memebuy23buy

Automaattilaatikon öjlynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mik@
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1413
    • Nurmes

    ^Tuskin se turbiini tehtaalta lähtiessä rikki on ollut? Jos kerta pandan autot on ollut uusia..
    E61 520Da

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Onko jollakulla ollut tarpeeksi aikaa ja tsekannut mitä Audi/Jaguar/Range 'merkkisinä' nuo alkuperäiset ZF/Shell öljyt laatikkoon maksaa?

      Hauska huomata että ZF:n omissa korjaus manuskoissa on eri koodit 20l purkille eri 6HP26 mallien välillä vaikka teksti kertoo kaikkien ovan samaa kuraa.

      -----

      onko jollakulla kunnon kuvaa mikä siinä turbiinissa menee rikki kun se ei kunnolla lukitu?
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 521
        • Rauma

        Originally posted by jokes911 View Post
        Onko jollakulla ollut tarpeeksi aikaa ja tsekannut mitä Audi/Jaguar/Range 'merkkisinä' nuo alkuperäiset ZF/Shell öljyt laatikkoon maksaa?
        Audille taisi olla oma ölppänsä (tai oliko vain johonkin malliin?). Jagge/Rover-miehet taitavat hakea öljyt bemariliikkeestä ja säästävät ison kasan puntia.
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          No kokeillaan vielä että onko joku kysellyt Tallinnan merkkikorjaamon hintaa?

          Kaverin Range oli Tallinnassa huollossa ja iso huolto jonka lisäksi asennettiin vetokoukku maksoi luokkaa 350eur kun Inchapella suomessa hinta-arvio oli >800eur
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • hrajasso
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 213
            • Järvenpää

            Audin merkkitiskiltä 6HP26 öljy (G 055005A2) on ~36e/l, Saksasta ~30e/l. Voi olla myös tuplat.
            Last edited by hrajasso; 26-10-2012, 14:37.

            Comment

            • JCE
              Newbiemmer
              • Sep 2010
              • 7
              • Uusimaa

              ZF öljyille hintoja: Lifeguard 6, 25e/litra. Lifeguard 8, 30e/litra, 500e/20 litraa. Myös aitoja ZF suodattimia ja muita osia tarvittaessa. Huom! 8 tyypin öljy korvaa myös 6 tyypin öljyn

              Myös vanhempaa 5 tyypin öljyä, sama kuin LT 71 141 saatavilla. 23e/litra 400e/20litraa.

              PM lisää infoa.

              Comment

              • mr81
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 300
                • PK-seutu

                Ei millään pahalla, mutta Shell M 1375-4 saa suomalaisesta liikkeestä 20l/410€
                Last edited by mr81; 31-10-2012, 21:45.
                E65 730d '08 Monaco blue
                Ex: E60 523iA '08

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1578

                  Ravenolissa on tuo shell luokitus kans ja oli alkukesästä 5-6e litra saksassa.

                  Comment

                  • hrajasso
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 213
                    • Järvenpää

                    Huom! 8 tyypin öljy korvaa myös 6 tyypin öljyn
                    Löytääkö kukaan mitään tuosta 8:n käytöstä ja softan toimivuudesta? Varmasti toimii, mutta muistan lukeneeni jostain, että viskositeetti on sen verran eri, että vaatii softapäivityksen ollakseen ns. täysin protokollan mukainen.

                    Tai sitten sekoitan Audin päivityksiin. Audilla nimittäin 6HP26:ssa on alunperin käytetty Lifeguard6:sta. Laatikko-ongelmien myötä korvattiin 6+:lla ja softapäivityksellä. Nykyisellään 6+ taas on korvattu Lifeguard8:lla ja softapäivityksellä. Ja nuo suositukset siis Audilta, ei pelkästään ZF:ltä. Softapäivityksillä eritoten nostettu lukituksen alinta lämpötilaa. Audin alla laatikossa ei muistaakseni tosin ole "ikiöljyt" vaan ihan vaihtosuositukset. Öljypohjakin on metallinen ja suodatin irrotettava tyyny.

                    Siis edelleen sinne käy täysin ok varmasti 6 ja 8 tai ne muut korvaavat, mutta tämä nyt niille, jotka haluavat mennä pilkulleen ohjesäännön mukaan.

                    Comment

                    • JCE
                      Newbiemmer
                      • Sep 2010
                      • 7
                      • Uusimaa

                      Pitää ohjeiden mukaan laatikon softa päivittää. Se miten laatikko käyttäytyy pelkällä öljyn vaihdolla 6->8 ei kokemusta.
                      Audilla taisi olla 80-120tkm vaihtoväli riippuen ajotyylistä/ajoneuvon käytöstä.
                      6+ öljy oli tarkoitettu W12 koneiden perään olevissa laatikoissa audeissa.

                      Ja kyllä noita luokituksen täyttäviä öljyjä löytyy maailmalta ja suomestakin.
                      Nämä ovat kuitenkin aitoja ZF öljyjä, ja näin ollen tietää varmasti mitä laatikkoonsa laittaa.

                      Comment

                      • hrajasso
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 213
                        • Järvenpää

                        Originally posted by JCE View Post
                        Pitää ohjeiden mukaan laatikon softa päivittää.
                        Olisiko tuosta heittää jotain linkkiä johonkin paperiin?

