memebuy23buy

Automaattilaatikon öjlynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel Gardan
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 22
    • Kanta-Häme

    #76
    Moi,
    Voisiko joku listata ihan step-by-step ohjeet omatoimiselle huuhteluöljynvaihdolle, ja erityisseikat joita ottaa huomioon.
    Ja millaisilla eri pumpuilla olette tuon huuhtelun suorittaneet?
    Autona e60 530d, 2004.
    Suuri kiitos kuka vaivautuu auttamaan!

    Comment

    • LeMansBlau
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1060
      • Insomniac

      #77
      Originally posted by Axel Gardan View Post
      Moi,
      Voisiko joku listata ihan step-by-step ohjeet omatoimiselle huuhteluöljynvaihdolle, ja erityisseikat joita ottaa huomioon.
      Ja millaisilla eri pumpuilla olette tuon huuhtelun suorittaneet?
      Autona e60 530d, 2004.
      Suuri kiitos kuka vaivautuu auttamaan!
      Mlatvala vois khyl tonne FAQ alueelle tuikata DIY-tyyppisen ohjeistuksen aiheesta, kun on homman viimeks tehny ja muutama kuvakin asian osalta löytyy.
      ///MADE IN FINLAND

      sigpic

      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
      F32 COUPE PERFORMANCE
      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #78
        Enhän edes osannut niitä vaihtaa huuhtelemalla. Mutta pariin otteeseen tietoa on pihdattu kummasta lauhduttimen letkusta uutta sitään ja kummasta vanha pihalle. sen voisi huuhtelijat kertoa.

        Itse huuhtelin vain ne lauhduttimen putket vanhasta öljystä.

        Se oli se joku venäläinen sivusto josta sen ohjeen sai, öljyn vaihdon järjestykseen, jota en enää löytänyt.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #79
          Originally posted by Mlatvala View Post
          Mutta pariin otteeseen tietoa on pihdattu kummasta lauhduttimen letkusta uutta sitään ja kummasta vanha pihalle. sen voisi huuhtelijat kertoa.
          Sen voi ihan itsekkin kokeilla, auto käyntiin niin nopeasti selviää

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1578

            #80
            Onkos jollakin tuolta Porin seudulta tiedossa paikka missä osaavat vaihtaa nuo laatikon öljyt halvalla . Toki voi Raahe - Pori väliltäkin osaavat henkilöt ilmottautua, yleensä reitti menee tuota rantatietä mutta voin poiketa siltä reitiltä
            Last edited by ptikkala; 06-06-2012, 06:14.

            Comment

            • Axel Gardan
              Newbiemmer
              • Apr 2012
              • 22
              • Kanta-Häme

              #81
              Originally posted by Axel Gardan View Post
              Moi,
              Voisiko joku listata ihan step-by-step ohjeet omatoimiselle huuhteluöljynvaihdolle, ja erityisseikat joita ottaa huomioon.
              Ja millaisilla eri pumpuilla olette tuon huuhtelun suorittaneet?
              Autona e60 530d, 2004.
              Suuri kiitos kuka vaivautuu auttamaan!
              Eikö kukaan?

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #82
                Jätkät ne edelleen pihtaa kuin kylän vanhat-piiat.

                Lauhduttimelta toki kun letkut irrottaa niin selviäähän se. Enpä sillon aikanaan irrottanu niitä ollenkaan. Kun kukaan ei neuvo, niin yritetään muisto puheista antaa neuvoa, (ellen väärin muista niin alhaalla tuore ja ylhäällä vanha.)

                Paras hinta mitä olen kuullut on lahden bosch car service. Olikohan 240 € pohjineen ja öljyineen. Lie kuitenkin porista matkaa sinnekin.

                Aikani väiteltyäni sen kaverin kanssa, sanoin että viedessä maksa heti se vaihto pohjineen ja sano tiskillä että vaimo hakee iltapäivällä pois.

                Lasku oli ollu tyyliin alle 250 €. Muistaakseni 1L oli öljyä veloitettu pohjan ja työn lisäksi.

                Halapaa
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1578

                  #83
                  jahas sun locationissa näkyy lukevan Kuopio... loman aikaan pitäisi reissu sinnekkin tehdä...

