Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530i E60 LCI N53 2007 nuhainen kiihtyvyys, korkea kulutus [RATKAISTU]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #31
    Originally posted by Vanquish View Post
    Parhaiten tuota nuhaisuutta voisi testata esim. 60-120km/h kiihtyvyydellä (älykännykällä, ei käsiajalla). Näin päästään vähän tarkempaan arvioon paljonko tehtoja puuttuu. Viitteeksi esim. 80-120km/h aika omalla yhdellä kokeilulla 4,7s. Voi olla parempi jos käyttäisi kakkosta myös.
    Avaatko vähän tuota älykännykällä testaamista?

    Vaimon autossa näyttää talven keskikulutus olleen kehä III:n sisällä 11 litraa OBC:n mukaan, nyt kulutus on kevään kunniaksi lähtenyt tippumaan. Toisinaan luulen että pienillä nopeuksilla kun kiihdyttää voimakkaasti tulee pari pientä nykäystä....suuttimet vaihdettu 8tkm sitten.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #32
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Avaatko vähän tuota älykännykällä testaamista?
      Kännykkä mittaa nopeuden ja ajan esim. 80-120km/h välillä. Kiihdytetään tuo väli siis kaasu pohjassa nopeimmalla tavalla. Sitten verrataan poikkeaako aika muista 530i:stä olennaisesti. Tähän on omia ohjelmia, esim. https://play.google.com/store/apps/d...terLight&hl=fi
      Riippuen kännykästä.

      Näin saa luotettavampia aikoja kuin käsiajanotolla ja mittarinopeudella. Yllä olevassa mittausdatassa yhdistyy gps nopeus ja siitä määritelty lähtö ja loppupiste mittaukselle. Pitää vain valita mahdollisimman suora tie ja toistaa koe muutaman kerran, niin eiköhän siitä ihan riittävän tarkka mittaus saada.

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #33
        Onko muuten kukaan törmännyt iPhone ohjelmaan, millä sais ton 80-120km/h mitattua? :think
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          #34
          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Onko muuten kukaan törmännyt iPhone ohjelmaan, millä sais ton 80-120km/h mitattua? :think
          Tästä varmaan saa ainakin excelin kautta

          Comment

          • zanta
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 2908
            • Oulu

            #35
            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Onko muuten kukaan törmännyt iPhone ohjelmaan, millä sais ton 80-120km/h mitattua? :think
            Muistin väärin... BMW M Power Meter näköjään onkin vaan 0- mittauksia
            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

            eksälista:
            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #36
              Originally posted by radixen View Post
              Tein MAF-testin (salavalikosta valikko 04.01 auki eli kulutuslukema litraa/h). Kiihdyttelin täyskaasulla muutamia kertoja rajoittimelle asti ja parhaimmillaan tauluun tuli lukema 75 l/h. Tämä vaikuttaa hieman alhaiselta, koska jostain luin kaavan 0,35 * hp eli tässä tilanteessa maksimit olisi 0,35 * 272 = 95. BMW M5:lla tulee jopa 140 l/h arvoja.

              -> Onko tuo ok arvo vai alakantissa? Kannattaisiko MAF varmuuden vuoksi vaihtaa (MAF:n irrotus ei vaikuttanut menoon ainakaan negatiivisesti, pikemminkin ehkä hivenen parani)? Voiko bensansuodatin tms. aiheuttaa tuota?
              -> Minkälaisia arvoja olette saaneet tällä koneella (E60 LCI 530i)?
              Tulipahan tsekattua ja ekalla tuli 94,7l/h ja 2. 99,9l/h. Pakkasta oli -10c ja muutenkin optimiolosuhteet (ilta). Lähemmäs 95l/h pitäisi siis päästä, mutta kannattaa tosiaan kierrättää ylämäkeä vasten 7000rpm asti.

              Comment

              • radixen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 99
                • Finland

                #37
                Ratkaistu. Katso eka postaus.
                "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  #38
                  paljonko otti katin vaihdosta?

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #39
                    Yritettiinkö NOx-katin aktivista desulfatointia? DIS:stä löytyy tuohon measure ja live-datalla voi seurata NOx-katin laskennallista sultaattikuormaa. Tovi sitten yhdessä N53:ssa antoi noita samoja koodeja. NOx-katin desulfatointi aktiiviseksi ja ajolle. Vasta noin 20 min motariajon jälkeen sultaattikuorma alkoi laskea. Tuon lenkin jälkeen auto toimikin normaalisti, eikä antanut enää vikakoodia NOx-katista.

                    Ohessa tarinaa WDS:stä. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • arne525
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 97
                      • 02600

                      #40
                      Hieno juttu että auto tuli kuntoon. Korjattiinko orkkisosilla? Mulla on kanssa herjannut tuota ihan samaa ja suoritinkin tuon yli 30min yli 110kmh pakkopolton. Sen jälkeen tuntuu käyvän ja toimivan kivasti, muttu polttoainetta palaa edelleen seka-ajossa yli 10l/100km. Miten alas kulutus putos ja tuliko "tehoja" takas?

