memebuy23buy

Automaattilaatikon öjlynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    Originally posted by Tommix View Post
    Tosiaan Bemari ei itse valmista mitään öljyä vaan tilaa ne valmistajalta XXX. Kuten yllä todetaan specsit on ne jotka on tärkeitä. Powermatic on vaihtanut öljyt varmasti useaan sataan bimmeriin vuosien saatossa. Öljyn laatu on tuskin ollut ongelmana...:think
    Joo ei, bemari ei toki valmista itse öljyjänsä mutta missä sanotaan että valmistajan xyz öljy sisältää täysin samat lisäaineet kuin BMW:n öljy. Otetaan kuitenkin huomioon että Castrol valmistaa BMW:n öljyt ja Castrolin sivuilla lukee laatikkoöljyn kohdalla että käytä BMW:n omia öljyjä vaikka siinä voisi hyviin lukea että laita laatikkoon vaikka Transmax Z öljyä. BMW:n öljyissä on joku lisäaine jota Castrolin omassa ei ole ja siksi myös Castrol suosittelee käyttämään BMW:n omaa öljyä. ´

    Monia tarinoita kuullut että laatikot on porsineet öljynvaihdon jälkeen. Johtuuko sitten väärästä vaihtotavasta vaiko vaan väärästä öljystä en tiedä, mutta kokeilemallahan se selviää että toimiiko esim shellin öljyillä vaiko ei.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2335
      • Uusimaa

      Originally posted by Robi View Post
      Otetaan kuitenkin huomioon että Castrol valmistaa BMW:n öljyt ja Castrolin sivuilla lukee laatikkoöljyn kohdalla että käytä BMW:n omia öljyjä...
      Saattaisiko siinä olla ihan se yksinkertainen syy, että Castrol haluaa pestä kätensä tuolla lisäyksellä mahdollisista satunnaisista damageista, joita jo tilastosattumanakin joskus osuu öljynvaihdon jälkeisiin kilometreihin. Voidaan vedota oikeaudessa sitten, että miksi et käyttänyt "tehtaan" öljyjä? Vaikka kyseessä olisi täsmälleen sama litku.

      Ei BMW ole mikään poikkeustapaus tässä suhteessa. Taitaa sama läppä lukea likimain jokaista automerkkiä koskien, että käytä valmistajan omaa alkuperäistä öljyä. Jos he oikeasti sitä haluavat, miksi ihmeessä sitten edes myyvät oman brandinsä öljyjä jos jokaisen auton tapauksessa suositellaan käyttämään "tehtaan" öljyjä? Lopulta jokaisessa autossa käytetään saman valmistajan lootia ja en jaksa uskoa että BMW olisi saanut ZF:ltä jotain ubertekniikkaa ainoana valmistajan käyttöönsä, joka sitten vaatii vain logopurkista löytyvää avaruusajan lisäainetta. Höpöhöpöä...
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Vilikki
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 6309
        • Raahe

        Originally posted by Robi View Post
        Joo ei, bemari ei toki valmista itse öljyjänsä mutta missä sanotaan että valmistajan xyz öljy sisältää täysin samat lisäaineet kuin BMW:n öljy. Otetaan kuitenkin huomioon että Castrol valmistaa BMW:n öljyt ja Castrolin sivuilla lukee laatikkoöljyn kohdalla että käytä BMW:n omia öljyjä vaikka siinä voisi hyviin lukea että laita laatikkoon vaikka Transmax Z öljyä. BMW:n öljyissä on joku lisäaine jota Castrolin omassa ei ole ja siksi myös Castrol suosittelee käyttämään BMW:n omaa öljyä. ´

        Monia tarinoita kuullut että laatikot on porsineet öljynvaihdon jälkeen. Johtuuko sitten väärästä vaihtotavasta vaiko vaan väärästä öljystä en tiedä, mutta kokeilemallahan se selviää että toimiiko esim shellin öljyillä vaiko ei.
        näissähän se nimenomaan on shellin valmistanaa kuraa.
        BMW e36 316i Turbo Compact

        Comment

        • Limit
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 144
          • Tsuomi

          Kokemusta automaattiöljyn vaihdosta

          Vaihdatin e46 330dA öljyt. Laatikkohajosi noin 2 viikossa ntillä ajolla.
          Sitä ennen ei ongelmia missään. Mutta kun piti tehdä todella viimeisin päälle. Turhaan.
          Meni siis momentti muunnin.

