Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530i E60 LCI N53 2007 nuhainen kiihtyvyys, korkea kulutus [RATKAISTU]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VESiX
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 407
    • Kehä 1

    #16
    Jos tehtaan lupaama keskikulutus on 7,7, niin sitten puhutaan 200kw uudemmasta koneesta.

    Kyllä 14 l keskikululus on liian korkea 190kw versiollekin, jos yhtään on ajettu maantietä. Mulla on vanhempi 190kw versio ja korkein koskaan mitattu keskikulutus on14,4, mutta se syntyi talvella ajellen vain 7km työmatkaa edestakaisin taajamassa. Kylmällä koneella kun lähtee, niin ensimmäiset kaksi kilometriä menee reilusti >20l kulutuksella, mutta kyllä se siitä nopeasti laskee kympin tuntumaan.

    Omalla X-drive automaatillalla pääsen alle kympin vain maantietä ajaen, mutta taajamassa/moottoritiellä menee aina 10,5-11,5 ja puhtaassa kaupunkipyörityksessä ollaan lähellä luvattua 14:sta.
    Last edited by VESiX; 14-04-2012, 11:41. Reason: tarkistin lukemia vähän alaspäin viimeisten tankkausten perusteella

    Comment

    • r_vesa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 117
      • Finland

      #17
      Aika huima on kulutus tuolle mallille, toivottavasti vika selviää.

      Omia lukemia N52B30 190kw versio, sekalaista mutta ehdottomasti kaupunkipainotteista ja lyhyttä ajoa: talvi n.11l/100km, kesä 9.5l/100km.
      Kylmänä sekä lämpimänä kiihtyy hyvin eikä nypytä. Pelkkä maantie alle 8l/100km.
      '11 M-Sport 528i
      '15 KTM 1190 R

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #18
        Ootko nypänny ilmamassa-anturin irti? Siitä kannattaa lähtee tutkaileen. Irrotettuna menee varaohjelmalle ja toimii huomattavasti paremmin, kun huonosti lukeva anturi. Yleinen vika, jossa oireet kuvailemiasi ja ei anna vikakoodia, ennenkuin on todella entinen. Eli toimii huonostikin monesti useita kymppitonneja ilman vikakoodeja. Tarkistele myös, että MAFfi on OEM.

        Toisena mittaisin pakopaineet. Eli katti voipi alkaa olla tukossa/rikki. Katista voi olla myös sulanu sisustaa irti, joten voi olla sen vuoksi menny tukkoon välillä enemmänkin (hetkellisesti). Yleensä kyllä antaa tästä back pressuresta vikakoodin, mutta vasta kun tietyt rajat on ylittyny.

        Originally posted by radixen View Post
        Historiaa:
        - Auto alkoi jonkin aika sitten täristää pahasti liikennevaloissa ja hyytyi parkkipaikalle (moottorivalo syttyi + moottori piti pahaa ääntä). Vietiin kuljetuksella korjaamolle, jossa vaihdettiin kaikki sytytystuplat ja puolat + puhdistettiin tukkeutunut suutin. Viime vuonna on vaihdettu typpitunnistin.
        - Ennen tuota remonttia auto ei meinannut lähteä käyntiin pariin otteeseen ja oli kiihtyvyyden suhteen tosi nuhainen.

        Tää yllä oleva vois olla myöskin MAFfin väärien arvojen aikaansaamaa ongelmaa. Tai toisinpäin, niin katti tukossa noitten ongelmien takia.
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #19
          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Ootko nypänny ilmamassa-anturin irti? Siitä kannattaa lähtee tutkaileen. Irrotettuna menee varaohjelmalle ja toimii huomattavasti paremmin, kun huonosti lukeva anturi.

          Toisena mittaisin pakopaineet. Eli katti voipi alkaa olla tukossa/rikki. Katista voi olla myös sulanu sisustaa irti, joten voi olla sen vuoksi menny tukkoon välillä enemmänkin (hetkellisesti).
          Kiitos vinkeistä. Osaatko sanoa missä kohtaa moottoritilassa (2007 e60 LCI N53 kone) on tuo MAF-liitin jonka voisi nypätä irti?

          Olen aika paljon tätä asiaa googletellut ja MAF on myös epäilylistan ykkösenä. Myös puolat, suuttimet, lambdat, likainen ilmansuodatin ja vanos ovat kärkisijoilla. Esim. Vanos-ongelmien oireet sopivat kuin nenä päähän tähän tapaukseen ja tyhjäkäynnillä esiintyvä pieni tärinä sopisi hyvin puolavikaan.

          Itsekin olen tuota katalysaattoria epäillyt. Viime aikoina auto on myös alkanut tekemään sitä, että kylmällä (alle 5C) auto kuulostaa ensimmäiset n. 3 km _todella_ tukkoisalta (ääni on kiihdytettäessä todella kova ja karkea/kumea) ja kiihtyvyys on aivan älyttömän surkea. Lämmetessään tuo oire katoaa vähitellen.