                      Comment

                      • radixen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 99
                        • Finland

                        #41
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        paljonko otti katin vaihdosta?
                        Meni luojan kiitos vielä BPS-takuuseen kun vika oli havaittu takuun aikana. Muuten olisi pelkät osat ollu noin 2600 € ja siihen työt päälle eli varmaan lähemmäs kolme tonnia olisi muuten maksanut. Nyt siis kustannus itselle 0.
                        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                        Comment

                        • radixen
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 99
                          • Finland

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Yritettiinkö NOx-katin aktivista desulfatointia? DIS:stä löytyy tuohon measure ja live-datalla voi seurata NOx-katin laskennallista sultaattikuormaa. Tovi sitten yhdessä N53:ssa antoi noita samoja koodeja. NOx-katin desulfatointi aktiiviseksi ja ajolle. Vasta noin 20 min motariajon jälkeen sultaattikuorma alkoi laskea. Tuon lenkin jälkeen auto toimikin normaalisti, eikä antanut enää vikakoodia NOx-katista.

                          Ohessa tarinaa WDS:stä. KLIK
                          Aktiivista desulfatointia ei käsittääkseni koitettu. Itsestään katti ei regeneroitunut millään (tätä testattiin useita kertoja) ja BMW:n testerin mukaan tarvetta desulfatoinnille ei ollut (kertymä muistaakseni 203 mg). Katti oli käsittääkseni jotenkin kyllä pysyvästi mäsänä, koska auton lean burn/EGR-jne toiminnallisuudet olivat kaikki pois pelistä. Saattaa olla että tuo pakkoregenrointi olisi auttanut mutta väliäkö sillä kun sai takuuseen uuden katin.
                          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                          Comment

                          • radixen
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 99
                            • Finland

                            #43
                            Originally posted by arne525 View Post
                            Hieno juttu että auto tuli kuntoon. Korjattiinko orkkisosilla? Mulla on kanssa herjannut tuota ihan samaa ja suoritinkin tuon yli 30min yli 110kmh pakkopolton. Sen jälkeen tuntuu käyvän ja toimivan kivasti, muttu polttoainetta palaa edelleen seka-ajossa yli 10l/100km. Miten alas kulutus putos ja tuliko "tehoja" takas?
                            Joo orkkisosilla korjattiin. Auto hakee vielä adaptaatioarvoja varmaan jonkin aikaa joten tiedän sitten vähän myöhemmin mihin kulutus asettuu mutta nyt näyttäisi seka-ajossa menevän aivan älyttömän paljon vähemmän bensaa mitä ennen noita korjauksia.

                            Lisäksi savutus väheni 90%, auto vääntää tasaisesti läpi kierrosalueen ja kaasupoljin on paljon herkempi. Pahimmassa vaiheessa kaasupoljinta sai runnoa 70% pohjaan ennenkuin tapahtui mitään.

                            Nyt alkaa jo löytyä sitä ajamisen iloa.
                            "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                            Comment

                            • arne525
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 97
                              • 02600

                              #44
                              Originally posted by radixen View Post
                              Joo orkkisosilla korjattiin. Auto hakee vielä adaptaatioarvoja varmaan jonkin aikaa joten tiedän sitten vähän myöhemmin mihin kulutus asettuu mutta nyt näyttäisi seka-ajossa menevän aivan älyttömän paljon vähemmän bensaa mitä ennen noita korjauksia.

                              Lisäksi savutus väheni 90%, auto vääntää tasaisesti läpi kierrosalueen ja kaasupoljin on paljon herkempi. Pahimmassa vaiheessa kaasupoljinta sai runnoa 70% pohjaan ennenkuin tapahtui mitään.

                              Nyt alkaa jo löytyä sitä ajamisen iloa.
                              Mahtava juttu, veikkaanpa että tuon homman teen itsekin tässä vielä. Valitettavasti vikaa minulla ei löydetty takuun aikana joten tämä mennee harrastuksen piikkiin. Koska oireet monelta osin on ihan identtiset, (kuten autokin), veikkaan että sitä ajamisen iloa löytyis tolla tempulla reilusti vielä lisää.

                              Comment

                              • arne525
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2004
                                • 97
                                • 02600

                                #45
                                Originally posted by radixen View Post
                                Joo orkkisosilla korjattiin. Auto hakee vielä adaptaatioarvoja varmaan jonkin aikaa joten tiedän sitten vähän myöhemmin mihin kulutus asettuu mutta nyt näyttäisi seka-ajossa menevän aivan älyttömän paljon vähemmän bensaa mitä ennen noita korjauksia.

                                Lisäksi savutus väheni 90%, auto vääntää tasaisesti läpi kierrosalueen ja kaasupoljin on paljon herkempi. Pahimmassa vaiheessa kaasupoljinta sai runnoa 70% pohjaan ennenkuin tapahtui mitään.

                                Nyt alkaa jo löytyä sitä ajamisen iloa.
                                Missäpäin Suomea korjaus tehtiin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