                        Comment

                        • JCE
                          Newbiemmer
                          • Sep 2010
                          • 7
                          • Uusimaa

                          Originally posted by hrajasso View Post
                          Olisiko tuosta heittää jotain linkkiä johonkin paperiin?
                          No ei linkkiä, mutta tällaista tietoa sain koskien zf öljyjä. Koskee tosin vaihteistokorjausta, mutta öljynvaihdolla 6->8 huuhtelemalla on sama vaikutus vaihteiston toimintaan.
                          "The recommended oil for Audi W12 models is LifeGuard6 Plus, which in meantime has been replaced by LifeGuard8. A refill of approx 1 liter will not give any problems, however, when you’ve made a complete rebuild, the Mechatronic should be reprogrammed to the use of the new transmission fluid."
                          Eli jos laitetaan 6 tyypin öljyn tilalle samaa litkua, ei tarvetta softan päivitykseen. Ainoastaan kun vaihdetaan öljytyyppiä.
                          Jotain tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, joka vaikuttaa sitä kautta vaihteiston toimintaan.

                          Comment

                          • -rik
                            BTCF Member
                            • Nov 2009
                            • 827
                            • Rovaniemi

                            Kyselinpä lootaöljyn vaihdon hintaa tuossa... Siinä keskustellessa totesin vain että "huuhtelemallahan ne vaihdellaan eikö" Niin vastaus oli että eiei, uus öljypohja vaan (se missä on suodatin) ja vanhat öljyt pihalle ja uudet sisään.

                            Kuulemma on vaihdettu useaankiin tällä menetelmällä, mm. isäukko vaihtoi omaan juurikin kyseisessä paikassa autoonsa parisen vuotta sitten, tuolloin kilometrejä hänellä oli jotain ~150tkm. Kuulemma on pelannu, erosta sitte en tiedä sanoa, ukolla kun on semmonen asenne aina ollu että "niin kauan ajetaan ku kone pyörii" eikä se tajua siitä laatikon elämästä varmaa sen kummemmin.

                            Itse kyllä näytin vielä punaista valoa ja lykkäsin operaatiota, oletin ja luulin silloin aikanaan että huuhtelemalla ne tuohon isännän koslaanki on vaihdettu.

                            Mitä mieltä väki on tämmösestä? Meneekö rahat moppen perseeseen, paskahokkia ei varmaa näin synny koska öljyä ei kierrätetä, jolloin paska ei irtoa, ainoastaan ehkä vähän omisaisuuksiaan ja tummentuneet öljyt vaihtuvat tuoreisiin ja puhtaisiin... pitäskö se kierrättämällä kuitenki sitte jossain muualla :think
                            ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                            Comment

                            • mr81
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 300
                              • PK-seutu

                              Jenkit harrastaa tota et muutama litra kerralla, mutta ne tekee sen aina moottoriöljyn vaihdon yhteydessä. Ei 120tkm välein. Itse tekisin vain huuhtelemalla
                              E65 730d '08 Monaco blue
                              Ex: E60 523iA '08

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2335
                                • Uusimaa

                                Nyt alkaa tuntumaan että tämä paskashokki-läppä on alkanut elämään selkeästi omaa elämäänsä. Omiin autoihini olen vaihtanut/vaihdattanut n. kymmenen kertaa elämäni aikana automaatin öljyt. Tuttavat ja kaverit varmaan monia kymmeniä yhteensä. Ja isäukkoni firmansa toimesta uskoakseni satoja vaihtoja elämänsä aikana. En ole koskaan kuullut että yhdelläkään olisi mitään paskashokki-efektiä tapahtunut. Jokaisella laatikot on poikkeuksetta muuttuneet parempaan suuntaan. Oli kyse sitten osittaisesta tai huuhteluvaihdosta. Luulenpa että jos tuhatta öljynvaihtoa vastaan porsii yksi laatikko lähikuukausina vaihdon jälkeen, voi lopullinen syy olla mikä tahansa. Nyt sille on vain keksitty kiva yleisnimike; "paskashokki". Jos joku jättää vaihtamatta laatikkoöljynsä ainoastaan "paskashokin" pelossa, saattaisin pitää sitä jo jonkinlaisena tyhmyytenä.

                                Ja mitä tulee vaihtotapaan; olen sitä mieltä että tottakai ne kannattaa vaihtaa kierrättämällä, koska sellaisiakin firmoja löytyy jotka sitä tekevät. Varmaan moni pitäisi älyttömänä ajatusta, että kannattaako esim. moottoriöljyt tai vanhat jarrunesteet vaihtaa kokonaan vai puolittain? Huuhteluvaihtoja PK-seudulla tekee Powermatic ja Nummelassa Autorepair. Jälkimmäistä uskallan ainakin suositella. Molemmilta löytyvät huuhteluvaihtoon käytettävät ammattitasoiset laitteet. Ne tuntuvat olevan yleistymässä monilla muillakin nykyaikaisilla korjaamoilla. Ja hintataso on samaa luokkaa kuin merkkiliikkeiden "pilipali-vaihdoilla".
                                BMW G30 545e M-Sport

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X