          Kiihtyvyys on myös jännä. Etenkin alueella 1000-3000 tuntuu joskus todella pahaa puutumista mutta ei aina. Myös kun kaasua painaa, kierrokset eivät tunnu aina nousevan tuolla kierrosalueella mutta kulutusmittari ampaisee heti 20+ lukemiin. Kiihdytys tapahtuu tuosta syystä usein niin, että kone jotenkin "tukehtuu" ensin kaasua painettaessa, sitten laatikko vaihtaa pienemmälle (tapahtuu "hyppäys" kiihdytyksessä) ja sitten kun painaa lisää niin tapahtuu uusi "tukehtuminen" ja taas laatikko vaihtaa pienempää sisään. Kun kierrokset nousevat 3500+ on kiihtyvyys normaalimpaa. Käsittääkseni sopii aika hyvin vanos-oireeksi?
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #20
            Tässä maf puhdistus ohjeet. Jotkut kertovat kulutuksen laskeneen. Tätä voisi itsekin ihan huvin vuoksi kokeilla, mutta sisältää pienen riskin tuhota maffi. Vaikuttaa kulutukseen, kaasupolkimen reagointiin sekä kiihtyvyyteen.


            Nuo oireesi kuullostaa myös lambda vialta tai imuvuodolta. Sopii moneen vikaan..

            Comment

            • radixen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 99
              • Finland

              #21
              homma etenee (hitaasti)

              Heh. Auton myynyt liike väittää sitkeästi että mitään vikaa ei ole vaikka oireet ovat aivan selvät. Mielenkiintoisena temppuna olivat säätäneet bensankulutuskertoimen minimiin, jotta ajotietokone näyttäisi pienempiä lukemia. Kulutus on silti huima. Mitään kunnon tutkimuksia ei ole tähän mennessä tehty vaikka auto on kohta ollut pari viikkoa pajalla.

              Huoltoneuvoja ei havainnut mukamas mitään vikaa, joten piti itse käydä ajeluttamassa herraa ympäriinsä. Sitten ininävika, todella tukkoinen kiihtyvyys alakierroksilla (1000-3000) ja korkea kulutus kävivät selviksi.

              Noh, nypättiin sitten tuo MAF-piuha irti ja jatkettiin testiä. Yllätykseksi MAF-piuhan irroittaminen ei saanut aikaan CEL-vikavaloa eikä ajotietokone ilmoittanut vikakoodeja. Meno oli lähes samanlaista kuin MAF-piuha kytkettynä - ehkä jopa hivenen tasaisempaa kiihtyvyyttä. Tosin alakierrosalueella edelleen usein aika tukkoista menoa - kaasupoljin pitää painaa lähes 70% pohjaan ennenkuin alkaa löytyä minkäänlaista kunnon kiihtyvyyttä ja sittenkin yleensä seuraava reaktio on että laatikko vaihtaa pienemmälle ja auto hyppää eteenpäin kuin telkkä pesästä (tämä siis sekä MAF-piuha kytkettynä ja irrotettuna). Yli 3000+ kierroksilla vääntää jo sitten paljon tasaisemmin. Mistähän tuo kertoo?

              Lupasivat sentään tutkia nyt asiaa. Tähän mennessä ovat kieltäneet johdonmukaisesti kaiken ja selitelleet että viat ovat "ominaisuuksia".
              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                #22
                Liikkeen nimi esille vaan, kun tuollaista kehtaavat väittää.

                Vie toinen 530i näytille joltakin foorumistilta ja verratkaa kiihtyvyyttä.

                Comment

                • zanta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 2908
                  • Oulu

                  #23
                  Olikos tästä vaihdettu suuttimia?(tai onko tämä yksilö kuulunutkaan kampanjan piiriin?):think
                  LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                  eksälista:
                  E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                  Comment

                  • radixen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 99
                    • Finland

                    #24
                    Originally posted by zanta View Post
                    Olikos tästä vaihdettu suuttimia?(tai onko tämä yksilö kuulunutkaan kampanjan piiriin?):think
                    Huollon mukaan suuttimet on vaihdettu uusimpiin. Samoin korkeapainepumppu vaihdettiin samassa yhteydessä kuin suuttimet.

                    Tuo ei tietenkään poissulje sitä mahdollisuutta, että yhdessä tai useammassa suuttimessa olisi jotain vikaa. Oireet sopisivat nimittäin kyllä suutinongelmaksi myös hyvin.
                    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                    Comment

                    • zanta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2908
                      • Oulu

                      #25
                      Melkeempä unohtaisin tässä vaiheessa merkkiliikkeen palvelut ja ottaisin yhteyttä johonkin lähelläsi vaikuttavaan foorumilaiseen jolla on livedatan seuraamiseen tarvittavat softat ja piuhat. Luulisi ainakin suutin, pumppu, imuvuotovika löytyvän ihan lukemia tarkkailemalla ajon yhteydessä...
                      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                      eksälista:
                      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                      Comment

                      • radixen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 99
                        • Finland

                        #26
                        homma edistynyt

                        Ainakin ininävika saatiin korjattua!