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #84
                    Originally posted by Axel Gardan View Post
                    Ja millaisilla eri pumpuilla olette tuon huuhtelun suorittaneet?
                    tuollaisella "pumpulla" noita tulee tehtyä...

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #85
                      Lootan öljyjen vaihto

                      Toivoen että joku toinenkin kirjottaa omat neuvonsa asiasta, niin alan alkuun itse.

                      Irrottelet alta muovit pois.

                      Kokeilet saatko täyttöpropun irti ihan ensimmäiseksi.

                      Se kun irti, pohja pois.

                      puhdistat tiivistepinnan niin hyvin kun näet tarpeelliseksi.

                      uusi pohja paikalleen kuten kiristäisit muovisen 2tahti kelkan kannen, -> Keskeltä laidoille. Tähänkin saat zf repair manualista kuvan jopa pultti numeroiduin järjestyksestä, ei mitään merkitystä sillä järjestyksellä kun kiristelet vain keskeltä vuoroin puolintoisin reunoille päin.

                      tähän väliin se suolistohuuhtelu josta en ymmärrä mitään. (enkä tiedä miten tuolla omalla 1 desi per pumppaus käynnissä ollessa onnistuisi muutenkaan)

                      Itse ruuttasin vain pumppukannusta letkut tyhjäksi vanhasta öljystä, eli irroitin laatikon pään lauhduttimen letkut ja alhaalta ylöspäin purskauttelin uutta öljyä kunnes vanha oli yläletkusta poistunut.

                      Lämmönvaihtimen letkut paikalleen, uutta öljyä kaikki mitä laatikko ottaa vastaan. Kone käyntiin, samalla toinen kaveri täyttää käynnissä ollessa laatikon piripintaan.

                      Nyt en enää muista eikä tarvitsekaan vaan tässä vaiheessa se ohje käteen noista lämmöistä ja niin edelleen, millon laitetaan deelle millon käydään kaikki vaihteet läpi ja niin edelleen.

                      Muistin varasta: ( Odotellaan kunnes lämmöt nousee kolmeen kymppiin. -> Deelle ja takas.

                      öljyn täyttöä.

                      Nostetaan lämmöt 40 asteeseen käydään kaikki vaihteet läpi -> öljyn täyttöä.

                      Odotellaan että öljy noin 49, [kuitenkin alle 50 kokoajan.] asteista käydään vaihteet läpi ja sammutellaan välissä(mun versio)

                      Taas täytetään mitä menee ja hetken jäähdyttyä sama uudelleen ja ennen kun laatikko on 50 astetta ja öljyn pinta tuntuis oikealta, tulee täyttä propusta p vaihteella jatkuva noro pois ja täyttö proppu kiinni.)

                      On muuten tuossa vaiheessa kuuma ja vittumainen paikka laittaa kiinni että jollain foliorukkasella kun vuoraat käsivarren niin vähän vähemmällä vitutuksella selviät. (tosin propun asennus ei ihan hanskat kädessä hommia ole kuitenkaan.

                      Pakoputki on siinä ihan just sopivasti vieressä ja siihen on kätevä kätensä grillata siis.

                      ->koeajo.
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #86
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        tuollaisella "pumpulla" noita tulee tehtyä...
                        http://www.elekma.com/launch_cat-401..._oljynvaihtaja
                        Paljonko on verollinen normi kuolevaisen ostohinta tuolle?
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #87
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Paljonko on verollinen normi kuolevaisen ostohinta tuolle?
                          Tuohon hommaan käy myös porakonepumppu Motonetista, n.10€. Suosittelen Boschia.

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 521
                            • Rauma