          Nyt e91 320da 2009, johon en vaihdata öljyä. Katson kauan kestää. Ajettu nyt 156tkm, ei ongelmia.

          Mikä on oikein? Mene musta tuntuu menetelmällä ja korjaa kun vika tulee.
          Limits in life

          Comment

          • Vilikki
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 6309
            • Raahe

            Originally posted by Limit View Post
            Vaihdatin e46 330dA öljyt. Laatikkohajosi noin 2 viikossa ntillä ajolla.
            Sitä ennen ei ongelmia missään. Mutta kun piti tehdä todella viimeisin päälle. Turhaan.
            Meni siis momentti muunnin.

            Nyt e91 320da 2009, johon en vaihdata öljyä. Katson kauan kestää. Ajettu nyt 156tkm, ei ongelmia.

            Mikä on oikein? Mene musta tuntuu menetelmällä ja korjaa kun vika tulee.
            tuo vanhempi gm:n laatikko nyt on muutenkin vikaherkempi. Oliko paljon ajettu entiset öljyt ennen vaihtoa? Oikea öljy ja ennen kaikkea oikea määrä öljyä?
            BMW e36 316i Turbo Compact

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              Jotainhan tuossa lootaölpän vaihdossa on mennyt pieleen, varmaan juuri tuo öljyn määrä..
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • hrajasso
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 213
                • Järvenpää

                Originally posted by exautisti View Post
                Muistaako kukaan kumpi lauhuttimelle menevistä letkuista oli paluupuoli?
                6HP26:ssa ainakin laatikon kyljestä se putki, jossa on kannatin kiinteästi kiinni on paluu lauhduttimelta takaisin laatikon öljytilaan ts. oikea irrotettava letku huuhtelua varten. Tyhjäkäynnillä sieltä tulee mukavan maltillisesti öljyä ulos noin huuhtelua ajatellen.


                Jos öljynmäärä ei täytä ohjeiden mukaan (eli käyntiin, pykälät läpi ja täyttöproppuun asti, kun öljyjen lämpötila ~40ºC) jää melkein 3l vajaaksi täyttö. Jos sammutat välissä, tulee saman verran taas ulos.

                Tuossa toisessa ketjussa keskusteltiin aiemmin öljymyyteistä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=256458. ZF:n 6HP26:sta on kieltämättä monella muullakin valmistajalla käytössään ja jokainen sallii vain oman logon öljyt sisään ja osalla on muka ikiöljyt ja osalla ei (vrt. ZF:n vaihtosuositukset).

                Valvolinen speksit täyttävä ainakin toiminut nyt kuukauden päivät täydellisesti ja kaikki ennen huuhtelua olleet laatikko-ongelmat hävinneet. Ja miksi ei toimisi? Toki jos jotain eroa on, ei varmaan ilmene ennen 100tkm rullausta muutenkaan.
                Last edited by hrajasso; 15-10-2012, 11:52.

                Comment

                • casino
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 663
                  • Keski-Suomi

                  vaihto-operaatio

                  Originally posted by hrajasso View Post
                  6HP26:ssa ainakin laatikon kyljestä se putki, jossa on kannatin kiinteästi kiinni on paluu lauhduttimelta takaisin laatikon öljytilaan ts. oikea irrotettava letku huuhtelua varten. Tyhjäkäynnillä sieltä tulee mukavan maltillisesti öljyä ulos noin huuhtelua ajatellen.


                  Jos öljynmäärä ei täytä ohjeiden mukaan (eli käyntiin, pykälät läpi ja täyttöproppuun asti, kun öljyjen lämpötila ~40ºC) jää melkein 3l vajaaksi täyttö. Jos sammutat välissä, tulee saman verran taas ulos.

                  Tuossa toisessa ketjussa keskusteltiin aiemmin öljymyyteistä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=256458. ZF:n 6HP26:sta on kieltämättä monella muullakin valmistajalla käytössään ja jokainen sallii vain oman logon öljyt sisään ja osalla on muka ikiöljyt ja osalla ei (vrt. ZF:n vaihtosuositukset).

                  Valvolinen speksit täyttävä ainakin toiminut nyt kuukauden päivät täydellisesti ja kaikki ennen huuhtelua olleet laatikko-ongelmat hävinneet. Ja miksi ei toimisi? Toki jos jotain eroa on, ei varmaan ilmene ennen 100tkm rullausta muutenkaan.
                  Itse ilmeisesti vaihtelit öljyt laatikkoosi?