                        Kyseessä on tämän mallin bensansyötön tyyppivika, jonka korjaustoimenpiteet ovat erittäin lyhyesti:

                        1. Modified DME application (clock frequency of the flow control valve on the high-pressure pump)
                        2. Modified fuel hose (damping characteristics improved)
                        3. Decoupled fuel line clips

                        Tästä löytyy BMW:n SIB (numeroa ei tiedossa).

                        Lisäksi vaihdettiin kaikki puolat, ilmansuodatin ja resetoitiin automaattilootan adaptaatioarvot. Meno parani ja nyt reagoi kaasuun myös paremmin. Lievää tukkoisuutta vielä alakierroksilla joskus (kiihtyy hieman laiskasti ja sitten yhtäkkiä hyppää kierrokset ylös kun loota vaihtaa pienemmälle). Ruutia löytyy kuitenkin sen verran hyvin että en usko kattien tukkoisuuteen.

                        Keskikulutus edellisellä tankilla oli 11.0 l/100 km (josta 30% maantieajoa, 40% kehä-ajoa ja loput taajama-ajoa), joten se on vielä hieman korkeahko.

                        Katsoin salavalikosta myös lämmöt ja ne nousevat varsin nopeasti 90-93 C tienoille eli se puoli on kunnossa.

                        Tein MAF-testin (salavalikosta valikko 04.01 auki eli kulutuslukema litraa/h). Kiihdyttelin täyskaasulla muutamia kertoja rajoittimelle asti ja parhaimmillaan tauluun tuli lukema 75 l/h. Tämä vaikuttaa hieman alhaiselta, koska jostain luin kaavan 0,35 * hp eli tässä tilanteessa maksimit olisi 0,35 * 272 = 95. BMW M5:lla tulee jopa 140 l/h arvoja.

                        -> Onko tuo ok arvo vai alakantissa? Kannattaisiko MAF varmuuden vuoksi vaihtaa (MAF:n irrotus ei vaikuttanut menoon ainakaan negatiivisesti, pikemminkin ehkä hivenen parani)? Voiko bensansuodatin tms. aiheuttaa tuota?
                        -> Minkälaisia arvoja olette saaneet tällä koneella (E60 LCI 530i)?
                        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                        Comment

                        • arne525
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 97
                          • 02600

                          #27
                          Tätä topiccia on ollu mielenkiintoista lukea.

                          Itsellä sama auto ja olen ollut havaitsevinani samoja juttuja. Ihmettelin etenkin talvella kovia kulutuksia (13,8 tosi lyhyttä pätkää kylmällä koneella) mutta nyt tilanne tasoittunut. Ajo pääsääntöisesti kehien sisällä ja kulutus 10,6....11,1 mitattuna tankattu bensa ja ajetut kilsat.

                          Jos vaihde on normiasenossa, käyttää laatikko aika isoja vaihteita ja tosi matalia kierroksia. Jos sitten polkaisee kaasua, kestää hetken ennen kuin kierrokset nousee ja potkua löytyy, mutta sitten kyllä myös lähtee suht rivakasti. Jos pitää sportilla, on vaste paljon nopeampi, mutta kierrokset aina korkeammalla.

                          Tällä ajamista on vähän pitänyt opetella dieselin jälkeen jos ei halua ihan hurjia kulutuksia...
                          Last edited by arne525; 17-05-2012, 10:26.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #28
                            Kyllä noi 11L keskikulutukset tuntuu olevan aivan normaalia tälle koneelle, jos ei ihan sukkasillaan ajele ja aina lämpöisellä koneella.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Proxar
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 15
                              • Espoo

                              #29
                              Itse veivaan pk-seutu ajoa ja siinä pyörityksessä BC kertoo 9,5 kulutusta ja tuttu kulkia oon vasemmanpuolen kaistalla ja viime 1200km/14h matka rykäisyssä, vakkari aktiivisesti päällä, muutamalla tallapohjaan ohituksella 7,5.
                              Nuhainen kiihtyvyys taitaa olla perus luonne, siis normi D ajossa. Tosin lapun lattiaan laitto poistaa heinä allergian pellin alta. Sekä DS auttaa allergia oireisiin, kun taitaa pitää yhtä pykälää pienemmällä, kuin D. Mitäs toi DS mode laatikossa pitää yllään, kuin pienempää pykälää ja myöhempää vaihtoa?

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                #30
                                Parhaiten tuota nuhaisuutta voisi testata esim. 60-120km/h kiihtyvyydellä (älykännykällä, ei käsiajalla). Näin päästään vähän tarkempaan arvioon paljonko tehtoja puuttuu. Viitteeksi esim. 80-120km/h aika omalla yhdellä kokeilulla 4,7s. Voi olla parempi jos käyttäisi kakkosta myös.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