Announcement

Collapse
No announcement yet.

increased battery discharge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #76
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Kyllä se virta kasvaa.
    Sähkölaitehan tarvii toimiakseen tietyn tehon. Esim 10w laitteen teho on 10w lämpötilasta riippumatta. Jos jännite tippuu, täytyy virran kasvaa jotta saadaan sama teho aikaiseksi.
    P=U*I
    Huonosti suunnitellun sähkölaitteen saa rikki tiputtamalla jännitettä. Virta kasvaa niin suureksi että jokin komponentti pettää.
    Nyt menee metsään. Virta pienenee kun jännite pienenee, teho ei todellakaan pysy samana. Tai no, laitteen tyyppikilpeen merkitty nimellisteho toki pysyy samana mutta toteutunut teho ei.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 456
      • Oulu

      #77
      Originally posted by böntti View Post
      Nyt menee metsään. Virta pienenee kun jännite pienenee, teho ei todellakaan pysy samana. Tai no, laitteen tyyppikilpeen merkitty nimellisteho toki pysyy samana mutta toteutunut teho ei.
      Laitteita on monenlaisia. Esim puhtaasti resistiivisellä kuormalla käy niin kuin sanoit.
      Elektroniikka komponentit toimii usein 5v luokkaa olevilla jännitteillä. 5v voidaan tehdä esim laitteen sisäisellä hakkurilla (auton tapauksessa 12v-->5v). Näissä tapauksissa virta kasvaa jännitteen tippuessa jos hakkuri on yhtään fiksumpi ja oikein mitoitettu.
      Myönnän kyllä että en ole noihin autojen ohjainlaitteisiin perehtynyt että kuinka nuo on toteutettu.
      Pointti kuitenkin on se että virta voi myös kasvaa.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #78
        Toki jos siellä on sen verran älykäs syyteemi että teho pysyy vakiona niin sitten virta kasvaa. Autossa on unitilan aikana virroissa CAS ja antennivahvistin. Purkuhälytyksen raja on min. 80mA virta ja min. 1 Ah purkua. CAS:n kasvaneella virrankulutuksella tuo ei selity, normaali lepovirta on muistaakseni alle 10 mA.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Wikke
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 80
          • Fsdfg

          #79
          Originally posted by Benighted View Post
          Mulla tämä vika johtui comfort accessista. Katseltiin logeista vian ollessa pahimmillaa, että auto heräilee jatkuvasti öisin kun luulee, että joku räpeltää kuskin ovenkahvaa. Tämä alkoi ja paheni huomattavasti yhden autonpesun jälkeen, liekö jäänyt kosteutta tai muuta tauhkaa kahvoihin. Homman varmisti myös se, että CA-sulake pois ei enää valitusta akun tyhjenemisestä tullut.

          Käytännössä paineilmalla kahvojen sisään ja sädehoidolla korjaantui, eikä ole enää palannut. Ongelmia tosiaan oli varmaan 6kk ja nyt ei ole tullut kertaakaan pariin kuukauteen. Ihme juttuja, mutta parempi näin kun että olisi pitänyt alkaa uusimaan noita kahvojen mekanismeja.
          Samoin minulla viime talvena. Arvelin herjan johtuvan noista kahvoista, arvaus osui oikeaan kun sulakkeen irroituksen jälkeen ei herjaa tullut. Tuolloin takaovien kahvat olivat pimeänä. Alkukesästä laitoin kokeeksi sulakkeen taas kiinni, ja pelasi pari kuukautta ilman herjoja. Ihmetykseksi nyt vänkärin oven kahva oli kuollut ja kuskin puolen takaoven kahva herännyt henkiin. :think Luullakseni tuolla on tosiaan jossain kosteutta /hapettumaa, en usko että yksikään kahvoista on oikeasti viallinen. Kun jaksaisi vain käyttää kaikki kahvat irti ja putsata liittimet...

          Comment

          • jjanii
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 629
            • joensuu

            #80
            Itellä herjaa myös tuota, akun vaihdoin mutta vielä ilmottaa. Vikakoodia on antanut älykkäästä akkuanturista?

