutta täytyy sanoa, että DD+Aktiiviohjaus nostattaa suupieliä todella helposti... Ja taitaa kertoimet nousta kohta kesärenkaiden muodossa.
Ilmeisesti nuo uudemmat vaparibensat todella on kehittynyt tuolla saralla reilusti. Pitäisi vielä muistaa, miltä se tuntui, kun ed. koeajosta ko. koneella on aikaa jo kohta pari vuotta.
Eipä ole kokemusta, mutta se on selvää että tuntemukset ajossa on hyvin pitkäle makuasioita. Välillä tuntuu että oma M52B25TU vääntää oikein mukavasti alhaalta, välillä taas ei.
Yritin kattoa mittaustuloksia tuolta ruotsalaisten tietokannasta http://www.rri.se. Eihän sieltä löytynyt N53 200kW versiota ollenkaan, joten vertailin N52B30 195kW vs. M54B30 170kW vääntökäyriä jotka oli mitattu 2006 Z4 3.0si ja 2000 330Ci. Noitten perusteella voi sanoa että kyllä siinä 1500-3000 rpm on väännöissä iso ero, uudempi moottori vääntää tuolla alueella 35-45 Nm enemmän. 3000 rpm jälkeen ero pienenee noin 20-25 Nm tasolle ja 5000 rpm yläpuolella taas kasvaa. Tein tuosta käppyrän jossa skaalasin käyrät samaan koordinaatistoon ja josta siten näkee suoraan nuo erot, mutta kun RRI:n sivuilla kielletään heidän mittaustulostensa julkaisu niin en laita sitä tähän.
On kai turvallista olettaa että N53:n osalta erot on vieläkin suuremmat koska tuon 195kW N52B30 luvattu vääntö on 315 Nm @ 2750-4250 rpm kun taas 200kW N53:lle luvataan 320 Nm @ 2750-3000 rpm.
Katselin kanssa noita käppyröitä ja tuo 2006 Z4 195kw käyrä oli tosiaan oikein mukavan näköinen! Huomattava parannus M54:een verrattuna. Mutta sitten 2005 330i touring 190kw käyrä oli siihen verrattuna hiukan pettymys. M54:een verrattuna aika vähän parannusta, 10-20nm ja huippu vääntö aika lailla sama, 600rpm alempana tosin. Tehoa sitten löytyi kuitenkin se parikymmentä kaakkia enemmän.
Ilmeisesti nuo uudemmat vaparibensat todella on kehittynyt tuolla saralla reilusti.
M54:een verrattuna kaksi osa-aluetta on edennyt merkittävästi - kulutus ja äänimaailma. Kulkupuolessa ei ole mitään valovuoden eroa kun ajetaan ihmisiksi, M54B30:n vääntökäyrällä pysyy kyllä liikennevirran tahdissa mukana :think Jostain kun löytäis vielä verrokiksi ALPINAn 3.2-litraisen käppyrät...
Comment