                  Pitäisi kanna vaihdella kun kiireiltä ehtii öljyt omaan vessaan.

                  Toimitko jotenkin näin:

                  -vanhat öljyt pois ja uusi öljypohjatilalle. --> lauduttimelta tuleva letku irti ja tähän kirkasta sopivaa letkua tilalle ja jäteöljyastiaan.

                  -porakonepumppulla uutta speksit täyttävää öljyä täyttöaukosta sisään (muistaisikohan kukaan sopivan letkun paksuutta?) ensiksi niin paljon kun menee sitten auto P asennossa tyhjäkäynnille.--->

                  paluuletkusta alkaa tulla vanhaa öljyä, tätä lasketaan niin kauan kuin kaikki likaantunut öljyt on vaihtunut uuteen. Huuhteluun menee varmaan jotain n. 10 litraa? Kaiken kaikkiaan öljyä jos varaa 20 l niin pitäisi hyvin riittää?

                  -auto seis ja lauhduttimen letku kiinni laatikkoon.

                  -uutta öljyä sisään niin paljon, että alkaa tulla ylitse täyttöpropusta ja sitten proppu kiinni.
                  -auto tämän jälkeen käyntiin ja käydään kaikki pykälät läpi.
                  -mitataan öljypohjasta lämpötila joka pitää olla n. 40 c astetta. (meinasin käyttä laser lämpömittaria ja mitata suoraan öljypohjan alta)
                  -lämpötilan ollessa tuon 40 c astetta avataan täyttöproppu auton käydessä tyhjäkäyntiä P asennolla ja lisätään niin paljon öljyä, että se alkaa valumaan täyttöaukosta pihalle.

                  -halutessaan voi nollata laatikon adaptaatioarvot sitten tämän jälkeen.

                  Meneekö yhtään sinne päin tällä metodilla?
                  Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                  Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                  http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                  e39 -530d touring 11/1999
                  ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                  Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    Jotenki tohon tyyliin mullekin vaihdettiin.
                    Lisäksi käytössä oli 2 läpinäkyvää vaaleaa kanisteria (uudelle ja vanhalle öljylle) joihin oli piirretty litraasteikko.
                    Ulostulleen ja sisäänmenevän öljyn määrä pysyi näin helposti samana.

                    Comment

                    • hrajasso
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 213
                      • Järvenpää

                      Juurikin noin menee tuo vaihto. Ainoastaan lisäyksenä, että kannattaa käydä pykäliä läpi myös huuhteluvaiheessa. 5s per pykälä riittää ihan hyvin. Lämpötilan näkee parhaiten DIS/INPAlla, mutta onnistuu se varmasti aivan riittävän hyvin IR:llä öljypohjaa peilatenkin. Ei se nyt parista asteesta ole kiinni.

                      Virallinen proseduuri: http://akpp-city.ru/pdf/6HP26-28_Catalog.pdf

                      Itse hoidettiin täyttö sellaisella peräöljyämpäri/pumpulla (tämän tyylinen), johon laitettiin ~11l uutta öljyä sisään. Sitten vain tyhjennystä ja pumppuasta, kunnes pumppu rupesi hörppimään ilmaa tynnyristä eli siinä vaiheessa öljyä vaihtunut koko laatikon öljytilavuuden verran. Mikään kiire tai paniikki ei tullut pumppaajalle, sillä tyhjäkäynnillä öljynvirtaus on tosissaan aika maltillista. Oikeastaan piti toppuutella sitä pumppaamista, ettei työntänyt täyttöpropusta yli. Läpinäkyvä letku poistoon olisi toki ollut hyvä, niin olisi nähnyt miten väri muuttuu tuoreemmaksi. Ihan vain noin mielenkiinnosta ja motivaation kohottajana.

                      Pykäliähän ei vaan voi helposti käydä lävitse kuin P, R, N, 1 ja 2. Muita ei paikoillaan laatikko suostu kytkemään päälle.


                      Huomaa muuten, että koska putken kannatinkorva/pidin on kiinteästi kiinni siinä letkussa mikä pitää irrottaa, jää se toinen letku ilman kiinnitystä. Oletettavasti pysyy kiinni ihan vain tökättynä paikoilleen itsekseenkin, mutta meillä oli kolmas kaveri varmistamassa sen paikoillaan pysymisen kädellä, kun silloin ei vielä ollut tietoa öljyn virtauksien määrästä. Ja itseasiassa se oikea irrotettava letkukin tuli löydettyä vasta toisella yrittämällä. Osaluettelon kuvien teksteistä päätelleen meni väärin, kun ei ollut tietoa onko kyse laatikon vai lauhduttimen paluusta ja tulosta. Aluksi ei tullut mitään, mutta sitten alkoi työntämään öljyä lattialle laatikon kyljestä
                      Last edited by hrajasso; 15-10-2012, 21:40.