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1576

              #81
              5 sarjalaisessahan ei itse ulkokahvassa ole mitään elektroniikkaa vaan siinä osassa mikä tulee oven sisään ja sieltä tulee tuo anturi mikä tunnistaa räpylän. Se on kaikissa siinä kahvojen kohdalla oikeassa reunassa. Tuossa oven sisälle tulevan mekaanisen osan takana on sitten se elektroniikkapulikka.

              Comment

              • Benighted
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2015
                • 281
                • Klaukkala

                #82
                Originally posted by ptikkala View Post
                5 sarjalaisessahan ei itse ulkokahvassa ole mitään elektroniikkaa vaan siinä osassa mikä tulee oven sisään ja sieltä tulee tuo anturi mikä tunnistaa räpylän. Se on kaikissa siinä kahvojen kohdalla oikeassa reunassa. Tuossa oven sisälle tulevan mekaanisen osan takana on sitten se elektroniikkapulikka.
                Meinaa mennä offtopikiksi, mutta noh.

                Aika hintava tais olla se oven sisäinen osakin ja ainakin itsellä toi toimii varsin epävarmasti melkein joka kahvasta. Nyt tosiaan kuitenkin toimii pääosin eikä drainaile akkua joten olen antanut olla. Eikä taida se vaihtoprosessikaan olla ihan mikään muutaman minuutin homma.
                F11 530xdA M-Sport 2014
                Ex. E39 530iA Touring 2001
                Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1576

                  #83
                  Kesällä asentelin omaan autoon nuo door carrierit ja eipä se loppu peleissä ihmeellinen homma ole. Ovi pahvi pois, kahva pois ja siitäpä se sitten tippuu irti. Tietenkin vaijerit vielä irti sisältä... Jos joku tarvii niin mulla saattaa olla kännykkä räpsyjä operaatiosta.

                  Comment

                  • TeeS
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 38
                    • Nokia

                    #84
                    Vanha akku oli leimattu (miinusterminaalissa) 34 05, että oli just ollut kymmenvuotispäivä sillä. Uus akku on nyt paikoillaan ja yhden iltapäivän auto ollu ilman herjoja ja pitäny kellon. Jokohan sitä uskaltais todeta, että problem solved...

                    Comment

                    • Hakkapeliitta
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2014
                      • 552
                      • P-Sawo

                      #85
                      Nyt lähtee auto sähköpajalle, purkaa hitaasti akkua jos akku on kiinni autossa(ja miksi ei olisi?). Jännite laskee hitaasti ja yleensä ilman herjoja 12,7V->alle 12:een parissa viikossa. Bilteman pihtimittari ei näytä mitään järkevää ja luotettavaa lukua.

                      Onpa jännä nähdä selviääkö.

                      annetaan BMW-osaa

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3144
                        • Tampere

                        #86
                        MPM-moduuli? Istuinten satelliitit?

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1576

                          #87
                          eihän kyynärnojassa ole sitä BMW logollavarustettua gsmää?

                          Comment

                          • Hakkapeliitta
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 552
                            • P-Sawo

                            #88
                            Ei ole kyynärnojassa enää mitään, otettiin CIC asennuksessa pois loputkin jäänteet Nokia 6310i-yhteensopivuudesta.

                            Tutkin viime kesänä tuota lepovirtaa mutta se kyllä unille mennessä laski sinne 30-40mA tienoille eikä penkkien modulien irroitus silloin mielestäni vaikuttanut.

                            TCUkin vaihtui Comboxiin.

                            Eikös 11/06 valmistuneessa ole tuo MPM jo yhdistetty johonkin toiseen moduliin eikä sitä ole enää erillisenä?

                            Ilman oskilloskooppia ja kunnollista virtamittaria virran katoamisen selvittäminen on ollut aika vaikeaa tähän saakka.

                            annetaan BMW-osaa

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1576

                              #89
                              jos on käytettävissä rheingold niin siinä on energy diagnosis niin se voisi antaa vihjettä jos joku moduli herättelee vehkeitä jne

                              Comment

                              • bambino
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2015
                                • 92
                                • Kangasala

                                #90
                                Oliko näiden kanssa siis kyse comfort accessista kun joka kerta kun auto vahataan, on valitukset taulussa? Muistaakseni edes talvella akku ei mitään nirsoillut, vaikka monesti tämän ikäisissä autoissa(Mersuissa lähinnä) on akkua valitellut pakkasilla.
                                E60 525i 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