                            #88
                            Yllä jo ohjetta tulikin, mutta lisätäänpä oma vaihtokokemus:
                            1. Osta 1/2" porakonepumppu, itse hain honkkarista, noin 13 € ja varaa käyttöösi porakone ja 3 kpl vajaan metrin mittaista 1/2" letkua (sopii suoraan vaihteiston täyttöaukkoon).
                            2. Etsi käsiisi ZF:n varaosaluettelosta öljypinnan tarkastusohje ja samalla saat öljypohjan kiristysohjeen. Ylikiristys on varsin tarpeetonta.
                            3. Aja auto tasaiselle alustalle ja siten, että mahdut hyvin auton alle öljykannujen kanssa.
                            4. Se iso pohjan keskellä oleva muovi pois, niin saa laatikon pohjan näkyviin
                            5. Valuta vanhat öljyt pois öljypohjan propun kautta.
                            6. Vaihda öljypohja uuteen.
                            7. Täytä vaihteistoon saman verran uutta öljyä, mitä vanhaa tuli pois.
                            8. Johda öljynjäähdyttimeltä tuleva paluuputki (enpä muista kumpi se on) jäteöljyastiaan siten, että näet letkusta tulevan öljyn. Vaihteistolta jäähdyttimelle lähtevä putki kannattaa kiinnittää vaihteistoon (sama salpa lukitsee molemmat putket)
                            9. Rouva autoon sisään ja kone käymään tyhjäkäynnille. Lisää porakonepumpulla samaan tahtiin öljyä, mitä vaihteistosta tulee ulos. Koneen käydessä käytiin samalla kaikki vaihteet läpi (huuhtelun aikana), en tiedä onko tarpeen. Minulla oli 5 l kannuja ja kannunvaihdon yhteydessä stopattiin kone.
                            10. Kun poistoletkusta tuleva öljy on suurin piirtein samannäköistä kuin sisään menevä, on kaikki öljy vaihtunut. Jos tässä vaiheessa on öljyä kulunut alle 15 l, on joko näössä vikaa, tai öljyt on juuri äskettäin vaihdettu.
                            11. Kone seis ja paluuletkun kytkentä vaihteistoon.
                            12. Kone käyntiin ja öljypinnan tarkistus. Älä tee tarkistusta liian kuumana, muuten tulee vajaatäyttö. Jos et saa lämpöä tsekattua muuten, niin käsikin on ihan hyvä; paina kättä reilusti laatikkoa vasten ja jos kättä pystyy pitämään kymmenkunta sekuntia siinä, niin ok (ei koske kyläseppiä)
                            13. Paikkojen putsaus ja koeajo.
                            14. Jos ei öljyvuotoja näy, niin suoja paikoilleen ja olusille.
                            15. Laatikon adaptaatiot voi krapulan hellitettyä nollata, ei kuitenkaan ole pakko.
                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #89
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Tuohon hommaan käy myös porakonepumppu Motonetista, n.10€. Suosittelen Boschia.
                              jep sen tapaisella virityksellä minäkin ennen vaihtelin, vie vain enempi aikaa ja on sotkuista, ja tarvii jonkun käyttämään autoa joskin voi järjestellä niin että pystyy itse käyttämään; myöskään halvoissa pumpuissa ei tahdo virtaama riitää aivan kaikille laatikoille. Vaihtolaitteella on helppoa kun laite itse laskee mitä on tullut pois ja laittaa saman verran sisään (+ haluttu lisäys jos halutaan, itse laitan aina vähän enemmän niin tarkistuksessa ei tarvitse enää lisätä vaan laskea ylimääräiset pois. Toki tuolla on helppo lisätä tarkistuksessakin.)
                              Sekä sisäänmenevä että ulostuleva öljy menee tuossa myös suodattimien kautta. Päällä on "silmät" vierekkäin molemmille mistä väriä voi vertaillla.
                              Säiliöt ovat laitteen sisällä painoantureiden varassa. Tokipa tuota tuskin yksityiskäytöön kannattaa hankkia, hinta on parin tonnin tienoilla.

                              Comment

                              • Axel Gardan
                                Newbiemmer
                                • Apr 2012
                                • 22
                                • Kanta-Häme

                                #90
                                Suuri kiitos Mlatvala: lle ja enins: lle!
                                Kiva huomata etteivät kaikki pihistele, olen aina luullut tuon käyttöhyödykkeen panttaamisen olevan enemmän hameväen hommaa.

                                Hienoa että jaksoitte tehdä noin hyvät listaukset.
                                Näiden pohjalta on hyvä aloittaa.

                                Tuo em. ei-niinkään-yksityiskäyttöön-öljynvaihtolaite kustantaa verollisena karvan alle 2000,- kun piruuttani eilen kyselin. Varmaankin hyvä laite, niin kuin ammattityökalut usein ovat.

                                Comment

                                Working...
                                X