                      Comment

                      • mr81
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 300
                        • PK-seutu

                        Öljyjä mitä forumilaisten automaattilaatikoihin laitettu (E6x) aakkosjärjestyksessä.
                        PetroCanada DuraDrive MV Synthetic ATF
                        Shell M 1375-4 (orggis)
                        Ravenol ATF 6HP
                        Valvoline Maxlife ATF
                        ZF Lifeguard Fluid 6 (oem vastaava)
                        + muitakin tunnettuja valmistajia löytyy.

                        Jokainen tekee valinnat ite et kannataako vaihtaa (lifetime öljyt), mutta huolto kannattaa kyllä tehdä riittävän ajoissa. ZF ohjeistus oli 80-120tkm välein riippuen nopeuksista (ei taida vaikuttaa Suomessa) ja vetääkö autolla. Ulkolämpötiloista ei ole mainintaa, mutta omalla kohdalla 105tkm öljy oli OK vielä.
                        E65 730d '08 Monaco blue
                        Ex: E60 523iA '08

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4048
                          • Turku

                          Febiltä löytyy myös öljyä ko. laatikkoon.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • hrajasso
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 213
                            • Järvenpää

                            Niitä muita on ainakin:

                            Febi 34608
                            Rowe ATF 9006

                            Lifeguard6 on ns. valmistajan (ZF) alkuperäisöljy. Voisin olettaa, että se on käytännössä Shellin M 1375-4:ää.

                            Jostain ZF:n tiedotteesta muistaakseni luin, että Lifeguard8 käyttö 6:sen sijaan on virallisesti ok, jos päivittää softan. Viskositeetissa on jotain pientä eroa, jolloin vaihtamisominaisuudet voivat muuten olla aavistuksen pielessä.

                            Comment

                            • panda-ardillita
                              Newbiemmer
                              • Aug 2006
                              • 10

                              Originally posted by Larzza View Post
                              mitenhän pitäisi suhtautua tuohon askin toimintaan kun kolmoselle vaihtaessa tulee sellainen töks efekti?

                              Muut vaihteet menee iha nätisti.
                              Taitaa olla ominaisuus. Minulla on ollut kaksi uutta e60:tä eri moottoreilla ja molemmissa on ollut töksähtävä 2 -> 3 vaihto.

                              Lisäksi toinen ominaisuus on, että liikkeelle lähdettäessä ensin laatikko luistaa oikein kunnolla eli kierrokset nousevat mutta auto ei liiku ja sitten töksähtää veto päälle.

                              Ei voi sanoa parhaiksi automaateiksi. Toimii parhaiten, kun ajaa tasaista vauhtia turbiinilukko kiinni, vaikka silloinkin kierrokset hyppivät 1500-1700 välillä...

                              Osaako joku sanoa, onko F10:n laatikko yhtään parempi näiden suhteen vai vieläkö lähtö on töksähtävä, jos vähänkään ripeämmin haluaisi liikkeelle?

                              Comment

                              • atte.o
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2009
                                • 894
                                • haukipudas

                                Originally posted by panda-ardillita View Post
                                Taitaa olla ominaisuus. Minulla on ollut kaksi uutta e60:tä eri moottoreilla ja molemmissa on ollut töksähtävä 2 -> 3 vaihto.

                                Lisäksi toinen ominaisuus on, että liikkeelle lähdettäessä ensin laatikko luistaa oikein kunnolla eli kierrokset nousevat mutta auto ei liiku ja sitten töksähtää veto päälle.

                                Ei voi sanoa parhaiksi automaateiksi. Toimii parhaiten, kun ajaa tasaista vauhtia turbiinilukko kiinni, vaikka silloinkin kierrokset hyppivät 1500-1700 välillä...

                                Osaako joku sanoa, onko F10:n laatikko yhtään parempi näiden suhteen vai vieläkö lähtö on töksähtävä, jos vähänkään ripeämmin haluaisi liikkeelle?
                                Sulla on turbiini kaput.
                                E61 M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X