Originally posted by alttu
View Post
Keula tukkoon?
Collapse
X
-
Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3
e39 -530d touring 11/1999
ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979
Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto
-
-
Ajelin tossa eilen n. 40km lenkin seuraten noita lämpöjä. Olin ajanut autolla jo aamulla aiemmin. Jäähdytysneste oli tolle lenkille lähtiessä n. 45 asteinen.
n. reilun 10km jälkeen (nopeus n.80) lämpötila saavutti n. 87-89 astetta. Jatkoin matkaa muutama reilumpi vedätys lämmöt nousi 91-92 asteeseen. jatkoin nopeudella 100. Lämmöt pysyi asteen pari päälle 90:nen.
Olin hetken parkissa, auto kävi tyhjää n. 10min. Lämmöt oli pudonnu 83 asteeseen. Nousivat kyllä melko nopeesti 88 kun jatkoin matkaa.
Autoon on vaihdettu pää ja egr termari loppukesästä.
Lähinnä toi mietityttää kun toi lämpiiminen 45 tonne n. 90 kesti noinkin kauan ja sit toi lämpöjen vajoaminen tyhjäkäynnillä. pakkasta oli hiukan yli 10 astetta.
Auto on 530xda -07, ei webastoa.Last edited by kye; 25-12-2012, 22:00.- N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
- N42/46 jakopäät
- N47 jakoketjuvikojen korjaukset
tied. 0407247465
Comment
-
-
Mulla on oma kokemus noista keula tukkoon ehjin termarein 535tosista
Vaihtelin noi termarit nippuun ja tukin keulan entiseen malliin eli munuaiset roudarilla umpeen ja alhaalta muuten umpeen Msport, poislukien 3cm alhaalta, eli välijäähdyttimen edestä tuo puskurin aukko..
Ihan hyvin meni siihen asti kun driftailin citymarketin parkkipaikkaa 7 minuuttia ristiin rastiin, lämmöt meni jotain 99 astetta, sit ajattelin että nyt motarille, ennenku keittää..
No, en kerenny, ramppiväli ja konetilasta alko höyry nousta. Egrn alta petti klemmari, vettä tuli pihalle ihan jonni verran, rampilla puskurista kaikki teipit vekeen ja ajelemaan autoa viileäksi, toisinsanoen vesiletkun äärelle ja vettä kiukaalle..
Se nyt sit suihkutteli sitä siihen asti että tuli otettua rupeli keulilta irti ja vaihdettua klemmarit tuohon egrn alle, siinä on sellainen 5cm letkunpätkä ja noi 18-24mm klemmarit ylä ja alapäässä.
Mitä tästä opittiin, joko keula ummessa rikkonaisin termarein tai sit toimivat termarit
Mutta, miksei pakkasilla flekti, startannu missään vaiheessa, ainakaan tietääkseni?Last edited by Mlatvala; 25-12-2012, 22:21.E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
No jotain näkökantaa tähänkin nyt
Paljon oli pakkasta ku ajelit? Tuntuu hullulta että jos on -30 niin saa dieselin keittämään, tai sit on pitäny oikeesti driftata cityn parkkiksella raskaalla kaasulla?
Kyllähän flektin pitäs lähtee pyörii jos koneen lämmöt nousee, sen ollessa kunnossa, oli ulkolämpötila mikä vaan?MB W164
ex: //DTM535
Comment
-
-
Originally posted by kye View PostAjelin tossa eilen n. 40km lenkin seuraten noita lämpöjä. Olin ajanut autolla jo aamulla aiemmin. Jäähdytysneste oli tolle lenkille lähtiessä n. 45 asteinen.
n. reilun 10km jälkeen (nopeus n.80) lämpötila saavutti n. 87-89 astetta. Jatkoin matkaa muutama reilumpi vedätys lämmöt nousi 91-92 asteeseen. jatkoin nopeudella 100. Lämmöt pysyi asteen pari päälle 90:nen.
Olin hetken parkissa, auto kävi tyhjää n. 10min. Lämmöt oli pudonnu 83 asteeseen. Nousivat kyllä melko nopeesti 88 kun jatkoin matkaa.
Autoon on vaihdettu pää ja egr termari loppukesästä.
Lähinnä toi mietityttää kun toi lämpiiminen 45 tonne n. 90 kesti noinkin kauan ja sit toi lämpöjen vajoaminen tyhjäkäynnillä. pakkasta oli hiukan yli 10 astetta.
Auto on 530xda -07, ei webastoa.Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Sitä minäkin ihmettelin että mitä se noin lämpimäks ittesä vetää..
Olisko pakkasta parikyt astetta, sen verran täällä on tuutannu kuukauden olla.
Ei sitä nyt mitään kummasta driftausta, sen verran mitä sitä nyt jakso.
Seuraavana päivänä toistin testin kun pärvötin sen välissä kuntoon. Parkkiksella oli muitakin, pari skodaa ja muita etuvetoja. Muut jätti käsijarrut päälle ja autot parkkiin kun mä aloin. Keula auki ollessa ei lämpenemisongelmia koitunut, pysy jossain 93-89 asteen välissä..
Eipä tuo flekti taida kovin kova ääninen olla, että ei sitä ainakaan sisälle asti kuule millon suhaa. En tiedä, suhasko se sillon keittoaikoina vai ei.E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Originally posted by Pex View Postmulla 2.0D, M47N2.
Onko tässä mallissa EGR:llä termaria ollenkaan?
Missä malleissa on automaattisesti avautuvat/sulkeutuvat läpät maskissa syylärin edessä?
Kötöstin illalla pahveilla munuaiset kokonaan umpeen ja ahtoilman alailmanoton aukot (peruspuskuri) tukin apaut puoliksi. Lisäksi koputtelin EGR:n termostaattia melko reilulla kädellä. Ja eikun testaamaan suoraan motarille hallista. Pakkasta -15 ja lämmöt nousi 100 km/h vauhissa 80-81 asteeseen noin 10 min ajon jälkeen eli muutama aste parannusta aikaisempaan. Motarin jälkeen kaupunkiin pyörittelemään vartiksi, lämmöt pysyi kävelyvauhissakin 78-80 välillä, joka huomattavasti parempi kuin aiemmin. Aiemmin näillä keleillä saattoi pudota 65-70 asteeseen kaupunkiajossa. Nyt en vaan tiedä kumpi tuon parannuksen etenkin tuohon kyläpyörittelyyn aiheutti: pahvit vai termarin kolistelu :think
Mulla kun ei ole niitä kääntyviä läppiä niin onko edes teoriassa mahdollista saavuttaa noita huimia 90 asteen lämpöjä vaikka kaikki termarit olis priimakunnossa? Ja noiden pahvien kanssa kun ei viittis koko aikaa pelata. Eli kiinnostais tietää saavuttaako joku läpättömällä autolla noita lämpöjä?
Ja mistähän se kertoo tuo, että kun automaattilootan heittää motarilla manuaalille ja vaihde kuutoselta neloselle tai kolmoselle ja kone huutamaan niin lämmöt tippuu aina vähintään 5 astetta? Normaaliako? Mulla aina ollut se luulo, että huudattamalla niitä lämpöjä saa nostettua :think
Meinaan kuitenkin nyt vaihtaa ainakin tuon EGR:n termarin ja kattoa mitä tapahtuu.
Onkos muuten porukalla mitään patenttiratkaisua noiden keulan aukkojen siistiin peittämiseen? Tuli niin karsean näkönen kötöstys noista harmaista pahveista kun vielä säleikön ulkopuolelle virittelin nippareilla..jos joku ajaa vastaan niin saa nauraa. Yritin noita mununuaisia irrotella, jotta sais sisäpuolelle pahvit. Ohjettakin oli tarjolla juutuupissa, mutta ei siitä loppupeleissä mitään tullu..osina ehkä olisin saanut irti.
Last edited by Pex; 27-12-2012, 12:13.Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Originally posted by Pex View Postnäihin itselleni vastaten...eilen kaivelin pellin alta ja EGR:llä on termari myös tässä minun nuhapumpussa. Noista avautuvista läpistä tonkinut palstalta, että ovat ilmeisesti lisävaruste. Kumma kyllä minuun lullaan niitä ei ole otettu vaikka on uutena Suomessa myyty.
Kötöstin illalla pahveilla munuaiset kokonaan umpeen ja ahtoilman alailmanoton aukot (peruspuskuri) tukin apaut puoliksi. Lisäksi koputtelin EGR:n termostaattia melko reilulla kädellä. Ja eikun testaamaan suoraan motarille hallista. Pakkasta -15 ja lämmöt nousi 100 km/h vauhissa 80-81 asteeseen noin 10 min ajon jälkeen eli muutama aste parannusta aikaisempaan. Motarin jälkeen kaupunkiin pyörittelemään vartiksi, lämmöt pysyi kävelyvauhissakin 78-80 välillä, joka huomattavasti parempi kuin aiemmin. Aiemmin näillä keleillä saattoi pudota 65-70 asteeseen kaupunkiajossa. Nyt en vaan tiedä kumpi tuon parannuksen etenkin tuohon kyläpyörittelyyn aiheutti: pahvit vai termarin kolistelu :think
Mulla kun ei ole niitä kääntyviä läppiä niin onko edes teoriassa mahdollista saavuttaa noita huimia 90 asteen lämpöjä vaikka kaikki termarit olis priimakunnossa? Ja noiden pahvien kanssa kun ei viittis koko aikaa pelata. Eli kiinnostais tietää saavuttaako joku läpättömällä autolla noita lämpöjä?
Ja mistähän se kertoo tuo, että kun automaattilootan heittää motarilla manuaalille ja vaihde kuutoselta neloselle tai kolmoselle ja kone huutamaan niin lämmöt tippuu aina vähintään 5 astetta? Normaaliako? Mulla aina ollut se luulo, että huudattamalla niitä lämpöjä saa nostettua :think
Meinaan kuitenkin nyt vaihtaa ainakin tuon EGR:n termarin ja kattoa mitä tapahtuu.
Onkos muuten porukalla mitään patenttiratkaisua noiden keulan aukkojen siistiin peittämiseen? Tuli niin karsean näkönen kötöstys noista harmaista pahveista kun vielä säleikön ulkopuolelle virittelin nippareilla..jos joku ajaa vastaan niin saa nauraa. Yritin noita mununuaisia irrotella, jotta sais sisäpuolelle pahvit. Ohjettakin oli tarjolla juutuupissa, mutta ei siitä loppupeleissä mitään tullu..osina ehkä olisin saanut irti.
Nyt tutkin asiaa lisää... minulla kaihtimet keulassa ja termarit kunnossa, mutta mutta...
Kun pakkasta oli -33 niin kylläpä on "normilämmöt" jo tiukassa.
-20 pinnassa pysyy lämmöt hyvin 88 asteen paikkeilla.
Tuo automaatin kovan ajon aiheuttama lämmön aleneminen on ihan selkeä fysikaalinen ilmiö... siinä kun hyökkää kylmähköä vaihteistoöljyä helvetisti lauhduttimen ohi niin tottai se vetää lämpöä sinne aika tavalla... voihan olla että enteilee sitten laatikon termarin ongelmaa, mutta noin ainakin minun 2 automaattiautoa tekee ja en ole ollut siitä kovinkaan huolestunut... kunhan ne nyt nousee normaaliajossa.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Niin minäkin luulin että sen tulee tehdä. Kesälläkin putos pienellä motari ohituksella kakskyt astetta.
Nyt uudella laatikontermarilla lämmöt ei seilaa. (ainakin näiden vähäisten talvikokemusten perusteella)
Mutta:
Jos jäähdytysnesteet on ~90 astetta, öljyt ~90 astetta, niin sit se kysymys,...
paljonkos on laatikonöljyt, lämpimänä? (normaalisti)Last edited by Mlatvala; 27-12-2012, 13:24.E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Originally posted by Mlatvala View PostNiin minäkin luulin että sen tulee tehdä. Kesälläkin putos pienellä motari ohituksella kakskyt astetta.
Nyt uudella laatikontermarilla lämmöt ei seilaa. (ainakin näiden vähäisten talvikokemusten perusteella)
Mutta:
Jos jäähdytysnesteet on ~90 astetta, öljyt ~90 astetta, niin sit se kysymys,...
paljonkos on laatikonöljyt, lämpimänä? (normaalisti)
Tuohon öljynlämpötilaan niin eiköhän ne kesällä nouse samaan kuin jäähdytysnesteet,ainakin pitkillä matkoilla. Jos Saksassa vielä ajetaan vähän kovempaa kuin täällä niin öljyjen luulisi kestävän..Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Äsken vilkasin omasta ku ajelin kaupungissa 2h ja auto oli käynnissä koko sen ajan, moottorin lämmöt oli 90 astetta ja munuaiset tukossa, pakkasta tyttömäiset 10 astetta. Eli hyvin pelittää.
Ootteko koskaan miettiny että ei nämä tehokkaat 300hp dieselit enää hirveitä rasitu ku ajaa maantiellä 80kmh..laittakaapa 150 vauhtia niin alkaa rasittua ja varmaan näkyy lämmöissä..
(en nyt siis ketään kiihota ajamaan ylinopeutta tuolla lauseella).MB W164
ex: //DTM535
Comment
-
-
13,2L/100km..
Meni kaikki tuossa vähän mittauksetkin pieleen ku piti akun napaa tuulettaa..
Oli vähän remonttia
Sitä ennen se kiipes jonnekin 10L paikkeille, mut jos mä huomenna rykäsen helsinkiin ja raportoin kulutuksesta sen perään.
Ei mun autosta huomaa, ajaako 100, vai 150..
Paitsi ettei moni aja enää ohi, ainakaan se yks volvo
Mut siis eiks kaikki öljy ja neste, ole liki 90 asteista.. niin moottorissa kuin laatikossakin? tai siis väärin sanottu, eiks ne hakeudu sinne yheksäänkymppiin?E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Kun lämmönvaihdin on sökö, niin sekottaako se sitten laatikonöljyt ja jäähdytysnesteet sekasin?
Kävi vain tällänen mielessä, kun en tiedä kuinka se vaihdin toimiiLamborghini Gallardo
Ex:
F87 M2
F82 M4
F15 X5M50d
F31 330d
E60 M5
E46 M3
E63 645ci
E60 530d -07 M5D satinwhite
E36 M3 Turbo
E30 325 cäbi -92
Comment
-
Comment